• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda / Acura NSX convertible: heiligschennis of heerlijk?

Auteur: CasperH, gepost 1 augustus 2013 om 22:47 – 50 Reacties

Honda NSX Convertible


Als het weer is zoals het deze dagen is dan wil je niks liever dan een cabrio en dat deed mij denken: zijn droomcoupés ook ooit tot cabrio omgetoverd? De eerste zoekterm was meteen raak: maak kennis met de Honda NSX cabrio.

Laat ik beginnen te melden dat het hier niet om een NSX-T met targa-top gaat zoals die door Honda zelf geleverd zijn aan het eind van de levenscyclus van de NSX, dit is een volledige conversie tot een cabriolet door NCE, ook wel bekend als Newport Convertible Engineering.

Honda NSX Convertible
De Honda (of in Amerika Acura) NSX is legendarisch, iets wat mede te danken is aan de uitgebreide bemoeienis van Ayrton Senna bij de ontwikkeling van deze auto. De NSX wordt alom geroemd om zijn fantastische rij-eigenschappen en het zou wel eens kunnen dat juist die eigenschappen vakkundig om zeep geholpen zijn door Newport Convertible toen ze besloten de NSX van zijn dak te verlossen.

In vier weken tijd bouwde NCE je NSX om tot cabrio door een soort targa dak plus stoffen achterstuk op je NSX te sleutelen. Het dak en achterstuk pasten keurig in de bagageruimte. Het chassis van de NSX werd verstevigd. De conversie kostte ongeveer $15.000 dollar en kwam tot stand doordat een eigenaar (ene Doran Izakov) van een standaard NSX bij Newport Convertible aanklopte voor een cabrioversie van zijn geliefde Japanse supercar. Overigens was het ook mogelijk om je NSX bij hetzelfde bedrijf tot targa om te laten bouwen, die conversie kostte ongeveer $8.500 dollar. Het achterpaneel werd gemaakt van glasvezel en werd ook gebruikt als cover voor de balk die nodig was om het targadak en stoffen achterstuk aan vast te maken als, bij open rijden kon je deze steun verwijderen door hem los te klikken.

Mocht het ooit zover komen dat Acura / Honda met de nieuwe NSX komt: zelfs van de conceptversie is al een cabrioversie gebouwd, dus zo gek was het idee van Doran Izakov niet.

Ook interessant!

  • Einde Honda NSX aangekondigd met Type S
    Einde Honda NSX aangekondigd met Type S
  • NSX Type S
    NSX Type S is sterker, sneller en lichter
  • Honda NSX
  • Gespot: eerste nieuwe Honda NSX op Nederlands kenteken

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

acura, Cabrio, Honda, Klassiekers, nce, nsx

Vorig bericht: « DeLorean Back To The Future van Lego kost slechts $34,99
Volgend bericht: Corvette C7 Stingray crasht alweer »

Lees Interacties

Reacties

  1. jweelden zegt

    1 augustus 2013 om 22:48

    PRACHTIG!

    Login om te reageren
  2. moondustfocus zegt

    1 augustus 2013 om 22:59

    Vind het een waanzinnig mooie auto, zolang het dak open is.

    Login om te reageren
    • johanhummer9 zegt

      1 augustus 2013 om 23:07

      @moondustfocus: indd dak dicht ziet er niet uit

      Login om te reageren
      • fant zegt

        2 augustus 2013 om 00:10

        @johanhummer9: Ach, dat gaat op voor veel cabrio’s! Je moet zo’n ding ook eigenlijk alleen kopen als je bijna alleen dakloos rijdt.

        Login om te reageren
        • edje zegt

          2 augustus 2013 om 08:12

          @fant: mx5 met hardtop is niet erg lelijk imho…
          Maar dit ziet er idd niet uit dicht

          Login om te reageren
          • fant zegt

            2 augustus 2013 om 12:23

            @edje: Klopt, de MX doet het netjes, maar die is ook ontworpen als cabrio/roadster. Vaak geldt dat auto’s waar achteraf het dak vanaf wordt gehaald er niet al te mooi uitzien met dat dak erop.

            Login om te reageren
  3. ej20g zegt

    1 augustus 2013 om 23:01

    Als ze nou een Targa als basis hadden genomen waren verstevigingen niet of nauwelijks bezig geweest. Daarnaast vind ik dit niet erg mooi. Als coupé en Targa is de NSX op zijn mooist, andere carrosserievormen staan in mijn ogen niet.

    Login om te reageren
    • sjamp zegt

      2 augustus 2013 om 08:35

      @ej20g: Is dat zo? Je zou verwachten dat, door het Targa dak, en niet (zoveel) versteviging van de koets noodzakelijk is. Ik ben geen kenner, want ik hou niet van cabrio’s (in het algemeen, en van sporgt-waguhs in het bijzonder niet).

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        2 augustus 2013 om 13:18

        @sjamp: ik bedoelde dat NCE de auto dan niet meer had hoeven te verstevigen ondat dat vanuit de fabriek al was gedaan. De Targa mist namelijk net als cabrio’s de stevigheid van het dak (wat logisch is).

        Login om te reageren
        • sjamp zegt

          2 augustus 2013 om 13:25

          @ej20g: Ah.. wacht. T-bar en Targa en T-top. (Wikipedia to the rescue)

          D’r zit dus geen verbinding bij een ‘Targa’ tussen voorruit en achterruit. Maar bij een auto met een T-top of T-bar wel.

          My bad.

          En als ik het zo bekijk: inderdaad niet zo slim om dan een nieuw-targa tot cabrio om te bouwen.. alhoewel ik mij kan voorstellen dat de hoeveelheid benodigde versteving van een Targa minder groot is dan bij een ‘full-cabrio’.

          Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      2 augustus 2013 om 13:23

      @ej20g: Laat ik beginnen te melden dat het hier niet om een NSX-T met targa-top gaat zoals die door Honda zelf geleverd zijn aan het eind van de levenscyclus van de NSX.

      De nsx die je op de foto ziet, is nog van voor de facelift. Dus was er nog geen targa. Jij als jdm kenner zou dat moeten weten.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        2 augustus 2013 om 14:24

        @sjaakk: jep, dat weet ik. Daarom vroeg ik me af waarom de klant en NCE geen Targa gepakt hebben. Overigens vind ik het model van voor de facelift een fractie mooier dan de facelift variant.

        Login om te reageren
  4. autobart zegt

    1 augustus 2013 om 23:04

    Het zal wel komen doordat ik jong ben dat ik het een afgrijselijke auto vind.

    Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    1 augustus 2013 om 23:04

    Zonder dak wordt een auto er nooit mooier op, geldt dus ook voor een NSX.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      1 augustus 2013 om 23:13

      @alcantara:

      Er zijn sowieso verschillende voorbeelden te vinden waarbij dat wel het geval is.

      De Z4 mkI coupe vs de roadster
      De Jaguar E-type coupe vs convertible
      Porsche cayman vs boxster
      Mercedes SLS coupe vs convertible
      etc. etc. etc.

      En last but not least de Käfer. Des te minder er is van dat onding des te mooier.

      Login om te reageren
      • adyton zegt

        1 augustus 2013 om 23:31

        @Hupke: 3 van de wagens die je opgenoemd hebt, werden ook ontworpen als convertible. Maar ik geef je wel gelijk. Hij gaat nogal kort door de bocht daar.

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          1 augustus 2013 om 23:32

          @adyton: Ik ga nooit te kort door de bocht, ik probeer de ideale lijn te volgen.

          Login om te reageren
      • alcantara zegt

        1 augustus 2013 om 23:31

        @Hupke: Eens met de E-type, de rest niet. Hoewel de SLS Roadster wel mooier is dan de Coupé maar alleen als het dak erop zit. Wat betreft je etc. etc. etc., noem eens geen roadster maar een 4-zits auto op die als cabrio mooier is dan coupé? Want ik kan er zo snel geen bedenken. E93 bv doet weinig onder voor een E92 maar ook weer alleen met dak dicht, dak open ziet er niet uit imo.

        Login om te reageren
        • adyton zegt

          1 augustus 2013 om 23:46

          @alcantara: Komt op smaak aan natuurlijk, maar ik vind dat de BMW 1 serie cabrio een mooiere daklijn gekregen heeft dan de coupe. De coupe ziet er iets te gedrongen uit en het stoffen dak breekt dat.

          Login om te reageren
        • adyton zegt

          1 augustus 2013 om 23:48

          @alcantara: En dan zou ik eerder de E46 nemen. De koffer van de E93 was wat te lang door het stalen dak.

          Login om te reageren
        • Joost zegt

          2 augustus 2013 om 00:08

          @alcantara: c70 ( eerste model)
          De coupe is mooi, de cabriolet nog mooier, als het dak open is……

          Maar toch zou ik voor de coupe gaan, in saffraan met t5 motor…

          Login om te reageren
        • ricksmits zegt

          2 augustus 2013 om 08:25

          @alcantara: E klasse W207 Cabrio… een van de weinige auto’s ( wel weer met dak open ) die ik mooier vind als de coupe..

          al zou ik de coupe ook niet afslaan..

          Login om te reageren
        • Hupke zegt

          2 augustus 2013 om 17:05

          @alcantara:

          De cadillac CTS cabrio? Nu vind ik de CTS sowieso een lelijk onding (veel te dik) maar de cabrio ziet er beter uit dan de 4 deurs of de coupe.

          Verder is het een hele moeilijk opgave zoveel cabrio’s van 4deurs zijn er niet die lukken.
          De Saab 93 cabrio zou ik zeggen maar dat hangt ook serieus van je humeur af vermoed ik, en als je die met een aero vergelijkt verliest die sowieso.

          Login om te reageren
      • awesome zegt

        1 augustus 2013 om 23:57

        @Hupke: de Z4 en Boxster zijn goede voorbeelden ook… Allebei geïntroduceerd als roadster waar later een dak op kwam.
        Dat van die Sls begrijp ik totaal niet… Die deuren zijn het USP van dat model.

        Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        2 augustus 2013 om 08:15

        @Hupke: Z4 roadster mooier als de coupé ?? Ik ben echt een cabrio liefhebber, maar dit is een van de weinig auto’s waar ik de coupé elke dag boven de roadster zou verkiezen.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          2 augustus 2013 om 17:00

          @griffendahl:

          Om zelf in te rijden duh, maar als hij op de oprit van de buren staat hoop ik toch maar dat ze het fatsoen hebben van een cabrio te kopen of van hem binnen te zetten.

          Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    1 augustus 2013 om 23:08

    Heiligschennis. Sowieso dat de hele wagen verpest is erdoor en moest de wagen dat niet zijn dan is de cabrio wel verpest als cabrio.

    Login om te reageren
  7. undifined1 zegt

    1 augustus 2013 om 23:16

    Bouw maar een nsx stationwagen voor mij dan

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      1 augustus 2013 om 23:55

      @undifined1: lekker praktisch met de motor in je kofferruimte…

      Login om te reageren
  8. adyton zegt

    1 augustus 2013 om 23:25

    Nee jammer dit.
    Maar eerlijk is eerlijk. Dit moet NCE’s beste project zijn. Normaal ziet de uitvoering er niet uit, nu is het nog acceptabel.

    Login om te reageren
  9. bogey zegt

    1 augustus 2013 om 23:45

    Onlangs nog ingehaald op de Nürburgring. Staat op mijn verlanglijstje, zo’n Japanse supercar. RX7 of Supra vind ik ook nog wel mooie wagens. De NSX steekt er nog wel bovenuit.

    Login om te reageren
  10. awesome zegt

    1 augustus 2013 om 23:58

    Doodzonde dit. Sowieso kan ik me niet voorstellen dat dit nog net zo rijd als een dichte NSX.
    En het staat naar mijn idee ook niet mooi.

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    1 augustus 2013 om 23:59

    Deze auto is dus zijn maker achterna gegaan, oftewel eeuwig zonde.

    Login om te reageren
  12. fant zegt

    2 augustus 2013 om 00:04

    Eigenlijk een kwestie van heerlijke heiligschennis :)

    Login om te reageren
  13. jmeverts zegt

    2 augustus 2013 om 00:14

    Ach, op de openbare weg kun je toch slechts 60% van de rijeigenschappen ervaren. Dan kun je er dus prima een cabrio van maken die beleving wat te versterken. Ziet er ook nog eens dik uit…

    Login om te reageren
  14. darkpluisje zegt

    2 augustus 2013 om 00:33

    -edit: fixed, thanks-

    Overigens verder een leuk stukje over een erg gave auto!

    Login om te reageren
  15. keesje1987 zegt

    2 augustus 2013 om 00:38

    Deze dagen in een cabrio?? Neen danku… Liever airco…

    Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    2 augustus 2013 om 00:43

    Nogal heel erg verneukt zo. Een legendarische auto als een NSX is van nature al mooi. 3e partijen als deze verneuken het bijna alleen maar. Hou het gewoon stock: Rood met zwarte dak bijvoorbeeld, zoals dit http://www.autojunk.nl/2013/05/honda-nsx-42

    Login om te reageren
  17. keesje1987 zegt

    2 augustus 2013 om 00:54

    Heiligschennis? Het is een Honda man… kom op

    Login om te reageren
    • imba zegt

      2 augustus 2013 om 12:14

      @keesje1987: Ga je mond spoelen.

      Login om te reageren
    • fant zegt

      2 augustus 2013 om 12:27

      @keesje1987: Niet een Honda, dé Honda!

      Login om te reageren
      • keesje1987 zegt

        2 augustus 2013 om 13:05

        @fant: @imba: Diegene die zeggen dat dit een Japanse Ferrari is, die moeten de mond spoelen :-)

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          2 augustus 2013 om 14:26

          @keesje1987: of jij moet eens in een NSX rijden. Ferrari’s hebben het nakijken op het circuit.

          Login om te reageren
          • keesje1987 zegt

            2 augustus 2013 om 14:31

            @ej20g: Tuurlijk… :-) Hitteberoerte ofzo?

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              2 augustus 2013 om 15:45

              @keesje1987: nee, ik weet waar ik over praat. De NSX is niet voor niets legendarisch. Dat jij (blijkbaar?) niet kan hebben dat Ferrari’s niet superieur zijn aan een Honda veranderd niks aan de prestaties van de NSX. Als de NSX zo slecht was had Ayrton Senna zijn handen er echt wel vanaf getrokken.

              Login om te reageren
              • keesje1987 zegt

                2 augustus 2013 om 16:03

                @ej20g: Ach nee man, ga nou niet vergelijken met Ferrari en alle emotie en geschiedenis erachter. Honda heeft dat geprobeerd en is jammerlijk mislukt gezien de opvolgers van de NSX…..

  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    2 augustus 2013 om 07:33

    NSX is toch gebaseerd op een F1 auto? Nou, dat is ook een cabrio… Logisch dus!

    Login om te reageren
  19. martingtv zegt

    2 augustus 2013 om 08:26

    Ik vind het er wel leuk uitzien. Als honda er een automaat met 4 verzetten inzet moet dit ook kunnen.

    Login om te reageren
  20. imba zegt

    2 augustus 2013 om 12:13

    Heiligschennis.

    Login om te reageren
  21. bazzelijn zegt

    2 augustus 2013 om 13:00

    Open ziet ie er wel heel mooi uit!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North