• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe zeker is de toekomst van de Jaguar C-X75? [updated]

Auteur: ricardo, gepost 11 december 2012 om 07:57 – 19 Reacties

Jaguar C-X75 Concept

De in 2010 voorgestelde C-X75 verbaasde destijds vriend en vijand, met zijn gasturbines en elektromotoren. De Britten wilden het ding graag op de markt brengen, en om dat te bespoedigen kwam er een 1.6je met 500 pk aan te pas, en was van gasturbines geen sprake meer. Maar deze aandrijflijn is nu een struikelblok aan het worden.

Op de Los Angeles Autoshow gaf Jaguar-topman Adrian Hallmark te kennen dat de motoropstelling, bestaande uit een 1.6-liter viercilinder met turbo én supercharger in een aandrijflijn met twee elektromotoren die de C-X75 vierwielaandrijving geven, nu nog in een fase zit waarbij het geheel niet verder is gekomen dan een testopstelling. Momenteel worden er wel voorbereidingen getroffen om alles over te hevelen naar een rijdend prototype, maar daar zit de crux.

Volgens Hallmark is het productierijp maken van deze techniek, met een elektromotor op de vooras en een elektromotor+verbrandingsmotor die de achterwielen via een automaatbak met zeven verzetten in beweging moeten brengen, omgeven met vraagtekens. Het komt er op neer dat ze hem wel in productie willen brengen, maar dit afhankelijk is van hoe goed de techniek zich houdt. De merkdirecteur komt in het gesprek met Autocar niet bepaald zelfverzekerd over. Zouden ze alvast begonnen zijn met het downplayen van de C-X75 om de 900.000 tot 1.150.000 euro kostende Bugatti Veyron-opeter straks te kunnen annuleren? Misschien willen ze een herhaling van het supercargezeik met de XJ220 uit 1992 voorkomen, want daar begint het langzaamaan wel op te lijken.

Voor de bouw van de C-X75 wordt veelvuldig gebruik gemaakt van koolstofvezel en techniek van Williams F1 (daar zijn ze straks immers dol op 1.6’jes, hoewel Williams nog nooit een eigen motor heeft ontwikkeld). Maar nu is het dus de vraag of Jaguar genoeg vertrouwen heeft in de geopperde aandrijflijn. We wachten rustig af…

Update – Jaguars CEO Adrian Hallmark heeft bevestigd dat de CX-75 er (voorlopig) niet komt. Wel schijnen 3 van de 5 proto’s verkocht te worden, als we dit bericht mogen geloven. De laatste twee blijven in bezit van Jaaaag.

Ook interessant!

  • Buitenkansje: koop de Jaguar C-X75 uit Spectre!
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

adrian-hallmark, c-x75, concept, Elektrisch, Jaguar, la-2012, Supercars

Vorig bericht: « Ferrari 456 M GT staat te verrotten in Londen
Volgend bericht: Syrische rebellen rollen in een Playstation-tank [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. stanny zegt

    11 december 2012 om 08:04

    Komaan Mr. Tata je kan het. Gewoon produceren die handel!

    Login om te reageren
    • theuving zegt

      11 december 2012 om 12:45

      @stanny: Blijkbaar niet :+) auto wordt geschrapt.
      http://www.2thetrack.com/2012/12/11/jaguar-c-x75-geannuleerd/

      Login om te reageren
  2. mister zegt

    11 december 2012 om 08:13

    Produceer die nu toch gewoon! Is dat nou zo moeilijk!

    Login om te reageren
    • mmot05 zegt

      11 december 2012 om 08:49

      @mister: produceren zal nog wel gaan denk ik, daarna komt de moeilijkste; verkopen!!

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      11 december 2012 om 10:01

      @mister: En als het dan allemaal stuk gaat na een paar maanden??

      Login om te reageren
      • mister zegt

        11 december 2012 om 12:16

        @Svenska_Aeroplan_AB:

        Mij een zorg, ik kan ze toch niet betalen ;)

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      11 december 2012 om 12:33

      @mister: Dat hoeft niet moeilijk te zijn, maar ze willen nieuwe, ‘groene’ techniek. Een echte ‘groene’ supercar.

      Als ze het gemakkelijk willen maken, dan moeten ze er maar een dikke V8/V10/V12* inhangen…

      *Schrappen wat u minder leuk vindt, want passen doet het allemaal…

      Login om te reageren
  3. dondeboer zegt

    11 december 2012 om 08:17

    Gewoon dezelfde route volgen als destijds bij de XJ220. Gewoon ondanks alle eerdere berichten er een 3,5 liter V6 met twee turbo’s en veeeeeel vermogen erin plempen :)

    Login om te reageren
  4. theuving zegt

    11 december 2012 om 08:32

    Komkommertijd? Dit is een herhaling van nieuws in Juli..

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    11 december 2012 om 08:42

    Ik hoop toch echt dat ze deze auto gaan produceren en dat het model ook nog eens lijkt op het prototype. Want het is een schoonheid met redelijk vooruitstrevende techniek.

    Login om te reageren
  6. C220AMG zegt

    11 december 2012 om 08:55

    Beste heer Hallmark, lepel er gewoon een dikke V8 in en neem dat ding in productie!

    Login om te reageren
  7. xilver zegt

    11 december 2012 om 09:03

    Ik hoop dat de toekomst zeer zeker is van deze wagen. En zoals @C220AMG het al zegt… prop er een dikke motor in, waardig aan het design.

    Login om te reageren
  8. lambo4all zegt

    11 december 2012 om 09:38

    Ik zie er veel liever een v12 of v8 in dan zwarte elektro meuk die geen ruk doet en de wagen alleen maar langzamer maakt. *kuch* porsche 918 *kuch*

    Login om te reageren
  9. t00n zegt

    11 december 2012 om 10:09

    Hopelijk heel zeker :)

    Login om te reageren
  10. ar156sw zegt

    11 december 2012 om 11:03

    Prachtig ontwerp,lijkt me redelijk compact en in principe licht door de constructie. Waarom niet gewoon volledig electrisch met een range-extender? Of gewoon alleen een verbrandingsmotor, dat kan natuurlijk ook ^^

    Login om te reageren
  11. Dev zegt

    11 december 2012 om 12:07

    Oh dit is heerlijk. In het vorige bericht over deze auto nam ik de stelling dat dit NOOIT het productiestadium zou halen met deze aandrijflijn. Alle plebs maar reageren met hoe ongelijk ik zou hebben.

    Dus bij deze, TOLD YOU SO.

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      11 december 2012 om 12:30

      @Dev: staat hier ergens dat de productie zeker niet doorgaat?

      READ.

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        11 december 2012 om 12:43

        @Carreza:
        Als je de link naar het Autocar artikel aanklinkt, zul je zien dat het ondertussen veranderd is naar “Jaguar C-X75 Axed” http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/jaguar-c-x75-axed

        READ.

        Login om te reageren
  12. bmwm5e60 zegt

    11 december 2012 om 16:33

    Ik dacht dat jaguar van plan was kleinere auto’s te gaan bouwen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North