• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nu officieel: de DS N°8, het nieuwe Franse vlaggenschip

Auteur: machielvdd, gepost 12 december 2024 om 12:08 – 25 Reacties

DS N°8

Vergeet de DS 9, de N°8 is het nieuwe topmodel van DS.

Het was een slecht bewaard geheim: er was een nieuwe DS op komst. We wisten al dat deze DS N°8 ging heten, DS had het interieur al laten zien en het exterieur was ook al gelekt. Maar nu is ‘ie dan helemaal officieel.

Primeurs

De DS N°8 heeft een aantal primeurs voor DS. Zo is het de eerste DS die uitsluitend als EV te krijgen is. Ook lanceren de Fransen hiermee een nieuwe designtaal en een nieuwe naamstrategie. Vandaar dus de gekke naam DS N°8, oftewel ‘Nummer 8’.

Sedan?

Volgens DS is de N°8 het nieuwe vlaggenschip, en dat hoort eigenlijk een sedan te zijn. Maar ja, geen hond koopt een Franse premium sedan (dat bewees ook de DS 9 weer), dus moest het toch een logge cross-over worden. Doodzonde, want de DS N°8 had bloedmooi kunnen zijn, als ‘ie gewoon 20 centimeter lager was geweest.

DS N°8
DS N°8
DS N°8
DS N°8

Chique uitstraling

DS is er wel in geslaagd om de auto een chique uitstraling te geven. De DS N°8 ziet er duidelijk exclusiever uit dan een Citroën. En deze auto is ook een stuk geschikter om Emmanuel Macron te vervoeren dan de DS 7 Crossback waar hij nu in rondgereden wordt.

Interieurs zien er tegenwoordig allemaal een beetje hetzelfde uit, maar DS heeft er echt iets unieks van weten te maken. Zo op de foto’s voelt het zelfs meer premium aan dan het interieur van een moderne BMW of Audi. Ook kun je kiezen voor bijzondere bekleding, zoals wit nappaleer of blauw alcantara.

Aandrijflijnen

Qua aandrijflijnen heb je de keuze uit drie varianten, te beginnen bij de FWD met 74 kWh batterij. Deze heeft 572 km range en 230 pk. Daarna is er de FWD Long Range, met maar liefst 750 km range uit een 97,2 kWh accupakket en 245 pk. Deze accu is ook te vinden in de AWD Long Range, die iets minder range heeft (686 km), maar wel 350 pk. In alle gevallen kun je tijdelijk 30 pk extra aanspreken, wat in de topversie dus resulteert in 375 pk.

Met 750 km heeft de DS N°8 de grootste range van alle Stellantis-EV’s tot nu toe. De Peugeot e-3008, e-5008 en Opel Grandland hebben dezelfde accu, maar komen niet verder dan 700 km. De DS heeft zijn grotere range te danken aan de lage Cw-waarde van 0,24. Kun je nagaan hoe goed de range was geweest als het een sedan was. Oké… we houden erover op.

Wanneer komt ‘ie?

Het prijskaartje van de DS N°8 blijft uiteraard nog even een verrassing. Die krijgen we ongetwijfeld te horen in de aanloop naar de marktintroductie, ergens halverwege 2025.

Ook interessant!

  • Opgepast: nieuwe Franse flitsers kunnen je vierdubbel pakken
  • DS wil nieuwe SM écht bouwen met Maserati-V6
  • Gespot - de nieuwe Polestar 4
  • Officieel: de nieuwe Bentley Flying Spur, met 761 pk

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

ds-automobiles, ds8, Elektrisch

Vorig bericht: « Dit is de Urban Cruiser: wordt deze elektrische Toyota wél een hit?
Volgend bericht: Dit is de vernieuwde Kia EV6 GT met 650 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mjpamsterdam zegt

    12 december 2024 om 12:37

    Nou nog een 6-cilinder erin .

    Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    12 december 2024 om 12:48

    Engineer: ‘Zullen we anders gewoon een grote, moderne BX maken?’
    Marketeer: ‘Joah! En dan noemen we ‘m….de DS N°8!’

    Login om te reageren
  3. RutgerK zegt

    12 december 2024 om 12:52

    De No8 is 3 centimeter hoger dan de A6 Avant etron.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      12 december 2024 om 13:21

      Die is ook te hoog

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    12 december 2024 om 13:00

    Waarom deze auto als FWD ontwikkelen? RWD is eenvoudig en biedt bij een EV duidelijke efficiency voordelen.

    Login om te reageren
  5. mattr zegt

    12 december 2024 om 13:24

    “geen hond koopt een Franse premium sedan, dus moest het toch een logge cross-over worden.”

    Ben bang dat de Fransen zich hier vergissen; het gaat niet om de carrosserievorm, er is simpelweg geen hond die een Franse premium auto koopt.

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    12 december 2024 om 13:27

    Meen er en profil zelfs een vleugje CX in terug te zien. Enfin, vind het wel een mooi apparaat, in ieder geval in de hier getoonde chique kleur.

    Login om te reageren
  7. banderas zegt

    12 december 2024 om 13:45

    Tja, de DS9 was een enorme flop (en technisch ook.. Frans) en ik zie niet waarom dit succesvoller zal zijn.

    Login om te reageren
  8. maussieknip zegt

    12 december 2024 om 14:00

    Sowieso vind ik de lijnen wel veel weg hebben van de vroegere Citroëns. Mijn ouders hebben 40 jaar lang Citroën gereden (iedere 2 a 2,5 jaar weer een nieuwe) en vooral in deze DS zie ik er eindelijk weer eens echt Citroën in terug. Qua naam zouden ze moeten ruilen, want de hedendaagse Citroëns zouden de naam Citroën qua uiterlijk niet mogen voeren mijns inziens.

    Login om te reageren
  9. Richmond zegt

    12 december 2024 om 14:25

    In die blauwe versie lijkt het wel een Lancia van binnen

    Login om te reageren
  10. jensoffbutton zegt

    12 december 2024 om 14:38

    Geen hond die dit zal kopen, inderdaad.

    Zelfde verhaal als alle luxe franse auto’s zoals DS9, Citroen C6, Renault Avantime,…

    Als je het geld hebt om een duits te kopen, dan doe je dat gewoon.
    De saaie mensen zullen dan eerder een dure Koreaan of Japanees kopen.

    Maar toch geen auto van Stellantis die de consumenten zat uit te lachen wanneer ze allemaal naar de garage mochten gaan met hun THP-motor.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      12 december 2024 om 18:30

      Voor de thp waren ze ook geen succes. Dus aan reputatie door de thp / puretec ligt het niet.
      Net als mensen ook geen grote alfa, fiat, Opel of Lancia willen of zelfs een grote vw. De phaeton was ook geen winstgevend project.

      Dus her moet gewoon een bmw, Mercedes of audi zijn en de eigenwijze mensen kopen een volvo en als ze nog eigenwijzer zijn dan een Lexus en daarna pas een auto van een bovengenoemde merken of import Amerikaan.

      Login om te reageren
  11. cdlop01 zegt

    12 december 2024 om 15:09

    Verschrikkelijk, zet toch een punt achter DS, niemand gaat zoiets leasen of kopen.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      12 december 2024 om 21:54

      DS is een grote put die eindigt in Nieuw Zeeland.
      En dat geldt voor meer merken van Stellantis (de Italiaanse o.a.)

      Login om te reageren
  12. deeeef zegt

    12 december 2024 om 15:10

    stel.. stel dat ik m zou kopen, moet ik dan naar Van Mossel? Brrr Amme Nooit Nee Nooit Niet

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      12 december 2024 om 22:02

      Het zal per vestiging verschillen, maar ik heb goede ervaringen met die waar ik inmiddels ruim 3 jaar met m’n dik 20 jaar oude Astra kom. Geen onnodige reparaties en wat er gedaan moet worden, wordt goed gedaan. En ook nog tegen een redelijke kosten. Dus hier geen reden tot klagen.

      Login om te reageren
  13. Mini Joe zegt

    12 december 2024 om 15:21

    Ik heb geen staart aan de achterkant en toch heb ik een DS. Je kunt natuurlijk heel burgerlijk een Duitse pkw kopen, maar dan ga je gewoon op in de grijze massa…..
    De DS 8 is elektrisch dus wat de psa/bmw thp hier nu weer mee te maken heeft weet ik niet.
    Persoonlijk vind ik het een mooie voiture met een prachtige lijn en interieur.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      12 december 2024 om 21:52

      “Voiture”
      Je gaat zeker ook elk jaar op vakantie daar?

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      12 december 2024 om 23:41

      Volgens mij was het punt hoe PSA/Stellantis met die problemen om is gegaan. Niet het probleem met de THP motoren zelf.
      Bij de puretec issues verdiende ze in het begin ook niet de schoonheidsprijs.
      Nou is dat gedrag zeker niet exclusief voor Stellantis en kun je denk ik een heleboel fabrikanten beter mijden in dat geval.

      Verder eens over de lijn en het interieur. Alleen die neus is jammer.
      Sinds de originele DS3 en DS5 zijn ze het spoor echt bijster.

      Login om te reageren
    • jensoffbutton zegt

      13 december 2024 om 10:05

      Reputatie, betrouwbaarheid. Achter technologie zit een team. Als ze het verkloten bij één product, is mijn vertrouwen laag/lager voor een ander product van dezelfde fabrikant.

      Toyota’s zijn hondslelijk maar op basis van hun reputatie in het verleden verkopen ze toch als zoete broodjes.

      Login om te reageren
  14. citroen55 zegt

    12 december 2024 om 17:36

    La Déesse met een vleugje CX. Ziet er goed uit en iedereen die bovenuit het grijze maaiveld wil uitsteken, koopt een DS No 8.

    Login om te reageren
  15. pignon zegt

    12 december 2024 om 18:30

    Nog liever een break, maar qua interieur en kleur buiten spreekt het me heel erg aan. Liever dit dan welke Duitse auto ook

    Login om te reageren
  16. isleofman zegt

    12 december 2024 om 20:04

    Interieur heeft in al die samenstellingen een knaak witte hemeltje. Ziet er echt niet uit. Gewoon altijd zwart doen DS!

    Login om te reageren
  17. mc96 zegt

    13 december 2024 om 07:02

    Ik vind het een mooi ontwerp met op een of andere manier ook een vleugje DS. Verdient het om succes te hebben.meer een echte Citroen dan ik in tijden heb gezien. Ben alleen bang dat het weer de zoveelste geflopte franse premium wordt.

    Login om te reageren
  18. Dakhaas zegt

    13 december 2024 om 08:02

    Lijkt meer op een verfranste (en verkwanselde) Polestar die te dicht bij de kerstboom heeft gestaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North