• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda speelde keihard vals met record

Auteur: willeme, gepost 21 april 2023 om 09:06 – 23 Reacties

Honda speelde keihard vals

Honda speelde keihard vals, maar toegegeven: dat doet iedereen.

Nürburgring-records zijn in principe compleet waardeloos. Het geeft aan dat een coureur op een zekere dag tijdens bepaalde omstandigheden een bepaalde tijd heeft gereden. In principe gaat het echt helemaal nergens over. Want je wil de tijden kunnen vergelijken en dat kan dus niet. Andere coureurs of andere weersomstandigheden kunnen soms zo 5 tot 10 seconden schelen.

Maar er is nog en reden waarom het niets zegt: de auto waarmee de rondetijd wordt gereden is niet representatief. Ja, afgelopen week reed Honda met de Civic Type-R het record voor voorwielaandrijvers met een tijd van 7:44.881. Leuk, maar compleet waardeloos, dus. Waarom? Niet zozeer omdat de coureur als een bezetene over de Groene Hell ging in de Witte Schicht. Nee, de auto is simpelweg niet te koop op deze wijze zoals de tijd is neergezet.

Honda speelde keihard vals

Honda speelde keihard vals met poging

Ten eerste, de uitvoering. Het was namelijk niet een gewone Honda Civic Type-R, maar een Civic Type-R S. Dat is een iets lichtere uitvoering in de geest van de vroegere Civic Type-RX uit 1998 of de Civic Type-R LE uit 2022.

Paar puntjes die anders zijn:

  • Navigatie ontbreekt (scherm is wel aanwezig, computer erachter niet)
  • Geen airconditioning!
  • Handmatig bedienbare spiegels
  • Geen lampjes in zonnekleppen
  • Parkeersensoren ontbreken
  • Stalen hoedenplank niet aanwezig
  • Ook geen dimmende binnenspiegel
  • Loodzware haakjes om bagagenet te bevestigen ontbreken.

Wat het verschil in gewicht is, geen idee. Sommige dingen zijn dermate licht en makkelijk dat we het hadden laten zitten. Een aircosysteem daarentegen kan wel zo 20 kilogram schelen.

Is er meer?

Ja, er is meer! Een andere reden waarom de tijd nutteloos is: de banden. Als jij een Civic Type-R bestelt bij de dealer, dan wordt deze afgeleverd op Michelin Pilot Sport 4S. Dat is al een zogenaamde UUHP (Ultra Ultra High Performance) band.

Maar voor de rondetijd lagen er ‘ineens’ Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect onder. Dat zijn in principe gewoon semislick c.q. trackday banden. In Europa kun je deze banden niet bij de dealer bestellen.

Is Honda hier de enige in? Nee, natuurlijk niet. Alle fabrikanten maken gebruik van dit soort ingrepen. Bij Porsche zien we ineens volwaardige racekuipen die niet hun configurator staan en in principe zijn alle recordpogingen gedaan op semi-slicks. In die zin zijn de tijden min of meer te vergelijken.

Maar die hete hatchback van jou die voor de deur staat te shinen, gaat absoluut niet in minder dan 8 minuten over de ‘Ring met een professionele coureur achter het stuurwiel. Gewoon nee, ook al zegt de folder van ‘ja’.

In ander nieuws: EV’s halen hun geclaimde range bij lange na niet, water is nat, songfestivalliedjes zijn verschrikkelijk en in de Beekse Bergen zijn DRIE olifanten zwanger.

Met dank aan @HZW voor de tip!

Meer lezen? Dit zijn 9 redenen waarom Nürburgringtijden echt volkomen waardeloos zijn!

Ook interessant!

  • Zo peperduur is de nieuwe Honda Civic Type R
  • Honda Civic Type R van Max Verstappen opnieuw te koop
  • Honda Civic Type R, koning van voorwielaandrijving, nadert snel
    Honda Civic Type R, koning van voorwielaandrijving, nadert snel
  • Video - Max Verstappen voelt de Honda Civic Type R aan de tand

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

civic, Honda, nurburgring, type-r, Video

Vorig bericht: « Overheid angstvallig stil: tanken weer duur 1 juli
Volgend bericht: Porsche Cayman Safari is Nederlandse vinding »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frenkyboy zegt

    21 april 2023 om 09:10

    Zo, 3 olifanten zwanger?!

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      21 april 2023 om 09:20

      Klimaatverandering hè

      Login om te reageren
  2. stefanvts16v zegt

    21 april 2023 om 09:35

    @willeme: een stalen hoedenplank ontbrak? ;)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 april 2023 om 09:56

      @stefanvts16v:

      Die hoedenplank moet wel van staal zijn gemaakt. Of beton. Anders haal je ‘m er niet uit ;-)

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        21 april 2023 om 10:10

        An sich logisch dat ze hem van staal maken. Dan blijven die 15 AutoStyle speakers tenminste goed vast zitten als je hem op standje niervergruizer zet

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        21 april 2023 om 10:42

        @willeme: een beetje Civic liefhebber koos ‘vroegâh’ voor 28 mm MDF plaat. Perfect voor de montage van dikke speakers, eindversterker en een puike afdekking van je subwoofer in de kofferbak.

        https://www.youtube.com/watch?v=rgR4kLjShkM
        Hoedenplank. Je weet toch!

        Login om te reageren
      • Who_carez zegt

        21 april 2023 om 12:13

        bij mijn ep3 type r weegt de hoedenplank 3 kilo. Een sportstuur maakt 1.5 kilo verschil… Alle beetjes helpen!

        Login om te reageren
    • hondafiel zegt

      21 april 2023 om 10:07

      Hetzelfde voor de loodzware haakjes. Mijn ervaring met het vorige model wereld Civic is dat deze voor mijn gevoel minder solide ontworpen was dan het Europese model ervoor.

      Login om te reageren
  3. dijan zegt

    21 april 2023 om 09:56

    Ja, Honda ,wie anders?

    Login om te reageren
  4. pier zegt

    21 april 2023 om 09:59

    Ik snap dergelijke auto’s nooit echt, je bespaart als je geluk hebt in totaal 50kg op een auto van 1430kg. Geen airco is echt een no go.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      21 april 2023 om 12:02

      Ik denk niet dat de coureur in kwestie zich er om druk maakt, dat het warm is in de auto

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        22 april 2023 om 14:14

        Wel als hij er ontspannen mee in een erg warm land rijd in een mooie outfit.

        Login om te reageren
  5. michiel_vandelft zegt

    21 april 2023 om 10:05

    Heerlijk artikel @willeme, ik heb genoten 🤣👍

    Login om te reageren
  6. basman147 zegt

    21 april 2023 om 10:08

    Ik meen mij te herinneren van vorige pogingen dat er idd dingen waren weggelaten maar dat ze dat toen hadden gedaan om het gewicht van de (niet vastgelaste) rolkooi te compenseren. Waarschijnlijk is dat nu ook weer het geval?

    Maar idd, de pogingen van de fabrikanten zijn met een korreltje zout te nemen. wat dat betreft kan je beter naar het lijstje van SportAuto kijken, die gebruiken tenminste dezelfde bestuurder, alhoewel die ook behoorlijk wat ondersteuning van de fabrikanten krijgen de laatste paar jaar

    Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    21 april 2023 om 10:32

    Niet fucken met het songfestival maat. Ik ga helemaal uit mijn dak hier.

    ‘Zet huilend Sieneke op’

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 april 2023 om 11:58

      @4g63: dat was met die indianentooi op haar hoofd toch?

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        21 april 2023 om 12:42

        Hahaha oja die hebben we ook nog gehad. En natuurlijk de toppers in hun glitterpakkies. Wat een culturele verrijking.

        Login om te reageren
  8. soes750 zegt

    21 april 2023 om 11:39

    Ik meen ook dat ze de bestuurder eerst een liter laxeermiddel hebben laten drinken en een uitgebreid toilet bezoek hebben laten doen. Die volledige sportkuipen snap ik vanuit veiligheidsoogpunt dan wel weer.

    Login om te reageren
  9. Loek zegt

    21 april 2023 om 12:34

    De grootste wassen neus vind ik altijd wel de bestuurder. Niks ten nadele van hun stuurmanskunsten, daar ligt het probleem niet. Maar die absoluut sublieme wagenbeheersing ga jij als normale burger nooit kunnen evenaren.

    Sowieso heb je natuurlijk een onafhankelijke bestuurder à la Stig nodig om de tijden representatief te maken. Allemaal redenen waarom autobouwers tegenwoordig de Ring zien als het wedstrijdje ver-plassen wat telt, terwijl ik juist voor de hot hatch zou kiezen die het beste gevoel biedt. Dat zou de Civic kunnen zijn, daar niet van, maar niet omdat deze in x aantal minuten de Ring over vliegt.

    Login om te reageren
  10. Jetlag zegt

    21 april 2023 om 14:26

    – Edit: gefixt, dank je wel –

    OT: Weinig spannends, maar het zijn leuke weetjes…

    Login om te reageren
  11. utregcity zegt

    21 april 2023 om 14:28

    Als álle fabrikanten hier gebruik van maken, is/blijft de Honda toch de snelste FWD daar op de ring. 😌

    Login om te reageren
  12. Paul58 zegt

    21 april 2023 om 17:47

    Ongeacht de kleine tweaks blijft het wel een hele strakke tijd voor een FWD auto!

    Een RWD BMW M3 of een Alfa Giulia zitten volgens mij rond de 7 minuut 30. Best dichtbij.
    Toevallig kwam ik het filmpje vorige week nog tegen, bizar eigenlijk lekker in een t-shirtje voor het ronderecord gaan haha!!
    https://www.youtube.com/watch?v=5gEdJmIVqLY

    Login om te reageren
  13. alpina007 zegt

    21 april 2023 om 18:22

    Die banden lukken gewoon hoor 😇

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North