
Lambo gaat strijden voor de toekomst van de verbrandingsmotor.
Met het ‘Direzione Cor Tauri‘ liet Lamborghini vier jaar geleden zien wat de plannen zijn. Uiteindelijk zouden alle Lamborghini’s volledig elektrisch moeten worden. Wanneer dat is, weet ook Lambo nog niet. Wat het supercarmerk wel weet, is dat het zo lang mogelijk doorgaat met het gebruiken van verbrandingsmotoren.
Dit bevestigt Lambo-topman Rouven Mohr tegenover CarExpert. Mohr is niet zomaar een hoge pief: hij is de baas van de technische afdeling. Volgens Mohr draait het bij Lamborghini niet om de cijfertjes, maar om de emotionele ervaring. En voor zo’n ervaring heb je een plofmotor nodig.
Lamborghini als pleitbezorger
“Als je het hebt over de toekomst van verbrandingsmotoren: voor ons is het zeker de bedoeling om die zo lang mogelijk voort te zetten”, aldus Mohr. Kijk, dat horen we graag. Met dit statement is niet iedereen het eens, legt de Lambo-werknemer uit: ”Dat is niet omdat – je weet wel, sommige collega’s zeggen dan: ‘het gaat niet meer om die oude wereld’ – maar omdat wij nog steeds denken dat we veel ideeën hebben om, laat ik het zo zeggen, de toekomst van de verbrandingsmotor uit te dragen.”

Het blijft dan ook niet alleen bij woorden. De nieuwste Lamborghini, de Temerario, heeft een hybride V8. Tevens is de eerste EV al uitgesteld, omdat het merk verwacht dat we ook over een jaar of vier nog geen elektrische supercar willen kopen.
Lambo en de rest
Concurrenten hebben ook al aangegeven dat de plofmotor nog niet zomaar vertrekt. Bij Lamborghini hebben ze daar, naar eigen zeggen, een andere reden voor dan de rivalen. ”Andere merken willen het toppunt zijn qua rondetijden, qua motorsportprestaties of qua merkgeschiedenis. Wij zijn het toppunt van emotie – dat is waar we naar streven. En daarom is het voor ons essentieel om te proberen door te gaan met de verbrandingsmotor”, zegt Mohr.
Zou die ”emotie” ook over tot zijn recht komen in een zogenaamde ”2+2 GT”?





Ik hoop echt dat we ophouden met grondstoffen en R&D voor EV’s verspillen aan supercars. Laten we eerst maar eens zorgen dat we überhaupt een EV wereld aankunnen voor alles wat nu een 3 of 4 cilinder heeft, inclusief de laad infra en recycling.
Dat kan je van bijna alle rijke-mensen hobbies zeggen, maar is een druppel op een gloeiende plaat. Dus wat mij betreft blijven sportauto’s, oldtimers, en alles wat daarnaast wordt gebruikt nog gewoon op ICE draaien. De massa, daar mogen ze idd naar goede alternatieven gaan.
Naast wat drdre zegt, ik word moe van mensen die dit roepen. Net als bij artikelen over ruimtevaart: “laten we eerst op aarde maar alle monden voeden ipv mensen naar de maan te sturen”.
Veel technologieën en innovaties die oorspronkelijk voor supercars zijn ontwikkeld, hebben uiteindelijk hun weg gevonden naar gewone auto’s, waardoor de rijervaring, prestaties, veiligheid en efficiëntie zijn verbeterd. Deze vooruitgang in de auto-industrie laat zien hoe high-performance technologieën uiteindelijk toegankelijker worden voor de bredere markt.
Voorbeelden van technieken uit de supercarwereld: Turbo’s, ABS, traction control, allerlei ontwikkelingen op het gebied van aerodynamica, toepassing van koolstof (lichtgewicht), adaptive suspension, etc.
In de supercarwereld worden allerlei snufjes ontwikkeld om die auto’s aangenamer, veiliger, sneller etc te maken, ook zaken als in car entertainment, die uiteindelijk doorlekken naar de normalemensenwereld.
Precies dat kan je ook gaan ontwikkelen voor bijvoorbeeld de E klasse, en dan laten doordruppelen naar de lagere segmenten. Hoeft geen racewagen te zijn.
Toch bewijst de praktijk dat juist onder extreme omstandigheden, nieuwe technologiëen worden ontwikkeld, keer op keer op nieuw. Of dat nu in het verkeer (racerij), ruimtevaart, onderwatertechnologie of om het even welk kennisveld is. Niemand gaat een nieuw remsysteem ontwikkelen om een e-klasse een tiende seconde sneller stil te laten staan, wel om een veyron sneller van 400 naar nul te krijgen. Maar dat laatste systeem kan (in afgeleide vorm) wel naar de e-klasse doordruppelen.
En vanuit jouw oogpunt bekeken is het toch ook veel fijner dat de supercarkopers deze technologische ontwikkelingen (die ik noemde) betalen voor Jan Modaal?
Waarom zet je nou infotainment in die lijst? Dat komt juist van grote series naar kleine series auto’s. Overschat ook de supercar ontwikkeling niet, als je maar 100 wagens van gaat maken zit daar geen baanbrekende nieuwe techniek in. Gewoon geen ontwikkelingsbudget voor. Het is gewoon allemaal meer van wat we al kennen (hoeveel van de Veyron is er in de Golf terecht gekomen?). Veel van jouw ontwikkelingen komen uit de racerij waar ze meer ontwikkel budget hebben voor zulke dingen.
Geavanceerde infotainmentsystemen met grote touchscreens en uitgebreide connectiviteitsopties werden eerst in luxe supercars geïntroduceerd. Audi’s MMI-systeem werd oorspronkelijk geïntroduceerd in high-end modellen zoals de R8. De technologie werd later geïmplementeerd in gewone Audi-modellen zoals de A3 en A4.
Het COMAND-systeem van Mercedes-Benz, dat oorspronkelijk werd geïntroduceerd in luxe modellen zoals de SLS AMG, werd later geïmplementeerd in reguliere modellen zoals de C-klasse en E-klasse.
Het Porsche Communication Management (PCM): PCM werd geïntroduceerd in high-performance modellen zoals de 918 Spyder werd later beschikbaar in gewone Porsche-modellen zoals de Macan en Cayenne.
Nouja, je snapt wat ik bedoel toch.
Denk eerder andersom, er zitten wat Golf onderdelen in een Veyron.
@joris24
Ik ben het met je eens dat er zaken ontwikkeld zijn in racewagens, formule 1 bijvoorbeeld, maar in een Lambo of Ferrari? Noem eens een voorbeeld.
’t Wordt een beetje een monoloog zo, maar in het geval van de veyron was dat de eerste met een bewegende achterspoiler (actieve aerodynamica). Ook was dat ongeveer de eerste productieauto met een dubbele koppeling, DSG, wat je nu ongeveer in elke golf vindt (dus andersom van wat jij zegt). Zoals ik ook al tegen marshell zei, was het grote infotainmentscherm ook uniek en specifiek voor de veyron ontwikkeld. Dat vondt daarna zijn weg pas naar de golfjes. En tot slot, niet de meest nuttige feature maar toch op steeds meer gewone productieauto’s te vinden (met name elektrische), komt launch control uit de veyron.
Goed, ik ga werken, ik kan chatgpt nog vragen om legio voorbeelden van bijv de lambo of ferrari maar dat kun je zelf ook en de baas betaalt me hier niet voor.
Ja, ik ben te lui om te googelen. Ik vind dit natuurlijk een mooi initiatief, maar kan Lambo dit omdat ze onder bepaalde verkoopaantallen zitten, omdat ze onder de VAG-paraplu vallen of kopen ze emissierechten ofzo? Er zijn door europa opgelegde uitstootmaxima en daar gaan ze gemiddeld genomen denk ik toch wel overheen?