Deze huisvlijt-Hondini kan van jou zijn

Auteur: , 29 Reacties

Verbaasde blikken creëren doe je zo.

Engine swaps: het klinkt zo leuk, maar ga er maar aan staan. Al heel lang is elke motor voor elke auto uniek, en kost het verwisselen van zo’n motor de nodige moeite. Helemaal als je twee auto’s combineert die niets met elkaar te maken hebben. Neem Mark, op Marktplaats. Deze fanatieke knutselaar biedt een MINI Cooper uit 1973 aan. Bijna niks aan deze auto is nog origineel. Wij noemen hem liefkozend Hondini, een mix tussen Honda en MINI. Zou je hem loslaten, dan wordt het een bijtend hondje. Tenminste, op papier lijkt het daarop.

De klassieke MINI heeft namelijk nu een VTEC-blok voorin. Om precies te zijn de Honda B18C4, afkomstig uit de Honda Civic van de EK-generatie. Met een chipje levert het blok ongeveer 200 pk, maar wat deze generatie Civic bijzonder maakte was het feit dat de redline pas bij meer dan 9.000 toeren te vinden was. Bovendien, 200 pk is in een klassieke MINI meer dan genoeg.

Honda Motor MINI

De motor ligt dwarsgeplaatst tussen de voorwielen, wat in combinatie met een verbreding van die wielen nét past. Door eenzelfde verbreding bij de achterwielen was een bodykit nodig om het er nog een beetje uit te laten zien. Verder is er een nodige lijst aan spullen die veranderd zijn, lees maar mee:

Motor en aandrijving
– Honda B18C4
– Chipped ecu incl. launch control en rev. limit op 9200 rpm, +/-200pk
– Blox inlaat
– 4-2-1 uitlaat
– In de vloer geïntegreerde dubbele (zij) uitlaten
– Honda CRV aangepaste versnellingsbak met langere 1-5 versnellingen en 4.0FD
– Honda CRV-differentieel
Subframes en remmen
– Custom voor subframe met mini ophanging
– 4 pots remklauwen met geventileerde schijven
– Rvs gevlochten remleidingen
– Verstelbare spoorstangen
– Custom achter-subframe met mx5 onderste draagarmen en custom bovenste draagarmen.
– 2 pots mx5 remklauwen en solid schijven
– Stabilisatiestang geïntegreerd in het subframe
– Spax verstelbare schokdempers rondom.
Exterieur
– Volledig gerestaureerde koets uit 1973 (50% nieuw)
– Pearl candy red, ook volledig binnen gespoten.
– Zeemax bodykit
– Dubbele uitlaten L+R
– Chroom deurhandels / kofferbaksluiting
– Rvs ruitenwissers
– Rondom nieuwe verlichting
– Stalen Flipfront, 2 delig

Interieur
– Zwart 3+3 dash
– Cobra stoelen en bijpassende achterbank in zwart
– Tapijt zwart
– Hemeltje wit
– 4 punts gordels
– Centre console met radio en 12v
(alles in het interieur is nieuw)
– 50l tank
– 6 punts rolkooi incl. doorbars

Hondini zijkant

Zoals je ziet heeft Mark niet stilgezeten. Zo’n 960 manuren hebben gezeten in het grondig aanpassen van deze klassieke Hondini. Hij heeft ervan kunnen genieten, nu gaat hij bezig met een nieuw project. Hét bewijs dat bouwen misschien wel leuker is dan rijden.

Kosten? 30.500 euro. Een flinke smak geld, maar gezien de aandacht, uren, en zeker ook nodige kosten die erin hebben gezeten, zeer begrijpelijk. En dure MINI’s zijn niet iets zeldzaams. Overigens, voor wie de creatie bekend voorkomt, wij hebben hem al een keer laten shinen op de voorpagina, via Autojunk.

Met dank aan Melis voor de tip!



29 reacties

Video aub!
@ghini: Gewoon MCM op youtube kijken. ze hebben een hele serie gemaakt over hoe je een vtec in een classic mini propt.
Als je koopt mag je wel sleutelkennis hebben.
@lompey: Daarom is 30k ook een koopje.
Mooi stukje huisvlijt. 960 uren, maar zo een project duurt natuurlijk langer. Je bouwt het in je vrije tijd. Bad Obsession Motersport laat zien dat t eeuwig kan duren. Of misschien wel nooit af komt.
@quotama: Lets overcomplicate this.
Project Blinky, wat een fantastisch YouTube kanaal. Make the noise!
@janjansen: zelden heb ik zo gefascineerd zitten kijken naar een man die 12 brackets maakt. Met de funk eronder natuurlijk.
Als-ie net zo goed rijdt als-ie er uitziet, moet het een feest zijn om er mee te rijden. En is-ie een dergelijk bedrag misschien wel waard.
@amghans: Had een 1,3 Kensington en dat was al een feest, dus dit is gewoon verslavend!
Maar voor een paar dagen, tot je van je nierstenen af bent en je ruggengraat het heeft begeven…
@jpsienen: Daar valt bij deze zowat wat aan te doen, dit ding heeft rondom vering gekregen. Iets omhoog schroeven en dan zou t nog wel eens een relatief comfortabel ding kunnen zijn.
Fantastisch dit, wat een vakmanschap!
Dat doet me heel erg hard aan de “RingMini” denken. 1 of andere Duits heeft dit jaren geleden al gedaan, in de tijd dat ik regelmatig aan de Ring kwam, was hij ook altijd daar. Op FB is die terug te vinden als Ringmini
Is er overheen gelezen dat dit ding 4wd heeft? Dát maakt deze mini nou net uniek!
@ultimora: Allen al om dit soort reacties lees ik de comments. Scherp! En erg bijzondere Mini..
Veel leuker dan die kapper mini’s van tegenwoordig
@al69: Dat zijn dan ook MINI’s.
Hemeltje wit in het interieur? Waar dan?
@Davidov: zie foto 2
@krizus: Oh…het dak?
@Davidov: het hemeltje is de binnenbekleding van het dak.
@krizus: Weer wat geleerd, bedankt :o
Geniaal ding. De looks zijn wellicht een tikkeltje over de top, maar hij is wel gewoon gaaf. Helemaal met de voorkant welke als een geheel opklapt. Lekker makkelijk sleutelen!
Daar kun je in UK gewoon een swapkit voor bestellen. Het vergt wat geknutsel maar je hoeft t wiel niet opnieuw uit te vinden. Dit is een heel populaire swap actually.
Humor! Ziet er netjes uit!
is deze tekoop? zoja waar?
@kimbo12: meen ik overigens!
@kimbo12: awd_mini_vtec op Instagram opzoeken, dan kan je in contact met de bouwer komen.
Hele mooie ombouw!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).