Hoeveel motor kan je kopen voor dat vakantiegeld?

Auteur: , 82 Reacties

We naderen het einde van mei, tijd om een doel voor het vakantiegeld te zoeken

Natuurlijk, je kunt theoretisch het vakantiegeld dat één dezer dagen op je rekening wordt gestort gebruiken voor zoiets saais als: een vakantie! Maar waarom jezelf geen plezier doen en met die 13e (14e?) maand eens lekker de leuke opties langs gaan? Hoeveel motorfiets kun je kopen van die extra dukaten op je rekening? Als we voor tweedehands motoren gaan shoppen, is de keuze overweldigend. Laten we ons daarom enkel richten op nieuwe motorfietsen.

We gaan geen voorspellingen doen over de hoogte van jouw vakantiegeld (misschien lezen ze thuis mee en slapende honden enzo…), dus trekken we de volledig arbitraire grens van 5.999 euro voor een motorfiets. Dat is überhaupt al de budgetklasse en met een ‘beetje’ vakantiegeld sla je vast een substantiële deuk in de vraagprijs. Vervolgens blijft er zomaar een bedrag over dat nét het duwtje in de rug is dat jij nodig had om eens aan jezelf te denken. Dat in plaats van aan de gezinsvakantie naar de Spaanse Costa’s in augustus, bijvoorbeeld.

Dit zijn 5 motoren die jij zelf waarschijnlijk niet op je lijstje zou zetten, maar wij vertellen waarom je dit wel zou moeten doen.

Honda Monkey 125 cc
€ 4.858
We beginnen met een echt ‘hebbeding’ waarmee je ook nog verbazingwekkend veel lol kunt hebben op de weg. De prijs is ook nog eens inclusief kosten rijklaar maken. Ja, ook de motorfietsen zijn niet ontkomen aan de regelgeving op dat vlak. Alle nieuwprijzen moeten tegenwoordig gecommuniceerd worden, inclusief de kosten rijklaar maken waarvan maar weinigen kunnen uitleggen waarom ze eigenlijk zo hoog zijn. Terug naar de Monkey, een A1 rijbewijs is voldoende om op stap gaan met de Honda. Bekijk onderstaande foto en je snapt dat de vintage looks van de Honda ook daadwerkelijk geïnspireerd zijn op de rijke heritage van het Japanse merk:

Honda Z50Z '74

Na de MSX125 die een aantal jaar geleden al werd geïntroduceerd, is er nu dus een 2e model in de ‘minibike-Honda-range’. Okay, we snappen dat je hiermee niet naar de Alpen gaat rijden. Maar hey: duw hem gewoon de caravan of je crossover in of achterop je auto en hij lift zo mee naar de vakantiebestemming. De 107 kg die de Monkey weegt zal het probleem niet zijn. Stokbroden halen was nog nooit zo leuk! Tenzij je natuurlijk langer bent dan 1,85 meter. Denk circusaap op brommertje, die vakantiefoto’s zouden wij niet delen.

Honda Monkey

Royal Enfield Himalayan (Sleet)
€ 5.748
Hier komen we direct al in de buurt van onze eigen opgelegde limiet qua prijs. Maar kom op: de Himalayan is het model dat na lange tijd onze interesse in het Indiaase merk Royal Enfield weer deed oplaaien. Een merk voor de motorrijder die meer behoefte heeft aan onthaasten, dan gehaast door de file slalommen. Of dit laatste niet toch mogelijk is gaan we binnenkort zelf eens proberen. De Himalayan is qua design het meest afwijkende model in de range van de Royal Enfield die zich duidelijk onder 1 noemer laat vangen: Vintage! Dit is de uitbijter in de range en mikt vol op die andere trend, namelijk allroad.

Nu heeft Royal Enfield in Nederland een frisse start met een nieuwe importeur met zowaar demo’s, dus probeer het zelf eens. Wij gaan voor de quasi-Jon Olsson kleurstelling, die te boek staat als ‘Sleet’. De 411 cc stampende ééncilinder is voldoende om de Nederlandse Alpen te bedwingen en als we de avonturen van deze dame met jeuk mogen geloven, kun je er een goed rondje mee toeren. Voor de mensen die denken: wat is Royal Enfield? Dan loop je eigenlijk achter de feiten aan, want er is inmiddels een flinke wachtlijst voor de gehele 2019 range….

Royal Enfield

Vespa GTS 125
€ 5.489
Ja, we hebben het tegen jou: Amsterdammer die vanaf 1 april een helm moet dragen op de Vespa snorfiets! Geef het op, verkoop dat ding met dat blauwe kentekenplaatje! Koop geen bromfiets die maar 45 km/u mag, maar ga gewoon voor een motorscooter. Het A1 rijbewijs moet je eerst even inkoppen en dan kan je veilig op de rijbaan. Kies niet voor een Primavera of Sprint 125 cc, want dan weet de taxi achter je nog steeds niet of hij je wel of niet een duwtje kan geven. Je kan het beste voor de ‘big frame’ Vespa GTS kiezen, dan word je ook niet per ongeluk meegenomen naar de rollenbank door oom agent. Een kleine overweging is dat die Primavera wel een stuk goedkoper is en net rond de 5.000 euro blijft steken. Echter, daar eindigt het niet als je alle accessoires gaat toevoegen. Het begint pas met het windscherm en als je niet uitkijkt eindig je met een chromen kermisattractie. Bindend advies: geen extra chroom toevoegen!

Nog een kleine inside-tip: je betaalt stukken minder verzekeringspremie voor een 125cc of 300c in vergelijking met een 50 cc. Wil je in de Randstad een 50 cc scooter voor diefstal verzekeren? Van het premieverschil van 2 jaar verzekeren tussen een 50 cc en een motorscooter, kun jij je rijbewijs wel bekostigen. Terug naar de GTS 125. Toegegeven: geen motorfiets maar een motorscooter en inderdaad, hij draait al wat jaartjes mee, maar afschrijven dat doe je niet met een Vespa GTS. Het tweedehands aanbod vliegt namelijk de Marktplaats-schuurtjes uit. Met zijn tweën een ijsje halen of naar het terras, daar excelleert de Vespa in. Nemen jullie graag drie of meer bolletjes, overweeg dan een GTS 300 met het nieuwe HPE blok, dan weet je zeker dat de scooter je ook weer thuisbrengt de berg op. De 300 drukt de prijs echter net over de grens van 6.000 euro. Nadeel blijft dat je niet echt lekker een helm onder het zadel kwijt kunt, tenzij je kiest voor een originele Vespa-helm. Die zijn over het algemeen van het caliber (en formaat) Calimero.

Mash Cafe Racer TT40
€ 5.998
Ja, we trekken ook nog even de Hipster/Café Racer-kaart en daar is niets mis mee. Want gelukkig zijn we verlost van over-the-top OCC-achtige choppers en gaat de huidige customizing trend meer richting ‘back-to-basics’, dan overbodige tierelantijnen. Een merk dat nog relatief onbekend is in Nederland is Mash. In België, Frankrijk en Duitsland is het inmiddels een bekende speler, dankzij de aantallen die ze daar verkopen op de 125 cc markt. Een segment dat in Nederland natuurlijk niet echt bestaat, slechts als instap naar groter en meer. In Nederland zijn er tot op heden vooral 50 cc schakelbrommers van Mash verkocht.

Mash heeft zijn oorsprong in Frankrijk, de productie geschied tegenwoordig in China. Dat is de belangrijkste reden dat deze serieus ogende Café Racer TT40 (met moddervette classicracerlooks) dan ook ‘betaalbaar’ is. De TT40 grijpt schaamteloos terug naar het verleden, maar is wel gewoon uitgerust met ABS en brandstofinjectie. Win Win. Reken er alleen wel op dat je nog niet klaar bent met investeren, want je begrijpt dat je niet met je oude textielpak op deze nozemfiets kunt stappen. Bring on the retro-helm, motorjeans en ‘period correct’ jacket met attitude. Oh, en hou rekening met de sportieve zithouding. Wij zouden elke dag gaan voor de Silver Grey uitvoering.

BMW F750GS private lease
€ 249 voor 24 maanden = € 5976
Die zagen jullie waarschijnlijk niet aankomen. Ok, we shoppen in de budgetcategorie met ons maximale budget van 5.999 euro. Maar 2 jaar lang op een F750GS rijden (vanafprijs van een dikke 11 duizend euro), dat kan dus nèt voor ons budget, want private lease. BMW durft als een van de eerste merken hardop de term nu te gebruiken bij motorfietsen. Addertjes? Nee, je hebt zoals altijd bij private lease een maximaal kilometrage per jaar. In dit geval 5.000 km per jaar.

Wil je goedkoper uit zijn? Dan kies je voor de F310GS. Wil je niet dood gevonden worden op minder dan een 1250GS, vraag je dealer daar dan de offerte voor. Denk maar zo: de F750GS kan je twee jaar rijden voor het maximale budget, maar je krijgt elk jaar vakantiegeld, toch? Over die F750GS, dat is een prima fiets die je zeker meer met de ratio koopt dan de andere motoren in dit rijtje. Maar soms is het ook wel fijn als je een aankoop met argumenten kunt onderbouwen thuis.



82 reacties

Mijn werkgever en ik moeten toch eens in gesprek over dat vakantiegeld, ergens gaat er wat fout
@beardman:
Ik krijg 6K, maar dan komt vadertje staat…
@shiva: bizar inderdaad wat er resteert.

On topic: ik zou mooi iets tweedehands halen, keuze te over binnen dit budget. Zo’n lichte motor verveelt erg snel en de snelweg is ronduit eng op dit soort dingen. Nou rij je daar natuurlijk niet het leukst, maar af en toe ontkom je er niet aan, al was het maar omdat het de snelste weg is om bij leuke stuurweggetjes te komen
@shiva: ik krijg niks… Mooi zelfstandige zijn:-(
@unknown32: ik moet vakantiegeld betalen, mooi dat werkgever zijn…
@shiva: Mijn vader werkt bij de McDonalds.
@beardman: hoe is dat in NL geregeld? In BE krijgen arbeiders de volle pot, bedienden een stukje en de rest bij het opnemen van deze vakantiedagen (loon loopt dus gwn door zogezegd). In het geval van arbeiders is 5-6k€ wel een reëel bedrag hoor.
@dromedaris: In Nederland heb je een aantal betaalde vakantiedagen per jaar. Bij een 40 uur per week contract zo rond de 22 tot 25 dagen per jaar. Daarnaast krijg je in mei ongeveer een half maandsalaris (hangt een beetje af van je loon en dus belastingschaal) uitgekeerd. Sommige bedrijven hanteren geen vakantiegeld maar een 13e maand in december. En sommige geluksvogels krijgen beiden.
@dutchdriftking: bijna een heel maandsalaris bruto
@dutchdriftking: 6% vakantiegeld is wettelijk verplicht, dacht ik? Of is dat per CAO geregeld? Meeste bedrijven hebben 8% vakantiegeld.
@dutchdriftking: 22-25 dagen plus alle feestdagen.. die worden vaak vergeten..

Ik werk al jaren niet meer in NL maar bij een beetje werkgever krijg je toch een maandloon als vakantiegeld ongeveer?

In BE kreeg ik 0,92 “bezoldiging” aan vakantiegeld.
@cloverleaf: Ik ben het overzicht een klein beetje kwijt. Ik maak gemiddeld 10 overuren per week welke allemaal uitbetaald worden, dat zorgt voor een beetje een scheef beeld van het maandsalaris TOV je vakantiegeld. Daarnaast zit ik net aan de verkeerde grens van een belastingschaal wat voor flink minder vakantiegeld zorgt.
@dutchdriftking: Bij een 40-urige werkweek heb je in principe recht op 20 verlofdagen per jaar. Veel werkgevers zitten hier wat boven, maar daartoe zijn ze niet verplicht. Wat dan wel weer verplicht is, is vakantiegeld uitkeren ter hoogte van 8% van het bruto jaarloon. Een werkgever mag dus niet besluiten om geen vakantiegeld uit te keren, maar wel een 13e maand. Overigens is een 13e maand in veel gevallen geen ‘echte’ 13e maand, maar een eindejaarsuitkering van een paar % van het bruto jaarloon.
@dromedaris: 8 procent van het jaarsalaris is het meest gangbaar.
@kareljansen: En je betaalt hierover niet meer belasting dan je normale salaris. Dit lijkt zo, doordat dit door optelling boven de schaal zit. Over een jaar gezien maakt het niets uit.
@kareljansen: jawel, want de heffingskortingen vallen weg (althans, zijn niet van toepassing)
@beardman: ik krijg geen vakantiegeld van mijn baas.. tijd om eens met mijzelf in gesprek te gaan
@beardman: helemaal mee eens. Ik krijg nog niet de helft…
@beardman: 6000€ vakantiegeld! Whaaaaat
Voor €6000 koop je bijna iedere gebruikte motor die je hebben wilt. Van R1 tot Goldwing.
@Rudy: Een sexy duc. 749😍
@kle500: ik heb mijn vakantiegeld allang fictief besteed
@Rudy: Helaas geen GS Adventure.
@dutchdriftking: BMW’s zijn inderdaad duur, echter zijn ze wel waardevast!. Zelfde geld voor Harley’s (en deels de meer exoten als Ducati’s etc).
@Rudy: dat valt tegen, maargoed. Ik pik dit weekend een K1200S op die binnen genoemd budget valt zodat ik de auto alleen nog maar incidenteel voor woon/werk hoef te gebruiken. Lovely.
@racerx: echt hele nieuwe fietsen zijn veel duurder natuurlijk, maar (op bepaalde allroads o.a. na) kun je prima een fiets van ~10-15 jaar oud kopen in nieuwstaat voor een €6k toch?.
@rudy: Ja hoor, met de leeftijden die je noemt zeker. Maar, ook motoren zijn stiekem duurder geworden… Een fatsoenlijke bike van 5 jaar oud met minimaal 1000cc is toch wat lastiger.
@Rudy: Aprilia Tuono factory
G310Gs, F750Gs, F850Gs, R1250Gs, RnineT Urban G/s. Dat is de huidige Gs-familie.
kocht een 1996 fireblade 900 rr voor €900,00. een onderhoudsbeurt van €470,00 en ik heb een heerlijke motor voor een aantal seizoenen. dat past in ieders budget.
@markoh: ik rijd al 2 jaar en 30.000 km gratis op een gsx 600 van 800,-
@kle500: Gratis? Je betaalt niet bij het tanken?
@techniekmeneer: is dat verplicht dan??
@techniekmeneer: Met 15,- vaste lasten per maand, 0,19 per km en een verbruik van 1 op 20 blijft er genoeg over voor onderhoud om aan het einde van het jaar op 0,00 of winst uit komen. En dan staat er nog een goed onderhouden lotor op de stoep die altijd nog een paar honderd euro opbrengt bij verkoop.
Kawasaki Z400, KTM duke 390, Honda CB300R of een Yamaha R3 kun je ook krijgen voor onder de €6k (nieuw uit voorraad).
@torsen: KTM 390 Duke is juist WEL een voor de hand liggende keuze en daar gingen we nou net NIET voor ;-). Overigens: 2019 model is helaas al weer € 6.519
@michaelras: Alle vier zijn het redelijk voor de hand liggende keuzes. Ik had over deze regel heen gelezen.

“Dit zijn 5 motoren die jij zelf waarschijnlijk niet op je lijstje zou zetten, maar wij vertellen waarom je dit wel zou moeten doen.”
Ik zou wel een motorfiets willen, maar denk niet dat ik er mee mag rijden met mijn vrachtwagenrijbewijs…

En dat was precies wat mijn vader voor ogen had toen ik lang geleden als twintiger van mijn spaargeld het motorrijbewijs wilde halen… Dat kon ik meteen uit mijn hoofd zetten toen ik het heel blij aan pa vertelde…

Als ik zonodig een rijbewijs erbij wilde dan ging ik maar het vrachtwagenrijbewijs halen, dat was tenminste nog nuttig (en minder gevaarlijk). “En voor mij part betaal ik het wel” kwam er geïrriteerd achteraan.

Hij schrok wel even toen in hem een half uur later in geuren en kleuren kwam vertellen wat het ging kosten, inclusief de theorie en de hele zwik certificaten. En wanneer de eerste les was.
@moveyourmind: niets houd je tegen om nu alsnog je A rijbewijs te halen.
@sirprize: Daar heb je gelijk in, heb ik meteen een goede besteding van het vakantiegeld.
Ooit nog eens mijn motorrijbewijs halen. Ik vind de soorten die lijken op Harleys altijd mooi. Geen racer voor mij maar meer een cruiser met een stoer uiterlijk
@rammillius: zodra het kan: doen! Ik haalde mij A 10 jaar geleden op m’n 30e, en had spijt dat ik ’t niet eerder had gedaan.
Maar hoeveel auto, Autoblog?
@creative: je mag mijn Micra wel overnemen voor €6.000!
@creative: 3/4 auto.
5 keer niks.
@prototip99: beter weten is suggesties geven
Een nieuwe (motor?)blogger.
Welkom Michael!
-Edit: probeer het met iets vriendelijkere bewoordingen. Dank-
De mash fiesten worden ook aangeboden onder het merk Romet, wel leuk zo’n retro ding! Doe mij maar een Scrambler!
@thjvanvlerken:

Lekker hipster ..
Voor de helft heb ik mijn BMW R1150RT gekocht met slechts 60.000 op de klok bij de BMW dealer.
Nu al ruim 2 jaar veel plezier van.
Heerlijk cruisen met radio aan en 160 op de teller.
@Hubert: dat is wel een goeie deal, BMW’s schrijven altijd opvallend weinig af
@vdue: dat zie je verkeerd. BMW GS modellen schrijven erg weinig af en dan specifiek de boxers (R1xx0); RT/S/R/RS modellen kan je vinden voor een prikkie. Zeker de RT modellen vind je voor de helft van een GS uit t zelfde bouwjaar met gelijke KMstand.
Best vet eigenlijk die Riyal Endfield..
Voor 6k koop je beter een oerdikke 2e hands.
wat ik me altijd al afvraag is : bij een 2e hands motor wat is nou een echt hoge km stand. Bij een auto is 2 ton veel, maar wat kan een motorfiets hebben? Is 5000 al veel? Is ie dan helemaal op?
@lefty00: goede vraag, ik zie een reactie van @Hubert: over een BMW met 60k op de klok. Op de een of andere manier klinkt dat als best wel veel, maar dat zal denk ik aan mij liggen
@lefty00: ligt eraan, maar doorgaans wordt 50.000 wel echt als veel gezien. Zeker bij de wat potentere machines. Een BMW Boxer loopt doorgaans makkelijk over de ton en verder overigens. Met juist gebruik en onderhoud de K series ook wel. Ook Honda Pan European’s lusten wel wat kilometers, die van m’n oom staat op 2 ton en rijdt nog prima.
Ik denk ook dat de bmw’s echt als woon werk machines gebruikt worden, vergelijk het met een grote amerikaanse V8 die niet op de proef gesteld wordt. Veel andere motoren idd als 2e of 3e hobbyvoertuig, dus om lekker te scheuren..
@kle500: klopt, BMW heeft ook bijna al hun modellen met zo goed als onderhoudsvrije cardan aandrijving uitgerust. Naar mijn mening een must voor veelrijders die geen trek hebben in een automatisch kettingsmeer systeem.
@racerx: emmm. Alleen de grote BMWs van de R en K serie hebben een cardan (al tientallen jaren).

De F en G modellen hebben ketting of riemaandrijving.
@lefty00: ligt, net als bij een auto, aan onderhoud. Sluitende historie is wenselijk bij hoge km standen. GS’en (BMW) en Multistrada’s (Ducati) met 50k+ km standen zijn niet vreemd. Om sommige Japanse fietsen nog niet te noemen, sommige worden ‘onverwoestbaar’ genoemd (KLR 650).

5000km is vaak jong gebruikt voor sommige motoren. Maar kan ook zomaar een ex-demo zijn. Vaak ook gerelateerd aan merk of ‘allure’ van een motor.
@lefty00: Net zoals bij auto’s valt of staat alles bij goed onderhoud. Heb nu bijna 120.000km op mijn 2001 Aprilia RSV mille staan. Kocht ‘m bij 36.000km, 7 jaar geleden.
Ja, een Italiaan over de ton. Kan prima, goed onderhoud. Maar ik krijg er geen drol meer voor als ik haar zou willen verkopen.

Motoren hebben vaak relatief lage kilometerstanden tov auto’s omdat ze als hobby/2e of 3e voertuig voor erbij worden gehouden. Daar schuilt ook wel een gevaar, vele motoren worden verkocht net voor of na de grote beurt interval (zonder deze gehad te hebben, want ‘hoge kosten’)
Bij het kopen van een tweedehands motor geldt eigenlijk hetzelfde devies als bij een auto: verdiep je even in de kwaaltjes, het onderhoud en wat je zélf wil. Dan kun je voor weinig hele leuke machines op de kop tikken
@lefty00:
Mijn Triumph Trophy 900 uit 1998 heeft er nu 185.000 op staan en is nog prima. Ziet er ook nog uitstekend uit. Kilometerteller heeft 5 cijfers en staat dus op 85.000.
Ik kwam er een tijdje na aanschaf achter dat er een 1 voor hoorde. Ik was bij de dealer die hem nieuw had geleverd en die wist me te melden dat hij hem een keer had ingeruild met 110.000 op de teller van de eerste eigenaar.
Degene waarvan ik hem kocht was volledig te goeder trouw, en ik heb er geen werk van gemaakt. De dealer had een proefrit erop gemaakt en wist me te vertellen dat het een van de beste Trophy’s was die hij kende.

Met de kilometers die ik rij kan ik er nog jaren mee verder.
@sabrerator: Opzich ook wel weer gaaf, kijken tot hoe ver je ‘m kunt laten lopen.
@sabrerator: een Trophy die er uitstekend uitziet? Heb je hem verbouwd dan?
@sudbina:
Tja, smaken verschillen.
Persoonlijk vind ik een Trophy gewoon een schitterende motor. Zeker in Racing Green met goudkleurige bestickering zoals ik hem heb.

Ben dan toch benieuwd wat jij rijdt.
@sabrerator: was maar een grapje hoor. Niet boos worden.

Ik rij een KTM 525EXC voor de enduro ritjes en een BMW R1150GS voor op de weg. Beide ook niet bepaald moeders mooiste overigens ;)
@lefty00: hangt van type ne merk af. Een bmw GS met 60d is nog altijd prima, een enduro met 60dkm is schroot.
Ik heb voor de helft mijn Versys 650 gekocht in goeie staat, niet de mooiste maar rijdt goed en is betrouwbaar
@shibby: prima fietsen, lekker tweecilinder. Niet moeders mooiste door de vreemde koplamp, maar dat zie je niet als je erop zit.
@sirprize: dat was ook mijn gedachte!
Allemaal lelijk🤮 Zet er eens wat dikke tweedehands supermoto’s bij!
@michaelras Leuk idee,een artikeltje over gemotoriseerde tweewielers, weer eens wat anders! Welkom bij de club!
6000 euro vakantiegeld, sure thing, ik krijg plus minus 1000 euro en dat zal het zijn.
Maar er van uitgaande dat je wel 6000 krijgt, leg ik nog wel een paar 100 euro bij en ga voor een Benelli Leoncino (de trail als het kan) De 125’s van nu zijn nauwelijks sneller dan mijn Honda MTX50R van 25 jaar geleden…
@xytras: Die Benelli is helemaal geen gekke suggestie, maar ja die grens van €5.999 he.. ;-)
@michaelras: beetje afdingen hé ;) (hoewel het in Nederland waarschijnlijk heel wat meer is, 6200 euro is de prijs in Belgie)
En zoals reeds een paar x vermeld, liever een tweedehands met ruime keuze tussen merken en modellen, dan een tamme 125 (goed als je in de stad woont en er niet buiten moet zijn, maar een gemiddelde acceleratietijd van 16 sec voor de 0-100 is mij iets te zenuwslopend buiten de stad)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).