Aangezien je op kantoor toch al AutoBlog zit te lezen!
Het wordt druk in het marktsegment van de Hot Hatchbacks. De nieuwe Honda Civic Type R met 320 pk is zeer veelbelovend, de Hyundai i30 N is uitermate vermakelijk, de Seat Leon Cupra biedt veel voor weinig en dan zijn er natuurlijk ook evergreens als de Focus RS en Volkswagen Golf GTI. Binnenkort komt daar nog eentje bij en het is zeker niet de minste: de Renault Mégane RS 280.
Renault Sport is traditioneel ijzersterk als het gaat om het maken van een hyper-competente hatchbacks. Aangezien je dit nog leest (en het dus niet al te druk hebt op kantoor) hebben we goed nieuws voor je: de configurator is online! Althans, die in België. Bij de Nederlandse importeur zijn ze druk bezig met de CO2 BPM-kosten uit te rekenen. Meestal vragen onze Belgische lezers “Waarom vermelden jullie de Belgische prijzen niet?” Bij hoge mate van uitzondering nu eerst de Belgische prijzen.
Je kan kiezen tussen een Mégane RS 280 (34.550 euro) en een RS 280 ‘EDC’ (36.300 euro). Dat is de versie met automaat met dubbele koppeling. Qua kleuren kun je kiezen uit diverse tinten grijs. Metallic lak is een optie van 550 euro. Wil je een ‘echte’ kleur, dan ben je duurder uit. Rood kost 700 euro, terwijl de leukste kleuren (geel en oranje) 1.600 euro moeten opbrengen. Standaard rolt de Mégane RS 280 op 18″ lichtmetaal, maar voor 990 euro kun je kiezen voor 19″ ‘Interlagos’-velgen. Nogmaals, deze prijzen zullen voor ‘Ollanders zullen iets hoger uitvallen.
In het interieur kun je kiezen voor standaard sportstoelen of extra smakelijke Recaro’s. Dan zijn er drie optiepakketten waarvan er eentje bijzonder interessant is: het Cup-pack. Dan krijg je namelijk het straffere ‘Cup’-chassis, een mechanisch sperdifferienteel en rode remklauwen. Ook voor de remmen is er een upgrade: deze kost 1.100 euro voor onze zuiderburen. Zelf de tijd doden en je ideale Mégane samenstellen? Dat kan door te klikken op deze link.
Met dank aan Tom voor de tip!
95 reacties
Maar mijn ideale hot hatch ziet er toch wat anders uit. In ieder geval is hij geel, heeft hij een handbak, heeft hij de Recaro sportstoelen maar bovenal, hij heeft 3 deuren in plaats van 5.
Zo ongeveer.
http://www.vanroon-roocar.nl/wp-content/uploads/2017/01/renault-megane-rs-117510-1024.jpg
Een 3drs 130i. Handbak, geen M Pack maar wel M stoelen. Jankende 6pitter, rwd en verder niks. Helemaal top!
Hoe simpeler hoe beter.
Daarnaast heb ik ook een Clio RS gehad, het is dus minder voor de hand liggend dan het lijkt.
AWD. Handbak (6spd). ~1100kg. 300pk
Achterin heeft zelfs een baby geen beenruimte.
Maar wat een auto!!
Anders: de BMW 1M coupe! Heerlijke 6 cilinder, handgeschakeld en een bommetje om te zien. Mooier dan de 2-serie i.m.o. Maar we praten over 50K Plus, mag het dan nog wel een hot hatch genoemd worden?!
Laat mij maar lekker met een automaat rijden, een 5-deurs is gewoon vele malen praktischer, dus dat komt ook goed uit.
Mijn versie moet eind dit jaar nog komen;
Megane RS Trophy met 300pk en 400nm, cup onderstel, 19” velgen, kleur Jaune Sirius, bi-material remmen, recaro kuipstoelen en waarschijnlijk een akrapovic uitlaat.
Glazen dak hoeft voor mij niet, extra gewicht op de verkeerde plaats.
Btw. Mijn hothatch zit op 388pk en de volgende moet zeker meer hebben want ben hier allang aan gewend.
Erg jammer dat die niet in productie is gegaan.
Scheelt een slok op een borrel…
Helaas worden steeds minder hatches als driedeurs geleverd.
Ik kan de megane maar geen mooie auto vinden. Het klopt allemaal net niet.
Driedeurs, achterwielaandrijving, handbak en dat alles voor minder dan €10.000 in Duitsland.
O, realiseer me dat het formeel geen hot hatch is, vanwege geen hatch.
Mag de pret niet drukken. Rood met wit dak graag.
En anders een superzeldzame AX Sport.
Ik hou van spul waar je lol in hebt zonder idiote snelheden.
Dus max. 120 pk en niet meer dan 700 kilo. Smalle bandjes, niet te veel grip.
Voor hard blazen over de snelweg neem ik wel een dikke zespitter diesel.
Dat het veel geld is ben ik zeer zeker met je eens!
https://goo.gl/images/atk2ph
Een Renault Zoë met zeer krachtige zetelverwarming (=hot), de binnenruimte van een superb combi en motoren van een P100D.
Waarom dit? Goh een hot hatch moet voor mij toch wat compacte gezinswagen allures hebben. Gecombineerd met een zeer potente motorisatie.
Waarom elektrisch? We doen in 97% van de gevallen geen grote verplaatsingen.