Honda patenteert monsterlijke versnellingsbak

Auteur: , 57 Reacties

Het aantal versnellingen is al fors, maar van het aantal koppelingen kunnen ze bij VAG alleen nog maar dromen.

Honda patenteert monsterlijke versnellingsbak

Details hebben we helaas (nog) niet dus het is nog effe afwachten of en wanneer de Japanners de techniek op de markt zullen brengen. Desalniettemin heeft Autoguide onthuld dat Honda een versnellingsbak met 11 verzetten en maar liefst drie koppelingen heeft gepatenteerd.

Uiteindelijk zal de derde koppeling ertoe moeten bijdragen dat schakelacties nog sneller verlopen en de 11 versnellingen moeten zeer waarschijnlijk het verbruik drukken. Fabrikanten moeten steeds creatiever worden om aan de emissie-eisen te voldoen en dit zou daar een resultaat van kunnen zijn.

Eerder patenteerde Ford al een 11-bak, dus Honda is vooralsnog niet de versnellingskoning in autoland. Meer over de werking van ‘bakken met dubbele koppeling check je hier en daar.

Dank aan Sjoerd voor het tippen!



57 reacties

Bij VAG kunnen ze sowieso alleen maar dromen van goede versnellingsbakken!
@rufctr01: Haha grapjas. Handbakken zijn wat beter (enkel in performance uitvoeringen). Enkel de automatisch bakken zijn verschrikkelijk. Succes Honda
@rufctr01: Zo! Dat zal ze hebben! Altijd makkelijk roepen zoiets en voegt een hoop toe!

Ik ben vooralsnog superblij met mijn hypergevoelige 7-traps DSG automaat.
@jerone: ik heb een DSG gehad in mijn Golf 6 highline 160pk, dat ding ging een paar keer per jaar kapot. Toen ik de auto kreeg, was die bijna nieuw (5k km) Het was echt een hel, zo’n ontiegelijke k*t ding. Hij zag er mooi uit: zilver met prachtige originele OEM velgen, xenon, leer, verwarmde stoelen, en hij was best snel, maar de kwaliteit van de motor en DSG was om te huilen!
@e550: je hebt gewoon pech gehad jongûh!
@rufctr01: pdk van Porsche is naar mijn beleving de beste sequentiële bak van allemaal…
@rufctr01: Laat me even happen. Wàt een onzin. VAG was om en nabij de eerste die snelle dubbelkoppelingsbakken in auto’s voor de gewone man toepaste en deze werken heel erg fijn. De vermeende technische mankementen worden ook overdreven door haatpartijen
@appelvis: ja, als het VAG problemen zijn dan klopt het nooit en wordt het onder het kopje haat weggeschreven.
Hebben Italiaanse of Franse merken dezelfde problemen dan is het troep.
Ik zou zeggen, google het eens, internet staat vol met klachten over VAG versnellingsbakken.
@rufctr01: Internet staat vol met vanalles als je er maar naar zoekt…

Eigen ervaring doet voor mij veel meer. Heb nu een goede ervaring met zowel de auto als de service bij VW. Mijn voorgaande 3 Peugeots waren janken met de pet op en de dealer draaide je een poot uit als het even kon. Je begrijpt dat mijn voorkeur uitgaat naar een VW. Kan me voorstellen dat dat voor een ander weer anders is.
@rufctr01: de haat zal altijd blijven. Maar de VAG problemen worden wel een beetje overdreven. Als er een probleem bij VAG is duikt iedereen erbovenop, wat een beetje onvolwassen is. Daarom wordt het zo opgeblazen. Ik snap dat het vervelend is dat VAG al jaren bovenaan de verkooplijst staat. Ik zie ook liever een meer divers scala aan auto’s. Maar ze zullen bij VAG toch iets goeds doen, anders verkoopt het niet zoveel.

Tuurlijk zijn er de problemen geweest met kettingen en olieverbruik om maar eens wat te noemen. Maar ik heb eerlijk gezegd met mijn Audi a3 2.0 s-tronic minder problemen (193k gewoon geen motor of bakproblemen) gehad dan met mijn 120i. Want guess what, ik had kettingproblemen met mijn BMW. De beste van de garage vertelde mij dat hij net zo vaak Golfjes binnen had staan met kettingproblemen als 1-series.

Nu ben ik BMW liefhebber en nam ik dat op de koop toe en rij nu een f30 3, maar probeer alles wel vanuit een objectief oogpunt te bekijken. Helaas kunnen de haters dat niet zo goed.
Krijg er een beetje een scheermesgevoel bij. “Met 4 mesjes voor een nóg beter scheerresultaat”. (Al moet ik zeggen dat mijn 335i met 8 versnellingen de beste bak had die ik ooit gebruikt heb)
@duderuud: Wat betreft scheermesjes gaat er dan weer niks op tegen één mesje :-).
Beetje afgekeken van ‘fast & furious’..
@mars: ja een hand bak met 3 koppelingen? Yeah right..
@theyoungsaablover: ook 3 koppelingspedalen
@theyoungsaablover: *zucht* doe eens iets met fantasie, de wereld is dan een stuk leuker..
@mars: Heeft je vriendin dat een keer ’s nachts tegen jou gezegd?
@venividivici: gezien dat het eerste is wat in je opkomt zou je zeggen dat jij het wel eerder hebt gehoord
@rdamnn: Gezien dat deze reactie het eerste is wat in je opkomt zou je zeggen dat jij vaker voor spuit elf speelt…
@mars: ik hoop op een handbak met 11 verzetten, lijkt me geniaal.
@thijsj: en een vette NoS knop!
@mars: zij waren hun tijd eigenlijk ver vooruit
Sneller schakelen is altijd goed..
11verzetten. Zal de F&F franchise fantastisch vinden
En wat weegt dat?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: precies, nadeel is altijd dat ze zwaarder worden..
Doe mij maar gewoon een 5 of 6 bak met koppelomvormer als het om automaat gaat..
@kennone:
‘tis een automaat, wat maakt het dan uit hoeveel versnellingen er op zitten? als het goed is voel je dat ding toch niet schakelen.
@super: Als ik het aan mijn vriendin vraag weet ik zeker dat het haar ook niet uitmaakt, maar die heeft ook geen idee waar ik het over heb dan.
Ik ben meer benieuwd naar de 24-traps automaat van Lexus. Eind dit jaar is ie er in de LC!
@svenska_aeroplan_ab: dat noemen ze een cvt
@draadloos: Nee. In de LC komt een eCVT met 6 trappen én een 4-traps automaat. Die verzetten kunnen allemaal samenwerken dus 6×4 trappen.
@Svenska_Aeroplan_AB: Maar wat is het nut? Veel te veel keus voor dat arme electronische brein. En één CVT kan het werk toch makkelijk aan, zelfs zonder kunstmatige schakelpunten?
@svenska_aeroplan_ab: Zeker weten dat het geen mountainbike is?
@svenska_aeroplan_ab: mijn Cannondale heeft er 27!!
Slim!
Met 3 koppelingen kan je in de huidige versnelling rijden en alvast de vorige en volgende versnelling klaar zetten op de overige 2 koppelingen.
@RudyV: Of wordt het verschil tussen de ratios zo klein door die 11 versnellingen dat er meer dan 1 volgende versnelling klaar moet liggen om soepel door te kunnen accelereren?
Ben benieuwd wat je aan vermogen verliest met zo’n bak.
@dutchdriftking: ik denk niets
Tegenwoordig is de techniek allemaal zo verfijnd dat weerstand in de bak zo minimaal is. Verder is dit met koppeling niet een koppelomvormer daar gaat veel weerstand in zitten
Je wordt toch knettergek van al dat geschakel. Flipperen!.
Mijn fiets heeft 24 versnellingen, ongepatenteerd
BMW bak met 8 versnellingen is een droom!! Zowel met diesels als benzines (met veel pk’s) is geen probleem:-)
Die van Mercedes met 7 versnellingen is ook een topper, enkel ervaring tot 200pk.
1x met peugeot automaat gereden, never again:-(
@unknown32: mijn oude Peugeot 205 met viertraps automaat rijdt anders erg fijn, heel soepel! ;)
De gerobotiseerde handbakken (o.a. 508, 107 maar ook veel andere merken) zijn wel écht ruk. Die krengen verdienen het niet om ‘automaat’ genoemd te worden..
@unknown32: laat me raden, een 2tronic/ETG bak? De nieuwe volautomaat is prima, maar die geroboticeerde handbakken mogen ze wat mij betreft direct verbannen
@drietand:
Geen idee. Het was die grote familie wagen. Ik kreeg een “upgrade” (lees: downgrade) van een huurwagen. Ik had een Golf gehuurd maar die was niet meer beschikbaar.
Dien Peugeot is zelfs op een heuvel stilgevallen omdat hij niet vooruit wou… Handig hoor!
Ik kan mij niet voorstellen dat 11 verzetten in real life qua efficiency en verbruik nog zoden aan de dijk zetten vergeleken met de 8/9 traps bakken die er nu al een aantal jaar zijn. Ik denk dat het minuscule verschil dat zo’n bak misschien maakt teniet wordt gedaan door de extra kilo’s die zo’n uitgebreidere bak meebrengt.
Waarom zoveel verzetten in combinatie met koppelrijke turbomotoren? Kan me niet voorstellen dat de winst opweegt tegen meer gewicht en ruimte. Packaging, it’s thing…
De versnellingsbakken lijken inmiddels wel op de scheermesjes van Gillette.
Idee is leuk van Honda.. Is t ook betaalbaar? Kijk naar dat waterstof ding van Toyota. Als er een conventionele benzine motor in zou liggen dan zou de auto <€20.000 kosten.. Nu meer dan €70.000.
Geen hond die dat er voor over heeft volgens mij.. Maar ja ik kan er naast zitten
Reed laatst in een Reliant met een Automaat met 3 verzetten.. meer dan genoeg joh :)
@j3ro3ntj33: Geweldig toch! Twee keer schakelen en de pret is al op :D
M’n 205 heeft een 4-bak automaat, voor dergelijk formaat autootje best vooruitstrevend toendertijd. De andere merken gebruikten in die klasse veelal drietraps bakken.
Maar.. Welke reliant is met automaat geleverd? Niet de Robin toch?
@123bat: een 205 1.6 Automatic, dat was mijn eerste auto! (Pas anderhalf jaar geleden ofzo) Geweldige herinneringen aan, topcomfort en een heerlijk soepele automaat! Helaas is ie er al na anderhalve maand mee opgehouden…
@drietand: Hij rijdt top inderdaad! En super soepel! Jammer dat voor jou de pret al zo vroeg over was :(
Rijd je wel nog in een andere 205? :D
@j3ro3ntj33:

Mijn oude alto heeft er zelfs maar 2. Gewoon “planken” tot 60 in zin 1. En daarna door tot (ooit) 130 in zijn 2
Doe mij die NSX v/d foto en laat die versnellingen maar zitten. Kan zelf nog schakelen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat het een defensief patent is?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).