
Een Tesla van Europeanen, voor Europeanen. De nieuwe Tesla-fabriek in Berlijn is vanaf vandaag operationeel.
Door de jaren heen heeft Tesla meerdere Gigafactory’s gebouwd. Niet alleen in de Verenigde Staten. Zo kwam er eentje in Shanghai, China en ook voor Europa had Elon Musk dergelijke plannen. Het Duitse Berlijn won de uiteindelijke aanbesteding. We zijn inmiddels een paar jaar verder en eindelijk is het moment daar. Vanaf vandaag gaat de Tesla-fabriek in Berlijn echt open. Dus hang de Tesla-vlag maar uit, stelletje fanboys! Geintje.
Gigafactory Berlin-Brandenburg
Het heeft enorme voordelen voor Tesla om een eigen fabriek in Europa te hebben. Niet alleen kunnen auto’s sneller uitgeleverd worden. De Amerikaanse autofabrikant heeft op deze manier ook niet met dure importheffingen te maken. De opening vandaag heeft een eigen ceremonie. De verwachting is dat onder andere de Duitse bondskanselier Olaf Scholz en Robert Habeck, de minister van Economische Zaken, aanwezig zullen zijn.
Tesla heeft nog een waslijst aan vacatures openstaan voor de Gigafactory Berlin-Brandenburg. Dus mocht je nog een baan zoeken dan kun je bij de Amerikaanse autobouwer terecht.
Uiteindelijk is het wel geinig dat Tesla is uitgekomen in Duitsland voor de fabriek. In de hol van de leeuw, in het land van concurrenten Audi, BMW en Mercedes. Nu nog nieuwe modellen presenteren. Want de Model S tot en met de Model Y kennen we inmiddels wel, nietwaar?
Ansich niet gek toch om je te vestigen in DE? wellicht ook meer kans dat ze maken om goed personeel weg te halen bij de duitse 3 (ik zelf hoop van niet maar goed), daarbij genoeg ruimte nog daar in tegenstelling tot bijvoorbeeld hier in nederland…
Audi, BMW en Mercedes zitten in het rijke zuiden, Tesla in voormalig Oost Duitsland. Kleine kans dat iemand van het productie personeel zomaar richting Brandenburg zou willen verhuizen. Wolfsburg is dichterbij maar de arbeidsvoorwaarden voor productiepersoneel bij VW zijn heel erg goed en die van Tesla vrij mager. Tesla zit juist hier omdat er een relatieve hoge werkeloosheid in het gebied is en ze zo nog kans maken personeel te vinden.
Nooit gedacht dat ik ooit blij zou zijn met de bouw van een fabriek van een autofabrikant maar de wachttijden voor nieuwe onderdelen van een Tesla zijn nu zo extreem. Ik hoop dat deze fabriek reparaties een kortere doorlooptijd zal geven. Ik weet niet of de fabriek ook met dat doel geplaatst is maar een man kan hopen.
Ik vind het een geweldige auto maar het is zeker waar dat het stukje “nazorg” verbeterd moet worden. Dit is bij de Duitse autofabrikanten naar mijn ervaring een stuk beter geregeld.
Sowieso is User Experience (niet in de software maar in de service/oplevering/reparaties) natuurlijk iets waarin Tesla niet uitblinkt..
Ik ken de verhalen over service/oplevering/reparaties maar dat ligt niet zo zwart/wit. Vaak is het een berichtje sturen in de app en je wordt opgebeld wanneer ze voor de deur mogen langskomen. Aflevering gewoon op m’n gemak in Tilburg gehad. Bij vragen kan ik langsrijden bij een service center. Claxon onder garantie laten vervangen binnen 2 dagen en ik kreeg een Model S leenauto mee. Afijn da’s natuurlijk alleen maar mijn ervaring, ik weet dat ze ’t bij anderen helaas nog met grote regelmaat verknallen.
@Pascal: de claxon laten vervangen, écht?
@gilettelubbers: je zou maar niet meer kunnen tüteren
@gilettelubbers ik heb nieuws voor je: Elk onderdeel aan elke auto kan kapot!
@Pascal: dat lijkt me voor een Tesla bezitter inderdaad geen nieuws!
In 2 jaar een fabriek uit de grond stampen lijkt mij niet langzaam. Hoe lang doet VW er bijvoorbeeld over om een nieuwe fabriek van scratch op te bouwen? Ik denk dat die alleen al 2 jaar nodig hebben om een productielijn aan te passen.
@fastshifter: Volgens mij is Volkswagen ook bezig met een nieuwe fabriek in 2026. Ik weet alleen niet of dat appels met peren vergelijken is. Ze noemen het langzaam omdat Shanghai binnen een jaar in productie was.
Waarom denk je dat? Ik denk dat VW dat juist veel sneller kan omdat ze er veel meer ervaring mee hebben dan Tesla.
Snel gedaan.
Nu nog componenten en onderdelen.
@rulefollower: 🤣🤣🤣
Vraagje van mijn 6-jarig neefje;
Is een fabriek die open is hetzelfde als een volledig operationele fabriek? 🤔
Misschien niet altijd, maar in dit geval wel: https://thedriven.io/2022/03/10/tesla-confirms-delivery-date-for-first-berlin-made-model-y-electric-crossovers/#:~:text=Tesla%20will%20deliver%20the%20first,2022%2C%20it%20has%20been%20confirmed.
Ben benieuwd, als ze er alleen de Model Y produceren voor de Europese markt dan kon het wel eens lang duren voor de fabriek op stoom is. De Model Y lijkt in Europa lang niet zo gevraagd te zijn als de Model 3.
Hoezo hoera? Zit er iemand te wachten op een Lada met een Android tablet en interieur van echt leer van de kunstkoe?
@wolflow: betrouwbaarheid van een Lada, ruwe performance van Android en de kwaliteit van een composiet tov natuurproduct. Sign me up!
@flutterby: Het leuke van de Lada vond ik destijds dat-ie een lampje in de motorruimte had. Was kennelijk nodig ….
@frank2b: Dat was vroeger gebruikelijk. M’n oude Alfa’s, Mercedii etc. hadden dat ook. Handig als je in buitengebied woonde (geen/nauwelijks lantaarnpalen) en ‘s avonds de peilstok eens uit de motor wilde trekken om het oliepeil te besnuffelen.
@amghans: ik snuffel liever aan wat anders…😄
lek mich die eier eyy…..das ff n aardig lapje grond zeg……..
trouwens ik vind de s nog steeds n mooi model hoor……