• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoera! De Volvo 740 is 30 jaar geworden

Auteur: bart_m, gepost 18 april 2014 om 19:28 – 34 Reacties

Hoera! De Volvo 740 is 30 jaar geworden
Menig arts, dokter of notaris heeft zich in deze blokkendoos op wielen vervoerd. Dit jaar mag de 740 alweer 30 kaarsjes uitblazen.

Het ontwerp van de 740 dateert eigenlijk al uit 1982. Toen bestond de 740 nog niet, maar was er de vergelijkbare 760. Dit was een luxere versie van de 740. De 760 had met zijn 6-cilinder motorisch gezien ook iets meer te bieden.

Terug naar de 740, of eigenlijk, verder met de 740, want deze Volvo zag het levenslicht dus in 1984. De eerder genoemde 6-cilinder maakte in de 740 plaats voor een bescheiden 4-cilinder. Deze motor bleek al snel een degelijk stukje techniek te zijn. Samen met de rest van de onverwoestbare 740-techniek kreeg de auto een hufterproof imago wat tot de dag van vandaag nog steeds geldt. Op dit moment rijden er nog genoeg 740’s rond met meer dan een miljoen km’s op de klok. Dat doen niet veel auto’s de degelijke Zweed na.

Het herkenbare design en de oerdegelijke techniek hebben de Volvo 740 in het land van herkomst tot ware cultauto geheven. Daar is men echter niet snel tevreden met de standaard prestaties en wordt de klassieker regelmatig onder handen genomen. Het onderstaande praktijkvoorbeeld spreekt voor zich:

Volvette VS Yamaha R1

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

740, Klassiekers, Volvo

Vorig bericht: « Video: diplomatenchauffeur vs Danny, v2
Volgend bericht: Verkeershufter van de dag is een politieagent [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bobjijofbobik zegt

    18 april 2014 om 19:35

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    18 april 2014 om 19:41

    De motor uit de 240 kwam dus in de 7 .Deze B 23 is onverwoestbaar. Ik heb deze in mijn 30 jaar oude 240 liggen en het ding draait rond alsof die gister gebouwd was.
    Verwachte eigenlijk dat @alwood hier mee zou komen?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      18 april 2014 om 20:06

      @norge: Drie maanden….He, @autoblogger waar is @alwood ?

      Login om te reageren
      • jaguarjunk zegt

        18 april 2014 om 20:21

        @norge: vroeg ik mij dus ook al af.. Dat MR2 artikel dan maar verder..

        Login om te reageren
      • Alwood zegt

        22 april 2014 om 13:52

        @norge: zo! druk bezig weer een APK op die 740 te krijgen ;-) inmiddels gefixt.
        Met nog een beetje bloed, zweet, tranen en een beperking op de afleiding dit jaar als het goed is zelfs een gediplomeerd autotechnicus…

        Login om te reageren
  3. dafmaf zegt

    18 april 2014 om 19:42

    Ik vind de sedan inderdaad een lelijke blokkendoos, maar de station een prachtig ding. En praktisch.

    Login om te reageren
  4. Joost1990_2 zegt

    18 april 2014 om 20:03

    Is er een reden waarom @Alwood dit niet heeft geschreven/mogen schrijven?

    Login om te reageren
    • jaguarjunk zegt

      18 april 2014 om 20:20

      @Joost1990_2: Alwood doet sowieso niet bizar veel de laatste tijd, dat MR2 artikel dan maar verder..

      Login om te reageren
  5. daandaan zegt

    18 april 2014 om 20:22

    Heerlijke wagen. Altijd een goed gevoel aan deze auto gehouden omdat het de eerste auto was die ik meemaakte als kind. M’n ouders reden er tot mijn 11e in rond. Het hoogtepunt was de extra bank in de achterbak van de station, die achterstevoren was geplaatst. Altijd ruzie met m’n broer en zussen wie daar mocht zitten.

    Login om te reageren
  6. KEV9 zegt

    18 april 2014 om 20:28

    90% van die volvo’s zullen nog wel rondrijden.

    Login om te reageren
  7. danmar zegt

    18 april 2014 om 20:40

    Even mierenneuken, “Het ontwerp van de 740 dateert eigenlijk al uit 1982. Toen bestond de 740 nog niet, maar was er de vergelijkbare 760. Dit was een luxere versie van de 740.”

    Dat kan dus niet. Als de 740 er later was, dan is deze de budgetversie van de 760.
    Verder: doe mij maar de coupé. Stukken tijdlozer.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      18 april 2014 om 20:46

      @danmar:
      Jummie, lekker hoor zo’n 780.

      Login om te reageren
      • danmar zegt

        18 april 2014 om 21:17

        @tupperware en @ norge: precies, die. Ontzettend gave auto. Zo”n spijt dat ik die een jaar of 12 geleden niet heb gekocht, alleen omdat ik de mijlenteller onhandig vond (inderdaad Amerikaanse import).

        Login om te reageren
        • tmenges zegt

          19 april 2014 om 07:35

          @danmar:de 780 is een prachtige auto alleen jamer dat in den naam 780 de ‘8’ niet staat voor t aantal cilinders zoals dat bij 740 en 760 wel t geval is :)

          Login om te reageren
    • norge zegt

      18 april 2014 om 20:59

      @danmar: De 780? Dat is inderdaad een mooie (dure) auto.

      Login om te reageren
  8. crackdavid zegt

    18 april 2014 om 20:42

    In die tijd werden er nog goede auto’s gebouwd. Nu is het allemaal rommel, ongeacht welk merk..

    Login om te reageren
  9. sjon zegt

    18 april 2014 om 21:32

    Hebben mijn ouders heel lang gehad. Een GL. Schaamde altijd kapot voor dat ding maar eigenlijk was dat ding echt heel gaaf.

    Login om te reageren
  10. eenpaard zegt

    18 april 2014 om 21:49

    Zo zo, menig arts én dokter. Wellicht ook menig geneesheer.

    Login om te reageren
  11. fortuna zegt

    19 april 2014 om 00:03

    Toen Volvo nog echt mooie auto’s maakte

    Login om te reageren
  12. cocoloco zegt

    19 april 2014 om 07:56

    De diesel was toch echt een 6 in lijn motor in de 740. Dus of 740 echt alleen voor het aantal cilinders stond (bij de diesel) vraag ik me af.

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      19 april 2014 om 08:05

      @cocoloco: je bedoeltdie vw lt knikkerbak?

      Login om te reageren
  13. mashell zegt

    19 april 2014 om 09:41

    Toen de kwaliteit op het hoogst was en het design op het laagst. Mijn lokale Volvo garage gebruikt nog een 740 als service wagen.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      19 april 2014 om 11:33

      @mashell: Design is na dertig jaar nog steeds bij een hoop mensen populair .Lijkt mij dus een geslaagd design.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        19 april 2014 om 16:44

        @norge: na dertig jaar was dat ding alleen nog maar in trek als nepklassieker om lekker goedkoop te dieselen of op LPG te rijden. Nu men daarvoor weer MRB moet betalen heeft het gros van de ‘liefhebbers’ hun 740 weer de deur uitgedaan. Dat ding is sinds 1 januari net zo snel uit het straatbeeld verdwenen als de 190d. Saai massaprodukt met de wegligging van een pak yoghurt, bleh

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          19 april 2014 om 17:36

          @parker:
          In Noorwegen kennen ze die regeling niet..,TROLL..

          Login om te reageren
        • dawwg zegt

          19 april 2014 om 23:29

          @parker: Volgens mij ben je in de war met de 3xx serie, de 7xx heeft volgens mij nog steeds veel liefhebbers hoor. Dat jij het niets vindt, betekent niet dat de hele wereld het met je eens is …

          Login om te reageren
  14. Pallas zegt

    19 april 2014 om 11:50

    Wat een kort artikel. Er moet toch meer over deze tank te vertellen zijn?

    Login om te reageren
  15. Jorrit zegt

    19 april 2014 om 12:09

    Ik vind ’t altijd leuk om dit soort artikeltjes op Autoblog tegen te komen. :)
    Zover ik weet heeft de auto ook nog lichte facelifts gehad. En de Amerikaanse versie had van die afwijkende koplampen wat ik als kind altijd vreemd vond. Jammer dat dat niet verder wordt toegelicht.

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    19 april 2014 om 17:11

    Iemand zou ze moeten bewa

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 april 2014 om 17:13

      zou ze moeten bewaren voor de toekomstige generaties, maar ik ga het niet zijn.
      Het zijn klassiekers maar toch, er ontbreekt precies toch dat ene dingetje aan dat ze begeerlijk maakt.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        23 april 2014 om 11:45

        @Hupke: komt goed hoor ;) smakelijke 16-klepper automaat ook nog.

        Login om te reageren
  17. Corrado16v zegt

    19 april 2014 om 20:10

    Wat blijft dat leuk, dat blokkendozen design. Ik krijg er spontaan nostalgische gevoelens van. Dit heeft toch veel meer charisma dan een groot deel van de 12 uit een dozijn auto’s die nu op de markt gebracht worden.

    Login om te reageren
  18. cthijs zegt

    20 april 2014 om 10:45

    Zijn we jantje Lammers vergeten Britse toerenwagenkampioenschap

    Login om te reageren
  19. cthijs zegt

    20 april 2014 om 10:52

    Ja jantje reed met zijn station iedereen voor schut bij het btcc

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North