• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoera! Design van BMW gaat weer geweldig worden

Auteur: Loek, gepost 13 september 2024 om 17:30 – 26 Reacties

'Importheffing tegen China heeft averechts effect'

BMW verandert wat dingen in het bestuur van hun design en dat klinkt alsof het goed nieuws is.

Autodesign is altijd zo lekker subjectief. Soms verkondig je dat je iets supermooi vindt, en de persoon naast je verklaart je voor gek. En als iemand die tweedeling onder de knie had, was het BMW wel. In de afgelopen paar jaar heeft het merk een gamma vol met controverse gehad, met schokkende beslissingen. Was het mooi? Was het lelijk? Het maakt niet uit. Iedereen had er een mening over. En negatieve aandacht is ook aandacht.

BMW XM Label Red, door @basfransencarphotography op Autoblog Spots.

Nieuw designteam

Het designteam van BMW wordt al jaren geleid door Adrian van Hooydonk. Die blijft het team leiden, maar herstructureert het één en ander. Voor ons klinkt het als muziek in de oren.

Hooydonk’s team had Domagoj Dukec als hoofddesigner. Het eerste wat gaat veranderen: Dukec krijgt een functie elders. Niet buiten BMW, maar als hoofdontwerper van Rolls-Royce. Dat voelt als promotie, het is toch een beetje de Rolls-Royce onder de automerken. Dukec wordt vervangen door iemand die wel van een ander merk wordt gevist: Maximilian Missoni. Daar begint het goede nieuws.

Maximilian Missoni

Missoni heeft namelijk een prima cv als je kijkt naar de designperiodes van toen hij daar werkte. Hij begon in de vroege jaren ’00 bij Volkswagen en promoveerde daar in 2006 naar Senior Designer. In 2012 maakte hij de overstap naar Volvo en zorgde voor de eerste ontwerpen onder de nieuwe Geely-line-up. Dat zijn ijzersterke designs. Daarna kon Volvo Missoni goed gebruiken voor Polestar en de eerste ‘eigen’ Polestars, de 3 en 4 (de 1 en 2 waren oude Volvo-concepts) werden getekend onder leiding van Missoni. Hij was de Adrian van Hooydonk van Polestar, zeg maar.

Die functie geeft hij nu op om de midden- en topklasse van BMW van designs te voorzien, evenals Alpina. Dus alles vanaf de 3 Serie wordt getekend door de man die voor de meest recente designs van Polestar zorgde. Dat moet wel goed gaan, toch?

Overige verschuivingen zijn bijvoorbeeld dat Oliver Heilmer van MINI naar BMW verhuist om alles onder de 3 Serie te tekenen, maar ook de BMW M-modellen. Verdere verschuivingen zullen niet te merken zijn voor ons consumenten. We hopen vooral dat een potlood aan Missoni geven het design van BMW weer geweldig kan maken.

Ook interessant!

  • BMW i5 M60
    BMW gaat geen unieke EV designs uitbrengen
  • BMW gaat speciale designs maken voor China
  • BMW XM gaat het circuit (on)veilig maken
  • einde BMW XM
    Hoera: BMW verlost ons van de XM?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

adrian-van-hooydonk, BMW, Maximilian Missoni

Vorig bericht: « Gespot – 2x Lotus, 2x anders
Volgend bericht: Dakar of Sterrato die je wél kan betalen op komst? »

Lees Interacties

Reacties

  1. 560pk zegt

    13 september 2024 om 18:02

    Waardering voor een bepaalde design richting blijft natuurlijk sterk afhankelijk van persoonlijke smaak, maar tijdens de “regeerperiode” van Dukeç is er weinig uit de fabriek gekomen dat de handen op elkaar kreeg. Ik ben i.i.g. blij dat hij weg is.

    Login om te reageren
    • ytzenv zegt

      13 september 2024 om 18:19

      Helemaal eens

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      13 september 2024 om 18:29

      Nja, hoe je het ook wendt of keert, Adrian van Hooydonk was het hoofd van de afdeling toen de auto’s lelijker werden, dus of dit automatisch gaat betekenen dat we weer mooie bimmers krijgen is nog maar de vraag. Wie weet krijgt Missoni de opdracht om door te gaan met dit…. “expressieve” design en blijven de lelijke auto’s uit de fabriek rollen.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 september 2024 om 20:10

      De verkoopcijfers spreken jouw smaak tegen

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        14 september 2024 om 09:33

        FYI: ik heb afgelopen week een G23 4 serie gekocht, en de nieuwe 5 gaat er ook binnen afzienbare tijd komen. Ik vind dat ze geweldige auto’s maken.. Maar ik vind het exterior design de afgelopen jaren tegenvallen. Zoals verderop vermeld: als design het enige koopargument zou zijn, reden we allemaal Alfa.

        Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    13 september 2024 om 18:17

    Dukec word niet gemist, nog nooit waren BMW’s zo ontiegelijk lelijk als nu, sterker nog het is DE reden dat ik geen BMW meer wil rijden momenteel….

    Nou weet ik niet of de nieuwe een pluspunt is, vind de polestars niet heel mooi namelijk, maar wel mooier dan de BMW’s van nu….

    Login om te reageren
  3. ytzenv zegt

    13 september 2024 om 18:18

    Helemaal eens

    Login om te reageren
  4. Wilfred zegt

    13 september 2024 om 18:27

    Ondanks alle meningen over het design van BMW’s is het een merk dat maar blijft groeien. Blijkbaar zijn er dus genoeg mensen die de ontwerpen wel geweldig vinden.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 september 2024 om 20:11

      Precies dat.

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      13 september 2024 om 21:00

      Chinezen, maar in die markt krijgen de Europese merken nu harde klappen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 september 2024 om 08:21

      Als mensen echt gaven om design zag de wereld er heel anders uit. Reden we allemaal Giulia, Stelvio of Renaults. Droegen we niet van die saaie zwarte kleding en woonden we niet in jaren 30 woningen met spuuglelijke erkers er aan.
      Conclusie: mensen geven niet of weinig om design of laten andere aspecten flink zwaarder wegen.

      Login om te reageren
  5. JelmerS zegt

    13 september 2024 om 19:22

    Komt er eerst nog een neue klasse erfenis in de showroom of krijgt deze meneer vanaf nu al 100% controle?

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    13 september 2024 om 19:26

    Een soort Make BMW Great Again. Als dat maar goed gaat, dadelijk stoppen ze met personenoto’s en bouwen ze alleen nog vance 🙂

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    13 september 2024 om 20:06

    Mooi, die gemakzuchtige ‘nee hij is niet lomp en lelijk, het is een statement’ ontwerpen hebben we wel gezien nu.
    Tijd voor een frisse wind.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      15 september 2024 om 21:39

      ‘Het ontwerp moet soms wel een beetje schuren’. Dat zou ik ook zeggen als de helft van de wereld je auto’s steevast tot de lelijksten ooit verkiest.

      Login om te reageren
  8. Mini Joe zegt

    13 september 2024 om 20:09

    Renault en PSA voeren al ruim 10 jaar “vouwen” in het uiterlijk van hun voitures, het is dus zeer waarschijnlijk dat BMW deze vouwen als nieuwe “vindingrijkheid en design” gaan toepassen.

    Login om te reageren
  9. outlook zegt

    13 september 2024 om 21:23

    Die 1-serie.. wat n draak

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    13 september 2024 om 21:38

    Ik vind de nieuwste i4, i5, m3, m4,m5,etc mega gaaf, prima als jullie die niet willen, blijft er meer voor mij over!

    Login om te reageren
  11. DeWitteCondor zegt

    13 september 2024 om 22:40

    Mooi ook die minimalistische Duitse bunker waar ze instaan. Kunnen we allemaal zien dat het kenners zijn.

    Login om te reageren
  12. audirs3 zegt

    13 september 2024 om 22:53

    De Neue Klasse voorspelde al veel goeds. Strak design, beetje retro, zonder al die ordinaire drukken lijnen

    Login om te reageren
  13. HZW zegt

    13 september 2024 om 23:40

    Audi heeft ook al een nieuwe Head of Design aangesteld.

    De Duitsers zijn goed bezig.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    14 september 2024 om 08:26

    Een goede ontwerper kan precies dat maken wat de opdracht is. Het probleem verdwijnt pas als van Hooydonk verdwijnt.

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    14 september 2024 om 10:52

    Ja dat is het zelfde als met Marc Lichte bij Audi, het maakt niet uit wat de ontwerpers aan ideeën hebben, het is wat Mark Lichte, of in het geval van BMW wat Adrian van Hooydonk ze opdraagt te ontwerpen.

    Bij Audi hebben ze eindelijk die Marc Lichte de deur uitgeschoven, en vervangen met “Massimo Frascella” als nieuwe Head of Design van Audi.
    Hij heeft een leuke staat van dienst, Frascella, alumnus van het Instituto d’Arte Applicata & Design in Turijn, begon zijn carrière bij Bertone. Na diverse posities binnen de Ford Motor Company en Kia, werkte Frascella (52) sinds 2011 bij Jaguar Land Rover, meest recentelijk als Head of Design van beide merken.

    Nu maar hopen dat hij “ZIJN” visie voor toekomstige Audi’s mag etaleren, en niet in de zelfde VAG design slangenkuil moet gaan werken als de rest.

    Het VAG concern heeft heel veel incestueuze design verstrengelingen, en alles is te veel één pot nat.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 september 2024 om 13:17

      Dat laatste ligt misschien ook aan de techniek. Een designer kan een fantastisch strakke brede A3 ontwerpen maar als dat dan op een MQB of MEB platform gerealiseerd moet worden dan blijft er maar weinig van over en wijkt het eind resultaat niet veel meer af van wat de collega’s bij Seat doen. En zo gaat het overal. Het vak van autodesigner zal altijd een teleurstelling hebben over wat echt in productie gaat.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        14 september 2024 om 13:50

        Een goede designer zorgt ervoor dat zijn ontwerp in proportie is op het daadwerkelijke productie platform.
        De rest zijn fantasten.

        Login om te reageren
  16. 3246cm252kw zegt

    15 september 2024 om 04:04

    Nou als de designer van Volvo binnen komt dan zijn ze echt afgeschreven pfff Volvo en als Saab destijds hebben echt van die unisex interieurs… smaakloos vormloos… net een glade dildo ofzo weet niet hoe ik het moet beschrijven..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North