• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Xpeng G6 en G9 kunnen het goede voorbeeld niet volgen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 12 juni 2025 om 10:02 – 14 Reacties

Jammer maar helaas.

Xpeng heeft laten zien dat het auto’s kan bouwen die prettig zijn voor de oogjes. Of tenminste, één auto. Kijk maar naar de nieuwe P7. Dat goede voorbeeld kunnen de nieuwe G6 en G9 helaas niet volgen. Xpeng toont de twee nieuwelingen die nauwelijks afwijken van hun voorgangers en dus niet de leuke ontwerprichting van de P7 volgen.

De komst van de nieuwe G6 is geen verrassing. Een tijdje terug stuurde een oplettende spotter ons wat beelden van een gecamoufleerde EV die stond te laden bij de McDonald’s in Heimsheim (nogmaals dank voor het insturen Tom!). Het prototype deed weinig moeite om zijn identiteit te verbergen. Nu is ie dus officieel gelanceerd.

De nieuwe Xpengs kunnen supersnelladen

De grote verandering bij de nieuwe Xpeng G6 en G9 zit onderhuids. Beide modellen maken gebruik van een nieuw platform. Net als bij de vorige versies beschikken de G6 en G9 over 800 volt architectuur. Het verschil zit hem in het laadvermogen: de G6 kun je met maximaal 451 kW laden (voorheen 215 kW) en de G9 zelfs met 525 kW (voorheen 300 kW). Mits de oplader het aan kan natuurlijk.

Bij het nieuwe platform hoort ook een nieuwe batterij. De LFP-accu (lithium-ijzerfosfaat) is bij een potente snellader in een mum van tijd vol. Van 10 naar 80 procent vol laden duurt minimaal 12 minuten. Hoe ver je vervolgens met een volle batterij kunt rijden, maakt Xpeng niet bekend (net als andere specificaties). De vorige Long Range-versies van de G6 en G9 kwamen een gezonde 570 en 576 kilometer ver. Zou je met de nieuwe EV’s meer dan 600 kilometer kunnen overbrengen zonder laadstop?

Wat er verder nog anders is? Het front van de G6. De led-strip aan de voorkant is nieuw en meet 1,942 meter. Tevens is er een andere diffuser en is de kleur die je hierboven ziet nieuw. De tint heet ‘Stellar Purple’ en verandert licht van kleur wanneer de zon erop staat.

Nieuwe Xpeng G9

De nieuwe Xpeng G9 kun je bestellen als Black Edition zoals hierboven afgebeeld. Aan de binnenkant zijn er nu voorstoelen met massagefuncties en een achterbank die verwarmbaar is. In de G9 komt extra licht binnen via het panodak.

Wanneer komen de nieuw Xpengs naar Nederland?

Voor de kostenplaatjes van de nieuwe Xpeng G6 en G9 moeten we nog even geduld hebben. Je kunt je wel alvast registeren als geïnteresseerde op de website van het Chinese EV-merk. De bestellingen openen medio juli. Zouden de nieuwe versies een impuls kunnen geven aan de Nederlandse verkopen? Dit jaar verkocht Xpeng nog maar 465 nieuwe auto’s hier, waarvan 310 G6’en. Hoog tijd om de nieuwe P7 hier te gaan verkopen!

Ook interessant!

  • Nieuwe Xpeng P7 is gewoon een hele fraaie auto
    Nieuwe Xpeng P7 is gewoon een hele fraaie auto
  • Deze nieuwe topsedan is een Mercedes EQS, maar dan mooier
  • Tesla kopieert design van Chinese XPeng P7+
  • Gespot - De Model Y-tegenhanger van Xpeng op vers kenteken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, g6, G9, xpeng

Vorig bericht: « Waarom je volgende auto een extra remlicht op de voorkant kan hebben
Volgend bericht: Hoera: Lamborghini gaat ”zo lang mogelijk” door met benzinemotor »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    12 juni 2025 om 10:37

    Het wordt er niet beter op, ik zie ze trouwens echt sporadisch op de weg en dat gaat op deze manier niet veranderen denk ik

    Login om te reageren
  2. RuVi zegt

    12 juni 2025 om 10:48

    Snapt Autoblog een facelift niet? Dan krijg je niet ineens de designtaal van een nog te releasen model…
    Overigens wel super laadsnelheden.

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      12 juni 2025 om 10:49

      Daarnaast staat het interieur van de G6 afgebeeld onder het kopje G9.
      De G9 had trouwens al massagestoelen en achterbank verwarming.

      Login om te reageren
  3. ferMinem zegt

    12 juni 2025 om 11:11

    Klopt niet veel van dit artikel, of in ieder geval niet alles staat erin. Er zijn iets van 5 nieuwe kleuren, de G6 heeft nu een spoiler, sfeerverlichting op alle duren. 60 procent van het interieur is vernieuwd. Ze hebben nu standaard beide massagestoelen. Er is zelfs groen leer te bestellen etc.

    Login om te reageren
    • ruffie zegt

      12 juni 2025 om 11:53

      Tja dat krijg je als het artikel wordt geschreven door iemand die schijnbaar al een mening heeft klaarstaan zonder zich daadwerkelijk in te verdiepen…typisch.

      Login om te reageren
      • Escudo zegt

        12 juni 2025 om 12:59

        Het wordt er zeker niet beter op met bepaalde auteurs hier. Menig artikel gelezen van dhr. Leesberg welke mijn tenen doen krommen, al moet ik toegeven dat dit artikel zowaar eens niet tegenvalt wegens schrijffouten. Chapeau!

        Login om te reageren
      • ferMinem zegt

        12 juni 2025 om 13:03

        Ik vind de kop misschien wel het meest erg eigenlijk, zoals gemeld is dit een facelift van de heudig dus geen nieuw model totaal misplaatst de kop dus.

        Login om te reageren
        • ferMinem zegt

          12 juni 2025 om 13:04

          Huidige bedoel ik :)

          Login om te reageren
  4. Mocha Joe zegt

    12 juni 2025 om 12:44

    Ik vind de G6 nog steeds het interessantste Model Y alternatief. Al weet ik niet wat erger is, Musk of China.

    Login om te reageren
  5. Lynkesoep zegt

    12 juni 2025 om 15:28

    Vooral de reclame is goed:

    Y NOT

    Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    12 juni 2025 om 18:25

    Lelijke dochters van de toch al lelijke stiefmoeder Tesla Y. Verschrikkelijk wat een hokken. Een soort cabines op wielen. Doorschuiven.

    Login om te reageren
  7. Pordon zegt

    12 juni 2025 om 19:55

    De G6 vind ik maar niks maar de G9 is in dat segment toch best wel een goede aanbieding.
    Ik zie deze ook vaker rijden dan de G6 eigenlijk.

    Een collega heeft er ook eentje en na een proefrit in een Audi Q6 en de G9 is hij voor de G9 gegaan. Vooral de kwaliteit van het interieur viel hem tegen in de Q6. Blijkbaar heeft de Xpeng dat beter voor elkaar.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    13 juni 2025 om 11:29

    525 kW snelladen is extreem hoog. De stroom is door het 800V net ongeveer net zo hoog als bij een 275kW lader op 400V. Dit kon wel eens dicht bij het maximum van de huidige cellen te zitten.

    Login om te reageren
  9. mc96 zegt

    13 juni 2025 om 17:34

    Die G6 vind ik even lelijk als een Model Y. Die G9 vind ik wel stoer. Maar ik zou uberhapt niet snel een Chinese auto kopen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North