• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honderden banen weg bij Volvo, maar waarom?

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 13 mei 2019 om 20:13 – 40 Reacties

Honderden banen weg bij Volvo, maar waarom?


Het gaat toch juist voorspoedig, daar in Zweden…

Het Zweedse automerk Volvo heeft naar het schijnt minder mensen nodig voor zijn activiteiten, want naar verluidt zullen er op korte termijn honderden banen verdwijnen. Dit klinkt niet als een groot aantal, maar aangezien er krap 45.000 mensen in dienst zijn bij het bedrijf, heeft de ingreep wel degelijk een behoorlijke impact.

Het nieuws is bij de internationale pers op de radar gekomen nadat er recentelijk over werd gesproken op de Zweedse radio. Volgens insiders zullen er relatief snel honderden banen verdwijnen. De getroffen werknemers zullen hun baan verliezen, omdat Volvo moet snijden in de kosten die het maakt. De reorganisatie is nodig omdat Volvo een flinke financiële tegenslag moet verteren: ondanks dat het qua verkopen een recordjaar en een nog beter eerste kwartaal in 2019 achter de rug heeft, is de winst onlangs met een vijfde gedaald naar een kleine 300 miljoen euro. Vermoedelijk zullen de positieve cijfers nog verder krimpen, waardoor het merk naar zijn uitgaven moet kijken.

In een reactie aan Automotive News heeft een woordvoerder van Volvo laten weten dat het niet om banen van fabriekswerkers gaat. In plaats daarvan staan vooral de banen van consultants op de tocht. Als het gerucht blijkt te kloppen, dan zullen we hierover ongetwijfeld meer duidelijkheid krijgen.

Ook interessant!

  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?
  • Polestar is evenveel waard als Volvo (?)
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, geld, Volvo

Vorig bericht: « Hamilton en Mercedes verrassen terminaal zieke fan
Volgend bericht: Dit moet je weten over de Toyota Supra in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    13 mei 2019 om 20:15

    Iedereen met kennis van dieselmotoren mag er natuurlijk uit…. Gelukkig zal Audi hun met open armen ontvangen.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      13 mei 2019 om 20:30

      @dutchdriftking: We moeten eens gaan turven bij hoeveel artikelen over andere merken de eerste of een van de eerste reacties toch weer over Audi of VW gaat….

      Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      13 mei 2019 om 21:12

      @dutchdriftking: Zal voor de nodige merken een flinke verbetering brengen..

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      13 mei 2019 om 21:57

      @dutchdriftking: Volgens mij kochten ze vooral de motoren in bij Peugeot en Ford, die waren nou niet om over naar huis te schrijven. Pas vanaf MY2015 ging het lekker met de diesels, op wat olieverbruik na bij de 2.0 D2, D3 en D4 motoren.

      Login om te reageren
      • volvo480gtt zegt

        13 mei 2019 om 23:19

        @RickB: dat was inderdaad zo. De nieuwe 2.0L 4 cilinder is van Volvo zelf. Diesel en benzine is in basis dezelfde. De 1.5 is het zelfde als de 2.0 maar met een kortere slag speciaal voor de T2 (en T3?) automaat.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 mei 2019 om 10:30

        @rickb: die Peugeot diesel motoren waren juist heel goed, stukken beter dan wat VAG in die tijd aanbood.

        Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          14 mei 2019 om 12:42

          @mashell: klopt als je alleen snelweg kilometers rijd. In vooral stadsgebruik hadden die motoren regelmatig problemen.

          Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        14 mei 2019 om 10:51

        @RickB: olieverbruik is vooral ’t gevolg van de absurd dunne olie die erin gaat tegenwoordig. Alles om de frictie te verminderen. In mijn d4 gaat 0w20, dat is net water. Verder wel erg fijne motor, en na een modificatie van de egr-klep ook geen problemen mee gehad (120k gereden)

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          14 mei 2019 om 11:57

          We gooien er enkele % buiten, goed voor de cijfers en de aandeelhouders , overmorgen nemen we er nieuwe aan die we gaan opleiden. En iedere CEO moet toch opzienbarend gedaan hebben hé.

          Login om te reageren
  2. autodidact zegt

    13 mei 2019 om 20:28

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. dracae zegt

    13 mei 2019 om 20:31

    Net nu Volvo weer een beetje mooiere auto’s maakt.. of eigenlijk, kijkend naar het plaatje….heeel veeeel mooiere auto’s!

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      13 mei 2019 om 20:43

      @dracae: Hun werk zit er kennelijk op. Stuur ze maar door naar München.

      Login om te reageren
      • gasskaas zegt

        14 mei 2019 om 16:47

        @karhengst: inderdaad, even kijken of ze die bbq grill kunnen verkleinen.

        Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    13 mei 2019 om 20:43

    Van ‘ik rol’ naar ‘van de payroll’

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      13 mei 2019 om 22:36

      @moveyourmind: Maar gelukkig is daar Telf… Of waren die onlangs overgenomen door KPN?

      Login om te reageren
  5. dwfc zegt

    13 mei 2019 om 20:44

    De fabrieksarbeiders zijn de volgende slachtoffers, eens men 100 % voor elektrische assamblage gaat kan je 20 % schrappen van de loonkosten ! Dit zien aandeelhouders meestal graag !

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      13 mei 2019 om 22:22

      @dwfc: volvo is nog niet beursgenoteerd…

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        14 mei 2019 om 06:54

        @davelepeef: Geely wel

        Login om te reageren
  6. appeltaartislekker zegt

    13 mei 2019 om 20:57

    Want geld en winst.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    13 mei 2019 om 21:14

    Scheelt weer een hoop loonbelasting ..

    Login om te reageren
  8. utregcity zegt

    13 mei 2019 om 21:26

    In China weten ze inmiddels hoe je een Volvo bouwt.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 mei 2019 om 21:44

      @utregcity: precies, voor de kosten van één Zweedse engineer kun je er in China een stuk of zes laten werken – die ook nog eens volgens het 9-9-6 principe (van negen tot negen, zes dagen per week) doorbuffelen.

      Login om te reageren
      • emping zegt

        14 mei 2019 om 06:11

        @RRRobert: nou dat valt ook wel weer mee. Miss 2 max 3. Goede engineers zijn niet meer goedkoop. En dat 9-9-6 is ook lang niet overal. Is meer iets wat Jack Ma heeft bedacht en nu denkt dat ieder bedrijf moet doen.

        Login om te reageren
  9. marinepower zegt

    13 mei 2019 om 21:53

    Wat doet een consultant bij een auto concern?

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      13 mei 2019 om 23:35

      @marinepower:
      Hetzelfde wat ze overal doen: parasiteren op een organisatie.

      Login om te reageren
    • sirprize zegt

      14 mei 2019 om 06:54

      @marinepower: consulteren.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2019 om 10:30

      @marinepower: expertise brengen die ze zelf niet in huis hebben.

      Login om te reageren
  10. RickB zegt

    13 mei 2019 om 21:57

    Om een statement te maken zet ik mijn Volvo binnenkort ook op straat.

    Login om te reageren
  11. MDA zegt

    13 mei 2019 om 22:15

    Ok… We hebben het over ‘honderden’ op een bedrijf van 45000 man? Als de ontslagen 500 man bedraagt is dat krap aan 1% van de werknemers. Dus op een afdeling van 100man, mag er 1 met pensioen. Dat zal schelen in de kosten…

    Login om te reageren
  12. lompey zegt

    13 mei 2019 om 22:25

    Veel minder testwerk. Ze mogen binnenkort toch niet boven de 180 komen

    Login om te reageren
  13. schuimbekje3 zegt

    14 mei 2019 om 00:04

    Nog een reden om nooitmeer een volvo te kopen. Als bedrijf heb je niet alleen een verantwoording naar je aandeelhouders maar ook het fatsoen naar je werknemers en je omgeving. Als je met 20 MINDER winst het nodig vindt om je personeel de shit schrik aan te jagen met het idee ” ben ik degene die ontslagen wordt?” dan hoor je met je bollar op het blok. Ik pak de houten hamer wel.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      14 mei 2019 om 06:56

      @schuimbekje3: welkom in de grote mensenwereld, waar aandeelhouders het beleid bepalen, en winst belangrijker is dan goed werkgeverschap. Het alternatief is overigens niet beter hoor

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        14 mei 2019 om 07:56

        @sirprize: Het is de realiteit. Maar daar kan je wel op tegen zijn toch!

        Beetje flauw om dan over de grote mensen wereld te beginnen.

        Per definitie tegen ontslag zijn is trouwens ook kort door de bocht, dat wel.

        Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      14 mei 2019 om 09:18

      @schuimbekje3: “Vermoedelijk zullen de positieve cijfers nog verder krimpen, waardoor het merk naar zijn uitgaven moet kijken.”

      Jij gaat liever met z’n allen strijdend ten onder?

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      14 mei 2019 om 12:37

      @schuimbekje3: op zich ben ik het wel met je eens, maar ik denk niet dat er volumemerken zijn die de belangen van ’t personeel hoger waarderen dan de invloed van de aandeelhouders. Als dat bepalend zou moeten zijn voor je autokeuze, dan vrees ik dat je terechtkomt bij Königsegg of Morgan of zo.

      Login om te reageren
  14. wimof zegt

    14 mei 2019 om 11:57

    We gooien er enkele % buiten, goed voor de cijfers en de aandeelhouders , overmorgen nemen we er nieuwe aan die we gaan opleiden. En iedere CEO moet toch opzienbarend gedaan hebben hé.

    Login om te reageren
  15. joos straetmans zegt

    14 mei 2019 om 12:52

    Beetje vaag artikel zo, zonder feiten of cijfers. Als de winst 300 miljoen is in een kwartaal, zijn ze er 75 miljoen op achteruitgegaan in vergelijking met 2018. Op jaarbasis maken ze dus 1,2 miljard winst. Ik kan me niet voorstellen dat ze hiervan in paniek raken en nu dus maar een ontslagronde afkondigen. Ook aandeelhouders gaat het vaak om de lange termijn. En consultants : dat zijn toch meestal mensen die je inhuurt? Die staan niet op de loonlijst, en als je ze niet meer nodig hebt huur je ze niet meer in. Dat scheelt direkt in je kosten.

    Login om te reageren
  16. Gulli zegt

    14 mei 2019 om 18:03

    Als ze nou een nieuwe V40 aankondigen met de designtaal van de V60 en V90 kunnen ze die lui zo weer aannemen.

    Login om te reageren
  17. ghost zegt

    14 mei 2019 om 20:06

    Wisten jullie dat Volvo “ik rol” betekent?

    Login om te reageren
  18. volvonietmeer zegt

    15 mei 2019 om 13:29

    Prachtige auto’s die Volvo’s. Begrijpelijk dat er medewerkers weg moeten. Nu alleen maar 4-cyl. ‘Husqvarna naaimachine’ motoren (wel uit Zweden zelf) en geen roffelende 5-cyl meer. Jammer. Daarnaast een senioren i-pad in de middenconsole die je afleidt van het verkeer. Tenslotte worden veel modellen aan de achterzijde uitgerust met twee mega peniskokers waar slechts een lullig slangetje achter zit. Zelf daarom over naar een Audi 6-cyl. Maar wie weet, het blijven fraaie auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North