
Het tweede model van het vernieuwde DS is hier!
Ondanks dat (kennelijk) de helft van Nederland een SUV wil, blijven dappere automerken vasthouden aan mooiere autovormen, zoals die van hatchbacks, sedans, coupés en stations. Zo ook het compleet vernieuwde DS Automobiles. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik had verwacht dat de DS N°4 een crossover zou worden, maar het Franse merk verrast me positief!
De opvolger van de DS 4 is een C-segmentertje. Kijk maar naar zijn afmetingen. Met een lengte van 4,40 meter (wielbasis 2,67 meter), een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,47 meter is ie ongeveer even groot als Opel Astra. Ondanks dat de nieuwe 4 geen hoge instap heeft (sterker nog, de nieuwe 4 staat 10 millimeter dichter bij de grond), is dit een heel belangrijk model voor DS. De grote baas, Xavier Peugeot, noemt de 4 ”de essentie van DS”.
Kleine 8
De ontwerptaal wordt duidelijk overgenomen van de N°8. Het stijlvolle front is terug met de verlichting over de hele breedte en een lichtgevend DS-logo in het midden. Aan de zijkanten kun je verzonken deurgrepen vinden en zie je 19- of 20-inch wielen. Daarover later meer. Net als op de neus zijn de lampen op het achtersteven helemaal nieuw. Ik durf wel te zeggen dat dit de knapste hatchback in de Stellantis-stal is, al moeten we hem natuurlijk nog in het echt bekijken.




Interieur
In vergelijking met zijn formaatgenoot heeft de DS N°4 een grotere kofferbak dan de Astra. Je kunt 390 of 360 liter achterin kwijt. Wederom kom ik hier later op terug. Kijken we voorin, dan komen we een 10,25-inch bestuurdersscherm, head-up display in de voorruit en een 10-inch middenscherm tegen. Een nieuw aircosysteem zorgt ervoor dat de ventilatieroosters nagenoeg onzichtbaar moeten zijn.


Verder zit de DS vol met fijne stofjes, zoals alcantara en nappaleer. Er is sfeerverlichting en de voorstoelen zijn met leer bekleed. Deze stoelen kunnen verwarmd, geventileerd en een massagefunctie hebben.
Specificaties
Daar komt het moment waar je op wachtte. De verschillende formaten van de wielen en de bagageruimte hebben te maken met de aandrijving. Je kunt de N°4 namelijk bestellen als, hou je vast, EV en als PHEV. Voor de volledigheid: de PHEV heeft de grotere wielen en de ruimere kofferbak.
De DS N°4 maakt gebruik van het EMP2-platform, wat ie deelt met onder andere de, daar is ie weer, Opel Astra en Peugeot 308. De plug-in hybride versie heeft een 180 pk sterke viercilinder turbomotor die assistentie krijgt van een 110 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen is 225 pk en het koppel 360 Nm. Binnen 7,1 seconden kun je aan de 100 km/u. Wat kopers waarschijnlijk interessanter vinden, is de elektrische range. Dankzij een 14,6-kWh batterij kom je maximaal 81 kilometer ver.

De elektrische DS N°4 heeft 213 pk aan elektrokracht en een koppel van 343 Nm. Een accupakket van 58,3-kWh zorgt voor een actieradius van 450 kilometer. Een nieuwe waterpomp helpt je bij het in de buurt komen van die actieradius. Wanneer je gaat opladen, kan dat met een 11-kW boordlader of DC-snellader tot 120 kW. Het duurt ongeveer een half uur om van 20 naar 80 procent te laden. Na 11 minuten snelladen moet je 100 kilometer range kunnen bijladen.
Prijzen
Het nieuwe model staat na de zomer bij de DS-dealer om de hoek. In Nederland ben je minimaal € 41.090 kwijt voor zowel de PHEV als de EV. Neem jij genoegen met een mini-N°8 of ga je liever bij de Opel-dealer langs?
PHEV-concurrenten
- Seat Leon Style 1.5 TSI e-Hybrid (204 pk): € 35.990
- Opel Astra Edition 1.6 Turbo Hybrid (180 pk): € 39.249
- Peugeot 308 Allure Avantage Plug-In HYbrid (180 pk): € 40.950
- DS N°4 PLUG-IN HYBRID PLIGNE BUSINESS (180 pk): € 41.090
- Volkswagen Golf GTE (177 pk): € 49.990
EV-concurrenten
- Peugeot 308 Style EV (156 pk, 416 km range): € 39.050
- Opel Astra Electric Edition (156 pk, 408 km range): € 40.749
- DS N°4 E-TENSE LIGNE BUSINESS (213 pk, 405 km range): € 41.090
- MG4 Electric Trophy Extended Range (245 pk, 520 km range): € 41.285
- Volkswagen ID.3 Pure Business (170 pk, 387 km range): € 41.990





Tot zover vind ik het model er wel leuk uitzien. Een paar mooie kleuren om uit te kiezen zal zeker helpen.
Waarom wordt er altijd zo badinerend gesproken over ev? Onkunde of jaloezie?
Beide
Valt mij ook op, niet alleen bij EV-artikelen maar de gehele tendens is helaas erg zuur geworden (vind ik). Clicks, likes en vooral willen scoren.. ze zullen wel azijn op het AB hoofdkantoor drinken naast koffie.
Zeker geen @lambrusco ..
Mooie auto, maar waarom een DS? Plak er gewoon een Lancia logo op en kap met dat hele DS…
Amen!
Dat is waarschijnlijk wel het beste idee ja. Misschien zelfs geen Lancia maar Maserati…
Dit is toch gewoon een heel goed gelukte facelift van de bestaande DS4?
Ik zat ook te denken dat dit model er toch al een tijdje is.
Best een fraaie wagen, echter:
“met de verlichting over de hele breedte en een lichtgevend DS-logo in het midden.”
Vroegâh… werd men gepaaid met kraaltjes en spiegeltjes, anno 2025… is er nog maar weinig veranderd…
Niet gek! Waarschijnlijk zal dit in NL niet een verkooptopper zijn maar qua looks kan die prima mee.
Die wielen zijn te groot lijkt net zo’n lowrider
Zeer fraai! Nu nog een versie met 500+ pk en awd en je hebt een erg lekker pakketje!
De Peugeot 308 is niet meer voorzien van een 180pk en 225pk hybrid. Sinds kort de nieuwe 195pk die dus inplaats van 45km, 75km verkomt op stroom. Ook de nieuwe edsc7 bak inplaats van de EAT8 zit daarbij in. Vermoedelijk deze nieuwe DS dus ook, en niet die 180 en 225 motor meer.
Waterpomp of Warmtepomp?
Het kan aan mij liggen maar 110KW snelladen… dat is toch hemeltergend traag anno 2025? Dat doet KIA en zelfs Tesla met 400volt techniek nog steeds beter.
DS fraaie auto’s alleen verkopen ze voor geen meter. Kip en ei?
De reputatie van Stellantis producten is er door de jaren heen ook niet op vooruit gegaan. Best Jammer, want ook de bovenstaande auto bewijst (opnieuw) dat ze best een aantal heel goed ontwerpers hebben rondlopen.
Laat hier ook ff snel een Alfa Romeo variant in de vorm van een nieuwe Giulietta maken, dan kunnen de ‚liefhebbers‘ ook eens opvolger kopen in plaats van de volgende SUV. Maar goed het zal wel weer niet in de model politiek passen..
Wow, wat een mooi ding!