• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoezo zijn Aygo’s saai?

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 juni 2008 om 23:20 – 28 Reacties

Toyota Aygo crazyDe Toyota Aygo: zullen we alle cliché’s erover even op een hoop vegen? Truttenschudder, burgerbak en ga zo nog maar even door. Op zich is dit logisch, want met 1 liter motorinhoud, 65 peekaas, en drie cilinders is de Aygo weliswaar een heel handig stadsauto’tje, maar het hart van een echte petrolhead gaat er niet sneller van kloppen. Gelukkig kan het beter: Toyota maakte de ‘Aygo Crazy’, met een middenblok uit een MR2, goed voor 197 pk.

Het slechte nieuws is dat er slechts één van gemaakt is, en daar blijft het ook bij.

De in het midden geplaatste 1.8 liter turbomotor en het gewicht van 1050 kg zorgen ervoor dat de Aygo binnen de 6 seconden naar de 100 trekt. De topsnelheid ligt rond de 200 kilometer per uur.

Het is een echte rijdersauto, mét achterwielaandrijving en zonder stuurbekrachtiging, ABS of traction control. Binnenin vinden we een rolkooi, vierpuntsgordels, en een Sparco-stuur om ons te laten zien dat het menens is met de sportieve ambities van de kleine Toyota.

Waarschijnlijk rijdt het allemaal wel lekker sportief, maar zolang Toyota besluit er niet meer dan een te maken, dan hebben we hier niet zoveel aan natuurlijk.

Toyota Aygo Crazy

De kosten voor deze one-off Aygo bedroegen een dikke 125.000 euro. Hiervoor kunnen ze mooi pronken met een mini-racertje, dat ze helemaal voor zichzelf kunnen houden. Als wij stervelingen iets dergelijks willen, zullen we moeten uitwijken naar bijvoorbeeld een Clio RS-Cup. Het leuke is, dat je voor het geld dat de Aygo heeft gekost, vijf pittige Cliootjes kunt kopen (maar ook een leuk aangeklede C63 AMG).

Ook interessant!

  • Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
    Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • Toyota Aygo X: een crossover in het A-segment
  • Toyota Aygo X
    Toyota Aygo X houdt het A-segment in leven

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

aygo, Toyota, tuning

Vorig bericht: « Complete Amerikaanse tank opgegraven
Volgend bericht: Kijk ‘m shinen: spiegelende 599 GTB »

Lees Interacties

Reacties

  1. geun zegt

    11 juni 2008 om 23:24

    mooi,
    lijkt me aardig karre in zulk een wagen

    Login om te reageren
  2. Stancke zegt

    11 juni 2008 om 23:24

    Haha, wat ze tegenwoordig allemaal uitvinden!

    Login om te reageren
  3. Alec zegt

    11 juni 2008 om 23:44

    Er was ook ooit een cup racer (volgens mij dan van de C1) met een 1.6 motor…. deze was al leuk….. maar dit is echt pure fun….. achterwielaandrijving…. kwijl….

    Trouwens, de standaard aygo heeft al een extreem hoge fun factor….. echt een proefrit waard!

    Login om te reageren
  4. guzmann zegt

    11 juni 2008 om 23:52

    Leuk bakkie, alleen die neus kan me nog steeds niet bekoren….

    Login om te reageren
  5. mpower zegt

    12 juni 2008 om 00:07

    he? hoe kan dat nou dat deze auto zoveel kost? de basisversie is nog niet eens 15000 euro…… en een mr2 motor er in proppen kost toch echt geen ton?

    Login om te reageren
  6. kyanite zegt

    12 juni 2008 om 00:12

    Een midden-motor in een Aygo? Waar moet je dan zelf zitten? Volgens mij zit je als bestuurder al in het midden van deze mini.

    Login om te reageren
  7. Benjamin1 zegt

    12 juni 2008 om 00:17

    Ik heb idd ook gehoord dat die driecilinder best leuk is. Zelf nog nooit in gereden.

    Jammer dat ze geen dikkere motor plaatsen in de normale aygo…..

    Login om te reageren
  8. RobertJ zegt

    12 juni 2008 om 00:51

    hmm, ik kan mun aygo nog ombouwen dus!! :)

    (nee hoor, ben zo ook wel tevreden, 1:19 ondanks pittige rijstijl)

    Login om te reageren
  9. RobertJ zegt

    12 juni 2008 om 00:52

    overigens, geen 65 maar 68 pk AB!

    Login om te reageren
  10. clijde zegt

    12 juni 2008 om 00:56

    Hier wordt ik niet warm of koud van…om een vergelijking te maken : in het begin van de jaren negentig, was er de civic crx v-tec, uitgerust met 160 pk, en onder de 1000 kg. Die blies toen alles wat maar in hun weg kwam, weg. Met een rolkooi en wat verstekringen aan de carrosserie, kom ik nog steeds mee voorin in het verkeer.
    Deze v-tec heb ik dus nu nog als 2e auto, na al die tijd. :)

    Login om te reageren
  11. Luc Jagers zegt

    12 juni 2008 om 01:15

    Mijn moeder heeft zo een aygo om rond de kerktoren te rijden, het geluid is wel leuk. In begin verschiet je van de ruwheid ervan maar op de snellere wegen hield ik er van om hem te laten ronken, gelijk je zou strelen over een kat.

    Login om te reageren
  12. he Godfather zegt

    12 juni 2008 om 07:17

    197pk en maar 200 max snelheid??? Is dat een fout? Een golf met 105 pk heeft een topsnelheid van plusminus 220km/u.

    Login om te reageren
  13. F1-freak zegt

    12 juni 2008 om 07:53

    Cool bakkie! Jammer dat ze er maar een van hebben gemaakt. Hier kunnen ze bij Top Gear nog beter mee voetballen, denk ik.

    Login om te reageren
  14. Maarten zegt

    12 juni 2008 om 08:28

    Alec, dit is die c1 gt

    Login om te reageren
  15. Midas zegt

    12 juni 2008 om 08:44

    Fantastische naam, Aygo Crazy! Volgende misschien Aygo Insane met 250PK?

    Login om te reageren
  16. Corrado vr6 slc zegt

    12 juni 2008 om 09:33

    @ He Godfather, een golfje met 105pk gaat geen 220km/h, (alleen met teller tuning) eerder 180/190.
    En in deze aygo zou ik best wel eens op een krapbochtig circuitje willen rijden!
    Maar hij ziet er nog steeds niet uit…

    Login om te reageren
  17. VantageR zegt

    12 juni 2008 om 10:09

    Gewone Aygo’s kunnen ook heel leuk zijn: http://nl.youtube.com/watch?v=flKzjuDhFDs

    Login om te reageren
  18. Tomsns zegt

    12 juni 2008 om 14:39

    Waarom worden niet meer van deze autos gemaakt? Kleine autos zijn automatisch voor vrouwen. Mini, C1, 107, Aygo, Twingo, … whatever.

    Wie droomt er nu niet van een kleine achterwielaangedreven COOLE auto?
    Yep, een mannenbak! Is dit nu zo moeilijk te maken? In theorie heb ik niet meer nodig dan een smart … maar komaan …

    Login om te reageren
  19. XytraS zegt

    12 juni 2008 om 15:24

    Ik vraag me af hoe handig die achterwielaandrijving is in combinatie met die wel heel korte wielbasis^^

    Login om te reageren
  20. CSL zegt

    12 juni 2008 om 19:16

    Ik had eerder zo’n 700kg verwacht dan 1050?

    Login om te reageren
  21. kyanite zegt

    12 juni 2008 om 20:09

    @XytraS
    Zoek maar eens een filmpje op over de Ford RS200 (twéé honderd niet twéé duizend), dan zie je het effect van een korte wielbasis met veel vermogen.

    Login om te reageren
  22. Tomsns zegt

    13 juni 2008 om 05:20

    @kyanite
    RS200 door JC:
    http://nl.youtube.com/watch?v=_hJZ9-jvfaI

    @CSL
    mja, nog moeilijk een wagen te vinden -1000kg jammer :-(
    Bezitter van een CSL? Zo ja, proficiat! S54 op z’n best

    @XytraS
    De Clio V6 was ook zo’n prachtig voorbeeld.
    http://nl.youtube.com/watch?v=12MqNE2ni7o

    Login om te reageren
  23. Michel zegt

    15 juni 2008 om 19:45

    mr2 heeft nooit de 197pk motor gehad.. de Celica Tsport wel… da’s de 2ZZ-GE motor. De MR2 had de 140pk motor (1ZZ)

    Login om te reageren
  24. bozewolf zegt

    15 juni 2008 om 19:58

    ^^ Ze hebben de standaard NA 1.8 geturbocharged denk ik zo.

    Wel een bruut karretje. En lol @ Midas. Lijkt me wel wat, zo je modellen noemen. Top of the line Aygo “Ballistic” met 300 pk? :)

    Login om te reageren
  25. XytraS zegt

    16 juni 2008 om 11:39

    @ kyanite & Tomsns:
    wel, ik was me wat aan het baseren op die Golf met achterwielaandrijving en W12 motor die Clarkson eens heeft getest in Top Gear (was in feite showcar, maar hij reed wel), dat ding ging geen enkele bocht door.
    De clio is idd een goed vb, maar stond toch ook niet direct bekend als heel handelbaar hoor ;)

    Login om te reageren
  26. Windhoos zegt

    17 juni 2008 om 13:18

    Supergaaf bakkie, met supergeile 0-100 specs!

    Login om te reageren
  27. akie zegt

    23 juli 2008 om 15:03

    W8.. vroegen ze nou waarom een aygo saai was??

    Als ik die wagens alleen al zie is mn hele dag verpest. Ze zijn echt veel te klein en te hoog en je zou ze eens in een vierdeurs uitvoering moeten zien.

    Mn vader rijdt al 7 jaar lang in een corolla e11 en die vind ik nog mooier(met booskijkertjes dan:D)

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    31 juli 2008 om 23:17

    Autocar heeft met de AYgo Crazy mogen rijden en het was een serieus leuk rijijzer!
    http://www.youtube.com/watch?v=YmSlLAV2SN0

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North