
Het omstreden plan laat nog even op zich wachten.
De Duitsers trokken zich niets aan van de kritiek uit de omliggende landen. De omstreden tol voor buitenlandse automobilisten moest en zou er komen. Zo snel mogelijk. Aanvankelijk was het de bedoeling dat buitenlanders per 2019 gingen betalen voor het gebruik van Duitse snelwegen. Die invoering gaat mogelijk niet door.
Het plan heeft een grotere omvang dan gedacht. Het Duitse Handelsblatt bericht dat de invoering vertraging heeft opgelopen. De tol voor buitenlandse automobilisten gaat volgens de krant op zijn vroegst per 2020 in werking. Er is sprake van vertraging als het gaat om de aanbestedingsprocedure. Ook moet er nog gekeken worden hoe om te gaan met al die persoonsgegevens van geregistreerde kentekens. Een derde probleem is de financiering van het project. Banken willen geen geld verstrekken aan leveranciers van tolheffingssystemen. De leveranciers zijn financieel afhankelijk van het buitenlandse verkeer dat Duitsland binnenkomt. Dat idee zitten geldverstrekkers niet lekker.
Met deze vertraging is het nog maar de vraag in hoeverre de plannen nu écht doorgaan. Vanuit Oostenrijk loopt er immers een rechtszaak tegen de invoering van het Duitse tolsysteem. Ze vinden het plan discriminerend. De Nederlandse overheid is het met Oostenrijk eens en is tevens onderdeel van de zaak.
Foto: C63 op de Duitse snelweg via @rubenyje op Autojunk
“Vanuit Oostenrijk loopt er immers een rechtszaak tegen de invoering van het Duitse tolsysteem. Ze vinden het plan discriminerend. De Nederlandse overheid is het met Oostenrijk eens en is tevens onderdeel van de zaak.”
Typisch Nederland. Achter een bullebak verschuilen en die het grove werk laten doen, mocht de uitslag tegenvallen kunnen ze achteraf alsnog bij Merkel slijmen.
@jack_abarth:
Ik snap dat het populair is om je eigen land belanchelijk te maken. Maar Oostenrijk en Nederland zijn gelijk in deze zaak, ze zijn allebei naar het Europese Hof gestapt.
@zegheteens:
Heeft niks met populair van doen, Nederland (Minister Schultz in dit geval) heeft afgewacht totdat er iemand actie ondernam en is er toen pas achter gaan staan. Als je ergens echt op tegen bent, dan onderneem je in mijn ogen meteen actie.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/nederland-nu-dan-echt-naar-europese-rechter-om-duitse-tol
@jack_abarth: nederland gedraagt zich altijd al op een dergelijk afwachtende manier. Tenzij het ‘Muricah is. Dan glijden we er achteraan met een nat spoor er achter.
@jack_abarth:
Dat hebben ze gedaan. Ze zijn gelijk in gesprek gegaan met Duitsland. En nu dus Europese Hof.
@jack_abarth: dat is dus meteen, samen met Oostenrijk gedaan. Ergo, je betoog raakt kant nog wal. Je leest niet zo goed en dat is erg vermakelijk voor mij en anderen.
Maar in Oostenrijk wel een vignet? Hypocrisie ten top..
@cloverleaf: Nee. Oostenrijk heeft een uitzonderingspositie want zij hebben met moeilijke omstandigheden te kampen (lees er liggen bergen in de weg). Net als dat er redenen zijn voor Frankrijk, Italie en de Oost Europese landen om van de norm van vrij verkeer van personen en goederen af te wijken. Voor Duitsland maar ook Nederland en België zijn die er eigenlijk niet.
@mashell:
Als het aan mij ligt mogen ze verkeersaders die landen doorkruisen gewoon uit de EU-pot financieren. De kilometers asfalt vanuit EU-pot, op- en afritten door het land zelf te bekostigen.
@mashell: Met dat argument kun je toch gewoon alles rechtvaardigen? Ik vind het gewoon normaal dat je geld vraagt naar gebruik.. Mogen ze van mij wel voor veel meer dingen invoeren. Het is natuurlijk krom dat je voor veel dingen betaalt die je niet eens gebruikt. Dat NL’ertjes moeten kokhalzen van 1x per jaar met de sleurhut betalen voor een lap asfalt waarmee ze direct door Dld kunnen kruizen is natuurlijk erg typerend..
@lekkaah: dat zijn de argumenten die tol in andere landen rechtvaardigen. Want het gaat tegen de Europese gedachte in. Ik vind niet dat we deze rommige toestand nog verder moeten uitbreiden. Stop die tol woeker.
@mashell: wij hebben gudverredumme dit hele land droog moeten leggen. Beetje bergen.. pff moeten niet zeiken. Door die bergen verdienen ze juist (zwart) geld in Oostenrijk.
@mashell: Heeft niks met bergen te maken. Voor de bergpassen en tunnels (zoals, Tauerntunnel, Arlbergtunnel en de Brennerpas) moet je naast je vignet nog apart afrekenen. Duitsland discrimineert volgens de EU omdat Duitsers het geld terug krijgen via de belastingdienst. Andere Europeanen niet.
@mashell: Nee, wij hebben inderdaad geen enkele tunnel of brug in dit land… Ik ben voor tol heffen op landen die tol heffen.
@cloverleaf: Oostenrijksers moeten zelf ook dat vignet gebruiken. En in Duitsland gaat het alleen om niet Duitse auto’s dacht ik. En dat is behoorlijk discriminerend.
@bitteeinbit: dat is juist, of we krijgen het via de belasting weer terug.
Kan iemand mij goed en duidelijk uitleggen wat precies het probleem is van de Duitse tolheffing? En ik ben nog meer benieuwd naar wat het probleem van Oostenrijk is, zij hebben zelf ook een vignet!
Natuurlijk hou ik liever zo veel mogelijk euro’s in mijn zak. Maar die 1/2x per jaar dat ik door Duitsland heen knal, vind ik een paar euro betalen niet echt een issue.
@zegheteens: Daar zit nou precies het probleem 1/2x per jaar.. Ik ga regelmatig naar vrienden in Keulen, die bezoeken mij ook regelmatig – ik moet tol gaan betalen, en zij mogen gratis Nederland in??
@tsaarno: ze zullen vast soort strippenkaart/abbo o.i.d. invoeren, je bent echt niet de enige..
@zegheteens: helemaal gelijk heb je. Omdat jij maar 1/2 keer per jaar in Duitsland komt is het idd geen probleem
@zegheteens: het verschil is dat de Duitsers zelf het niet hoeven te betalen. Andere landen met een tol systeem of vignet systeem maken geen uitzondering voor hun eigen bevolking. Dat is nu precies het verschil en dus ook het probleem van het aanstaande Duitse systeem.
Beter gewoon KM-heffing in heel de EU. Wedden dat we als NL-er veul goedkoper uit zouden zijn!
@cloverleaf: wedden dat als er ergens een nieuwe belasting een oude belasting moet vervangen dat het dan daarvan in elk geval niet goedkoper wordt.
@cloverleaf: als je je auto wegdoet en op de fiets gaat wel ja.
Wat mij betreft wordt de Duitse tol zsm ingevoerd. Maar dan wel met twee voorwaarden:
– repareer alle wegen en bruggen; en
– houd de max snelheid ongelimiteerd.
Op de totale autogebruikskosten zal het niet zo veel uitmaken, maar mits de voorwaarden vervuld worden lijkt rijden door Duitsland weer een beetje ‘als vroeger’ te kunnen worden.
Prima die tol, maar dan wel alle wegen verbeteren. 2 weken geleden was ik in Duitsland, zelden op zulke beroerde wegen gereden.
@baklava: Jup terwijl er genoeg geld is in de staatskas. Wel in het verleden bergen met geld beschikbaar stellen voor het wegennet in het oosten, waar uiteindelijk bijna niemand overheen rijdt. In het westen zakken we nu bijna door bruggen of op autobanen mag er max 80/100km/h omdat er zonodig bezuinigd moest worden en er daarom overal gaten in zitten. Of alle inkomsten uit de tol geïnvesteerd zal worden in het wegennet is ook nog niet eens, kan namelijk ook naar schoolgebouwen, staan d’r namelijk net zo beroerd bij…
@doublechevron65: Heel duitsland is ouwe zooi als je het vergelijkt met nederland. Huizen zien er armoedig uit, wegen zijn slecht, bedrijven werken met ouwe teringzooi. Alleen de personenwagens zijn nieuwer.
Heerlijk, in 2020 geen babyboomer sleurhutten meer op de linkerbaan
Wij worden al genaaid met BPM en ook nog tolheffing.
@atrak: en vergeet de torenhoge accijnzen niet
“Banken willen geen geld verstrekken aan leveranciers van tolheffingssystemen” goed he die banken
Als ze t toch invoeren kun je er maar 1 ding tegen doen als particulier.
Hier in ons koude kikkerlandje ook direkt voor alle Djzermans invoeren graag!