• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Prachtige V8-supercar die je al was vergeten, is eindelijk klaar!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 14 mei 2025 om 19:56 – 14 Reacties

Misschien was je zelfs het merk vergeten. Daar moet de P72 verandering in brengen.

Het is 1963 als Carroll Shelby op zoek is naar vervangend materiaal voor zijn ‘King Cobra’. Een Argentijnse vriend en collega-coureur, die bouwde zijn eigen auto toch? Zou die niet willen meewerken aan een auto om de Chevy’s van Bruce McLaren te verslaan? Die bewuste vriend is Alejandro De Tomaso.

De Tomaso en Shelby bouwen samen een nieuwe auto: de Shelby-De Tomaso P70. De P staat voor Prototipi en de 70 voor de 7,0-liter motor. Helaas slaagt het project niet. De twee sterke meningen van De Tomaso en Shelby botsen. Shelby werkt intussen ook mee aan een auto die Ford GT40 heet en een volgende Le Mans-overwinning van Ferrari moet voorkomen. Dat verhaal ken je misschien wel…

De Tomaso blijft troosteloos achter met zijn P70, legt er uiteindelijk een 5,0-liter Ford-V8 en gebruikt het chassis als basis voor de De Tomaso Mangusta. En daar had het bij kunnen blijven. Gelukkig grijpt het De Tomaso van zo’n 60 jaar later de kans om de P70 nieuw leven in te blazen met dit juweel: de De Tomaso P72.

Ontwikkeling

Wellicht gaat er een lampje branden door de modelnaam. De P72 loopt namelijk ook al een tijdje rond. In 2019 toont De Tomaso het model op Goodwood. Bijna zes jaar later is de eerste klantauto pas klaar. Wie erop heeft gewacht, wordt beloond voor zijn geduld. De eerste auto (die niet voor een klant, maar voor intern gebruik is gebouwd) is af! Wat een ongelofelijk mooie auto is het geworden!

De vloeiende koets is een prachtige ode aan de P70 die toch modern is. Kijk maar naar de verlichting en de beeldige spiegels. De carrosserie is volledig gemaakt van koolstofvezel. Hetzelfde geldt voor de monocoque, al is die zelfs gemaakt uit één grote klomp carbon. Daardoor zijn er geen aan elkaar geplakte of gelaste delen en is de badkuip extra stijf en sterk. De middenmotor is zo laag mogelijk gepositioneerd om het zwaartepunt optimaal te krijgen.

Het interieur is wellicht nog eleganter. De Tomaso houdt de cabine vrij van schermen, infotainment of zoals het bedrijf het noemt ”andere afleidingen”. Er zijn analoge tellers die op zichzelf al in het Rijksmuseum horen en een op maat gemaakte open versnellingspook. De enige afleiding die je mag hebben, is je telefoon. Er is een ”discrete” telefoonhouder voor de handigheid. Hier wil je de hele dag zitten en in stilte genieten van de kunst.

Specs

Draai je vervolgens de contactsleutel om, dan komt er een 5,0-liter supercharged V8-motor tot leven. De achtcilinder is in de basis afkomstig van de Ford Mustang. Een duidelijke hoedtik naar de P70. De opgefokte ‘Coyote’-motor produceert 700 pk en 820 Nm koppel. De Tomaso doet niet aan topsnelheden en 0-100-tijden.

Met de prachtige versnellingspook bedien je de zestraps handgeschakelde versnellingsbak met korte overbrengingen. De krachtbron zou niet gericht zijn op topsnelheden halen, maar op responsiviteit en emotie. Er zijn geen rijmodi of andere ”afsnijroutes” – alleen de motor, pedalen en jij die ze bedient.

Onder de beeldige koets en stevige monocoque zit een push-rod ophanging die de De Tomaso P72 moet laten voelen als een klassieker. De dempers zijn in drie standen te verstellen om de auto naar jouw smaak af te stellen.

Wat kost de De Tomaso P72?

Hoe durf je?! Je vraagt toch ook niet wat ‘Het Melkmeisje’ kost?! Oké, oké: er circuleren wel wat prijzen op het internet. Het zal je niet verbazen dat De Tomaso er precies 72 van bouwt. De auto op de foto’s valt buiten dit aantal.

Wat dit exemplaar kost, weten we niet. Eerdere berichten geven aan dat de vanafprijs rond de € 750.000 moet liggen. Andere berichtgeving stuurt aan op een prijskaartje van minimaal € 1,6 miljoen. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Of niet. Wie zal het zeggen.

Ook interessant!

  • Is die eerste de DeTomaso P72 nu eindelijk klaar?
  • Beeldschone De Tomaso P72 nadert eindelijk voltooiing
  • Gespot - Mercedes met V8 heeft een minderwaardigheidscomplex
  • Hoera! Lexus komt met nieuwe V8 supercar

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

de-tomaso, P72, superchar, supercharged, V8, v8-supercars

Vorig bericht: « Nieuw elektrische aandrijflijn moet moeilijke Europeanen overhalen
Volgend bericht: GP van Emilia-Romagna 2025: tijden en alles dat je moet weten! »

Lees Interacties

Reacties

  1. drdre1 zegt

    14 mei 2025 om 20:37

    Wat een apparaat. ’t Is natuurlijk een kopie van wat er al was, maar dit soort modellen vervelen gewoon nooit.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    14 mei 2025 om 21:05

    Als er geen drie mensen voorin kunnen is het geen De Tomaso.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 mei 2025 om 09:32

      Er passen prima twee dames op de bijrijdersstoel.

      Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    14 mei 2025 om 21:12

    €750.000 voor zo’n auto lijkt wel een koopje.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      15 mei 2025 om 07:58

      Spotgoedkoop, ik zou de optielijst wel eens willen bekijken.

      Login om te reageren
  4. Lambrusco zegt

    14 mei 2025 om 21:27

    Wat een beauty.

    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    14 mei 2025 om 22:02

    Nou nou, wat een gedweep zeg, waar is de (pseudo-)journalistieke afstand tot het onderwerp ? Afijn, het is inderdaad een knappe kar, dat dan weer wel.

    Login om te reageren
  6. fisto zegt

    14 mei 2025 om 22:07

    Voor mij is dit toch een soort karikatuur van auto’s als de (eerste) Ferrari 312P, de Lola T70 en de Chevron B16. Een soort wannabe 60s gt racer maar dan met moderne aero frutsels en te overdreven welvingen in het bodywerk die sterk afbreuk doen aan de cleane ontwerpen van destijds. Om over het kitscherige interieur nog maar te zwijgen. De P4/5 van Glickenhaus vind ik dan een veel geslaagdere moderne interpretatie van een 60s racer.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      15 mei 2025 om 07:41

      We zijn het eens….
      Wat een afschuwelijk apparaat.

      Login om te reageren
  7. Jopie zegt

    14 mei 2025 om 22:26

    Mooie auto, maar alle supercars lijken wel op elkaar

    Login om te reageren
  8. lekkerlinksrijden zegt

    14 mei 2025 om 23:03

    Het is wel een beetje een breedbekkikker, interieur is wel prachtig

    Login om te reageren
  9. a_buis zegt

    14 mei 2025 om 23:13

    Ff sparen marty

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    15 mei 2025 om 09:33

    Dit maakt wel heel hebberig hoor! Ik snap dat de V8 van Porsche historisch verantwoord is, maar een V12 van Cosworth had ik toch ook wel tof gevonden.

    Login om te reageren
    • Autofanaat1990 zegt

      15 mei 2025 om 13:16

      Prototype had inderdaad een 6.2 liter grote V12. Die klonk geweldig tijdens een demo op de 24hrs classic Le Mans.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North