Hoera, deze speciale BMW M1 Procar is jarig!

Auteur: , 34 Reacties

U kent hem vast.

Kunst, rationeel is er geen zak van te begrijpen. Je hoeft maar een paar klodders verf op een papier te gooien en je bent ‘artiest’. Nee, sterker nog, ooit was er een expositie in Parijs waar iemand een stapel A4-printerpapier op een sokkel had gezet en dat was dan kunst. Je kijkt vooral naar hoe een artiest, vaak nogal abstract, zijn gedachtegang op papier zet. Of, zoals bij BMW wel eens het geval is, op een auto.

BMW heeft namelijk een rijke historie met zogenaamde Art Cars. Het begon met Alexander Calder. Hij is een vriend van BMW 3.0 CSL-coureur Poulain, die een originele livery wilde voor zijn Batmobile. Origineel en kleurrijk is het zeker. Het inspireerde BMW om er een soort thema van te maken. In de geschiedenis van het merk zouden meerdere artiesten los mogen gaan op race-Bimmers die vervolgens ook daadwerkelijk aan de grid verschijnen. De laatste twee M6 GTLM’s, de zwarte van 2017 en de witte van 2016, laten nogal grootste vraagtekens verschijnen, terwijl de eveneens vrij recente BMW M3 GT2 Art Car van Jeff Koons stiekem wel gaaf is. Zoals al gezegd, uw mening kan afwijken, kunst is uiterst subjectief. De bekendste ‘bekladde BMW’? Dat moet de M1 Procar uit 1979 zijn. De M1 is al een kunstwerk op zich, de kunstenaar die hem mocht bewerken behoeft ook geen uitleg: Andy Warhol.

BMW M1 Procar

De Art Cars worden allemaal met de hand beschilderd, daarom zijn ze zo bijzonder. Dit is dus Warhol’s visie op ‘hoe schilder ik een BMW M1’, wat dit jaar precies 40 jaar geleden is. Voor die gelegenheid haalt BMW hem uit de oude schuur en zet hem… in een oude loods. Daar mag een professionele fotograaf zijn kunsten erop los laten, als verjaardagscadeautje voor de retegave M1.

In de geschiedenis van BMW is de Art Car een thema geworden, waardoor er al een stuk of 20 beschilderde Bimmers zijn. Een overzicht van de bekendste check je hier.



34 reacties

Kozijn hier is ook met de hand geschilderd ..
Daarom is ie zo bijzonder ..

O nee .. ik bedoel ..
Net als bij deze auto de goedkoopste werkwijze ..
@lincoln: dat zal wel een kunstig kozijn zijn met jou azijn adem
@rob5nismo:

Wat dacht je ??
Laat ik maar snel iets schrijven ..
Domme populistenpraat doet het meestal wel goed ..
@lincoln: ja beetje uitlokken beetje zieken gewoon voor het vermaak
@lincoln: als je tegenwoordig een leuk kleurtje op je BMW wil heet dat individual, kost het je bakken met geld en gaat gewoon in dezelfde automatische lakstraak als alle zwarte, grijze en witte BMW’s.
Als engineer, constructeur bij een bedrijf dat in huis BMW race wagens bouwt ben ik aan veel gewend geraakt. Ik zie veel en heb een beroep waar ik de passie voor BMW Motorsport deel met mijn collega’s en baas. Ik kom regelmatig op circuits en leer veel mensen kennen die exclusieve auto’s bezitten. Je went aan sukke auto’s. Auto’s zoals Ferrari’s, Lamborghini’s en Porsches een overvloed.

Ooit tijdens een testdag een ex e30 DTM en een ex M1 Procar de pitlane zien verlaten op Spa-Francorchamps. Het was 9:00 dus het circuit werd net vrijgegeven. Je kon beide auto’s over het hele circuit horen gaan. Dit zijn de momenten die mij kippenvel geven. Niet de exclusieve Ferrari’s met hun V12 die de gemiddelde quote 500 figuur op zijn pad heeft staan, maar de heerlijk ouderwetse circuit wagens. Het mechanische geluid is niet te vergelijken met de huidige motoren. De passie gaat diep en het geluid van de S14 en de M88 staan op mijn netvlies. Wat een wagens en wat een historie heeft BMW hiermee opgebouwd.
@SpeedGeek: zou je een keer foto’s willen (mogen) uploaden
@rob5nismo: ik zal morgen even een youtube link hier plaatsen met een van onze auto’s
@speedgeek: alstublieft
@rob5nismo: hierbij de youtube link:
https://youtu.be/53U92wVQFVw
@rob5nismo: even snel een linkje naar een video van onze S54 (met Vanos) en een Hewland bak
@speedgeek: ziet er goed uit en klinkt via de speakers al mooi
@speedgeek:

Op je netvlies ??
@lincoln: wel ja, wat een beetje geluid allemaal kan doen.
@SpeedGeek: ik zit nu te applaudisseren! Ik wil er nog de CSL aan toevoegen, is dat niet hetzelfde blok als de M1?
@davelepeef: De S54 mag er altijd bij. Is onze trouwste motorblok en ligt in een aantal van onze wagens. Het inlaat geluid is fantastisch en ook daar zal ik niet aan wennen.
@SpeedGeek: Wat een onzin kraamt u uit, zeg! BMW en Ferrari hebben beide prachtig klinkende motoren voortgebracht! Ooit een BMW M1 Procar voorbij zien razen terwijl er een Ferrari 512 BB LM en een brullende Ford Capri RS in de achtervolging zaten? Ga eens naar Spa Classic iedere mei of Spa 6 hours in september. Er gaat een wereld van autosport-geweld em geluid voor u open. Geloof me in deze.
@skinny058: Dus omdat mijn voorkeur bij BMW ligt kraam ik direct onzin uit? Is het dan nu volgens u juist dat ik ga beweren dat u onzin uitkraamt omdat u een Ford mooier vind klinken?
De Ferrari heb ik nog niet gehoord maar de Capri wel degelijk. En zoals ik al aangaf, ik kom regelmatig op het circuit. En dan niet alleen CPZ maar en groot deel van de europese circuits heb ik van mijn lijstje af kunnen strepen. Ik zie en hoor genoeg. Waaronder dus ook veel klassiek materiaal.
@speedgeek: Mijn voorkeur ligt ook bij BMW en ik zeg nergens dat ik een Ford beter vind klinken. Ik bezoek ook met regelmaat Classic races en moet toegeven dat ik een Ferrari V12 (512 BB LM) ook fantastisch vind klinken, net als de M88 in de M1 en de prachtig klinkende 3.0 CSL’s. En de bekende blauw witte Capri 2600 RS die alles en iedereen overstemt op ‘t circuit is ook kippenvelopwekkend mooi. Zo kan ik nog wel even doorgaan. U ben juist degene die beweert dat alleen de BMW’s mooi klinken…wat ik dus persoonlijk onzin vind, sorry voor de botte reactie. Mawr het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
@skinny058: waar ik meer op doelde waren de nieuwe generatie exclusieve auto’s. Natuurlijk gaan mijn haren overeind staan wanneer ik een F40 hoor. Ik was daar ook niet helemaal duidelijk in. Ik bedoelde meer dat de nieuwere generatie auto’s mij koud laten. Hoeveel techniek er ook in zit, het zal nooit zo bijzonder klinken als een oude circuit auto. En dit artikel gaat natuurlijk over de M1 dus vandaar de connectie naar BMW en mijn passie voor dit merk en haar rijke autosport historie.
@speedgeek: Ah duidelijk. Bij deze mijn welgemeende excuses want ik ben het helemaal met u eens. Moderne auto’s zijn niet te vergelijken met oude monsters qua geur, geluid en techniek. Lekker lomp mechanisch en grof, hou ik van. Ga ook veel liever naar die classic races en rallies dan naar een F1-race van tegenwoordig.
@skinny058: De oude koe gaat in de sloot en blijft daar lekker liggen.
En wat het laatste betreft, daar sluit ik mij volledig bij aan!
Freude am Fröbelen…

Maar de M1 heeft deze paintjob helemaal niet nodig om te schitteren.

Net zo min als dat hij die oude vervallen fabriekshal als achtergrond nodig heeft.

Het is van zichzelf al een meesterwerk. Krachtig, mooie verhoudingen en sublieme details. Neem alleen al die twee BMW logo’s aan weerszijde van de achterkant. En de eenvoudige, maar o zo mooi vormgegeven achterlichten, de prachtige achterste zijruiten enz. enz. Minstens net zo mooi als het Italiaanse spul uit die tijd.
@moveyourmind:

Schilderen over een Giorgetto Giugiaro is net zo zinloos als het inpakken van de Arc de Triomphe ofzo ..
@moveyourmind: Dat is niet zo gek als hij door een Italiaan is ontworpen.
Naar mijn mening een van de best klinkende auto’s aller tijden
Art Car <3 Ikzelf heb de Jeff Koons BMW M3 GT2 onder een stolpje staan… :p
@f1l1p: ik heb ze allemaal onder een stolpje staan. 😃
Brute wagen die BMW.
Dat artistieke geklieder ziet er niet uit.
Wel leuk als je daar je geld mee kan verdienen!
Uiteindelijk gewoon een mislukte racewagen waar Porsche rondjes omheen reed.

In productievorm ondergemotoriseerd. Met 277 pk uit een zes cilinder breek je geen potten in supercar land.
@karaya: Daarom reden ze in Amerika met een Chevy blok rond!
Een M1 AHG is geniaal, maar dan wel met een normale lak graag.
Alle Artcars van BMW zijn niet door de kunstenaar beschilderd maar gemaakt op een groot schaalmodel waarna de echte auto pas door anderen onder handen werd genomen… behalve deze M1. Deze is echt beschilderd. De kwast strepen zitter er op. Ik heb er ooit aan mogen voelen bij BMW Classic.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).