Hoeveel belasting betaal jij eigenlijk voor je auto?

Auteur: , 72 Reacties

De belasting op de door ons zo geliefde automobiel en de door de staat zo geliefde melkkoe: het wordt elk jaar gekker. Maar hoeveel betaal jij eigenlijk aan de staat?

Moehaha, je probeerde het hè?

De Autobelastingchecker van de ANWB (die het allemaal helemaal zat is) zou je daar uitsluitsel over moeten geven. Middels je kenteken, provincie en het aantal kilometers per jaar berekenen ze hoeveel belasting je betaalt en neemt daarin onder meer de MRB en accijnzen mee. Directeur Van Woerkom claimt dat elke honderd gereden kilometers de schatkist 10 euro opleveren.

Helaas helpt de wielerbond je alleen als je een redelijk nieuwe, niet op grijs kenteken geregistreerde auto rijdt die niet geïmporteerd is. Een volledig elektrische auto schijnt ook geen resultaat te geven. Wij zijn benieuwd naar de uitkomst van jullie checks, je vindt de rekenmodule op deze pagina.



72 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
10 jaar oud, ZH, 15000 km/j geeft geen resultaten…
@escort77:
Same here, 9 jaar 17000km/j en ook in ZH.
Zou de ANWB denken dat wij geen belasting betalen?
Veel te veel =)
Mijne is te oud, maar het is sowieso “te veel”.
2600euro.
Kun je ook leuke andere dingen voor doen.
3j oude A3. 4900.- per jaar bij 75.000km. Volgens de berekening. Provincie Gelderland.
Mijn auto is import uit Frankrijk, dus niet te berekenen.
@awesome: Wat is het als ik vragen mag?
@snorrie11:
De mijne import uit België, en geen probleem…
Maarja, België ligt ook dichter bij NL.
5 jaar oude auto, maar geen resultaat.
De site claimt “Er kan helaas geen berekening worden gemaakt. Mogelijk is de auto ouder dan 12 jaar, staat de auto geregistreerd met een grijs kenteken, is de auto geïmporteerd of betreft het een volledig elektrische auto waarvoor geen autobelastingen worden betaald.”
maar hier is niets van correct. Kortom ANWB heeft het met deze website niet voor elkaar.
@n54coupe: Bij mij eerst ook niet, derde keer resultaat.Volgens de ANWB betaal ik € 4.031,- per jaar. AU! 607 diesel van 2006, 35k per jaar. Toch maar naar wat kleiners op zoek!
@sjorsh: De aanhouder wint blijkbaar.
Na nog 2 pogingen komt de website voor mij uit op €3001,- per jaar.
Het zij zo.
@n54coupe: “Het zij zo”: en daarom wordt het elk jaar meer en meer. Ik vind 3000 euro belasting een hoop om van en naar je werk te komen.
@sketcher: Het zij zo als in : ik kan er niks aan veranderen.
In dezelfde lijn is het natuurlijk harenuittrekkend duur voor 12.000 km/jaar.
Maar wel hele prettige kilometers overigens :).
E92 M3, 2008 en 15000km.
4833E
mx-5 2004, 9K km
1000 euro
Focus, 13 jaar oud:
Er kan helaas geen berekening worden gemaakt. Mogelijk is de auto ouder dan 12 jaar, staat de auto geregistreerd met een grijs kenteken, is de auto geïmporteerd of betreft het een volledig elektrische auto waarvoor geen autobelastingen worden betaald.

Grmbl.
Geen berekening terwijl ik een auto heb van juni 2002, geen grijs kenteken en ook geen elektromobiel… :-(
Bmw 525d uit 2007
€3700 per jaar
Beetje flauw dit… Denkt de ANWB nou echt dat ze die autobelastingen omlaag gelobbyd krijgen? Het enige gevolg daarvan kan alleen maar zijn dat de belastingen elders omhoog gaan. Dan krijgen we de Vereniging Eigen Huis met een rekenmodule voor woonhuisbelasting, de voedingsmiddelenindustrie die ons even laat uitrekenen wat we allemaal aan belasting op ons eten kwijt zijn, enzovoorts.

Alleen de ANWB schiet hier iets mee op: ze hebben straks een hoop data waar ze politici mee om hun oren kunnen slaan, en bovendien hebben ze het eindelijk voor elkaar dat ze door Autoblog eens niet als een ouwelullenclub worden neergezet…
En daar zit de bijtelling nog geeneens bij!
Maargoed, dat was weer lachen, nu weer aan het werk, want er moet €2703,- verdiend worden (voor de leasemij.)
€4059 per jaar, bij 30000 km per jaar.

Idioot veel eigenlijk.
360eu per jaar voor mijn 1.9SDI, wel op Duits kenteken natuurlijk.
Importje uit Japan dus die doet het niett
Ongeveer 400 euro wegenbelasting voor een Land Rover Discovery van 2.5ton. Maar ik woon dan ook niet meer in NL.
Accijnzen op diesel is wel wat meer dan in NL maar niet spectaculair.
@sketcher: Correctie: £225.00 per jaar (ongeveer 270 euro) 400 was toen ik nog in Belgie woonde. Toen lachte (met pijn in het hart voor jullie) ik jullie al uit maar nu helemaal.

Een grote schande is het wat jullie moeten betalen maar het is jullie eigen schuld want jullie accepteren het al jaren. Net als die wildgroei van allerlei lokale en nationale belastingen. Ik denk niet dat ik het zou kunnen veroorloven in NL te wonen en ik woon ook niet bepaalt in een tax heaven.
E46 330i, geen resultaat want import..
Hoe komen jullie eigenlijk aan die hoge prijzen?
Een zwaardere diesel doet toch ongeveer 400 euro per kwartaal, dit is dan toch niet de 3000-4500 euro per jaar die andere hier claimen.
@bsxc2: de accijns die je op de diesel of benzine betaald wordt er bij gerekend.
@sketcher: Oké bedankt, had niet goed gelezen
E39 525d ut 2003.
€ 0,13 per km. En € 3882 per jaar.
@Vreddy_B: ut=uit
Dik 3000 pop voor een burgermansmobiel als de mijne…

Ach, als je genaaid wordt moet je zorgen dat ’t lekker is.
@volvo-s60-adept: Dan heb jij nog een 5 cilinder, de meeste moeten al meer betalen dan jij met een diesel torretje.
Niks, zolang het nog duurt..
@mr240: Correctie: 12500 liter LPG á €0,18 accijnzen is €2250,-
€1713 voor een Suzuki Swift Sport uit 2008. €0,14 per kilometer…
@krizus: ha ik ook zo iets! Ik kwam alleen rond 1150 uit.
Mijn fiets:
– nog van mijn opa geweest
– geen grijs kenteken of import
– ongeveer 700 km per jaar
Kosten: 0 euro.
@berlinetta: is zeker gazzelle berlinetta speciale uitvoering
3.5k kwijt. HE-LE-MAAL top!
Ik rij met een volvo xc60 D5 en betaal jaarlijks 537 euro
Bijna € 1500 per jaar, voor een 11 jaar oude Cuore en 20.000km?
Damn :-(
Mijn hobbyauto van 30 jaar oud staat er niet tussen.
Maar ook daar willen ze grof geld voor zien.
3300 voor een a4 1.9 TDI uit 2006
2007 Chrysler 300C, 50000 km/jaar: €7705 -.-
BMW 330d, rij er niet meer genoeg mee om het rendabel te hebben. Maar een 328i was nauwelijks goedkoper en ik ga natuurlijk geen 316 – 323 rijden o.i.d.

MRB: 1680,-
Brandstof accijns: 900 liter á 50.9% voor de overheid volgens wikipedia. Is met een liter prijs van gem. ongeveer € 1.35 = € 618.44
Onderhoud: €1250 waarvan goed 21% belasting: € 262,50
Totaal naar de overheid: € 2560,40

Maar goed alles bij elkaar ligt mijn minimale belasting druk (dagelijkse behoeftes zoals wonen, eten/drinken + auto en inkomsten belasting) toch al gauw op € 30.000 elk jaar.
11 jaar oud, 20k per jaar kom op ongeveer 2500. Volgens de ANWB. Maar ik tank bijvoorbeeld nooit aan de snelweg en dat scheelt wel me dunkt.
€4879 per jaar, wat eigenlijk belachelijk veel is. Maar eigenlijk denk ik dat het nog hoger uitvalt. Volgens mij gaan ze uit van een het gemiddelde brandstof verbruik van je auto, en daar zit ik toch echt wel boven.
€2700,00 Ongeveer…
2111 Euries voor een Focus 1.9 tddi uit 2003

:(
BMW M5 (E60), 10000 km/jaar: 0 euro. Gelukkig rijd ik hem niet in Nederland, maar in de Verenigde Arabische Emiraten. Geen wegenbelasting, geen accijnzen.
5544 euro.. Pff
Legacy 3.0R op LPG, € 3.042,- met 30.000km per jaar. Benieuwd wat voor brandstofverbruik deze calculator aanhoudt.
Met mijn Volvo V60 PIH helaas geen resultaat!
2007 Chrysler 300C, 50000km/jr…..7705 euro -.-
3700 euro, 12 cent per km…
Bij mij was de uitslag €1422 en dat is inclusief €640 MRB (wegenbelasting volgens de ANWB…) die ik pas vanaf 1 januari 2014 ga betalen!

Als ik dit vergelijk met de meeste uitslagen van hierboven dan scheelt zo’n Hybride auto wel een flinke slok op een borrel.
5869€ in de 750i (’09). Toch wel benieuwd hoe erg het in de papieren was gelopen als ik destijds voor de twaalfcilinder had gekozen.
€ 2.10 per jaar, 0,22 cent per kilometer; niet gek voor 10.000 km in een 147 GTA die 1:7,5 loopt…… ;)
@bluebird: Voor 2.10 euro per jaar loopt hij zeker op sterren stof?
@sketcher: Ik denk dat’ie 2100 euro bedoelt :)
@ar156sw:Joh, denk je ;-)
@sketcher: ik ben tevreden, maar als ie op sterrenstof liep was het écht de ultieme hot hatch :D
Auto is net 12 jaar oud en bereking mislukt dus..

Maaaar, met kenteken van een iets jongere maar verder dezelfde 166 obv 12000km:

Per jaar: € 2389
Per kilometer: € 0,20

En:

Het bedrag is opgebouwd uit de volgende bedragen:

BPM* € 208
Wegenbelasting € 825
Accijnzen € 958
BTW** € 398

*De BPM is volledig betaald bij eerste aanschaf. Het BPM-bedrag dat nog ‘in de auto’ zit wordt maandelijks minder.
** BTW over brandstof en accijns.
Net als @ar156sw moest ik een jongere nemen, maar gevonden.
Per jaar €1877,-, per kilometer 8 cent.

En ja Casper, ik probeerde het… einde van de dag dipje ;)
60000 km
€ 0.19 per km
Totaal € 11269…..
2010 Honda Insight(20,000km):
Per jaar
€ 1965
Per kilometer
€ 0,10
2003 BMW 745 Li
per jaar €2123
€0,36 cent per kilometer
Gebaseerd op 6000 km, geen idee of het meer of minder zal zijn aangezien ik de auto pas heb. Voor werk moet ik nog een auto erbij zoeken en daarmee zal ik 33000km per jaar rijden.
Dat ff grof berekend kwam ik op zo een 2500+- uit.
Berekening neemt de BPM volledig mee dus voor occassions gaat deze berekening niet volledig op. Uiteraard nog steeds veel te veel.
Samen met m’n vrouw:

1x Range Rover (2003)
1x Opel Insignia
1x Dodge SRT-4

Bij elkaar meer als 10000 euro belasting!!!
En dan tel ik geen bpm
Beste mensen,

Als jullie vragen hebben over de autobelastingchecker, staan onze mensen van Autoadvies jullie graag te woord via @ANWBautoadvies of 088- 269 5000

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).