Hoeveel zou jij betalen voor een Ford Sierra?

Auteur: , 59 Reacties

Met 250 Euro was je er niet gekomen in dit geval.

Ah, de Ford Sierra. De Mondeo voordat de Mondeo bestond. In 1982 kwam deze D-segmenter op de markt als opvolger van de Cortina, een naam waar je als autoliefhebber waarschijnlijk warmer van wordt, dankzij de legendarische Lotus Ford Cortina. De Sierra daarentegen roept bij mij helemaal geen goede gevoelens op. Ik ken de auto vooral als het vervoer van de morsige TV-detective Jack Frost. Perfectere typecasting van een auto is zelden voorgekomen. Zowel de Sierra als de serie zijn niet per se dingen die je gezien moet hebben.

Desalniettemin was de Sierra een succesnummer voor Ford. In het Verenigd Koninkrijk neemt de auto nog steeds de tiende plaats in op het lijstje van meest verkochte auto’s. Zelfs na het eind van de productie (1993) bleven Ford dealers daar nog Sierra’s uit voorraad verkopen. De 1.299.993ste en laatste werd pas nieuw verkocht in 1995. Volgens betrouwbare bron wikipedia zijn daar echter nu nog slechts zo’n 4.000 stuks geregistreerd.

Het zou ons niet verbazen als een aanzienlijk aandeel daarvan bestaat uit RS Cosworth-modellen. Want jawel, ook van deze D-segmenter voor Jan Modaal bouwde Ford een aantal hete versies. Speciaal voor Zuid-Afrika werd bijvoorbeeld de XR8 gebouwd, een homologatie-special voor de toerwagenracerij met Windsor-V8 onder de kap. De bekendste snelle Sierra is echter ongetwijfeld de RS Cosworth, de voorloper van de latere Escort Cosworth, met een 2.0 liter turbo-tor onder de kap en een bouwsteiger op de kont.

Van de RS Cosworth werden er 5.545 gemaakt. Voor mensen die aan de verkeerde kant van de weg rijden had Ford nog iets specialers in de aanbieding: 500 RS Cosworths werden door de Tickford Engineering Company omgebouwd omgebouwd tot Sierra Cosworth RS500. Als je alleen naar de pk’s kijkt, lijkt het verschil met de RS Cosworth klein: 225 pk in plaats van 204 pk, vooral dankzij een grotere turbo en intercooler. Maar de RS500 had nog meer troeven uit te spelen. De remmen waren beter, evenals de koeling van de motor. Tenslotte zat er nóg een extra spoilertje onder de toch al fors bemeten reguliere constellatie. Je kan immers nooit voldoende spoilers hebben. In racetrim leverde de RS500 tot zo’n 550 pk.

De naam hint er al naar: er werden slechts 500 exemplaren van deze über-Cossie gemaakt. En zoals we weten, vertaalt zich de combinatie tussen een auto die tot de verbeelding spreekt en zeldzaamheid tegenwoordig tot hoge prijzen. Zodoende werd de auto die je hierboven ziet in de gallery met iets meer dan 10.000 miles op de klok dan ook onlangs geveild voor 114.750 Pond (momenteel is elke Pond 1,10 Euro waard). Voorheen behoorde de auto volgens Silverstone Auctions toe aan een van de rijkste mensen ter wereld. Bernie misschien? Enfin, zou jij een Sierra kopen voor dit geld, of hang je liever een Windsor-V8 in een Sierra-barrel dat je voor 100 Euro koopt bij een sloperij?



59 reacties

Ik vind het zeker een hele gave auto, maar als ik hem zou kopen dan wil ik er ook lekker mee jakkeren en dat ding op z’n staart trappen. Daar issie dan weer veel te duur voor. Je ziet ook al aan deze auto dat hij helemaal niet wordt gebruikt. De bandjes zijn helemaal ingevet zodat ze er piekfijn uit zien. De auto is alleen even naar buiten gerold voor wat fotootjes en mag dan weer terug z’n hok in.
Fraai jaren ’80 monster met bijbehorend triest dashboard.
Maar laten we eerlijk zijn, als je een auto rijdt van € 125.000 mag hij ook wel de uitstraling hebben van een auto van € 125.000 of iets in die richting.
Deze auto ziet eruit alsof je hem van de plaatselijke garagehouder in je dorp hebt gekocht voor € 4000 en een paar biefstukken.
Zelfde euvel had de XR4i de gewone Sierra Cosworth.
De Sierra heeft nu eenmaal een grote ‘woonwagengehalte’ …
@thearchitect: De gewone siërra mag “misschien” een woonwagen gehalte hebben, dat hebben de cossies degelijk niet. Ga je mond spoelen. Erger nog, 99% van de mensen weten niet eens wat hun overkomt wanneer een cossie hun helemaal zoek rijd terwijl ze in een Porsche/Ferrari oid zitten..
@werf76: Stel even dat je totaal geen verstand hebt van auto’s en de historie achter dit ding vergeet.
Wat blijft er dan, qua uiterlijk, over behalve een bejaarde ford met teveel spoilers en frutsels erop?

Het is een icoon. Maar wel een hele lelijke.
@torsen: voor mij valt deze in de categorie: mooi van lelijkheid
@jonkerlan: Schoonheid blijft natuurlijk subjectief. Ik heb dat zelf met de Escort RS Cosworth die eigenlijk in dezelfde categorie valt als de Sierra. Maar ik blijf het een schitterend ding vinden.
@werf76: Ik vind de gewone Sierra al erg… de Cosworth is erger.
En een Ferrari / Porsche ‘zoek’ rijden ?
Het is absoluut leuk speelgoed, maar laten we realistisch blijven.
@thearchitect: Dat ben ik ook. Natuurlijk niet de nieuwste Porsches en Ferraris. Al zijn er cossies die dat zeker doen. Ik had iig erg veel lol met de mijne en heb daar erg veel
Porsche/Ferrari en andere leuk spul eigenaren voor lul laten staan. Die konden bij het volgende verkeerslicht hun ogen niet geloven. Onbetaalbaar die gezichten.
@thearchitect: je hebt er echt verstand van . De taartschep geeft weg dat het geen reguliere is. En als je dat niet snapt heb je er geen verstand van.
@rolov: Heb ik er nou verstand van of geen verstand van ? Ik begrijp het niet.
@thearchitect: toen ik als 16-jarige op de MTS autotechniek zat, werd ik voor het eerst geconfronteerd met de eerste Siera. Vormtechnisch was het een revolutie voor het behoudende Ford. Gelukkig kwam de techniek 1 op 1 uit de Taunus, dus het bleef herkenbaar voor de oude Ford cliëntele. De Siera werd overigs steeds fraaier naarmate de leeftijd steeg. Met als top die raceuitvoeringen met die enorme taartschep achterop. Maar om er geld aan uit te geven? Nee, doe mij dan maar een 131 Abarth.
@thearchitect: ach ja dat heb ik nu al in m’n polo WRC. Niemand snapt dat deze nieuw meer koste dan full options 1.2tsi’s, niemand snapt dat die auto 290+ op de teller aantikt, bij automeetings wordt je weggestuurd omdat men denkt dat je slechts stickers erop heb geplakt.

Maar precies is (voor mij) die onschatbare waarde wat deze auto’s zo begeerlijk maakt. Niemand die het verwacht, de helft die het niks vindt, en uiteindelijk een schare groep liefhebbers overhoudt die wel beter weten.
correctie: “Zelfde euvel had de XR4i EN de gewone Sierra Cosworth”
Lekkere bak om mee over het kamp te crossen!
Niks mis met Jack Frost!
@depsycholoog: dat is toch de producer van het album Modern Times?
@willeme: nee, Jack Frost is voor mij deze eindbaas: https://goo.gl/images/6GTbza
Ik vind het een gave auto alhoewel de prijs natuurlijk aan de stevige kant is.
En hou alsjeblieft een keer op over die uitgekauwde grappen over woonwagens en het kamp.
@750i: Ik bedoelde het niet als grap.
Heerlijke jaren 80 bak met dito interieur en boekenplank. Wordt gewoon een begeerlijke klassieker als je nog even wacht. Prima investering lijkt me.
@vroaaar: kijkend naar de prijs heeft hij die status al bereikt..
EDIT: fixed
Van de 5000 siërra cossies welke nodig waren voor homologatie werden er 500 door Tickford aangepast naar rs500 spec. Uiterlijk werd een extra lip aan de onderzijde gemonteerd. Zat er een extra koelsleuf in de voorbumper. De achterzijde kreeg onder de legendarische taartschep nog een extra lipje (alles voor de downforce)
Technisch waren de remmen identiek maar hey, dat werd toch aangepast met andere remmen (bigbrakes). Tov de “normale” siërra cossie kreeg de rs500 een intercooler wat ongeveer 4x zo groot was. De turbo ging van t3 naar t4 met een turbokrater ipv turbogat. Ach in racespec werd er minimaal 2bar turbodruk gedraait van 4500 tot 8000 toeren dus boeiend die turbokrater :) Het inlaat spruitstuk was voorbereid voor 8 injectors ipv 4. Er waren voor de straat slechts 4 in gebruik. Het onderblok was in de “gewone” siërra cossie van een type 205. In de rs500 werd dat de verstevigde variant wat later het 200 onderblok werd in de 4wd siërra/escort cossies. Het plateau van de accu werd aangepast in de rs500 ivm de tweede injectorrail. Verder was de rs500 technisch hetzelfde als de normale variant.

Nu moet je voor de cossies al een aardig bedrag meebrengen wanneer je er een wil hebben. Laat staan met een rs500. Die gaan nu voor 80k pond en veul meer van de hand. (mits in originele en goede staat). Voor de gewone zit je al aan de 20k euro.

Misschien dat ik nog wat vergeten was maar dat zal vast door een kenner aangevuld worden.
Heb er vroeger 3 gereden.
Een 1.6 van de eerste serie en 2x een 2.0 van de latere serie.
Die 2.0(i) reden prima.
Lekker ruim ook van binnen, maar wel vaak erg basic qua opties.
Je ziet ze inderdaad nog maar zelden.
Was de Sierra niet de opvolger van de Taunus en de Mondeo de opvolger van de Grenada ?
@zippy1964: Ja en nee. De Sierra volgde inderdaad de Taunus op. Granada’s schoenen werden gevuld door de Scorpio.
@baardmijt: oh, de Scorpio (2). Daar hadden ze een echte Cossie van moeten maken.
IPV de 2.9 Cosworth met 207 pk en 0-100 in 9.1 seconden.
@gregorius: Een hatchback M5 tegenhanger. Hmmm… Gemiste kans.
@baardmijt: waarbij de Scorpio in het VK nog een tijdje Granada bleef heten.
@zippy1964: de Sierra was idd de opvolger van de Taunus/Cortina en de Mondeo wederom van de Sierra. De opvolger van de Grenada was de Scorpio.
Het spijt me, maar dit stukje is zo tenenkrommend simpel geschreven dat het lijkt op de verhaallijn van een pornofilm waarbij mensen die elkaar nog nooit gezien hebben elkaar de kleren van het lijf rukken om sex te hebben – uiteraard heb ik dat van horen zeggen.

De Sierra was voor Ford net zo een sprong vooruit qua designtaal als voorwielaandrijving voor de Escort is geweest. ! De voorgangerS van de Sierra waren overigens de Taunus en de Cortina
@desjonnies: hear hear. En laten we vooral niet vergeten dat het ding van hetzelfde kaliber is als een M3 of MB Evo uit die tijd waar het waar ‘normaal’ is om achterlijke bedragen te lappen. Bij Ford shop je nog voordelig :)
@desjonnies: hmm…je brengt me wel op een interessant idee om bij te beunen…
@jaapiyo: grinnik
Hangt een beetje af van de waarde van oud ijzer.
Ik kan me nog herinneren dat bij een aflevering van Top Gear door een hoofd designer werd verteld dat de zijruit tussen de B en C stijl was geïnspireerd op die van de Porsche 928… :-o
Die 5 cijferige km/miles teller staat me psychisch tegen. Wat betreft betrouwbare stand en vertrouwen in het blok. In die tijd reed ik zelf ook met turbo’s rond , oa een Alfa 75 turbo en 5 gt turbo ,maar waagde me absoluut niet aan een wedstrijdje met zoiets. Het waren toch ook 4×4’s ?
@willemseles:
De latere waren idd 4×4, en sedans. Heb er één gehad, met groen kleppendeksel, kenmerk van de 220 pk versie. Ging naar de maatstaven van toen als de brandweer, had niet eerder een auto gehad, die bij 190 km/u nog zo fanatiek versnelde als je het gaspedaal vloerde.
De XR4i was dat, de Corsworth’ niet. Meen ik.
@baardmijt: Cos. Niet Cors. DYAC.
@baardmijt: En volgens mij trouwens de XR4i ook niet. Was daar niet de XR4x4 voor?
Heb 8 jaar geleden bijna een Sedan Cossie 1988er dus RWD en stage 3 getuned gekocht. Ding had /-370pk en zou mijn 2e auto worden. Was een mooie stap van een Nissan Sunny 1.4 naar dit kanon!! €3500,- was de vraagprijs toen. Na een test ritje met ons pa er bij op de bijrijders stoel riep hij na het eerste keer gas geven gelijk dat ik deze niet mocht kopen. Bij de 120kmh had dat ding nog last van wielspin op droog asfalt!! Om mijn eigen levensjaren wat te verlengen heb ik hem dus laten staan. Nu staat er een exact het zelfde exemplaar te koop met de zelfde tuning voor €18.000,-!!!, op marktplaats. Baal stiekem behoorlijk dat ik dit toen niet gekocht had. Nog steeds een droom auto. Zou deze zo op mijn Volvo 850R in willen ruilen.
@kennone: Weet niet of dat een goed idee zou zijn om hem in te ruilen. Ik lees heel veel positieve reacties op autoblog mbt de 850R dus dat moet wel een top auto zijn.
@torsen: Relativering: 95% van die berichten komt van kennone zelf.
@baardmijt: da meende nie?
@kennone: met 120 nog last van wielspin?!! Waren zeker nog paar staaldraadjes overgebleven om de velgen ipv rubber.
@mmot05: bandjes waren niet alles meer nee. Maar denk dat de kleine originele 15inch ook niet alles is. De meeste zijn al voor zien afwijkende grotere wielen. Om de aandrijflijn te sparen op hogere snelheden. Best wel raar eigenlijk want dan heb je wel gelijk een teller afwijking..
@kennone: als je graag van je 850 R af wilt moet je maar een berichtje sturen ;)
@maikelschennink: heb jij een Sierra Cosworth dan?
De XR4i was een driedeurs met de 2.8 Cologne (Keulse) V6 voorin en dubbele zijramen
Deze dus
http://www.autozeitung.de/ford/sierra/1-generation
Eigenlijk is de Sierra Cosworth er gekomen omdat de Goep B RS 200 niet meer gebruikt mocht worden en Ford, net als veel andere merken een compleet professioneel rally team had opgetuigd.
Mijn eerste kennismaking met een Groep N Cosworth was de reden om de handdoek te gooien, ik was nog niet zo ervaren als navigator, maar de Sierra gaf weinig reden om een veilig gevoel te krijgen, de deur klapperde als een gek en het plastic dashboard zag je ongewild torderen op het onverhard, niet goed voor een sport waarbij je jezelf door niets mag laten afleiden.
Wat dat betreft waren die groep B auto’s veel veiliger, die waren doorgelast en hadden een geintegreerde rolkooi.
Eigenlijk is de Sierra zwaar onderschat. Qua vormgeving en stroomlijn was de wagen een revolutie in autoland. Het ontbrak Ford alleen aan lef om de wagen voorwielaandrijving te geven.
Ooit zal er meer erkenning komen voor de Sierra.
@schreute01: die is er al. De prijzen stijgen .
@rolov: ik bedoel de gewone Sierra’s. Niet de Cossies.
Net even op marktplaats gekeken en de Sierra is er niet veel meer, sterker nog, er staan mee GMC sierra’s op dan Ford sierra’s
er was ook nog een amerikaanse variant… die Merkur heette… (met een 2.3 turbo als ik het goed heb) ik heb een tijdje in Toronto gewoond, en had daar een vriend die twee van die dingen had… moest regelmatig Sierra badges en ander spoilergefrutsel meenemen naar Canada…want het stond wel stoer om de Merkur te vereuropiseren….
De voorkant blijf ik erg dik vinden, de rest doet mij niet zoveel. En voor dat bedrag laat ik deze graag voorbij gaan
En misschien wel een leuk feitje, ontworpen door een Nederlander.
Verschrikkelijke auto’s, roestpreventie kennen ze niet en af fabriek trekken ze al scheef. Heeeel hard voorbij lopen.
@blo3to3t: dat laatste klopt. Mijn sierra konden ze nooit helemaal lekker uitlijnen. Maar de als je eenmaal met eentje gereden hebt dan ben je verslaafd! Hier kan je een partij mee spelen. En 400pk kan het blok goed hebben!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).