Dit is de uitlaat-strategie van Porsche

Auteur: , 43 Reacties

Hoeveel uitlaten heb je op je auto? En welke vorm hebben ze? Dit zijn belangrijke issues om de pikorde te bepalen op 's heeren wegen. Vandaag in deel 1 van deze nieuwe serie: Porsche.

GT2-RS

Met name de Duitse merken gebruiken uitlaten al sinds jaar en dag om de oplettende toeschouwer te vertellen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Vroeger was dat allemaal wat simpeler dan vandaag de dag. Zag je een BMW met een enkele pijp voorsorteren bij het stoplicht? Geen zorgen, een vierpittertje die je makkelijk kan hebben. Als er een dubbele pijp onder de bumper uitstak zou het al wat lastiger kunnen worden, want dat duidde op een zes-in-lijn. Twee keer twee pijpen? Vergeet het maar, van die M win je niet, tenzij je een dikke Porsche hebt.

Tegenwoordig is het allemaal wat ingewikkelder, niet zelden plakken merken vier eindpijpen onder een vierpitter. Het onderscheid wordt niet meer zozeer gemaakt op basis van het aantal cilinders onder de kap, maar op basis van vermogen. Ook bij de toko van wijlen Ferdinand hebben niet alle monniken gelijke kappen. Opdat je het overzicht niet kwijtraakt, een bloemlezing:

718 Boxster/Cayman:
Boxster

Bij deze modellen is het allemaal nog relatief simpel. Bestel je de Boxster/Cayman zonder ‘S’, krijg je een enkele, trapezium-vormige eindpijp in het midden van de auto. Bestel je de ‘S’, dan worden het twee gecentreerde pijpjes. Helaas kan je op de reguliere Boxster/Cayman wel optioneel kiezen voor een uitlaat die lijkt op die van de Boxster/Cayman S…maar ja, dat laten we verder maar even buiten beschouwing om niet totaal de draad kwijt te raken in dit artikel.

Cayman-S

911, gen 991:
Maar liefst 21 verschillende versies biedt Porsche momenteel aan van de 911. Onmogelijk om daarin nog het overzicht te bewaren zou je zeggen. Toch valt het -relatief- gezien mee, want Porsche in redelijk consistent op het vlak van uitlaten. De Carrera heeft in alle gevallen standaard een trapezium-vormige uitlaat aan weerszijden van de achterkant. De Carrera S heeft standaard een dubbele ronde pijp aan weerszijden van de achterkant. De Carrera GTS heeft sinds de facelift van de 991 de Keveresque dikke stortkoker aan beide kanten, ergens halverwege het midden van de auto. Zelf vind ik dat maar niks, maar dat terzijde. Het maakt verder niet uit of je kiest voor de coupé, cabrio, Targa en voor vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. De Carrera coupé heeft dus dezelfde uitlaat als de Carrera 4 cabrio, et cetera.

Carrera

Carrera-S

GTS

Dat is al voldoende om van 15 versies de uitlaat uit je hoofd te leren. Maar dan zijn er nog zes over, te weten de turbo en turbo S als coupé en cabrio, de GT3 (rijtest) en de GT2 RS. Voor de turbo en turbo S geldt wederom dat zowel de coupé als cabrio varianten dezelfde uitlaten hebben. Zowel de turbo als de turbo S hebben daarbij eigenlijk ook dezelfde vorm uitlaat! In dit geval zijn dat twee trapezium-vormige stortkokers aan beide kanten. Het enige verschil tussen beide versies is dat ‘ie op de turbo chroom-kleurig is en op de turbo S zwart.

911-turbo

911-turbo-s

Dan zijn er nog de GT3 en de GT2 RS. Voor beide geldt dat Porsche voor deze modellen al generaties lang dezelfde uitlaat-situatie hanteert. De GT3 heeft twee snerpende ronde pijpjes die doen denken aan die van de Boxster/Cayman S in het midden van de auto en de GT2 RS twee joekelige enkele stortkokers aan weerszijden van de auto.

GT3

GT2-RS

Panamera:
Helaas bouwt Porsche naast de 718 en 911 ook nog andere modellen, zoals de Panamera. De basis-panamera, Panamera 4 en Panamera 4 E-Hybrid hebben allemaal een grote trapezium-vormige uitlaat aan beide kanten. Hetzelfde geldt voor de langere Executive varianten en de Sport Turismo. Vierwielaandrijving of niet maakt ook in dit geval niet uit.

Panamera

De Panamera 4S-modellen hebben allemaal een dubbele ronde uitlaat aan beide zijden van de auto. Dat geldt dus ook voor de diesel-variant van de Panamera, die immers 4S diesel wordt genoemd.

Pana-4s

Tenslotte zijn er nog de Panamera Turbo’s (rijtest). Ongeacht welke je kiest hebben deze een dubbele trapezium-vormige uitlaat aan beide kanten van de auto. Dat geldt dus ook voor de Turbo S E-Hybrid.

Panamera-turbo

Al met al is het uitlaat-programma van de Panamera dus goed in lijn met dat van de 911.

Macan:
Moeten we de SUV’s ook behandelen? Ach, doe toch maar voor de volledigheid. De basis-Macan met heuse VAG-vierpitter onder de kap krijgt ook hier een enkele, grote, trapezium-vormige uitlaat aan weerszijden van de auto.

Macan

De Macan S en Macan S diesel hebben een dubbele ronde pijp aan beide kanten.

Macan-S

De volgende stap op de ladder heet de GTS, deze heeft dezelfde setup als de S-modellen, maar dan met een zwartkleurige uitlaat in plaats van chromen sierstukken.

Macan-GTS

Een opmerkelijke deviatie van de norm zien we bij de Macan Turbo. De normale variant heeft weliswaar de dubbele trapezium-vormige uitlaat die we kennen van de andere Porsche Turbo-modellen, maar de versie met Performance Package heeft twee dikke ronde eindstukken aan weerskanten.

Macan-Turbo

Macan-PP

Cayenne:
Last but not lea…Oké misschien wel least: de Cayenne! Het basismodel heeft -je raadt het al- een enkele enorme trapezium-vormige stortkoker aan beide kanten.

Cayenne-diesel

We hebben het in dit geval dan alleen over de basis-diesel, want het benzine-gamma trapt af met de Cayenne S. Er is geen ‘S-loze’ Cayenne op benzine meer leverbaar. Alle ‘S’-modellen hebben een dubbele ronde eindpijp aan weerszijden van de auto. Dat geldt ook voor de Cayenne S Diesel en de Cayenne S E-Hybrid.

Cayenne-S

Net als bij de Macan GTS heeft de Cayenne GTS dezelfde setup als de respectievelijke S-modellen, alleen dan met zwarte eindstukken.

Cayenne-GTS

De uitlaten van de Cayenne Turbo en Turbo S tenslotte zijn in lijn met de Macan Turbo en Macan Turbo Performance Package. De Cayenne Turbo heeft de bekende trapezium-vormige uitlaat, de Cayenne Turbo S twee joekelige ronde cementstorters aan weerzijden van de bumper.

Cayenne-turbo

Porsche-Cayenne-Turbo-S

Conclusie
Zo makkelijk als vroeger is het wellicht niet meer, maar als je goed oplet valt er toch behoorlijk wat lijn te ontdekken in de uitlaat-strategie van Porsche. Zie je een enkele trapezium-vormige uitlaat (al dan niet aan weerszijden van de auto)? Dan hoef je je niet per se veel zorgen te maken bij het stoplicht. Enger wordt het als er vier trapezia onder de bumper van de auto naast je uitsteken. Lees het allemaal nog even rustig na en knoop het goed in je oren, want je ego kan ervan afhangen.



43 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dit is wel echt een feestje voor autisten.
@fanboy: Sorry @jaapiyo, ik bedoel dat niet neerbuigend naar jou toe, ik vind juist de artikelen leuk die echt in de detail gaan.
@fanboy: Je bedoeld een feestje voor mensen die iets met pijpen hebben?
@dedokter: Zeg maar gerust, voor mensen die houden van pijpen. Ah, ik weet al iemand!
@fanboy: patricieee
@fanboy: leren pijpen
@fanboy: schoon leren botten
Nu nog leren pijpen
Triviale kennis voor de echte liefhebber, smullen!
@peugeotgti:
Persoonlijk zou ik een psychiater zoeken.
Zeker omdat we volgens hendiehetwetenkunnen over ca 24 maanden allemaal elektrisch rijden en er slechts één hele grote dikke pijp over zal blijven, die van de kolencentrale.
Of deze links, rechts in het midden zit, rond of trapeziumvormig is, zal me aan mijn chateau roesten, evenals dit stukje over de uitlaten van Porshas.
Echt hoe simpel .
@desjonnies: wahaha je hebt wel gelijk
@desjonnies: Maar maar maar daar kan mijn autistische ik helemaal niet mee omgaan..! Weet je toevallig nog een goeie psych?

Haha wel een goeie van die kolencentrale trouwens, spijker, kop, etc.
Als ik alleen naar de plaatjes kijkt, dan begint dit artikel zo mooi. Hoe verder je naar beneden scrollt, hoe meer pijn het aan mijn ogen doet.
@berlinetta: zit wel wat in. De gewone Boxter, Cayman en Carrera zijn nog strak en elegant en daarna komen de spoilers, de luchtgaten, de overdaad aan uitlaateindstukken en natuurlijk het overgewicht. Analoog aan: vlotte kinderen, pubers met tattoo’s en piercings tot overgewicht op middelbare leeftijd.
@mashell: Precies, tot aan de GTS kan ik het allemaal waarderen.
Leuk, maak het wat duidelijker. Alleen heeft het ook nog een functie waarom de eindstukken zo rond/ovaal of trapezium zijn? Ik vraag me dat al jaren af bij vrachtwagen, vaak zie je daar ronde uitlaten die boven en onder dichtgeknepen lijkt.. wat heeft dat nou voor functie. Destijds weleens aan mijn leraar gevraagd, die kon daar ook geen antwoord op geven.
@roberto: dat zou ik ook wel eens willen weten
@roberto:
Bluf.
Mijnes is groters dan de jouwes.
@roberto: dit vraag ik me dus ook al heel lang af
@roberto: als je in de sierstukken kijkt zitten er gewoon ronde pijpen in.
In dit geval is het sier.

Zit de uitlaat aan de zijkant dan heeft de vorm wel een functie. Met name bij diesel trucks zie je nog wel eens een inkeping of een opstaande rand. Deze zorgen ervoor dat de roet niet tegen de zijkant van de vrachtwagen slaat.
Verder wordt er bij racewagens gebruik van gemaakt om via de aërodynamica de uitlaatgassen sneller kwijt te raken (via het Bernoulli effect).
Eigenlijk is de uitlaat toch een beetje de anus van de auto. Dus om nou te lopen paraderen met vier van die uitlaateindstukken is eigenlijk heel onbetamelijk.
@mashell: nou krijg ik ineens een heel ander beeld bij kwalificaties als “vuistdikke” uitlaten… LMFAO
Leuke weetjes.
Kijk meestal gewoon naar de Remklauwen en schijven… dan weet ik genoeg… ongeacht de uitlaat die iemand eronder heeft hangen…
@deepep: ik draai daar echt helemaal in door. Is imo een dikke pré voor de v70r die ik nu rij: mooie 330mm schijven en brembo klauwen.
@s62b50: Ja inderdaad die zilvere klauwen, heb zelf ook Wrx klauwen en stoptech schijven op m’n Forester s-turbo zitten, wel nodig ! ;)
Dat is toch al een tijdje op deze manier? Een 997GT2 of GT3 herken je van achteren aan de uitlaten…
Man wat is die normale Macan lelijk vanachter… Verder leuk leesvoer!
Doet me denken aan de goede oude tijd als kind, altijd kijken hoeveel uitlaten een (dikke) auto had, en dan natuurlijk ook even naar binnen loeren hoever de snelheidsmeter ging!
En dan kun je onder elk model ook nog een sport-uitlaat hangen en dan is iedereen weer de kluts kwijt. Maar wel een leuk artikel! Zoals hierboven ook al ergens gezegd, triviale kennis voor de liefhebber en dat is tof!
Dit is nog niet helemaal compleet… je kunt toch ook op een normale 911carrera een sportuitlaat krijgen die hetzelfde is dat die op de gts? En op de Panamese turbo weet ik dat je ook een sportuitlaat kunt krijgen met 4 ronde eindstukjes en dit lijkt mij ook mogelijk op een cayenne ect.
Ik mis nog de optionele PSE (Porsche Sport Exhaust) in dit artikel. Bij de Panamera Turbo krijg je dan 4 ronde uitlaten ipv 4 trapezium-achtige. Bij de 991 krijg je de uitlaten die in dit artikel aan de GTS worden gekoppeld. Bij de andere modellen zit er ook verschil in volgens mij…
Mmm, pijpen…

Vrouw!!!
Ik vind het allemaal wel prima. Alleeb die gecentreerde uitlaatpijp van de Cayman vind ik om te kotsen zo lelijk. De Corvette vind ik ook al zo lelijk.
“Helaas bouwt Porsche naast de 718 en 911 ook nog andere modellen, zoals de Panamera.”

Hoezo helaas? Wat een onzin zeg! De Panamera vind ik de mooiste sport sedan in zijn klasse!

De dubbele uitlaat op de 718 Cayman staat echt perfect! Wat een droomauto.
Geen uitlaten… electro auto. Je verliest…
@aikon1694: dag Lincoln..(.)
En nu een artikel over de uitlaat strategie van mazda, Opel en Daihatsu aub
Ben ik blij met m’n eigen autootjes. M’n daily heeft gewoon een verstopte uitlaat. Niemand die ’t ziet. Niemand die doorheeft dat het echt het meest mega basis modelletje qua motorisering is.

Nuja. Ze zien het niet aan de uitlaat. Maar wel aan het slakkentempo.
Ik vind de niet genoemde uitlaten van de niet meer leverbare 918 nog het gaafst!
“Dit is de sierstukjes-strategie van Porsche” was een betere titel geweest.

Maar ik kijk alvast uit naar het volgende artikel in deze serie. De stiknaadjes-strategie van Porsche wellicht?
Dit artikel spreekt mij wel aan! Graag ook van andere merken doen!
@pist1 ik dacht het zelfde.. voor mn gevoel rijdt bijna elke nieuwe 911 met die dubbele pijp in het midden
Leuk artikel! Maar jullie trappen nou net af met een merk waarbij de uitlaten weinig zeggen. Neem bijvoorbeeld een macan 4 cilinder. Deze kan je eruit laten zien als een macan turbo met performance package terwijl deze enorm verschillen onder de motorkap!
Ff een toffe auto bij mn uitlaat uitzoeken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).