• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de uitlaat-strategie van Porsche

Auteur: jaapiyo, gepost 18 augustus 2017 om 15:24 – 43 Reacties

GT2-RS


Hoeveel uitlaten heb je op je auto? En welke vorm hebben ze? Dit zijn belangrijke issues om de pikorde te bepalen op ’s heeren wegen. Vandaag in deel 1 van deze nieuwe serie: Porsche.

Met name de Duitse merken gebruiken uitlaten al sinds jaar en dag om de oplettende toeschouwer te vertellen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Vroeger was dat allemaal wat simpeler dan vandaag de dag. Zag je een BMW met een enkele pijp voorsorteren bij het stoplicht? Geen zorgen, een vierpittertje die je makkelijk kan hebben. Als er een dubbele pijp onder de bumper uitstak zou het al wat lastiger kunnen worden, want dat duidde op een zes-in-lijn. Twee keer twee pijpen? Vergeet het maar, van die M win je niet, tenzij je een dikke Porsche hebt.

Tegenwoordig is het allemaal wat ingewikkelder, niet zelden plakken merken vier eindpijpen onder een vierpitter. Het onderscheid wordt niet meer zozeer gemaakt op basis van het aantal cilinders onder de kap, maar op basis van vermogen. Ook bij de toko van wijlen Ferdinand hebben niet alle monniken gelijke kappen. Opdat je het overzicht niet kwijtraakt, een bloemlezing:

718 Boxster/Cayman:
Boxster

Bij deze modellen is het allemaal nog relatief simpel. Bestel je de Boxster/Cayman zonder ‘S’, krijg je een enkele, trapezium-vormige eindpijp in het midden van de auto. Bestel je de ‘S’, dan worden het twee gecentreerde pijpjes. Helaas kan je op de reguliere Boxster/Cayman wel optioneel kiezen voor een uitlaat die lijkt op die van de Boxster/Cayman S…maar ja, dat laten we verder maar even buiten beschouwing om niet totaal de draad kwijt te raken in dit artikel.

Cayman-S

911, gen 991:
Maar liefst 21 verschillende versies biedt Porsche momenteel aan van de 911. Onmogelijk om daarin nog het overzicht te bewaren zou je zeggen. Toch valt het -relatief- gezien mee, want Porsche in redelijk consistent op het vlak van uitlaten. De Carrera heeft in alle gevallen standaard een trapezium-vormige uitlaat aan weerszijden van de achterkant. De Carrera S heeft standaard een dubbele ronde pijp aan weerszijden van de achterkant. De Carrera GTS heeft sinds de facelift van de 991 de Keveresque dikke stortkoker aan beide kanten, ergens halverwege het midden van de auto. Zelf vind ik dat maar niks, maar dat terzijde. Het maakt verder niet uit of je kiest voor de coupé, cabrio, Targa en voor vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. De Carrera coupé heeft dus dezelfde uitlaat als de Carrera 4 cabrio, et cetera.

Carrera

Carrera-S

GTS

Dat is al voldoende om van 15 versies de uitlaat uit je hoofd te leren. Maar dan zijn er nog zes over, te weten de turbo en turbo S als coupé en cabrio, de GT3 (rijtest) en de GT2 RS. Voor de turbo en turbo S geldt wederom dat zowel de coupé als cabrio varianten dezelfde uitlaten hebben. Zowel de turbo als de turbo S hebben daarbij eigenlijk ook dezelfde vorm uitlaat! In dit geval zijn dat twee trapezium-vormige stortkokers aan beide kanten. Het enige verschil tussen beide versies is dat ‘ie op de turbo chroom-kleurig is en op de turbo S zwart.

911-turbo

911-turbo-s

Dan zijn er nog de GT3 en de GT2 RS. Voor beide geldt dat Porsche voor deze modellen al generaties lang dezelfde uitlaat-situatie hanteert. De GT3 heeft twee snerpende ronde pijpjes die doen denken aan die van de Boxster/Cayman S in het midden van de auto en de GT2 RS twee joekelige enkele stortkokers aan weerszijden van de auto.

GT3

GT2-RS

Panamera:
Helaas bouwt Porsche naast de 718 en 911 ook nog andere modellen, zoals de Panamera. De basis-panamera, Panamera 4 en Panamera 4 E-Hybrid hebben allemaal een grote trapezium-vormige uitlaat aan beide kanten. Hetzelfde geldt voor de langere Executive varianten en de Sport Turismo. Vierwielaandrijving of niet maakt ook in dit geval niet uit.

Panamera

De Panamera 4S-modellen hebben allemaal een dubbele ronde uitlaat aan beide zijden van de auto. Dat geldt dus ook voor de diesel-variant van de Panamera, die immers 4S diesel wordt genoemd.

Pana-4s

Tenslotte zijn er nog de Panamera Turbo’s (rijtest). Ongeacht welke je kiest hebben deze een dubbele trapezium-vormige uitlaat aan beide kanten van de auto. Dat geldt dus ook voor de Turbo S E-Hybrid.

Panamera-turbo

Al met al is het uitlaat-programma van de Panamera dus goed in lijn met dat van de 911.

Macan:
Moeten we de SUV’s ook behandelen? Ach, doe toch maar voor de volledigheid. De basis-Macan met heuse VAG-vierpitter onder de kap krijgt ook hier een enkele, grote, trapezium-vormige uitlaat aan weerszijden van de auto.

Macan

De Macan S en Macan S diesel hebben een dubbele ronde pijp aan beide kanten.

Macan-S

De volgende stap op de ladder heet de GTS, deze heeft dezelfde setup als de S-modellen, maar dan met een zwartkleurige uitlaat in plaats van chromen sierstukken.

Macan-GTS

Een opmerkelijke deviatie van de norm zien we bij de Macan Turbo. De normale variant heeft weliswaar de dubbele trapezium-vormige uitlaat die we kennen van de andere Porsche Turbo-modellen, maar de versie met Performance Package heeft twee dikke ronde eindstukken aan weerskanten.

Macan-Turbo

Macan-PP

Cayenne:
Last but not lea…Oké misschien wel least: de Cayenne! Het basismodel heeft -je raadt het al- een enkele enorme trapezium-vormige stortkoker aan beide kanten.

Cayenne-diesel

We hebben het in dit geval dan alleen over de basis-diesel, want het benzine-gamma trapt af met de Cayenne S. Er is geen ‘S-loze’ Cayenne op benzine meer leverbaar. Alle ‘S’-modellen hebben een dubbele ronde eindpijp aan weerszijden van de auto. Dat geldt ook voor de Cayenne S Diesel en de Cayenne S E-Hybrid.

Cayenne-S

Net als bij de Macan GTS heeft de Cayenne GTS dezelfde setup als de respectievelijke S-modellen, alleen dan met zwarte eindstukken.

Cayenne-GTS

De uitlaten van de Cayenne Turbo en Turbo S tenslotte zijn in lijn met de Macan Turbo en Macan Turbo Performance Package. De Cayenne Turbo heeft de bekende trapezium-vormige uitlaat, de Cayenne Turbo S twee joekelige ronde cementstorters aan weerzijden van de bumper.

Cayenne-turbo

Porsche-Cayenne-Turbo-S

Conclusie
Zo makkelijk als vroeger is het wellicht niet meer, maar als je goed oplet valt er toch behoorlijk wat lijn te ontdekken in de uitlaat-strategie van Porsche. Zie je een enkele trapezium-vormige uitlaat (al dan niet aan weerszijden van de auto)? Dan hoef je je niet per se veel zorgen te maken bij het stoplicht. Enger wordt het als er vier trapezia onder de bumper van de auto naast je uitsteken. Lees het allemaal nog even rustig na en knoop het goed in je oren, want je ego kan ervan afhangen.

Ook interessant!

  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Porsche Panamera brand
    Porsche Panamera brand hangt een luchtje aan
  • Taycan passeert Panamera en meer Porsche feitjes over 2022 verkoop
    Taycan passeert Panamera en meer Porsche feitjes over 2022 verkoop

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

718, 911, 991, 991-II, boxster, cayenne, cayman, lijstjes, macan, panamera, Porsche, uitlaat

Vorig bericht: « Hoeveel zou jij betalen voor een Ford Sierra?
Volgend bericht: Michael Fux kiest wederom voor zeer opvallende kleurstelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    18 augustus 2017 om 15:31

    Dit is wel echt een feestje voor autisten.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      18 augustus 2017 om 15:33

      @fanboy: Sorry @jaapiyo, ik bedoel dat niet neerbuigend naar jou toe, ik vind juist de artikelen leuk die echt in de detail gaan.

      Login om te reageren
    • dedokter zegt

      18 augustus 2017 om 15:53

      @fanboy: Je bedoeld een feestje voor mensen die iets met pijpen hebben?

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        18 augustus 2017 om 15:57

        @dedokter: Zeg maar gerust, voor mensen die houden van pijpen. Ah, ik weet al iemand!

        Login om te reageren
        • kalslasie zegt

          18 augustus 2017 om 16:48

          @fanboy: patricieee

          Login om te reageren
        • mb10 zegt

          18 augustus 2017 om 17:09

          @fanboy: leren pijpen

          Login om te reageren
        • woudloper zegt

          18 augustus 2017 om 22:55

          @fanboy: schoon leren botten
          Nu nog leren pijpen

          Login om te reageren
  2. PeugeotGTI zegt

    18 augustus 2017 om 15:34

    Triviale kennis voor de echte liefhebber, smullen!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      18 augustus 2017 om 16:08

      @peugeotgti:
      Persoonlijk zou ik een psychiater zoeken.
      Zeker omdat we volgens hendiehetwetenkunnen over ca 24 maanden allemaal elektrisch rijden en er slechts één hele grote dikke pijp over zal blijven, die van de kolencentrale.
      Of deze links, rechts in het midden zit, rond of trapeziumvormig is, zal me aan mijn chateau roesten, evenals dit stukje over de uitlaten van Porshas.
      Echt hoe simpel .

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        18 augustus 2017 om 16:19

        @desjonnies: wahaha je hebt wel gelijk

        Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        18 augustus 2017 om 17:42

        @desjonnies: Maar maar maar daar kan mijn autistische ik helemaal niet mee omgaan..! Weet je toevallig nog een goeie psych?

        Haha wel een goeie van die kolencentrale trouwens, spijker, kop, etc.

        Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    18 augustus 2017 om 15:34

    Als ik alleen naar de plaatjes kijkt, dan begint dit artikel zo mooi. Hoe verder je naar beneden scrollt, hoe meer pijn het aan mijn ogen doet.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 augustus 2017 om 15:52

      @berlinetta: zit wel wat in. De gewone Boxter, Cayman en Carrera zijn nog strak en elegant en daarna komen de spoilers, de luchtgaten, de overdaad aan uitlaateindstukken en natuurlijk het overgewicht. Analoog aan: vlotte kinderen, pubers met tattoo’s en piercings tot overgewicht op middelbare leeftijd.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 augustus 2017 om 16:00

        @mashell: Precies, tot aan de GTS kan ik het allemaal waarderen.

        Login om te reageren
  4. roberto zegt

    18 augustus 2017 om 15:36

    Leuk, maak het wat duidelijker. Alleen heeft het ook nog een functie waarom de eindstukken zo rond/ovaal of trapezium zijn? Ik vraag me dat al jaren af bij vrachtwagen, vaak zie je daar ronde uitlaten die boven en onder dichtgeknepen lijkt.. wat heeft dat nou voor functie. Destijds weleens aan mijn leraar gevraagd, die kon daar ook geen antwoord op geven.

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      18 augustus 2017 om 16:31

      @roberto: dat zou ik ook wel eens willen weten

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      18 augustus 2017 om 17:31

      @roberto:
      Bluf.
      Mijnes is groters dan de jouwes.

      Login om te reageren
    • heat59 zegt

      18 augustus 2017 om 18:34

      @roberto: dit vraag ik me dus ook al heel lang af

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      19 augustus 2017 om 01:28

      @roberto: als je in de sierstukken kijkt zitten er gewoon ronde pijpen in.
      In dit geval is het sier.

      Zit de uitlaat aan de zijkant dan heeft de vorm wel een functie. Met name bij diesel trucks zie je nog wel eens een inkeping of een opstaande rand. Deze zorgen ervoor dat de roet niet tegen de zijkant van de vrachtwagen slaat.
      Verder wordt er bij racewagens gebruik van gemaakt om via de aërodynamica de uitlaatgassen sneller kwijt te raken (via het Bernoulli effect).

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    18 augustus 2017 om 15:48

    Eigenlijk is de uitlaat toch een beetje de anus van de auto. Dus om nou te lopen paraderen met vier van die uitlaateindstukken is eigenlijk heel onbetamelijk.

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      18 augustus 2017 om 17:35

      @mashell: nou krijg ik ineens een heel ander beeld bij kwalificaties als “vuistdikke” uitlaten… LMFAO

      Login om te reageren
  6. bmwfreak038 zegt

    18 augustus 2017 om 15:50

    Leuke weetjes.

    Login om te reageren
  7. deepep zegt

    18 augustus 2017 om 15:54

    Kijk meestal gewoon naar de Remklauwen en schijven… dan weet ik genoeg… ongeacht de uitlaat die iemand eronder heeft hangen…

    Login om te reageren
    • s62b50 zegt

      18 augustus 2017 om 16:05

      @deepep: ik draai daar echt helemaal in door. Is imo een dikke pré voor de v70r die ik nu rij: mooie 330mm schijven en brembo klauwen.

      Login om te reageren
      • deepep zegt

        18 augustus 2017 om 16:21

        @s62b50: Ja inderdaad die zilvere klauwen, heb zelf ook Wrx klauwen en stoptech schijven op m’n Forester s-turbo zitten, wel nodig ! ;)

        Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    18 augustus 2017 om 15:56

    Dat is toch al een tijdje op deze manier? Een 997GT2 of GT3 herken je van achteren aan de uitlaten…

    Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    18 augustus 2017 om 16:06

    Man wat is die normale Macan lelijk vanachter… Verder leuk leesvoer!
    Doet me denken aan de goede oude tijd als kind, altijd kijken hoeveel uitlaten een (dikke) auto had, en dan natuurlijk ook even naar binnen loeren hoever de snelheidsmeter ging!

    Login om te reageren
  10. tdu2zonda zegt

    18 augustus 2017 om 16:09

    En dan kun je onder elk model ook nog een sport-uitlaat hangen en dan is iedereen weer de kluts kwijt. Maar wel een leuk artikel! Zoals hierboven ook al ergens gezegd, triviale kennis voor de liefhebber en dat is tof!

    Login om te reageren
  11. pist1 zegt

    18 augustus 2017 om 16:16

    Dit is nog niet helemaal compleet… je kunt toch ook op een normale 911carrera een sportuitlaat krijgen die hetzelfde is dat die op de gts? En op de Panamese turbo weet ik dat je ook een sportuitlaat kunt krijgen met 4 ronde eindstukjes en dit lijkt mij ook mogelijk op een cayenne ect.

    Login om te reageren
  12. Friez zegt

    18 augustus 2017 om 16:20

    Ik mis nog de optionele PSE (Porsche Sport Exhaust) in dit artikel. Bij de Panamera Turbo krijg je dan 4 ronde uitlaten ipv 4 trapezium-achtige. Bij de 991 krijg je de uitlaten die in dit artikel aan de GTS worden gekoppeld. Bij de andere modellen zit er ook verschil in volgens mij…

    Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    18 augustus 2017 om 16:34

    Mmm, pijpen…

    Vrouw!!!

    Login om te reageren
  14. wijsneus zegt

    18 augustus 2017 om 16:35

    Ik vind het allemaal wel prima. Alleeb die gecentreerde uitlaatpijp van de Cayman vind ik om te kotsen zo lelijk. De Corvette vind ik ook al zo lelijk.

    Login om te reageren
  15. workhardplayhard zegt

    18 augustus 2017 om 16:44

    “Helaas bouwt Porsche naast de 718 en 911 ook nog andere modellen, zoals de Panamera.”

    Hoezo helaas? Wat een onzin zeg! De Panamera vind ik de mooiste sport sedan in zijn klasse!

    De dubbele uitlaat op de 718 Cayman staat echt perfect! Wat een droomauto.

    Login om te reageren
  16. aikon1694 zegt

    18 augustus 2017 om 16:53

    Geen uitlaten… electro auto. Je verliest…

    Login om te reageren
    • porker zegt

      18 augustus 2017 om 23:55

      @aikon1694: dag Lincoln..(.)

      Login om te reageren
  17. kenner zegt

    18 augustus 2017 om 17:14

    En nu een artikel over de uitlaat strategie van mazda, Opel en Daihatsu aub

    Login om te reageren
  18. postzegel zegt

    18 augustus 2017 om 17:19

    Ben ik blij met m’n eigen autootjes. M’n daily heeft gewoon een verstopte uitlaat. Niemand die ’t ziet. Niemand die doorheeft dat het echt het meest mega basis modelletje qua motorisering is.

    Nuja. Ze zien het niet aan de uitlaat. Maar wel aan het slakkentempo.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    18 augustus 2017 om 17:39

    Ik vind de niet genoemde uitlaten van de niet meer leverbare 918 nog het gaafst!

    Login om te reageren
  20. Rob zegt

    18 augustus 2017 om 18:05

    “Dit is de sierstukjes-strategie van Porsche” was een betere titel geweest.

    Maar ik kijk alvast uit naar het volgende artikel in deze serie. De stiknaadjes-strategie van Porsche wellicht?

    Login om te reageren
  21. dubcars zegt

    18 augustus 2017 om 18:07

    Dit artikel spreekt mij wel aan! Graag ook van andere merken doen!

    Login om te reageren
  22. flippert13 zegt

    18 augustus 2017 om 20:11

    @pist1 ik dacht het zelfde.. voor mn gevoel rijdt bijna elke nieuwe 911 met die dubbele pijp in het midden

    Login om te reageren
  23. astondb10 zegt

    18 augustus 2017 om 21:01

    Leuk artikel! Maar jullie trappen nou net af met een merk waarbij de uitlaten weinig zeggen. Neem bijvoorbeeld een macan 4 cilinder. Deze kan je eruit laten zien als een macan turbo met performance package terwijl deze enorm verschillen onder de motorkap!

    Login om te reageren
  24. tttijn zegt

    19 augustus 2017 om 07:46

    Ff een toffe auto bij mn uitlaat uitzoeken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North