
Een aantal zaken op een rijtje.
Aan het begin van het jaar werd de Toyota Supra na een haast eindeloze periode van teasers en geheimzinnnigheden eindelijk onthuld. Na een fikse periode van absentie maakte Toyota’s gevierde sportauto een waardige terugkeer, ondanks het feit dat het merk voor de ontwikkeling de handen ineen had geslagen met BMW. Hij is rap, moet fantastisch sturen en ziet er zo mogelijk beter uit dan ooit – al is dit laatste punt natuurlijk zeer subjectief.
Inmiddels is de Toyota Supra in handen van de pers gekomen. Vanavond is de auto gepresenteerd en dit ging gepaard met een uitgebreide uitleg over de auto. Tijdens de presentatie kwamen een aantal interessante feiten over de auto aan bot, die wij graag met jullie delen. We beginnen met de prijzen.
Legend en Legend Premium
Bij aankondiging van de Toyota Supra wisten wij al te melden dat de auto in Nederland een vanafprijs krijgt van 81.995 euro. Voor dit geld krijg je een rijkelijk uitgeruste Supra met een 340 pk sterke zes-in-lijnmotor, die in een sprint naar de 100 km/u maar net onderdoet voor BMW’s nieuwe Z4 M40i. De instapversie, Legend genaamd, krijgt een aantal toffe standaard features. Zo wordt de auto geleverd met alcantara sportstoelen, 19″ lichtmetaal, AVS (Active Variable Suspension), adaptieve cruise control, een 8,8″ infotainmentsysteem met Apple Carplay en navigatie, evenals een achteruitrijcamera. GR Supra Safety + moet een rit in de auto zo veilig mogelijk laten verlopen.
De iets duurdere Legend Premium kost 84.495 euro in Nederland. Wie opteert voor de meer complete versie, krijgt in plaats van alcantara juist lederen bekleding. Daarnaast wordt de auto geleverd met liefst 12 JBL Premium speakers, een head-up display en kan de mobiele telefoon draadloos worden opgeladen. De gelimiteerde A90-editie was nog voor aankondiging uitverkocht, daar kun je naar fluiten.
Hij is even duur als de vorige Toyota Supra!
In tegenstelling tot wat het uiterlijk van de Supra je doet vermoeden, houdt Toyota wel degelijk van continuïteit. Althans, als het gaat om de prijzen van zijn auto’s. De nieuwe generatie is namelijk bijna exact even duur als de oude Supra. Volgens de brochure kostte de Supra met zijn drieliter twin turboblok 26 jaar geleden ruim 177.000 gulden, dat is omgerekend een kleine 81.000 euro. Geinig!
De ‘S’ is geïnspireerd door een bocht op de Nürburgring Nordschleife
Dit wisten we stiekem al, maar het is wel zo gezellig om het alsnog uit te lichten. Het kan natuurlijk niet dat een stuurmansauto als de Toyota Supra niet op een of andere manier een verwijzing maakt naar het meest iconische circuit op aarde. In Japan mogen ze dan een soort replica maken, er is geen enkel afgesloten stuk asfalt dat in de buurt komt van De Groene Hel. Om precies te zijn gaat het om Wehrseifen, die hieronder is te zien. Overigens heeft de Toyota de Supra al ruimschoots getest op de Nürburgring, waarvan akte.
Heb liever een echte BMW
@vondick:
Of een Alpina ..
Wat dan eigenlijk weer juist helemaal geen BMW is ..
@lincoln: of een echte Supra
@kennone: Precies, deze zal een stuk strakker sturen omdat het geen cabrio is en het scheelt waarschijnlijk ook nog in de wegenbelasting. Ik zeg win win!
En door die ronduit schandalige Trump tax kost ie in Amerika de helft ..
NL .. fuck yeah ..
@lincoln: flikker jij gauw een eind op!
Trump bashen is zo 2018!
@ff40: schelden met flikker is zooo 2002. Ga jij maar ff rondje fietsen. En Trump bashen is terecht. Voor iemand die zo vaak fake news meld is het echt genant dat hij veruit de meeste leugens ooit onder alle presidenten verspreid. En dat kun je overal terugvinden. Ook fake news zeker?
@stefje: zeker fake news. Je moet even verder kijken dan je linkse media op je telefoon. Dan had je geweten dat hij in de peilingen van de nieuwe verkiezingen gewoon weer bovenaan staat. Maar dat ‘mag’ je niet lezen van onze media.
@yzord: https://www.theguardian.com/us-news/2019/jan/21/donald-trump-lies-factcheckers
Als jij echt denkt dat Trump kapot gemaakt wordt door linkse media dan moet je je schamen. Als iets zo vaak gezegd wordt door zoveel verschillende bronnen, en je weigert de waarheid in te zien, dan ben je deel van het probleem.
@yzord:
een voordeel van Trump is wel dat we iedereen die het woord Linkse media gebruikt niet serieus meer hoeven te nemen.
Handbak
@creaminator:
Schemerlamp ..
@lincoln: proest?
Bizar, dat die vorige supra zo duur was wist ik niet. Want daar is inmiddels wel wat inflatie overheen en zou vandaag dus veel duurder zijn.
Niemand in NL gaat een Toyota voor + 80.000 euro kopen. Een BMW daarentegen is geaccepteerd voor dit soort bedragen. De Supra zal een witte raaf blijven.
@tazmania: ja helaas wel. Zelfde lot als de gt86 ben ik bang. Een paar demo’s en die worden verkocht.
@tazmania: Ben je de Landcruisers vergeten?
@redbeams: die koopt toch ook niemand in NL behalve een paar overheidsdiensten?
@tazmania: Bedrijven kopen die ook wel, en die zijn flink aan de prijs hoor. Maar veelal een beetje overdreven en onnodig in Nederland, dus ja weinig verkopen
@fanboy: op grijs kenteken. Dan is ie niet zo duur meer nee.
@tazmania: Wat is het nou…niemand of een paar?
@redbeams: een paar is helemaal niemand in verkoopcijfers. Of wil je zeggen dat het een verkooptopper is met hoge aantallen? Punt wat ik ook wilde maken is dat een Toyota status ontbeert. Een Landcruiser doet dat ook, en niet een klein beetje.
@tazmania: Status. Zo een dooddoener. Op iedere straathoek staat dan “status” geparkeerd. De mensen met échte status rijden iets ludieks, vind ik. Geen doorsnee “premium” ding, waar je tijdens een auto meeting in de menigte verdwijnt.
@tazmania: Voor deze nep Toyota ga ik inderdaad geen €80000 neerleggen. Voor een échte Toyota zou ik het gerust overwegen.
Ik heb net een inflatie calculatie website gevonden en 177.000, – gulden na 26 jaar gecorrigeerd voor inflatie zou: 132.713,63€ zijn. Scheelt nog wel even.
@povel: https://www.inflatiecalculator.nl
@povel: dus rond 290.000 gulden. Heb me inderdaad nooit gerealiseerd dat de originele Supra zo duur was.
@fastforward: De vierde generatie was inderdaad een dure auto en fors duurder dan de derde generatie. Het was ook een veel betere auto dan de derde generatie en een serieuze concurrent voor de Ferrari’s en Porsches uit die tijd. Helaas zijn er door die prijs erg weinig verkocht in Nederland.
Een Toyota koop je voor de Toyota motor, omdat die nooit stuk gaan. Als ik dure reparaties wil, koop ik wel een duitser
@baklava:
Tis meer omdat er dan wat in de showroom staat zonder ontwikkelingskosten en typegoedkeuring geneuzel ..
En onder aan de streep wel de gaafste auto op een CLAR platform ..
@baklava: ik las ergens dat de toyota engineers de betrouwbaarheid goedgekeurd hebben. Dus zouden de reparaties moeten meevallen.
@rolov:
Het enige wat goedkeuring nodig had waren de afname afspraken de inkoopprijs en de boete clausules ..
@lincoln: Bullshit. Kijk deze video maar eens. Er kwam wel wat meer bij kijken dan dat.
https://www.youtube.com/watch?v=_jbyzmtgU_0
@rolov: zal wel meevallen, want ze plakken ook Toyota logo’s op PSA bestelbussen.
@rolov: Niet alleen goedgekeurd maar ook actief mee ontwikkeld en verbeterd. Ze hebben daar in Japan élk onderdeel van die motor bekeken/getest en laten aanpassen naar Toyota standaarden. Deze video legt uit wat ze deden (vanaf 8:00) https://www.youtube.com/watch?v=_jbyzmtgU_0
@baklava: haha Toyota motor gaat nooit stuk…. avensis d4 was een regelrechte ramp. Wel lekker sterk maar zeer onbetrouwbaar.
@baklava: das pech hebben want dit is een BMW motor in die supra
@burninrubber: No shit Sherlock
Ik werk in Zeebrugge, België.
Daar stonden dit weekend 6camions met telkens 7supras op!
Op de vooruit plakte gemaakt in Oostenrijk, naar Zeebrugge, levering Canada.
Maf hoe simpel ze waren ingepakt voor een wagen van 85000€
Het interieur oogde me ook maar zeer matig!
Wel mooie kont!
Er waren vooral de kleur rood zwart en grijs.
1 gele versie ook gezien en was niet mis!
@tryme: ze kosten hier 85k. Daar niet he
@tryme: 85k only in NL… Valt best mee eigenlijk als een 4-cilinder premium hot hatch met wat opties meer kost… only in NL…
Het is een strikte tweezitter
De ‘grote’ Toyota Supra is nu een strikte 2-zitter. Dit terwijl de oude Supra en ook de kleine, lichtere GT86 een 2+2 waren. Vooral die laatste is een stuk meer praktisch wat in de praktijk maakt dat ie meer een 911 is dan een Cayman in dagelijks gebruik…
@Onehp: meer praktisch dan een Supra is een argument voor…?
@alfalfa: maakt het makkelijker om hem dagelijks te gebruiken. Sommigen vinden dat belangrijk, want zó leuk is misschien een Supra niet als pure weekendwagen. Maar dat is mijn voorkeur… onze GT86 was 3 jaar onze enige auto en dat waren erg leuke jaren… Menig 911 wordt ook zo gebruikt, en bij de oude Supra vind je ook soms een 3e passagier die met veel plezier meerijdt met de benen opzij… Of wat extra bagage op een langere tocht… Na wat langer in het bezit hebben begint men zulke verschillen op te merken die nu helemaal niet opgemerkt worden, dat is alles…
@Onehp: waarom is hij zo strikt dan? Moet je eerst je huiswerk maken voor hij je een rondje laat rijden ?
@povel: You are not good snick
Erg benieuwd of deze echt anders is dan de Z4.