• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoera, deze speciale BMW M1 Procar is jarig!

Auteur: Loek, gepost 31 juli 2019 om 21:04 – 34 Reacties

Afbeelding Hoera, deze speciale BMW M1 Procar is jarig!Afbeelding Hoera, deze speciale BMW M1 Procar is jarig!Afbeelding Hoera, deze speciale BMW M1 Procar is jarig!Afbeelding Hoera, deze speciale BMW M1 Procar is jarig!Afbeelding Hoera, deze speciale BMW M1 Procar is jarig!

BMW M1 Procar
U kent hem vast.

Kunst, rationeel is er geen zak van te begrijpen. Je hoeft maar een paar klodders verf op een papier te gooien en je bent ‘artiest’. Nee, sterker nog, ooit was er een expositie in Parijs waar iemand een stapel A4-printerpapier op een sokkel had gezet en dat was dan kunst. Je kijkt vooral naar hoe een artiest, vaak nogal abstract, zijn gedachtegang op papier zet. Of, zoals bij BMW wel eens het geval is, op een auto.

BMW heeft namelijk een rijke historie met zogenaamde Art Cars. Het begon met Alexander Calder. Hij is een vriend van BMW 3.0 CSL-coureur Poulain, die een originele livery wilde voor zijn Batmobile. Origineel en kleurrijk is het zeker. Het inspireerde BMW om er een soort thema van te maken. In de geschiedenis van het merk zouden meerdere artiesten los mogen gaan op race-Bimmers die vervolgens ook daadwerkelijk aan de grid verschijnen. De laatste twee M6 GTLM’s, de zwarte van 2017 en de witte van 2016, laten nogal grootste vraagtekens verschijnen, terwijl de eveneens vrij recente BMW M3 GT2 Art Car van Jeff Koons stiekem wel gaaf is. Zoals al gezegd, uw mening kan afwijken, kunst is uiterst subjectief. De bekendste ‘bekladde BMW’? Dat moet de M1 Procar uit 1979 zijn. De M1 is al een kunstwerk op zich, de kunstenaar die hem mocht bewerken behoeft ook geen uitleg: Andy Warhol.

BMW M1 Procar

De Art Cars worden allemaal met de hand beschilderd, daarom zijn ze zo bijzonder. Dit is dus Warhol’s visie op ‘hoe schilder ik een BMW M1’, wat dit jaar precies 40 jaar geleden is. Voor die gelegenheid haalt BMW hem uit de oude schuur en zet hem… in een oude loods. Daar mag een professionele fotograaf zijn kunsten erop los laten, als verjaardagscadeautje voor de retegave M1.

In de geschiedenis van BMW is de Art Car een thema geworden, waardoor er al een stuk of 20 beschilderde Bimmers zijn. Een overzicht van de bekendste check je hier.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW laat de 2 Serie omtoveren tot piñata
  • Bekladde BMW X4 M is een rijdend stripfiguur

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

art-car, BMW, kunst, m1, procar

Vorig bericht: « Fastned doet moeilijk over laadpaal, krijgt ongelijk
Volgend bericht: Deze huisvlijt-Hondini kan van jou zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    31 juli 2019 om 21:16

    Kozijn hier is ook met de hand geschilderd ..
    Daarom is ie zo bijzonder ..

    O nee .. ik bedoel ..
    Net als bij deze auto de goedkoopste werkwijze ..

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      31 juli 2019 om 21:18

      @lincoln: dat zal wel een kunstig kozijn zijn met jou azijn adem

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        31 juli 2019 om 21:27

        @rob5nismo:

        Wat dacht je ??
        Laat ik maar snel iets schrijven ..
        Domme populistenpraat doet het meestal wel goed ..

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          31 juli 2019 om 21:38

          @lincoln: ja beetje uitlokken beetje zieken gewoon voor het vermaak

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 augustus 2019 om 11:36

      @lincoln: als je tegenwoordig een leuk kleurtje op je BMW wil heet dat individual, kost het je bakken met geld en gaat gewoon in dezelfde automatische lakstraak als alle zwarte, grijze en witte BMW’s.

      Login om te reageren
  2. SpeedGeek zegt

    31 juli 2019 om 21:20

    Als engineer, constructeur bij een bedrijf dat in huis BMW race wagens bouwt ben ik aan veel gewend geraakt. Ik zie veel en heb een beroep waar ik de passie voor BMW Motorsport deel met mijn collega’s en baas. Ik kom regelmatig op circuits en leer veel mensen kennen die exclusieve auto’s bezitten. Je went aan sukke auto’s. Auto’s zoals Ferrari’s, Lamborghini’s en Porsches een overvloed.

    Ooit tijdens een testdag een ex e30 DTM en een ex M1 Procar de pitlane zien verlaten op Spa-Francorchamps. Het was 9:00 dus het circuit werd net vrijgegeven. Je kon beide auto’s over het hele circuit horen gaan. Dit zijn de momenten die mij kippenvel geven. Niet de exclusieve Ferrari’s met hun V12 die de gemiddelde quote 500 figuur op zijn pad heeft staan, maar de heerlijk ouderwetse circuit wagens. Het mechanische geluid is niet te vergelijken met de huidige motoren. De passie gaat diep en het geluid van de S14 en de M88 staan op mijn netvlies. Wat een wagens en wat een historie heeft BMW hiermee opgebouwd.

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      31 juli 2019 om 21:25

      @SpeedGeek: zou je een keer foto’s willen (mogen) uploaden

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        31 juli 2019 om 23:20

        @rob5nismo: ik zal morgen even een youtube link hier plaatsen met een van onze auto’s

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          31 juli 2019 om 23:22

          @speedgeek: alstublieft

          Login om te reageren
          • SpeedGeek zegt

            1 augustus 2019 om 07:23

            @rob5nismo: hierbij de youtube link:
            https://youtu.be/53U92wVQFVw

            Login om te reageren
          • SpeedGeek zegt

            1 augustus 2019 om 08:28

            @rob5nismo: https://youtu.be/53U92wVQFVw

            Login om te reageren
          • SpeedGeek zegt

            1 augustus 2019 om 08:30

            @rob5nismo: even snel een linkje naar een video van onze S54 (met Vanos) en een Hewland bak

            Login om te reageren
            • rob5nismo zegt

              1 augustus 2019 om 09:01

              @speedgeek: ziet er goed uit en klinkt via de speakers al mooi

              Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 juli 2019 om 21:30

      @speedgeek:

      Op je netvlies ??

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        31 juli 2019 om 22:37

        @lincoln: wel ja, wat een beetje geluid allemaal kan doen.

        Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      31 juli 2019 om 22:07

      @SpeedGeek: ik zit nu te applaudisseren! Ik wil er nog de CSL aan toevoegen, is dat niet hetzelfde blok als de M1?

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        31 juli 2019 om 23:20

        @davelepeef: De S54 mag er altijd bij. Is onze trouwste motorblok en ligt in een aantal van onze wagens. Het inlaat geluid is fantastisch en ook daar zal ik niet aan wennen.

        Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      31 juli 2019 om 23:31

      @SpeedGeek: Wat een onzin kraamt u uit, zeg! BMW en Ferrari hebben beide prachtig klinkende motoren voortgebracht! Ooit een BMW M1 Procar voorbij zien razen terwijl er een Ferrari 512 BB LM en een brullende Ford Capri RS in de achtervolging zaten? Ga eens naar Spa Classic iedere mei of Spa 6 hours in september. Er gaat een wereld van autosport-geweld em geluid voor u open. Geloof me in deze.

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        1 augustus 2019 om 07:27

        @skinny058: Dus omdat mijn voorkeur bij BMW ligt kraam ik direct onzin uit? Is het dan nu volgens u juist dat ik ga beweren dat u onzin uitkraamt omdat u een Ford mooier vind klinken?
        De Ferrari heb ik nog niet gehoord maar de Capri wel degelijk. En zoals ik al aangaf, ik kom regelmatig op het circuit. En dan niet alleen CPZ maar en groot deel van de europese circuits heb ik van mijn lijstje af kunnen strepen. Ik zie en hoor genoeg. Waaronder dus ook veel klassiek materiaal.

        Login om te reageren
        • skinny058 zegt

          1 augustus 2019 om 08:07

          @speedgeek: Mijn voorkeur ligt ook bij BMW en ik zeg nergens dat ik een Ford beter vind klinken. Ik bezoek ook met regelmaat Classic races en moet toegeven dat ik een Ferrari V12 (512 BB LM) ook fantastisch vind klinken, net als de M88 in de M1 en de prachtig klinkende 3.0 CSL’s. En de bekende blauw witte Capri 2600 RS die alles en iedereen overstemt op ‘t circuit is ook kippenvelopwekkend mooi. Zo kan ik nog wel even doorgaan. U ben juist degene die beweert dat alleen de BMW’s mooi klinken…wat ik dus persoonlijk onzin vind, sorry voor de botte reactie. Mawr het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

          Login om te reageren
          • SpeedGeek zegt

            1 augustus 2019 om 08:33

            @skinny058: waar ik meer op doelde waren de nieuwe generatie exclusieve auto’s. Natuurlijk gaan mijn haren overeind staan wanneer ik een F40 hoor. Ik was daar ook niet helemaal duidelijk in. Ik bedoelde meer dat de nieuwere generatie auto’s mij koud laten. Hoeveel techniek er ook in zit, het zal nooit zo bijzonder klinken als een oude circuit auto. En dit artikel gaat natuurlijk over de M1 dus vandaar de connectie naar BMW en mijn passie voor dit merk en haar rijke autosport historie.

            Login om te reageren
            • skinny058 zegt

              1 augustus 2019 om 11:56

              @speedgeek: Ah duidelijk. Bij deze mijn welgemeende excuses want ik ben het helemaal met u eens. Moderne auto’s zijn niet te vergelijken met oude monsters qua geur, geluid en techniek. Lekker lomp mechanisch en grof, hou ik van. Ga ook veel liever naar die classic races en rallies dan naar een F1-race van tegenwoordig.

              Login om te reageren
              • SpeedGeek zegt

                1 augustus 2019 om 12:26

                @skinny058: De oude koe gaat in de sloot en blijft daar lekker liggen.
                En wat het laatste betreft, daar sluit ik mij volledig bij aan!

  3. moveyourmind zegt

    31 juli 2019 om 21:34

    Freude am Fröbelen…

    Maar de M1 heeft deze paintjob helemaal niet nodig om te schitteren.

    Net zo min als dat hij die oude vervallen fabriekshal als achtergrond nodig heeft.

    Het is van zichzelf al een meesterwerk. Krachtig, mooie verhoudingen en sublieme details. Neem alleen al die twee BMW logo’s aan weerszijde van de achterkant. En de eenvoudige, maar o zo mooi vormgegeven achterlichten, de prachtige achterste zijruiten enz. enz. Minstens net zo mooi als het Italiaanse spul uit die tijd.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 juli 2019 om 21:49

      @moveyourmind:

      Schilderen over een Giorgetto Giugiaro is net zo zinloos als het inpakken van de Arc de Triomphe ofzo ..

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      1 augustus 2019 om 01:06

      @moveyourmind: Dat is niet zo gek als hij door een Italiaan is ontworpen.

      Login om te reageren
  4. EnthousiaST220 zegt

    31 juli 2019 om 21:58

    Naar mijn mening een van de best klinkende auto’s aller tijden

    Login om te reageren
  5. f1l1p zegt

    31 juli 2019 om 22:25

    Art Car <3 Ikzelf heb de Jeff Koons BMW M3 GT2 onder een stolpje staan… :p

    Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      1 augustus 2019 om 10:41

      @f1l1p: ik heb ze allemaal onder een stolpje staan. ?

      Login om te reageren
  6. dirkv zegt

    31 juli 2019 om 22:35

    Brute wagen die BMW.
    Dat artistieke geklieder ziet er niet uit.
    Wel leuk als je daar je geld mee kan verdienen!

    Login om te reageren
  7. karaya zegt

    1 augustus 2019 om 01:10

    Uiteindelijk gewoon een mislukte racewagen waar Porsche rondjes omheen reed.

    In productievorm ondergemotoriseerd. Met 277 pk uit een zes cilinder breek je geen potten in supercar land.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      1 augustus 2019 om 08:48

      @karaya: Daarom reden ze in Amerika met een Chevy blok rond!

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    1 augustus 2019 om 09:13

    Een M1 AHG is geniaal, maar dan wel met een normale lak graag.

    Login om te reageren
  9. e38ossie zegt

    1 augustus 2019 om 10:44

    Alle Artcars van BMW zijn niet door de kunstenaar beschilderd maar gemaakt op een groot schaalmodel waarna de echte auto pas door anderen onder handen werd genomen… behalve deze M1. Deze is echt beschilderd. De kwast strepen zitter er op. Ik heb er ooit aan mogen voelen bij BMW Classic.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North