
Jammer maar helaas.
Xpeng heeft laten zien dat het auto’s kan bouwen die prettig zijn voor de oogjes. Of tenminste, één auto. Kijk maar naar de nieuwe P7. Dat goede voorbeeld kunnen de nieuwe G6 en G9 helaas niet volgen. Xpeng toont de twee nieuwelingen die nauwelijks afwijken van hun voorgangers en dus niet de leuke ontwerprichting van de P7 volgen.
De komst van de nieuwe G6 is geen verrassing. Een tijdje terug stuurde een oplettende spotter ons wat beelden van een gecamoufleerde EV die stond te laden bij de McDonald’s in Heimsheim (nogmaals dank voor het insturen Tom!). Het prototype deed weinig moeite om zijn identiteit te verbergen. Nu is ie dus officieel gelanceerd.

De nieuwe Xpengs kunnen supersnelladen
De grote verandering bij de nieuwe Xpeng G6 en G9 zit onderhuids. Beide modellen maken gebruik van een nieuw platform. Net als bij de vorige versies beschikken de G6 en G9 over 800 volt architectuur. Het verschil zit hem in het laadvermogen: de G6 kun je met maximaal 451 kW laden (voorheen 215 kW) en de G9 zelfs met 525 kW (voorheen 300 kW). Mits de oplader het aan kan natuurlijk.


Bij het nieuwe platform hoort ook een nieuwe batterij. De LFP-accu (lithium-ijzerfosfaat) is bij een potente snellader in een mum van tijd vol. Van 10 naar 80 procent vol laden duurt minimaal 12 minuten. Hoe ver je vervolgens met een volle batterij kunt rijden, maakt Xpeng niet bekend (net als andere specificaties). De vorige Long Range-versies van de G6 en G9 kwamen een gezonde 570 en 576 kilometer ver. Zou je met de nieuwe EV’s meer dan 600 kilometer kunnen overbrengen zonder laadstop?

Wat er verder nog anders is? Het front van de G6. De led-strip aan de voorkant is nieuw en meet 1,942 meter. Tevens is er een andere diffuser en is de kleur die je hierboven ziet nieuw. De tint heet ‘Stellar Purple’ en verandert licht van kleur wanneer de zon erop staat.
Nieuwe Xpeng G9


De nieuwe Xpeng G9 kun je bestellen als Black Edition zoals hierboven afgebeeld. Aan de binnenkant zijn er nu voorstoelen met massagefuncties en een achterbank die verwarmbaar is. In de G9 komt extra licht binnen via het panodak.
Wanneer komen de nieuw Xpengs naar Nederland?
Voor de kostenplaatjes van de nieuwe Xpeng G6 en G9 moeten we nog even geduld hebben. Je kunt je wel alvast registeren als geïnteresseerde op de website van het Chinese EV-merk. De bestellingen openen medio juli. Zouden de nieuwe versies een impuls kunnen geven aan de Nederlandse verkopen? Dit jaar verkocht Xpeng nog maar 465 nieuwe auto’s hier, waarvan 310 G6’en. Hoog tijd om de nieuwe P7 hier te gaan verkopen!





Het wordt er niet beter op, ik zie ze trouwens echt sporadisch op de weg en dat gaat op deze manier niet veranderen denk ik
Snapt Autoblog een facelift niet? Dan krijg je niet ineens de designtaal van een nog te releasen model…
Overigens wel super laadsnelheden.
Daarnaast staat het interieur van de G6 afgebeeld onder het kopje G9.
De G9 had trouwens al massagestoelen en achterbank verwarming.
Klopt niet veel van dit artikel, of in ieder geval niet alles staat erin. Er zijn iets van 5 nieuwe kleuren, de G6 heeft nu een spoiler, sfeerverlichting op alle duren. 60 procent van het interieur is vernieuwd. Ze hebben nu standaard beide massagestoelen. Er is zelfs groen leer te bestellen etc.
Tja dat krijg je als het artikel wordt geschreven door iemand die schijnbaar al een mening heeft klaarstaan zonder zich daadwerkelijk in te verdiepen…typisch.
Het wordt er zeker niet beter op met bepaalde auteurs hier. Menig artikel gelezen van dhr. Leesberg welke mijn tenen doen krommen, al moet ik toegeven dat dit artikel zowaar eens niet tegenvalt wegens schrijffouten. Chapeau!
Ik vind de kop misschien wel het meest erg eigenlijk, zoals gemeld is dit een facelift van de heudig dus geen nieuw model totaal misplaatst de kop dus.
Huidige bedoel ik :)
Ik vind de G6 nog steeds het interessantste Model Y alternatief. Al weet ik niet wat erger is, Musk of China.
Vooral de reclame is goed:
Y NOT
Lelijke dochters van de toch al lelijke stiefmoeder Tesla Y. Verschrikkelijk wat een hokken. Een soort cabines op wielen. Doorschuiven.
De G6 vind ik maar niks maar de G9 is in dat segment toch best wel een goede aanbieding.
Ik zie deze ook vaker rijden dan de G6 eigenlijk.
Een collega heeft er ook eentje en na een proefrit in een Audi Q6 en de G9 is hij voor de G9 gegaan. Vooral de kwaliteit van het interieur viel hem tegen in de Q6. Blijkbaar heeft de Xpeng dat beter voor elkaar.
525 kW snelladen is extreem hoog. De stroom is door het 800V net ongeveer net zo hoog als bij een 275kW lader op 400V. Dit kon wel eens dicht bij het maximum van de huidige cellen te zitten.
Die G6 vind ik even lelijk als een Model Y. Die G9 vind ik wel stoer. Maar ik zou uberhapt niet snel een Chinese auto kopen.