En de uitkomst zal je waarschijnlijk niet verbazen.
Maar laten we eerst even met het goede nieuws beginnen. Er worden namelijk steeds minder vierwielers gejat. Auto’s worden steeds beter beveiligd en er wordt steeds meer gecontroleerd op het verkopen van gestolen auto-onderdelen. En dat zorgt ervoor dat er vorig jaar 6% minder auto’s zijn gestolen, in vergelijking met 2014. Voor het eerst sinds jaren zijn er zelfs minder dan 30.000 auto’s gejat, zo meldt de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Overigens zijn dat nog steeds ruim 82 diefstallen per dag, maar goed, het is minder dan een jaar eerder. Die goede alarmen zorgen er dus voor dat er minder nieuwe auto’s worden gejat, de boeven willen natuurlijk wel wat centjes verdienen en slaan hun slag daarom liever bij auto’s tussen de 4 en 8 jaar oud. Ze kennen die alarmsystemen al en kunnen er dus snel mee vandoor. Auto’s die ouder zijn dan 8 jaar zijn opvallend minder in trek, zo blijkt uit de cijfers.
Ook verlegt het stelende rapalje hun werkterrein steeds vaker naar motorfietsen. Die sleur je zo een busje in en een stuurslot is ook zo opengetrapt. En je bent er na een liquidatie sneller mee weg dan met een VW-busje natuurlijk.
En nu willen jullie natuurlijk weten welke auto’s het meest in trek zijn bij het dievengilde. Het zal je niks verbazen, het zijn vooral Audi’s die worden gejat. Een op de 307 auto’s van dat merk krijgt onvrijwillig een nieuwe eigenaar. (En zal ik hem dan maar inkoppen? De olieprijs staat zo laag, dat het constant bijvullen weer betaalbaar is… Geintje jongens!). Maar goed, ook Audi’s moedermerk Volkswagen werd veel gestolen, net als BMW, Mercedes en Opel.
Als je zeker wil weten dat je ’s ochtends gewoon kunt instappen in je eigen auto, moet je een Dacia kopen, dieven lopen daar met een grote boog omheen. Daar zijn er in het gehele vorige jaar maar 7 van gestolen.
Ik zit veilig met m’n 10 jaar oude Alfa.
M’n motor is trouwens ook een 15 jaar oude Italiaan, kan ook gewoon rustig op straat blijven staan. ;)
@trustmeiamanengineer: “mij overkomt het toch niet”
aldus ongeveer elke diefstalslachtoffert
Hahaha die oliegrap heeft toch mijn maandagochtend alweer verbeterd ?
@hight96: heb er nog steeds geen last van en ik rijd in een 3 van 2014
@jackass266: Een A3 neem ik aan? Rustig aan, als ie in de buurt van 80.000 kilometer komt merk je het wel ?
@hight96: Hoe gaat die ook weer?
Een kinderhand …
@bogey: …werkt niet in een kantoorpand. Oh maar dat doe ik wel
Niet voor niks heeft Audi grote aandelen in oliemaatschappijen… Het blijven voor mij toch upgrade versies van een VW alleen met beter kerstverlichting…
Wij willen aantallen en percentages van het aantal verkochte exemplaren. Aan de info zoals het er nu staat, heb je helemaal niets.
Mijn Multipla was ook niet echt gewild hij stond bijna nooit op slot maar ik maakte me geen enkele zorg dat hij er de volgende dag niet meer zou staan?
@kobus1967: Precies! Mijn auto-historie is optimaal diefstalveilig met auto’s die het slecht doen op de internationale cirmi-markt. En met hoge km-standen. XM diesel, BX lpg, Multipla diesel, of nu een Volvo uit 1980.
@kobus1967: hebben ze je dan een plezier gedaan. Nog wat opgeleverd???
En wat rij je nu dan
Het niet-Duits rijden heeft zoveel voordelen. Ik blijf er lekker mee doorgaan!
Waarom is Duits (en premium) rijden ook alweer zo populair?
@berlinetta: Status en restwaarde denk ik.
Ook wel degelijkheid in afwerking.
@bogey: andere merken ook! Audi of VW heeft echt geen hogere afwerking dan de Franse tegenhangers. Is hetzelfde kulverhaal dat Duitse merken betrouwbaar zijn…
@rufctr01: hahahaha echt een hele grappige opmerking….
Tja, als je heel je leven uit eten gaat bij de McDonald’s dan weet je ook niet dat er betere restaurants bestaan…..dus ik vergeef je het
@rufctr01: Is gewoon iets dat van vroeger komt. Vroeger waren golfjes en passatjes echt extreem betrouwbaar. Vw&Audi kunnen lekker op het oude imago voortborduren terwijl een kerstlampje vervangen bij de audi dealer zo in de honderden euro’s loopt. Probleem bij franse auto’s is altijd de elecktronica geweest, de citroen xm die mijn opa destijds had, had 600k op de teller, en reed nog perfect, maar als ne op de snelweg reed konden opeens de achteruiten omlaag gaan, of de ruitenwissers aan, heeft ook wel weer wat; saai is het iniedergeval nooit.
@rufctr01: Volgens mij ben je té bevooroordeeld. Tegen de dashboardbekleding mag je bij een audi of bmw gerust stoten met bvb een horloge. Je zal hier niets van zien.
Doe hetzelfde bij (mijn) suzuki en het is beschadigd. Ook bij mazda,peugeot en opel spreek ik uit ervaring. Er komen wel degelijk scheuren of putjes in.
Hier kan je niet rond en doe je dat wel ben je ronduit dwaas.
Verder kan ik ook zeggen dat peugeot probleemauto’s maakt (verkocht na 2 jaar). Terwijl mijn vader bijvoorbeeld met een A3 rijdt waar in 8 jaar nog niets is aangekomen.
Dit kan natuurlijk toeval zijn.
Toch nog 7 !!?
@insomnia: ja, sommige dieven zijn vergeten om eerst even langs Pearl/Hans Anders/Specsavers te gaan.
Ik had Land Rover eigenlijk ook verwacht. De Evogue en de RR Sport worden echt mega veel gestolen in Rusland en Engeland zo ver ik weet. Zo’n vent vertelde dat z’n pa’s sport 2x is gestolen in 18 maanden tijd. Ongelooflijk. Nov hebben ze een tweedehandse rode genomen.
@e550: Land Rover staat relatief hoog in de diefstallijstjes, maar qua absolute aantallen niet. En dat komt natuurlijk door de geringe verkopen van die dingen. Vandaar dat ze niet in de top 5 staan!
@e550: Seen Through Glass ; )
@e550: Klopt in de VK worden veel Land Rovers gejat maar dat gaat vooral om oudere defenders waar een levendige handel in onderdelen voed.
Nee, de nieuwe auto’s zijn niet lastiger mee te nemen. Het is gewoon dat 80% van het “nieuwe” wagenpark schrale geleaste mueslibakken zijn die niemand jatten wíl…
Welke zelfrespecterende pikkedief jat er nu een Opel?
@madvillain: Toch staat Opel op 5 met 1 op 1536 voertuigen per jaar. Alleen de premium-3 en VW staan hoger. VW en Audi halen 1 op 307 (nee, dat was niet het olie-verbruik).
@mout: Misschien mag je als novice in het dievengilde eerst je handen vuil maken aan een Opel, zie het als een ontgroening..
@madvillain: of een dacia… Ik vind 7 best veel.
@alfaitak: Die Dacia’s zijn anders nog best wat waard hoor, dus zo gek is het niet om er een mee te nemen.
@robert110: daar heb ik wel mijn twijfels bij.. Weet niet hoe dat werkt in die wereld maar gestolen auto’s daar daalt de prijs toch enorm van? En voor een paar duizend winst ga je toch geen dacia rippen? Dan kun je beter een duurdere auto stelen als je toch al bezig bent denk ik dan.
@robert110: another one drives a dustah – zo’n droeftoeter van een reclame dat ik er toch stiekem een beetje om moest lachen.
@madvillain: zullen er in het oostblok waarschijnlijk nog veel nodig zijn
En toch heb ik niet echt het gevoel dat er door de fabrikanten echt heul veul aan gedaan wordt….
Heeft iemand hier wat meer info over?
Wie wil er nou een Opel jatten?!
@roberto: zo denk ik ook over de duitse 3 :)
Ik denk dat ouderwets aan de ketting nog de beste beveiliging is, maar hoe doe je dat bij de supermarkt…….
@dutchdriftking: Ouderwets een wielklem meenemen ;)
@berlinetta: Haha, ik zie meteen Johnny Flodder met z`n wielklem. “heb jij een wielklem?” “Ja, jij niet dan?” Geniaal!
@dutchdriftking: standaard een kinderfiets meenemen en die met een scooterslot aan je velg vastmaken.
@alfaitak: ik loop liever het risico dat de auto gejat wordt dan dat ik dat soort maatregelen moet nemen.
@lekbak: ja zeker. Bedoelde het ook niet heel erg serieus…
De olieprijs staat laag dat klopt, alleen de prijs van motorolie gaat niet omlaag, die stijgt al jaren. Daar worden prijsafspraken gemaakt tussen de grote jongens. Met nieuwe typeaanduidingen wordt het een beetje verdoezeld maar feit blijft dat de prijzen van motorolie een factor 2 a 3 lager zouden moeten zijn. Wij worden weer eens belazerd.
@janhaag: Ik gooi Castrol Edge in de benzinert van mijn vrouw. Kost per Liter 33 Franken hier in de bouwmarkt, of 35 franken bij een benzinepomp of een merkdealer.
Op Internet bij Delticom.ch betaal ik voor PRECIES de zelfde motorolie, in de zelfde verpakking, 11 Franken incl. versendkosten.
Hallo !!
Als ik een oliewissel doe heb ik 5 liter nodig. Dus ik spaar al 5×33 vs. 5×11 = 110 frankies voor de olie. Het oliefilter, hetzelfde identieke Mahle filter, kost ook minder als de helft op Internet enz. enz. enz.
Ik begrijp het grotendeels wel. De monteur moet er ook wat aan verdienen maar 200% Marge (motorolie) is me wat gortig.
@fijnkonijn: Dat je afgezet wordt bij de garage dat was mij wel bekend, alleen is de castrol edge die ik ook gebruik de afgelopen 10 jaar van omgerekend 4 franken (3,7 euro) naar 11 Franken (10 euro) per liter gegaan. Volgens de olieprijzen nu zou dit weer rond de 4 a 5 Franken moeten zijn. We worden nu zowel door de oliemaatschappijen als door de garages opgelicht.
@janhaag: en wat dacht je van ATF. Dat spul is reteduur. Bijna letterlijk, vloeibaar goud…
@janhaag: Hoe de prijzen van de duurdere volledig synthetische olie bepaald worden: geen idee. Ik kan me echter wel voorstellen dat die niet direct gelinkt zijn aan ruwe olie prijzen… Het is niet echt simpel om te maken/ontwikkelen.
Hoe word er steeds meer gecontroleerd op verkoop van gestolen onderdelen, vraag ik me dan af?
@b0z4: De grondstof voor synthetische olie is ruwe olie, alleen wordt het meer geraffineerd dan niet synthetische motorolie, alleen was dat 10 jaar geleden ook al het geval. De prijzen van synthetische olie zijn gestegen met de stijging van de ruwe olie, dat is heel logisch. Alleen in Europa dalen de prijzen nu niet met het goedkoper worden van de ruwe olie, benzine en diesel afkomstig van dezelfde ruwe olie wel. Leg dat maar eens uit.
“Daar zijn er in het gehele vorige jaar maar 7 van gestolen.” Om ze uit het straatbeeld te krijgen ?
Zo kom ik van mijn schoonmoeder af door een audi te kopen