• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geld

Auteur: Dizono, gepost 29 mei 2016 om 13:00 – 52 Reacties

Afbeelding Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geldAfbeelding Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geldAfbeelding Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geldAfbeelding Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geldAfbeelding Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geldAfbeelding Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geldAfbeelding Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geldAfbeelding Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geld

Ford Sierra RS Cosworth
En ik ga je precies uitleggen waarom dat eigenlijk een koopje is.

Begin jaren ’80 klopte Ford bij de tovenaars van Cosworth aan voor een snelle Sierra. Eisen van Ford: 180 pk voor de straatversie en 300 pk voor het blok in racetrim. Cosworth wilde wel samenwerken, maar alleen als de straatversie 204 pk mocht leveren en Ford minimaal 15.000 motoren zou afnemen. In 1985 stond de Sierra RS Cosworth te pronken op de Geneefse Autosalon en in juli 1986 zou de verkoop op gang komen. In totaal werden er in 1986 en 1987 5545 exemplaren gemaakt. En die andere 9455 Cosworth-blokken dan, die Ford verplicht moest afnemen? Die kwamen in de vierdeurs sedan van de tweede generatie RS Cosworth.

Dit ogenschijnlijk smetteloze exemplaar is er echter eentje van de eerste lichting en die is, met zijn epische spoiler, natuurlijk ook een stukje begeerlijker dan de wat anoniemere sedan. Slechts 40.000 kilometer heeft de ultieme 80s hot hatch voor zijn kiezen gehad en dat betaalt zich terug in de vraagprijs: 44.000 euro. Dat is weliswaar iets goedkoper dan de huidige Focus RS in Nederland kost (50.000 euro), maar wel duurder dan diezelfde Focus RS in België (ca. 38.000 euro). En laat deze Sierra nu net bij onze Zuiderburen te koop staan…

Toch is deze Cozzie zeer schappelijk geprijsd als je bedenkt dat een BMW M3 (E30) in dezelfde smetteloze staat zo anderhalve ton (of meer) doet, terwijl er daar drie keer zoveel van zijn gemaakt en de M3 qua prestaties het onderspit moet delven tegenover deze Sierra. Nul naar honderd haalt de Cozzie in 6.7 seconden, daar waar een standaard M3 met 195 pk daar 0.3 tellen langer voor nodig heeft. Ook de topsnelheid van de Ford ligt iets hoger, op 240 km/u. En dus ga ik hier -met gevaar voor eigen leven- bepleiten dat de Ford eigenlijk de gaafste van dit duo is…

Met dank aan Dennis voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

cosworth, Ford, occasion, sierra, sierra-rs, wit, youngtimer

Vorig bericht: « Opletten: morgen wordt deze trajectcontrole weer aangezet
Volgend bericht: Formule 1: praat mee over de Grand Prix van Monaco 2016 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rocky zegt

    29 mei 2016 om 13:05

    Het is en blijft toch een lekkere auto! Van de zwarte race uitvoering (vraag me niet van welk team) had ik een poster hangen in mijn kamertje.

    Login om te reageren
    • rikkon zegt

      29 mei 2016 om 13:26

      @rocky: deze?
      http://3.bp.blogspot.com/-F6iWYKFxLgw/TjU90VkiGMI/AAAAAAAAAW4/gKixop6qP9w/s1600/Sierra%2BCosworth%2BTexaco.jpg

      Login om te reageren
      • rocky zegt

        29 mei 2016 om 17:06

        @rikkon: ja, precies die! Dank je wel! :-)

        Login om te reageren
    • roppp zegt

      29 mei 2016 om 17:01

      @rocky: dit was één van de laatste stuiptrekkingen van Ford UK. Toch wel jammer die globalisering. Vroegûh maakten Ford UK en Duitsland eigen modellen, net als Opel en Vauxhall. Tegenwoordig is het allemaal één pot nat.

      Login om te reageren
      • noreplacementfordisplacement zegt

        29 mei 2016 om 20:05

        @roppp: Dat heet vooruitgang

        Login om te reageren
        • swid zegt

          30 mei 2016 om 02:27

          @noreplacementfordisplacement: In ieder geval voor de directie en aandeelhouders. In dergelijke bedrijven gaat winst altijd voor vooruitgang. Vooruitgang is enkel een tool om winst te kunnen blijven maken. Als je een zak met geld ,die groter is dan de winst die ze kunnen behalen, zou geven aan het merk met het beste (milieu vriendelijk o.i.d.) wagenpark zou de vooruitgang enorm versnellen.

          Login om te reageren
          • noreplacementfordisplacement zegt

            30 mei 2016 om 14:35

            @swid: klopt ongetwijfeld, maar het was echt een puinzooi bij ford in de jaren 80, met 3 divisies onder dezelfde naam. Ik vind het prachtig dat ze hun modellen zo veel mogelijk over de hele wereld uitrollen. Zo hebben wij nu de Mustang bij de Ford Dealer. Hoe gaaf is dat!!!

            Login om te reageren
  2. KEV9 zegt

    29 mei 2016 om 13:07

    Beest van een auto. Toen deze nog meedeed in de BTCC schier onverslaanbaar

    Login om te reageren
  3. thomasthomas zegt

    29 mei 2016 om 13:09

    Het grote verschil met de M3 E30 was dat je bij deze de turbo druk simpel kon opschroeven en alles en iedereen kwijt reed (toen).

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      29 mei 2016 om 14:59

      @thomasthomas: Toch moest de Cosworth het qua aantal overwinningen dik afleggen tegen de e30.

      Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        29 mei 2016 om 17:11

        @toniominestrone: Daar heb ik toch niet over.

        Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    29 mei 2016 om 13:10

    Blijft bijzonder!

    Login om te reageren
  5. Sir_Vmax zegt

    29 mei 2016 om 13:10

    Het gaat bij dit type auto’s toch niet om 0,3 sec, het gaat om de beleving. Wat zowel de M3 als de Cosworth heel goed bieden.

    Login om te reageren
  6. willeme zegt

    29 mei 2016 om 13:17

    E30 M3 was leuk, maar een Sierra Cosworth was leuker.

    Ik kan even geen reden bedenken om een E30 M3 te kiezen mochten de prijzen gelijk zijn. Nu al helemaal niet.

    Even langsgaan @dizono?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      29 mei 2016 om 13:40

      @willeme: ik heb gehoord dat @casperh en @martijngizmo een occasionvideo gaan maken met dit beest…?

      Login om te reageren
  7. skinnybmw zegt

    29 mei 2016 om 13:20

    Nee, want deze heeft een turbo en ik ben klaar met turbo’s…dus een lekkere Sport Evolution voor mij graag…gewoon door BMW (M) zelf ontwikkeld en niet door een andere partij zoals Cosworth. Maar blijft wel een epische auto, vooral met taartschep. Motorisch is een E30 echter veel interessanter zonder hulp van een turbo. Hoeveel levert dit blok zonder turbo? Precies…

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      29 mei 2016 om 14:18

      @skinnybmw: atmosferisch komt er nog steeds 200+ pk uit, je zal een bult koppel missen…

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 mei 2016 om 15:28

      @skinnybmw:
      We weten het
      BMW is nou één keer altijd beter.
      Met alles !
      Voor altijd !

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        29 mei 2016 om 15:46

        @desjonnies: een E30 M3 wel ja? Dat werd ook geopperd in dit bericht. De cossies waren misschien makkelijker te tunen maar met de kleine turbo (de 204pk versies) behoorlijk onbetrouwbaar. Ik vind het gewoon knapper om een blok te bouwen die in de basis al sterk en betrouwbaar is ipv er gemakshalve een turbo op te schroeven en zo veel mogelijk pk’s er uit te halen. Beide een icoon maar mijn voorkeur gaat naar de E30. Een E30 sowieso liever dan welke Sierra dan ook.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          29 mei 2016 om 16:02

          @skinnybmw:
          BMW is tijdenlang genezen geweest na de ellende die ze met de 2002 Turbo’s beleefden, daar zat de waste-gate op de inlaat gemonteerd ipv op de uitlaat, iets waarvan men met vallen en opstaan bij alle automerken achter is gekomen dat dat niet goed was.
          Hetzelfde geldt voor de oude Turbo’s, bij een R5Turbo of een 911 Turbo duurde het een eeuwigheid eer de Turbo in kwam; maar sloeg de Turbo toe kon dat gebeuren op een moment dat je het absoluut niet kon gebruiken; dit omdat toen joekels van turbo’s werden gebruikt die langzamer in hun toeren klommen en gelijk een hele bak aan vermogen gaven
          Maar met schade schande en ontwikkeling is men kleinere Turbo’s gaan maken die veel meer toeren kunnen maken.
          Saab, een turbo pionier, ondervond het probleem dat de turbo na een stuk hard gereden te hebben, door zijn aandrijfas zakte omdat de turbo zijn hitte niet meer kwijt kon.
          Zelfs vandaag de dag laat ik een turbomotor nog even stationair lopen na een stuk hard gereden te hebben.
          Pas met de 745 heeft BMW de Turbo weer opgepakt, als ik me niet vergis .
          En is de Sierra Cosworth eigenlijk één van de eerste snelle en betrouwbare turbo-auto’s geweest.

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            29 mei 2016 om 16:23

            @desjonnies: het waren ook de eerste Sierra’s met de kleine turbo die onbetrouwbaar waren, later waren ze inderdaad een stuk betrouwbaarder. Dat de 2002 veel problemen had klopt, het was niet voor niets 1 van de eerste. BMW heeft tot de vorige generatie geen turbo’s meer gebruikt, op de E23 745 na, inderdaad en een prototype (BMW Turbo). Behalve de diesels natuurlijk want die zijn zonder turbo niet vooruit te branden. Ik neem mijn woorden terug want een RS500 is niet te versmaden natuurlijk. Laat mijn naam trouwens buiten beschouwing en wees niet bevooroordeelt dat ik BMW het best vindt, voor altijd etc. Ik ben m’n hele leven al autoliefhebber maar mijn voorkeur heeft BMW…en dan vooral de oudere modellen. Vind ik gewoon een super concept voor normale auto’s in die tijd en prachtige 6 cilinders. Daardoor was mijn eerste auto ook een E30 325i. En zal nooit een liefhebber worden van turbo’s. Neem de eerste generatie RS4 (B5) mooi en dik maar zo makkelijk die 380pk dankzij 2 turbo’s…in het artikel werd de Sierra boven de E30 M3 gesteld en daar ben in het niet mee eens? Neemt niet weg dat het een icoon is, net als de M3.

            Login om te reageren
          • mout zegt

            29 mei 2016 om 22:08

            @desjonnies: Ah – heerlijke ouwe petrolhead ben je toch!
            Wie anders dan jij kan nog normaal uitleggen wat er de reden van werd dat de turbo’s kwamen, daarna vrijwel verdwenen, om nu kamerbreed alledaags te zijn.
            R5 Alpina – guilty pleasure van me!

            Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      29 mei 2016 om 15:40

      @skinnybmw: Cosworth is de Britse evenknie van BMW als het op motoren aankomt…

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        29 mei 2016 om 16:03

        @e1000bmw523i: evenknie? Dat zou bmw graag willen ja!

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          29 mei 2016 om 16:06

          @lekbak: Moet ik de BT52 erbij halen…? ;)

          Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        29 mei 2016 om 16:26

        @e1000bmw523i: Respect voor Cosworth natuurlijk, bouwen prachtige motoren. Maar het ging mij om Ford, niet Cosworth? Ford heeft de prestatie niet zelf geleverd.

        Login om te reageren
  8. pinut187 zegt

    29 mei 2016 om 13:33

    Gaver misschien maar mooier zeker niet.

    Login om te reageren
  9. gt500eleanor zegt

    29 mei 2016 om 13:36

    Heerlijke porno youngtimer!

    Login om te reageren
  10. cpp1 zegt

    29 mei 2016 om 13:38

    Ben heel erg voor originele auto’s, maar die originele wielen staan er jammer genoeg zo ielig onder. Hij zou helemaal goed zijn als ze een maatje groter en met name iets breder zouden zijn. Voor het mooie mag hij ook wel 15mm omlaag eigenlijk. Maar blijft absoluut een cool ding.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 mei 2016 om 13:48

      @cpp1: klopt. Kan de Sierra wel hebben:

      http://static4.bornrichimages.com/cdn2/683/384/91/c/wp-content/uploads/s3/1/2012/09/13/1347536386.jpg

      Beter?

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        29 mei 2016 om 14:07

        @willeme: een stuk beter. Alleen vind ik dit dan weer net 1 inch te groot. Beetje meer band staat wat netter.

        Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      29 mei 2016 om 14:03

      @cpp1: Dit zijn gewoon al hele dikke wielen!

      Vergeet niet dat het een auto uit de eighties is. De standaard Sierra zal zo’n 14 inch gehad hebben, uiteraard stalen velgen met wieldoppen met een heel lage luchtweerstand, want dat was toen hip. Je was al een hele jongen als je lichtmetaal onder je auto had, 16 inch was toen al heel erg dik. Zelfs onder een Ferrari lag toen niet veel groters.

      Ik vind het zelf juist erg gaaf dat dit soort details de herinneringen aan een ander tijdperk naar boven haalt. De Sierra uit dit artikel is wel erg cool! Alleen al die open grille, die subtiel door laat schemeren dat er een veel sterker blok achter schuil gaat dan bij de gewone Sierra. En dan die typische jaren ’80 bumperspoilers en zijskirts, om over die vleugel nog te zwijgen.

      Een kennis van mijn ouders had destijds een rode Sierra sedan. Gewoon een 2 liter, maar wel met soortgelijke velgen, bijna net zulke dikke skirts en bumpers, én om het af te maken een powerbulge en een RS sportstuur. Wát ben ik stom geweest om die bak niet over te nemen. Die had er leuk tussen gestaan bij de andere Fords op het youngtimerevent.

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        29 mei 2016 om 14:30

        @moveyourmind: icm het verbredende plastickwerk zien deze wielen er gewoon iel uit of het nu een dikke set voor die tijd was of niet. Ze hadden er goed aan gedaan om destijds de spoorbreedte een cm of 3 te laten toenemen.

        Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    29 mei 2016 om 13:44

    Heerlijke bak. Gaat ook alleen maar meer waard worden! En koper, laat hem aub orgineel!

    Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    29 mei 2016 om 13:44

    Vond het altijd een verschrikkelijk lelijke auto en was toentertijd ook van mening dat een hatchback geen raceauto kon zijn.

    De Sierra Cosworth RS sedan was daarentegen een mooie auto.

    Login om te reageren
  13. chabar zegt

    29 mei 2016 om 13:44

    Mooie bak Geert en toffe toto’s

    Login om te reageren
  14. menaz zegt

    29 mei 2016 om 13:56

    Zo vet dit. De Bruce Springsteen van autoland.

    Login om te reageren
  15. mrmiyagi1982 zegt

    29 mei 2016 om 14:30

    Hele mooie auto!!

    Login om te reageren
  16. fj272 zegt

    29 mei 2016 om 14:38

    Leuke wagen maar een beetje te opzichtig.. Dan toch nog liever de Opel Vectra A Turbo 4×4..

    Login om te reageren
    • swid zegt

      30 mei 2016 om 02:36

      @fj272: neem dan een Lotus omega!

      Login om te reageren
  17. mrford zegt

    29 mei 2016 om 14:57

    Zo’n mooi exemplaar is zeker de moeite waard. Worden alleen maar duurder , goede investering.

    Echt leuk wordt het met de evolutie welke nog extremer is. Bij Ford was dat de RS500.

    Als jullie waar meer van willen weten, die van mij staat (RS500 Cosworth) deze maand in een artikel in het blad Youngtimer…

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    29 mei 2016 om 15:24

    Ding was toendertijd dat dit veel goedkoper was dan de M3 en veel makkelijker te tunen dan de M3.
    De Cosworth en de M3 waren gewoon aan elkaar gewaagd, ik was destijds verbaasd hoe ontieglijk snel de Groep N Cosworth was, maar geen fijne wagen vond ik het, van het verhard op snelheid het onverhard in, klapperde mijn portier en zag ik het dashboard torderen.
    Normaal bij een Groep N wagen, maar niet prettig als je een R5 Turbo gewend bent.
    Binnen de kortste keren zat men trouwens in Groep A op Groep B prestaties met die Cosworths.
    En de Sapphire ( de Sedan uitvoering in Engeland) was bijzonder populair als directie wagen aldaar
    Velen zijn gesneuveld om als donor auto te dienen voor andere projecten, die motoren waren, mits goed onderhouden donder betrouwbaar.

    Login om te reageren
  19. rolov zegt

    29 mei 2016 om 16:01

    Wie zegt dat hij 40k heeft gelopen ? Kan makkelijk 140k zijn. Dat geloof ik meer. Prachtbak dat dan wel. Maar helaas geen foto’s van de binnenkant.

    Login om te reageren
    • e39540itouring zegt

      29 mei 2016 om 18:57

      @rolov: dacht ik ook! Of 240, of… Haha

      Login om te reageren
  20. joaker zegt

    29 mei 2016 om 17:46

    Vorig weekend nog een zwart exemplaar in gespot. Zal zo even de foto’s uploaden.

    Login om te reageren
  21. tysson zegt

    29 mei 2016 om 19:43

    Hij mag sneller zijn en minder van gemaakt, maar de Sierra is gewoon een lelijke auto. Terwijl de E30 één van de mooiste BMW’s ooit is. Ook het dasboard van de E30 is een super mooi en die van de Sierra is lelijk. Denk toch dat daar het prijsverschil in zit.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 mei 2016 om 20:57

      @tysson: jeetje, jij weet een hoop!

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      29 mei 2016 om 21:20

      @tysson: heb je wel eens naast een perfect uitziende 3 deurs gestaan? Wit ,schoon? Het is echt een pracht auto als je er de tijd voor neemt om naar te kijken . En beseft uit welke tijd hij komt.

      Login om te reageren
  22. flik2punt0 zegt

    29 mei 2016 om 21:56

    Mooie wagen alleen die prijs! Hopen dat ie niet in een museum terecht komt maarlekker gereden word

    Login om te reageren
  23. cosworth3d zegt

    29 mei 2016 om 22:21

    mooie reacties op deze jaren 80 iconen, you love them or hate them…
    Ik heb in 1999 de Sierra RS Cosworth aangeschaft en tot op de dag van vandaag plezier van de auto.
    Gaat er wel eens wat stuk aan zo een auto ? Ja hoor, boeit het ? nee hoor.
    De rij ervaring die je van deze Homologatie special terug krijgt maakt alles goed, en lief zijn voor je auto helpt in de levensduur.

    Login om te reageren
  24. clarkson zegt

    29 mei 2016 om 23:29

    Gaaf hoor. Wat worden die dingen toch snel meer waard zeg. En dat mag want het is een geweldige wagen.

    Login om te reageren
  25. kennone zegt

    30 mei 2016 om 00:22

    Hebben!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North