Hoe ziet jouw ideale hot hatch eruit?

Auteur: , 95 Reacties
Renault Mégane RS 280

Aangezien je op kantoor toch al AutoBlog zit te lezen!

Het wordt druk in het marktsegment van de Hot Hatchbacks. De nieuwe Honda Civic Type R met 320 pk is zeer veelbelovend, de Hyundai i30 N is uitermate vermakelijk, de Seat Leon Cupra biedt veel voor weinig en dan zijn er natuurlijk ook evergreens als de Focus RS en Volkswagen Golf GTI. Binnenkort komt daar nog eentje bij en het is zeker niet de minste: de Renault Mégane RS 280.

Renault Sport is traditioneel ijzersterk als het gaat om het maken van een hyper-competente hatchbacks. Aangezien je dit nog leest (en het dus niet al te druk hebt op kantoor) hebben we goed nieuws voor je: de configurator is online! Althans, die in België. Bij de Nederlandse importeur zijn ze druk bezig met de CO2 BPM-kosten uit te rekenen. Meestal vragen onze Belgische lezers “Waarom vermelden jullie de Belgische prijzen niet?” Bij hoge mate van uitzondering nu eerst de Belgische prijzen.

Je kan kiezen tussen een Mégane RS 280 (34.550 euro) en een RS 280 ‘EDC’ (36.300 euro). Dat is de versie met automaat met dubbele koppeling. Qua kleuren kun je kiezen uit diverse tinten grijs. Metallic lak is een optie van 550 euro. Wil je een ‘echte’ kleur, dan ben je duurder uit. Rood kost 700 euro, terwijl de leukste kleuren (geel en oranje) 1.600 euro moeten opbrengen. Standaard rolt de Mégane RS 280 op 18″ lichtmetaal, maar voor 990 euro kun je kiezen voor 19″ ‘Interlagos’-velgen. Nogmaals, deze prijzen zullen voor ‘Ollanders zullen iets hoger uitvallen.

In het interieur kun je kiezen voor standaard sportstoelen of extra smakelijke Recaro’s. Dan zijn er drie optiepakketten waarvan er eentje bijzonder interessant is: het Cup-pack. Dan krijg je namelijk het straffere ‘Cup’-chassis, een mechanisch sperdifferienteel en rode remklauwen. Ook voor de remmen is er een upgrade: deze kost 1.100 euro voor onze zuiderburen. Zelf de tijd doden en je ideale Mégane samenstellen? Dat kan door te klikken op deze link.

Met dank aan Tom voor de tip!



95 reacties

De Mégane RS is voor mij dé hot hatch waar ik altijd weer naar uitkijk als er een nieuw model aan zit te komen. Het zijn vaak de beste in het segment als het op rijgedrag uitkomt.

Maar mijn ideale hot hatch ziet er toch wat anders uit. In ieder geval is hij geel, heeft hij een handbak, heeft hij de Recaro sportstoelen maar bovenal, hij heeft 3 deuren in plaats van 5.
Zo ongeveer.
http://www.vanroon-roocar.nl/wp-content/uploads/2017/01/renault-megane-rs-117510-1024.jpg
@viezefreddyw: het grappige is dat het huidige model(het oude), dan ook vaak héél snel zijn op de ring. Met een behoorlijk bestuurder heeft zelfs een M3 het lastig tegen deze asfaltklevers.
@viezefreddyw: Amen. Al zou ik toch voor een Mégane 2 RS F1 gaan. Minder snel, maar doet me toch meer.. Al zal niet iedereen het met me eens zijn.
Als een BMW M135i.
@str8six: precies, de auto die iedereen lijkt te vergeten. 6 in-lijn, rwd en beschikbaar met handbak. Wat wil je nog meer?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: vergeet geen sper achteraf erin te zetten. Anders kan je hem net zo goed overslaan
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: stuurgevoel, een strak weggedrag, minder onderstuur en een sperdifferentieel. Om te beginnen.
https://www.conceptcarz.com/images/BMW/BMW-1-Series-Hatchback-Coupe-Image-09.jpg
Een 3drs 130i. Handbak, geen M Pack maar wel M stoelen. Jankende 6pitter, rwd en verder niks. Helemaal top!
Audi RS3 blijft voor mij toch wel de lekkerste hot hatch, dat geluid van die 5-Pitter, heerlijk!
@ghost: heerlijke auto. Alleen die prijs! Schandalig
@ghost: mag je een RS3 wel een hatch back noemen? Ik vind hem toch erg groot voor het segment… 4WD is ook overdreven en dat geweldige geluid is leuk voor wie niet in de auto zit, want je krijgt er weinig van mee als je er in rijdt. Ik heb er zelf een tijdje in gereden.
@jorden: het is, qua vorm, een hatchback en hij is nauwelijks groter dan een Golf/Focus/iets vergelijkbaars. Hoogstens iets breder volgens mij. Gewoon een hatch dus
Moeilijk, maar zou dan toch gaan voor een RS3. Het geluid van de 5 cilinder is zo lekker. Sprintblauw met zwarte raamomlijsting + grille. Geen dakrails. Rood lederen interieur. Of toch maar een mooie 135i? Keuzes…
@maxidyne: Ligt eraan waar jij je voldoening uit haalt. Wil je een sprintkanon? Dan zou ik de RS3 nemen. Hou je van een lekker potje sturen? Dan de BMW.
@berlinetta: ik ben in de gezegende positie dat ik kan kiezen: lekker keihard rechtuit blazen: RS2 (al stuurt hij ook niet onverdienstelijk), lekker een potje sturen; 330Ci en als ik wil genieten van de zon en lekker relaxed cruisen; R129 320.
@maxidyne: Dat is een keurige wagenpark!
@maxidyne: Wauw heerlijke auto’s zijn dat!
@berlinetta: m135 zonder sper? Stuurt nog beroerder dan een willekeurige AMG man.
Wat is die configurator van Renault een mottig ding !
Nice!
Alles van Renault, Ford of BMW vind ik ideaal. Zien er tof uit en zijn in mijn ogen de beste stuurmachines.
Megane RS is altijd mijn favoriet, maar de Peugeot 308 GTi is ook tof. In de kleinere klasse een Ford Fiesta ST of 208 GTi. Maar ik zou nog liever een nieuwe achterwielaangedreven Alfa Romeo Giulietta zien, 2L turbo erin met rond de 300pk, sper en handbak, of hele goede TCT.
Heb gisteren een 206 GTI gekocht en ik moet zeggen, die bevalt mij prima!
Peugeot 106 GTI. Klein, licht, overpowered, fantastisch onderstel. Interieur boeit me niet, het gaat bij een hot hatch om het rijden.
Hoe simpeler hoe beter.
@peugeotgti: verrassend..
@str8six: toch heeft ie gelijk… al mag ik met mijn nick daar misschien ook niet op reageren: een hot-hatch hoort licht en wendbaar te zijn, en vermogen is dan ondergeschikt. Wat peugeot met de 106 rallye dus had.
@peug206: O ik bedoel het ook niet negatief hoor! Haha, Peugeot is absoluut een vd betere op het vlak van “kleinere” hot hatches!
@str8six: nou ja, ik heb bewust geen 205 gti gezegd. Stuiterbakken zijn het. Een 306 GTI-6 had ook nog gekund.
Daarnaast heb ik ook een Clio RS gehad, het is dus minder voor de hand liggend dan het lijkt.
Mijn ideale hot hatch is een donker groene mini jwc met zwarte details. En ik twijfel erg tussen de handbak of de automaat.. Dus dat wordt tegen die tijd maar proefrijden met beide
@pieterpoes: bij een Mini zou ik altijd de handbak nemen
Niets wat nu op de markt is komt in de buurt. Japans…en gebouwd in Japan maar Italiaans ontwerp.
AWD. Handbak (6spd). ~1100kg. 300pk
De Audi RS3 Limousine. Praktisch, elegant, perfecte daily, 4wd, 5 pitter, 550pk/700nm met een kuurtje. Kan voor mij niet beter.
@visje66: o ja, want een limousine is een hatchback …
@str8six: in een tijd waarin we sedans “4 deurs coupe’s” noemen mag dat best.
@visje66: ben ik met je eens vind hem mooier als de hatchback
De Ford Focus RS Performance. totaal onpraktisch heb ik gezien op de motorshow in Essen.
Achterin heeft zelfs een baby geen beenruimte.
Maar wat een auto!!
@ownkruid: je koopt een RS ook niet voor de beenruimte achterin.. pech voor je medepassagiers/schoonmoeder lmao
Een knal rooie Alfa romeo mito met een 1750 tbi blok, tabacco lederen sport stoeltjes. Of een donker gele renault twingo met het nieuwe 1.8 turbo blok uit de renault megane r.s.
De Renault Megane is als betaalbare hot hatch mijn favoriet. In het geel en met Recaro stoeltjes. Minder betaalbaar voor mij maar ook favoriet is de Amg A45. In het zwart met rode gordels en sportstoelen.
Ik ben wel benieuwd naar de A35 AMG, zo niet dan de A45 gewoon in het antraciet grijs met Aerodynamica pakket, zoals deze: https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/a-klasse/amg-a-45-5400km-nieuwstaat-26562964/details.html

Anders: de BMW 1M coupe! Heerlijke 6 cilinder, handgeschakeld en een bommetje om te zien. Mooier dan de 2-serie i.m.o. Maar we praten over 50K Plus, mag het dan nog wel een hot hatch genoemd worden?!
@roberto: Dat de 1M Coupé geen hot hatch genoemd mag worden heeft niet zozeer te maken met de prijs, maar meer met het feit dat het ding -je verwacht het niet met zo’n naam!- een coupé is.
@Edge: Cherokee trackhawk voor mij!
@roberto: Een beetje RS3 met opties tikt zo de 90k aan. Blijft een hothatch.
Voor mij het uiterlijk van een Astra OPC, met de 5-pitter van de RS3 en het AWD systeem van een Subaru.
Blauw. En anders rood.
Deze nieuwe Megane RS is voor mij dé auto die ik graag zou willen bezitten.
Laat mij maar lekker met een automaat rijden, een 5-deurs is gewoon vele malen praktischer, dus dat komt ook goed uit.

Mijn versie moet eind dit jaar nog komen;
Megane RS Trophy met 300pk en 400nm, cup onderstel, 19” velgen, kleur Jaune Sirius, bi-material remmen, recaro kuipstoelen en waarschijnlijk een akrapovic uitlaat.
Glazen dak hoeft voor mij niet, extra gewicht op de verkeerde plaats.
Is die Renault ook verkrijgbaar zonder die afgrijselijke LED verlichting voor en achter?
Focus rs215
Corolla AE86 Hatch :’)
Als vw iets meer z’n best had gedaan op de Up gti. Iets meer vermogen, uitschakelbare TC, en niet zo’n dove besturing dan zou ik nog wel geneigd zijn om daarvoor te kiezen.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Volkswagen heeft prima door hoe je een snelle Golf in de markt moet zetten. GTI, GTD, R, Clubsport. Als men datzelfde nou ook met de Up! gaat doen, zullen we uiteindelijk wel bij die wat snellere Up! met uitschakelbare TC en betere besturing uitkomen.
Minimaal 400pk, 4WD en made in Germany.. en geen opvallende kleur.
@focusrs1: dus? Zoveel keuze lijk je me dan niet te hebben, sterker nog kan er niet één verzinnen?
@kle500: de vraag was hoe jouw ideale hothatch eruit ziet.. nergens staat dat je met een reeds bestaande auto moet komen..
Btw. Mijn hothatch zit op 388pk en de volgende moet zeker meer hebben want ben hier allang aan gewend.
Ik ben nog steeds wel erg gecharmeerd van de Clio RS.16 concept.
Erg jammer dat die niet in productie is gegaan.
Clio rs 3. Atmosferisch, handbak, pret zonder overkill
Gewoon met alles erop en eraan. Met alle opties blijft er bij verkoop nog wat restwaarde over
Clio rs 3. Atmosferisch en handbak, pret zonder overkill
Ik had laatst een M140i samengesteld, dat is voor mij wel de hothatch, alleen kwam ik op 73k uit. Genoeg centjes….
@basgsi: Daarom krijg ik er zaterdag een uit Duitsland met 10k op de teller :)

Scheelt een slok op een borrel…
Doe maar een klassieke Clio Williams en/of een Alfa Brera 3.2 V6 (ook al werd die niet echt als hatchback in de markt gezet)
Vreemd dat hij nog niet genoemd is, maar een Civic Type R is voor mij de ultieme hot hatch. Hoog in de toeren jagen en flink hoeken in de bochten.
Peugeot 308 GTi 270 met die rood/zwart config. Gewoon qua gevoel doet die auto goede dingen wat mij betreft.
Zolang het maar een driedeurs is.

Helaas worden steeds minder hatches als driedeurs geleverd.
Voor mij zou een Focus RS toch wel de ultieme hot-hatch zijn. Comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik, bloedjesnel, een driftmodus en een heerlijk agressief uiterlijk als je hem in een kekke kleur bestelt.
Dan veel liever een Giulietta QV stage 3.

Ik kan de megane maar geen mooie auto vinden. Het klopt allemaal net niet.
Techniek, beleving , power en betrouwbaarheid. Kan er maar 1 zijn :Honda Civic
850R min 2 deuren
@kennone: C30 Polestar concept dan a.u.b.
36.000 x 1.2 = 43.200 zie hier de Nederlandse prijs
Een lekker vlot kleurtje, oranje bijvoorbeeld. In het interieur mag het ook sportief aanvoelen, maar ik hoef geen sportstoelen ofzoiets. Niet echt comfortabel op de lange afstanden lijkt mij zo.
BMW 114i met M sport onderstel en chip tuning (220pk).

Driedeurs, achterwielaandrijving, handbak en dat alles voor minder dan €10.000 in Duitsland.
Zou zo weer een hete hatch willen hebben met 3 deuren… echter met een baby van 7 maanden is dat vrij lastig 😔
@rammillius: toch vraag ik me af hoe onze ouders dat dan deden met 3 kleine etters in een auto die kleiner was dan de huidige hatchbacks. Zijn wij gewoon verwend?
@cloverleaf: vroeger was de veiligheid nog niet zo van belang. Die 2 enorme kinderspelen bij mij achterin passen überhaupt niet in een hatchbak, ook niet in een 5 deurs. Vroeger ging dat wat makkelijker. In de kofferbak desnoods..
@kle500: kinderstoelen
@kle500: ja klopt ook. Maar de buggies waren vroeger ook een stuk kleiner! Tegenwoordig zit je halve suv’s met terreinwagens naar binnen te stouwen.
@cloverleaf: terreinbanden
Die Alfa 145 2.0 qv in antraciet grijs met zwart leer (klinkt als een audi kleurencombi) maar stond onwijs lekker!

Voor een ouwe Engelse Mini waarin een 1275cc tot 70pk opgevoerd blokkie ligt, voorzien van LCB, HiLo’s, leuke velgjes en kuipstoeltjes mag je me wakker maken.
@sabrerator:
O, realiseer me dat het formeel geen hot hatch is, vanwege geen hatch.
Mag de pret niet drukken. Rood met wit dak graag.

En anders een superzeldzame AX Sport.


Ik hou van spul waar je lol in hebt zonder idiote snelheden.
Dus max. 120 pk en niet meer dan 700 kilo. Smalle bandjes, niet te veel grip.
Voor hard blazen over de snelweg neem ik wel een dikke zespitter diesel.
@sabrerator: dat is een echte puristen auto 👍👍👍👌
@sabrerator: eigenlijk ben ik het compleet met je eens!!!!
Echte een toffe rijdersauto die Megane. Maar voor echte kleur zoveel bij te moeten betalen is een schande.
Voor mij graag dan de meest brute hothatch ooit gemaakt, de Renault Clio Sport V6 en dan de facelift graag! Echt wel een droomauto!
2016 VW Polo met VR6 en rolkooi
Mag ik een goude ouwe kiezen @willeme? Een Lancia Delta Integrale of een Ford Escort Cosworth. Of als het verfijnder en goedkoper moet, een MG ZR 160. Ik ken nog iemand die daar een artikel over geschreven heeft ;-)
1.600 euro voor een kleurtje? Dat is 5% van de prijs van de auto!? Ze zijn echt helemaal van het padje af bij Renault…
@kees66: bij BMW en de meeste andere “premium” merken betaal je al €1050,- voor een doodsaaie grijstint, en bij Audi betaal je €3200,- voor een premium lak op je A1 / A3 etc, dus €1600,- voor een unieke kleur vind ik niet wereldschokkend.
Dat het veel geld is ben ik zeer zeker met je eens!
De ultieme hot hatch.
https://goo.gl/images/atk2ph
3.2 V6 Busso, leather body hugging seats, en dat magistrale geluid als je m door een tunnel blaast. Alfa Romeo 147 GTA in het blauw met bruin-zwart interieur.
De ultieme hot hatch voor mij:
Een Renault Zoë met zeer krachtige zetelverwarming (=hot), de binnenruimte van een superb combi en motoren van een P100D.

Waarom dit? Goh een hot hatch moet voor mij toch wat compacte gezinswagen allures hebben. Gecombineerd met een zeer potente motorisatie.
Waarom elektrisch? We doen in 97% van de gevallen geen grote verplaatsingen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).