• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Opel had een simpele oplossing voor een lastig probleem

Auteur: willeme, gepost 22 mei 2019 om 17:02 – 13 Reacties

Opel Twin Concept


Als ze willen, kunnen ze het dus wel daar in Rüsselsheim.

Hoe zal de auto van de toekomst eruit zien? Ondanks dat autofabrikanten heel erg hun best doen om het te voorspellen, willen ze er nog weleens naast zetten. Dat is natuurlijk de leukste categorie. Zeker als het productiemodel in de verste verte er niet op lijkt.

In sommige gevallen is het eigenlijk vreemd dat een merk zo ontiegelijk de boot gemist heeft, ondanks dat ze wel daadwerkelijk goede ideeën hadden. Als we even kijken naar Opel, dan is de progressie niet direct te proeven. Ondanks de inmiddels uit productie zijnde Ampera en de nieuwe volledig elektrische Ampera-E straalt de mobiele duurzaamheid er niet direct er van af.

Het zijn gewoon auto’s. Prima wagens, waar nuchter beschouwd niet veel op af valt te geven. Dat wil niet zeggen dat Opel geen goede ideeën heeft gehad. Met name een concept uit 1992 was eigenlijk best een innovatieve auto die daadwerkelijk wat te bieden had en wellicht wat problemen had kunnen oplossen.

Opel Twin Concept '92

De naam van de auto? De Opel Twin. Nee, geen TwinTop, maar gewoon van Twin. Dat Twin stond voor de motor, want de Opel Twin had namelijk, (ondanks de spanning die we proberen op te bouwen voelen we ‘m al aankomen) voor twee motoren. Nu zijn twee motoren in één auto niet echt bijzonder, het is immers het basisprincipe van een hybride.

Opel Twin Concept '92

Nee, wat ze bij Opel hadden bedacht, was simpel doch doeltreffend. De Opel Twin had namelijk niet een verbranding- en een elektromotor, maar een verbrandingsmotor óf een elektromotor. Ondanks de spectaculaire techniek hoef je geen bijzondere prestaties te verwachten van de Opel Twin. Koos je voor elektrische aandrijving dan had elk achterwiel een elektromotor met 14 pk. De benzinemotor was een 800 cc grote driecilinder met 34 pk.

Opel Twin Concept '92

Het bijzondere zat ‘m in de indeling. De motoren zaten in een eigen ‘hub’. Het blauwe gedeelte aan de onderkant inclusief het subframe, de motor en wielen kon je verwijderen. Vervolgens kon je dan de motor naar wens plaatsen. Voor stadsgebruik was de elektrische motor ideaal, op langere afstanden was de verbrandingsmotor geschikter. Wat dat betreft is er nu nog niets veranderd.

Opel Twin Concept '92

Dat bracht voor het interieur wat uitdaging met zich mee, want een diepe kofferbak met daaronder nog een reservewiel waren niet mogelijk. Daarom werd het ‘cab-forward’ principe toegepast. Dit is niets meer of minder dan dat je de cabine verder naar voren plaats. De stoelindeling was wonderlijk, maar stiekem best wel gaaf. Voorin zit je namelijk in het midden, net zoals in een McLaren F1, McLaren MP/4 22 of, eh, ligfiets. Die laatste kwam qua prestaties het dichtste in de buurt.

Opel Twin Concept '92

Daar achter was een rij met drie stoelen, waardoor deze compacte stadsrakker plaats bood aan vier personen. Kortom, een bijzondere auto met best een bijzonder concept. Zoals we weten kwam daar uiteindelijk helemaal niets van terecht. Het grote probleem van een hybride is dat je in feite aan het dweilen bent met de kraan open. Als je accu eenmaal leeg is, heb je een normale auto met verbrandingsmotor met heel erg veel ballast. Renault had enkele jaren nog de overtuiging dat het wisselen van accu’s de oplossing was. Dat was uiteindelijk ook geen oplossing.

Opel Twin Concept '92

Alles hangt af van hoe makkelijk je de elektromotor kon wisselen met de verbrandingsmotor. Dat moet natuurlijk niet te lang duren. Uiteindelijk kwam de Opel Twin (natuurlijk) niet op de markt. Uiteindelijk werd er slechts één designelement toegepast op een productie model. De achterbumper van de Opel Corsa B leek er veel op. Die wielkasten zouden uiteindelijk legendarische worden dankzij de enorme roestvorming die er kon op treden. Toch niet hoe je herinnerd wil worden. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Opel Corsa

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Opel Zafira op waterstof
    Opel Vivaro op waterstof is oplossing EV-rijden
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Opel, vergeten-concept

Vorig bericht: « Toyota pakt probleem lelijke Supra’s aan
Volgend bericht: Hoeveel motor kan je kopen voor dat vakantiegeld? »

Lees Interacties

Reacties

  1. torsen zegt

    22 mei 2019 om 17:56

    Z’n tijd zo ver vooruit dat jn 2019 de tijd waarin dit ook maar ergens een goed idee lijkt nog moet komen.

    Login om te reageren
  2. frank2b zegt

    22 mei 2019 om 18:03

    Uiteindelijk heeft Toyota ook met Lexus overtuigend bewezen dat hybride – verbrandingsmotor plus elektromotor plus fors accupack – gewoonweg superieur is.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      23 mei 2019 om 07:56

      @frank2b: nu alleen nog stekkermogelijkheid…

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        23 mei 2019 om 09:35

        @tjorque: Zoals de Plug-in Prius?

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          23 mei 2019 om 11:17

          @frank2b: Ik wist niet dat je een plug in Prius kon krijgen.
          Maar ik denk dan vooral aan de avensis en de kleinere modellen.

          Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    22 mei 2019 om 18:15

    T zier er uit als een ei op wielen

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    22 mei 2019 om 18:34

    Duidelijk een gevalletje van een overdosis designerdrugs…

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    22 mei 2019 om 20:29

    Tja, t is vooral niet praktisch.

    Login om te reageren
  6. mark383 zegt

    22 mei 2019 om 22:05

    Wat was eigenlijk de eerste auto met het cab forward design? Misschien ook interessant onderwerp voor een toekomstig stukje?

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      22 mei 2019 om 22:31

      @mark383: Fiat 600 multipla?

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      23 mei 2019 om 08:37

      @mark383:
      De eerste gecrashte wagen?

      Login om te reageren
  7. emping zegt

    23 mei 2019 om 10:59

    Ik zie het niet van die achterbumper.

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    23 mei 2019 om 12:52

    Ah, 1992, het jaar waarin “design” gelijkgesteld werd aan een blok boter die al een uur in de zon staat…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North