• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda patenteert monsterlijke versnellingsbak

Auteur: Author, gepost 21 augustus 2016 om 10:09 – 57 Reacties

Honda patenteert monsterlijke versnellingsbak


Het aantal versnellingen is al fors, maar van het aantal koppelingen kunnen ze bij VAG alleen nog maar dromen.

Details hebben we helaas (nog) niet dus het is nog effe afwachten of en wanneer de Japanners de techniek op de markt zullen brengen. Desalniettemin heeft Autoguide onthuld dat Honda een versnellingsbak met 11 verzetten en maar liefst drie koppelingen heeft gepatenteerd.

Uiteindelijk zal de derde koppeling ertoe moeten bijdragen dat schakelacties nog sneller verlopen en de 11 versnellingen moeten zeer waarschijnlijk het verbruik drukken. Fabrikanten moeten steeds creatiever worden om aan de emissie-eisen te voldoen en dit zou daar een resultaat van kunnen zijn.

Eerder patenteerde Ford al een 11-bak, dus Honda is vooralsnog niet de versnellingskoning in autoland. Meer over de werking van ‘bakken met dubbele koppeling check je hier en daar.

Dank aan Sjoerd voor het tippen!

Ook interessant!

  • OMGWTF: Hyundai gaat geniaalste idee van Honda gebruiken
  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, patent, transmissie

Vorig bericht: « Klassieker: Shelby Mustang
Volgend bericht: Dit kosten de productieproblemen bij Volkswagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    21 augustus 2016 om 10:15

    Bij VAG kunnen ze sowieso alleen maar dromen van goede versnellingsbakken!

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      21 augustus 2016 om 10:31

      @rufctr01: Haha grapjas. Handbakken zijn wat beter (enkel in performance uitvoeringen). Enkel de automatisch bakken zijn verschrikkelijk. Succes Honda

      Login om te reageren
    • jerone zegt

      21 augustus 2016 om 10:34

      @rufctr01: Zo! Dat zal ze hebben! Altijd makkelijk roepen zoiets en voegt een hoop toe!

      Ik ben vooralsnog superblij met mijn hypergevoelige 7-traps DSG automaat.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        21 augustus 2016 om 11:54

        @jerone: ik heb een DSG gehad in mijn Golf 6 highline 160pk, dat ding ging een paar keer per jaar kapot. Toen ik de auto kreeg, was die bijna nieuw (5k km) Het was echt een hel, zo’n ontiegelijke k*t ding. Hij zag er mooi uit: zilver met prachtige originele OEM velgen, xenon, leer, verwarmde stoelen, en hij was best snel, maar de kwaliteit van de motor en DSG was om te huilen!

        Login om te reageren
        • bartsmit zegt

          22 augustus 2016 om 07:21

          @e550: je hebt gewoon pech gehad jongûh!

          Login om te reageren
    • mnmg zegt

      21 augustus 2016 om 10:54

      @rufctr01: pdk van Porsche is naar mijn beleving de beste sequentiële bak van allemaal…

      Login om te reageren
    • appelvis zegt

      21 augustus 2016 om 13:46

      @rufctr01: Laat me even happen. Wàt een onzin. VAG was om en nabij de eerste die snelle dubbelkoppelingsbakken in auto’s voor de gewone man toepaste en deze werken heel erg fijn. De vermeende technische mankementen worden ook overdreven door haatpartijen

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        21 augustus 2016 om 14:18

        @appelvis: ja, als het VAG problemen zijn dan klopt het nooit en wordt het onder het kopje haat weggeschreven.
        Hebben Italiaanse of Franse merken dezelfde problemen dan is het troep.
        Ik zou zeggen, google het eens, internet staat vol met klachten over VAG versnellingsbakken.

        Login om te reageren
        • jerone zegt

          21 augustus 2016 om 19:36

          @rufctr01: Internet staat vol met vanalles als je er maar naar zoekt…

          Eigen ervaring doet voor mij veel meer. Heb nu een goede ervaring met zowel de auto als de service bij VW. Mijn voorgaande 3 Peugeots waren janken met de pet op en de dealer draaide je een poot uit als het even kon. Je begrijpt dat mijn voorkeur uitgaat naar een VW. Kan me voorstellen dat dat voor een ander weer anders is.

          Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          21 augustus 2016 om 23:34

          @rufctr01: de haat zal altijd blijven. Maar de VAG problemen worden wel een beetje overdreven. Als er een probleem bij VAG is duikt iedereen erbovenop, wat een beetje onvolwassen is. Daarom wordt het zo opgeblazen. Ik snap dat het vervelend is dat VAG al jaren bovenaan de verkooplijst staat. Ik zie ook liever een meer divers scala aan auto’s. Maar ze zullen bij VAG toch iets goeds doen, anders verkoopt het niet zoveel.

          Tuurlijk zijn er de problemen geweest met kettingen en olieverbruik om maar eens wat te noemen. Maar ik heb eerlijk gezegd met mijn Audi a3 2.0 s-tronic minder problemen (193k gewoon geen motor of bakproblemen) gehad dan met mijn 120i. Want guess what, ik had kettingproblemen met mijn BMW. De beste van de garage vertelde mij dat hij net zo vaak Golfjes binnen had staan met kettingproblemen als 1-series.

          Nu ben ik BMW liefhebber en nam ik dat op de koop toe en rij nu een f30 3, maar probeer alles wel vanuit een objectief oogpunt te bekijken. Helaas kunnen de haters dat niet zo goed.

          Login om te reageren
  2. duderuud zegt

    21 augustus 2016 om 10:15

    Krijg er een beetje een scheermesgevoel bij. “Met 4 mesjes voor een nóg beter scheerresultaat”. (Al moet ik zeggen dat mijn 335i met 8 versnellingen de beste bak had die ik ooit gebruikt heb)

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      21 augustus 2016 om 10:40

      @duderuud: Wat betreft scheermesjes gaat er dan weer niks op tegen één mesje :-).

      Login om te reageren
  3. MARS zegt

    21 augustus 2016 om 10:18

    Beetje afgekeken van ‘fast & furious’..

    Login om te reageren
    • theyoungsaablover zegt

      21 augustus 2016 om 10:19

      @mars: ja een hand bak met 3 koppelingen? Yeah right..

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        21 augustus 2016 om 10:25

        @theyoungsaablover: ook 3 koppelingspedalen

        Login om te reageren
      • MARS zegt

        21 augustus 2016 om 10:32

        @theyoungsaablover: *zucht* doe eens iets met fantasie, de wereld is dan een stuk leuker..

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          21 augustus 2016 om 11:07

          @mars: Heeft je vriendin dat een keer ’s nachts tegen jou gezegd?

          Login om te reageren
          • rdamnn zegt

            21 augustus 2016 om 13:25

            @venividivici: gezien dat het eerste is wat in je opkomt zou je zeggen dat jij het wel eerder hebt gehoord

            Login om te reageren
            • VeniVidiVici zegt

              21 augustus 2016 om 14:16

              @rdamnn: Gezien dat deze reactie het eerste is wat in je opkomt zou je zeggen dat jij vaker voor spuit elf speelt…

              Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      21 augustus 2016 om 11:37

      @mars: ik hoop op een handbak met 11 verzetten, lijkt me geniaal.

      Login om te reageren
      • MARS zegt

        21 augustus 2016 om 13:01

        @thijsj: en een vette NoS knop!

        Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      21 augustus 2016 om 12:48

      @mars: zij waren hun tijd eigenlijk ver vooruit

      Login om te reageren
  4. pinut187 zegt

    21 augustus 2016 om 10:25

    Sneller schakelen is altijd goed..

    Login om te reageren
  5. michaelb zegt

    21 augustus 2016 om 10:29

    11verzetten. Zal de F&F franchise fantastisch vinden

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      21 augustus 2016 om 14:01

      @michaelb: http://images-cdn.9gag.com/photo/aBK7rbA_700b.jpg

      Login om te reageren
  6. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    21 augustus 2016 om 10:29

    En wat weegt dat?

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      21 augustus 2016 om 10:49

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: precies, nadeel is altijd dat ze zwaarder worden..

      Login om te reageren
  7. kennone zegt

    21 augustus 2016 om 10:37

    Doe mij maar gewoon een 5 of 6 bak met koppelomvormer als het om automaat gaat..

    Login om te reageren
    • super zegt

      21 augustus 2016 om 20:42

      @kennone:
      ’tis een automaat, wat maakt het dan uit hoeveel versnellingen er op zitten? als het goed is voel je dat ding toch niet schakelen.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        21 augustus 2016 om 23:00

        @super: Als ik het aan mijn vriendin vraag weet ik zeker dat het haar ook niet uitmaakt, maar die heeft ook geen idee waar ik het over heb dan.

        Login om te reageren
  8. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 augustus 2016 om 10:57

    Ik ben meer benieuwd naar de 24-traps automaat van Lexus. Eind dit jaar is ie er in de LC!

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      21 augustus 2016 om 11:13

      @svenska_aeroplan_ab: dat noemen ze een cvt

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        21 augustus 2016 om 12:01

        @draadloos: Nee. In de LC komt een eCVT met 6 trappen én een 4-traps automaat. Die verzetten kunnen allemaal samenwerken dus 6×4 trappen.

        Login om te reageren
        • oxymoron zegt

          21 augustus 2016 om 12:13

          @Svenska_Aeroplan_AB: Maar wat is het nut? Veel te veel keus voor dat arme electronische brein. En één CVT kan het werk toch makkelijk aan, zelfs zonder kunstmatige schakelpunten?

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          21 augustus 2016 om 12:23

          @svenska_aeroplan_ab: Zeker weten dat het geen mountainbike is?

          Login om te reageren
        • kennone zegt

          21 augustus 2016 om 17:40

          @svenska_aeroplan_ab: mijn Cannondale heeft er 27!!

          Login om te reageren
  9. RuVi zegt

    21 augustus 2016 om 11:04

    Slim!
    Met 3 koppelingen kan je in de huidige versnelling rijden en alvast de vorige en volgende versnelling klaar zetten op de overige 2 koppelingen.

    Login om te reageren
    • EnthousiaST220 zegt

      21 augustus 2016 om 13:48

      @RudyV: Of wordt het verschil tussen de ratios zo klein door die 11 versnellingen dat er meer dan 1 volgende versnelling klaar moet liggen om soepel door te kunnen accelereren?

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    21 augustus 2016 om 11:17

    Ben benieuwd wat je aan vermogen verliest met zo’n bak.

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      22 augustus 2016 om 10:47

      @dutchdriftking: ik denk niets
      Tegenwoordig is de techniek allemaal zo verfijnd dat weerstand in de bak zo minimaal is. Verder is dit met koppeling niet een koppelomvormer daar gaat veel weerstand in zitten

      Login om te reageren
  11. sracert zegt

    21 augustus 2016 om 12:49

    Je wordt toch knettergek van al dat geschakel. Flipperen!.

    Login om te reageren
  12. lotuselises2 zegt

    21 augustus 2016 om 12:50

    Mijn fiets heeft 24 versnellingen, ongepatenteerd

    Login om te reageren
  13. unknown32 zegt

    21 augustus 2016 om 13:00

    BMW bak met 8 versnellingen is een droom!! Zowel met diesels als benzines (met veel pk’s) is geen probleem:-)
    Die van Mercedes met 7 versnellingen is ook een topper, enkel ervaring tot 200pk.
    1x met peugeot automaat gereden, never again:-(

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      21 augustus 2016 om 21:13

      @unknown32: mijn oude Peugeot 205 met viertraps automaat rijdt anders erg fijn, heel soepel! ;)
      De gerobotiseerde handbakken (o.a. 508, 107 maar ook veel andere merken) zijn wel écht ruk. Die krengen verdienen het niet om ‘automaat’ genoemd te worden..

      Login om te reageren
    • drietand zegt

      22 augustus 2016 om 09:27

      @unknown32: laat me raden, een 2tronic/ETG bak? De nieuwe volautomaat is prima, maar die geroboticeerde handbakken mogen ze wat mij betreft direct verbannen

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        22 augustus 2016 om 10:32

        @drietand:
        Geen idee. Het was die grote familie wagen. Ik kreeg een “upgrade” (lees: downgrade) van een huurwagen. Ik had een Golf gehuurd maar die was niet meer beschikbaar.
        Dien Peugeot is zelfs op een heuvel stilgevallen omdat hij niet vooruit wou… Handig hoor!

        Login om te reageren
  14. EnthousiaST220 zegt

    21 augustus 2016 om 13:45

    Ik kan mij niet voorstellen dat 11 verzetten in real life qua efficiency en verbruik nog zoden aan de dijk zetten vergeleken met de 8/9 traps bakken die er nu al een aantal jaar zijn. Ik denk dat het minuscule verschil dat zo’n bak misschien maakt teniet wordt gedaan door de extra kilo’s die zo’n uitgebreidere bak meebrengt.

    Login om te reageren
  15. PeugeotGTI zegt

    21 augustus 2016 om 14:00

    Waarom zoveel verzetten in combinatie met koppelrijke turbomotoren? Kan me niet voorstellen dat de winst opweegt tegen meer gewicht en ruimte. Packaging, it’s thing…

    Login om te reageren
  16. rob5nismo zegt

    21 augustus 2016 om 14:13

    De versnellingsbakken lijken inmiddels wel op de scheermesjes van Gillette.

    Login om te reageren
  17. tvr1974 zegt

    21 augustus 2016 om 14:48

    Idee is leuk van Honda.. Is t ook betaalbaar? Kijk naar dat waterstof ding van Toyota. Als er een conventionele benzine motor in zou liggen dan zou de auto <€20.000 kosten.. Nu meer dan €70.000.
    Geen hond die dat er voor over heeft volgens mij.. Maar ja ik kan er naast zitten

    Login om te reageren
  18. j3ro3ntj33 zegt

    21 augustus 2016 om 15:59

    Reed laatst in een Reliant met een Automaat met 3 verzetten.. meer dan genoeg joh :)

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      21 augustus 2016 om 21:16

      @j3ro3ntj33: Geweldig toch! Twee keer schakelen en de pret is al op :D
      M’n 205 heeft een 4-bak automaat, voor dergelijk formaat autootje best vooruitstrevend toendertijd. De andere merken gebruikten in die klasse veelal drietraps bakken.
      Maar.. Welke reliant is met automaat geleverd? Niet de Robin toch?

      Login om te reageren
      • drietand zegt

        22 augustus 2016 om 09:32

        @123bat: een 205 1.6 Automatic, dat was mijn eerste auto! (Pas anderhalf jaar geleden ofzo) Geweldige herinneringen aan, topcomfort en een heerlijk soepele automaat! Helaas is ie er al na anderhalve maand mee opgehouden…

        Login om te reageren
        • 123bat zegt

          22 augustus 2016 om 11:06

          @drietand: Hij rijdt top inderdaad! En super soepel! Jammer dat voor jou de pret al zo vroeg over was :(
          Rijd je wel nog in een andere 205? :D

          Login om te reageren
    • timberleek zegt

      21 augustus 2016 om 21:32

      @j3ro3ntj33:

      Mijn oude alto heeft er zelfs maar 2. Gewoon “planken” tot 60 in zin 1. En daarna door tot (ooit) 130 in zijn 2

      Login om te reageren
  19. utregcity zegt

    21 augustus 2016 om 16:30

    Doe mij die NSX v/d foto en laat die versnellingen maar zitten. Kan zelf nog schakelen.

    Login om te reageren
  20. miatanl zegt

    21 augustus 2016 om 17:02

    Zou het niet zo kunnen zijn dat het een defensief patent is?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North