Holden Senator SV met 468 pk is bitterzoet goedmakertje

Auteur: , 36 Reacties

Na vette jaren met dikke musclecars van eigen bodem, moeten de Ozzies het binnenkort doen met importjes. Met de nadruk op binnenkort, want de Holden Senator SV is de belichaming van stoppen op je hoogtepunt.

Eigenlijk is het een vreemd gegeven: Australië mag dan qua oppervlakte gigantisch zijn, er wonen niet eens heel veel meer mensen dan in Nederland. Toch heeft het land jarenlang zijn eigen autoindustrie. Niet alleen hebben Holden (General Motors) en Ford er hun fabrieken staan, ze maken ook modellen specifiek voor de lokale markt. Natuurlijk Ute’s, maar ook dikke sedans volgens Amerikaans recept: waardeloos in bochten, maar met een dikke V6 of V8 die het heerlijk cruisen maakt. En in racetrim zijn ze goed voor het nodige spektakel op het Laguna Seca van Oceanië: Bathurst.

Ford heeft de Falcon, Holden de Commodore en de amper daarvan te onderscheiden (en vooral iets luxere) Senator. En voor beide merken is het binnenkort gedaan met de productie in eigen land en daarmee ook voor de grote sedan’s die er jarenlang de verkoopstatistieken domineerden. Daar waar Ford onlangs al een uitzwaaieditie introduceerde van de Falcon, daar krijgt Holden’s grote sedan een vergelijkbare behandeling. Holden Special Vehicles lepelde namelijk een LS3 V8 -bekend uit de vorige Corvette– in het vooronder. Resultaat: 468 pk, 650 Nm en de nodige stickers en plaquettes die je er aan herinneren dat je in een van de vijftig Holden Senator SV’s zit. De kans dat je zelf dan een Ozzie of Kiwi bent is vrij groot, Australië en Nieuw-Zeeland zijn de enige markten waar Holden deze lekker dikke doei-editie in de showroom zet. Daarna kun je er slechts terecht voor gerebadgte Chevy’s (en dan bedoelen we vooral die weinig spannende Koreaanse blikjes). It’s a bittersweet ending.



36 reacties

Wat een dik apparaat, alleen fie voorkant doet mij denken aan de Suzuki Kizashi
@r32turbo: Inderdaad!
Waarom krijgen wij dit niet in de opel insignia? Zou de markt echt op z’n kop zetten! Zullen ook nog goed verkocht worden verwacht ik!
@henkhupelschoten: met die motor erin denk ik van niet :(

Iets met basisprijs bpm co2 = kansloos
@jvthof: Tja… Da’s waar zag overigens wel vandaag de opel insignia opc (2014) blijft ook gaaf om te zien!
Ik weet niet wat het is maar die Australische karren doen me nu eens echt niets. Al zitten er 1000 paardjes in. er zit geen ziel in. Ik weet niet wat er mis mee is.

Sorry dit moest me effe van het hart alvorens deze week af te sluiten.
@cadrez: De nieuwe week is al weer bijna 1 dag oud….
@406_v6:
Ik dacht dat de week normaal gezien op maandag begon, of heb ik het mis?
@cadrez: Dat heb je mis. De week begint op zondag.
@Donstil: Als je (met SAP) werkt, begint de week tegenwoordig op maandag.
@Donstil: god schiep de wereld in 6 dagen waarbij de 7e dag zijn rustdag was (zondag).

Zie hier onze werkweek van maandag t/m zaterdag :-)
@406_v6: Ben jij zo’n figuur dat vindt dat de week op zondag begint? Je rekent zeker ook nog in guldens of niet?
@berlinetta: yep, reken nog steeds om naar guldens ;-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Er komen ook opels met holden logo’s naar Australië en Nieuw-Zeeland. Dus niet alleen Chevrolets.
@arjontje: Das ondertussen toch ook wel al zo’n 15-20 jaar geleden hoor, de Opel’s van Holden…
@arjontje: die rijden er al rond.. opel met vauxhall logo’s met holden logo’s
@sr20det: Klopt, Ik reageer op het stukje dat er alleen Chevrolets naar Australië komen.

De Insignia, cascada en de astra rijden idd al lang rond als holden. zo vroeger ook de corsa zelfs als pickup en sedan.

Had alleen een andere zins op bouw moeten gebruiken op deze brakke zondag. ;)
Tja, die Australische fabrieken draaien al jaren slecht, en behalve de grote sedans en ute’s kwamen alle andere modellen al lang uit Japan, Korea, Maleisië en Thailand…
Mooie M5 velgjes…
Ze hadden toch al een commodore met meer dan 500 pk? Waarom het uitzwaaimodel minder pk geven?
@series2:

De Senator is een “ander” model.
@carmasterr: Das hetzelfde als een Mercedes s amg63 minder pk te geven dan een Mercedes e a,g 63… beetje raar…
@series2:

Zie het meer als het verschil tussen een S600 en een S65 AMG.
Een luxe, comfortabel afgestelde reiswagem, en de vuurspuwende hardcore variant daarvan.

Iedereen weet dat de de S600 de echte topwagen voor mannen van stand is, terwijl de S65 de schreeuwerige voetballer/rapper/sheikenbak is.
@carmasterr: Wat die 600 betreft heb je helemaal gelijk! Maar deze holden is alsnog schreeuwerig (hij ziet er in ieder geval niet managementachtig uit) en is toch minder krachtig. Blijft gewoon vreemd naar mijn idee.
Fraaie auto, mooier dan de wat meer extroverte Commodores. Jammer dat deze dinosauriers aan hun einde gekomen zijn. Het waren niet de meest verfijnde auto’s, maar ze hadden een berg karakter waar met name de Duitsers nog wat van kunnen leren.
Het leuke is dat die “Amerikaanse” stijl van deze wagens juist geleend wordt door moeder GM zelf.
Buiten klonen als de Chevy SS en wijlen Pontiac GTO staat ook de huidige Camaro op het Aussie GM Zeta-platform.
@carmasterr: klopt helemaal. De huidige generaties zijn door de Australiërs ‘verfijnd’.

Maar tot de jaren 90 waren de Aussies geheel origineel!
@gtwillem:

Misschien was ik wat onduidelijk.
Het platform dat de Camaro ook gebruikt is
juist Australisch.
Het is dus precies andersom.

Ook waren de eerste paar generaties Commodore gewoon Opels Rekord E1 met Senator neuzen en flinke verstevigingen in het chassis.
via iPhone app
@carmasterr: inderdaad, flink aangepast. Ook met een langere wielbasis. Dus niet helemaal te vergelijken.

Maar het geeft wel een zicht op hoe cool de nogal lauwe Opel Omega had kunnen zijn. Stel je voor: de Holden Statesman als Opel, met 160pk sterke diesel, of een 200pk sterke 2.0 benzine, maar eventueel ook met 6.2 V8… Jammer dat er hier zoveel badgesnobs zijn in NL, maar dat zou serieus cool zijn, zoals in de UK het geval is. Daar kun je nu een 576bhp sterke Vauxhall VXR8 kopen bij de dealer (alhoewel ze ook daar liever voor een M5 gaan).
@gtwillem:

De Omega is nog als captive import verkocht in de VS, onder de Cadillac vlag als Catera.
Maar zelfs die versie kreeg géén V8.

Al is er destijds wel een studiemodel (ja, als echte Opel) met een 5.7 smallblock gemaakt, maar deze heeft nooit het productiestadium gezien.
via iPhone app
@carmasterr: klopt. De Catera had de twijfelachtige eer om de Cimarron (J Body, verschrikkelijk vierkant hok met fluwelen interieur) op te mogen volgen als kleinste Cadillac ooit. Is daar 4 jaar verkocht, alleen als 3.0 V6 met \- 200pk, gekoppeld aan een viertrapsautomaat. Nooit een succes geweest. De CTS die daarna kwam, was een stuk beter.

De MV8 is inderdaad een showmodel geweest, ergens in 1999/2000. De MV8 (de dikste zescilinders heetten MV6) was een preproductiebversie van de Omega V8.com concept car. Met een 315pk sterke 5.7 V8. Er waren serieuze productieplannen destijds, om een beetje mee te kunnen komen met de BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. Maar dit is nooit doorgegaan, vooral vanwege het feit dat de technische betrouwbaarheid en duurzaamheid nogal wat wensen overhielden op topsnelheid (250 km/h). Er zou zoveel moeten aangepast worden, dat de MV8 veel te duur zou worden ten opzichte van de concurrentie. Uiteindelijk is dus het hele project afgeblazen.

Uiteindelijk zijn er wel liefhebbers en tuners die een grotere motor in de Omega lepelde. De mooiste is nog de RATS Omega 4.0. Een Noorse tuner die een opgefokte Lexus 4.0 V8 had liggen in zijn garage, deze tot 1.000pk opvoerde en in een standaard uitziende Omega lepelde. Scheen met kinderlijk gemak 225 mph te lopen.
Zonde dat die Australische versies niet meer gebouwd gaan worden. Vond ze altijd erg dik!
Dit is echt zo’n auto waarmee je banden maar 10 km meegaan, al is dat niet zo’n probleem natuurlijk want tegen die tijd is je benzine ook alweer op.
Niet verkeerd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).