Waarom zou je nu in hemelsnaam een automaat in je GR Yaris willen hebben?
Toyota geeft overduidelijk om de petrolheads. Het begon een tijdje geleden met de Toyota Yaris GRMN en de GT86. Nu hebben we een GR Yaris, een GR Supra, GR86 en er komt een GR Corolla aan. Op de GR Supra na hebben ze allemaal een ding gemeen: een fijne old-school handbak.
En zelfs voor die GR Supra is er een oplossing, want Toyota heeft een handbak in de planning voor die BMW Z4 Coupé met extra fabrieksgarantie. Maar wat blijkt, Toyota is bezig met een automaat voor de GR Yaris!
GR Yaris met automaat
Dat bevestigt het doorgaans goed geïnformeerde Japanse Car Watch. Destijds hadden ze de handbak voor de Supra ook al vroeg op de korrel. Het zijn overigens niet alleen geruchten, Toyota is daadwerkelijk al aan het testen met een GR Yaris met automaat in de Toyota Gazoo Racing Rally Challenge. Die auto wordt bestuurd door niemand minder dan Shigeru Hayakawa, de vice-bestuursvoorzitter van Toyota.
Het is wel de bedoeling dat het een ‘leuke’ automaat wordt. Dus met schakelflippers die werken zoals in een raceauto: naar je toe voor opschakelen, van je af voor terugschakelen.
Een ander voordeel is dat de GR Yaris sneller zal zijn, want met de achttraps automaat heb je twee extra versnellingen en het voordeel van kortere overbrengingen. Waarschijnlijk zal de schakeltijd ook iets sneller zijn.
Omzet
De belangrijkste reden is natuurlijk omzet. Met een automaat kan Toyota een stuk interessanter maken. Ondanks dat er veel petrolheads zijn die zweren bij een handbak, schijnen er meer dan voldoende prospects te zijn die een automaat wensen.
Destijds werd de Hyundai i30N enkel geleverd met handbak, maar de automaat heeft de Zuid-Koreanen geen windeieren gelegd. Bij veel andere Hot Hatches is de automaat vaak de enige optie. Wanneer de automaat voor de GR Yaris komt en of deze specifieke versie überhaupt naar Nederland komt, is uiteraard nog niet bekend.
Meer lezen? Dit zijn 9 dikke compacte Toyota’s!
Robert zegt
Tja, met die moderne automatische versnellingsbakken is er ook weinig meer mis mee om toch sportief te kunnen rijden.
petroldrinker zegt
Gaaf! Juist da variant die ik zou willen, lekker flipperen 👌
karhengst zegt
Voor een dergelijk pretbakkie graag een handbak. Maar de keuze is begrijpelijk, de schoorsteen moet ook roken. Daarnaast heb je als handbakbezitter de kans een nog unieker model in handen te hebben, want er zal vast een deel van de klandizie gekannibaliseerd worden.
Foramen zegt
Top! Vind de interactie van flipperen veel leuker dan roeren.
Johanneke zegt
Altijd liever de handbak willen, maar mijn mening is ook maar een mening. Voor de absolute kanonnen is een automaat goed te verantwoorden, want sneller. Maar zo’n yaris is geen kanon, gewoon een snelle pretwagen. Daar maakt die paar tienden sneller naar de 100 weinig uit, dus lijkt mij de enige juiste keuze een handbak.
Michel-GR zegt
Ben blij met die handbak, korte verzetten waar je makkelijk en snel doorheen gaat.
Waar ik ook erg blij van wordt is dat nu ook de 2e cpu gekraakt is en dat eindelijk de vmax van 230 verwijderd kan worden!
sportabgasanlage zegt
“want met de achttraps automaat heb je twee extra versnellingen en het voordeel van kortere overbrengingen”
Dat is geen garantie. Mijn 981 heeft de PDK met 7 versnellingen, toch rij ik al 130 in de tweede versnelling. Dus voor het fun rijden gebruik je in de praktijk maar 3 versnellingen. De 4e tm 6e versnelling zijn er vooral om de topsnelheid te kunnen halen, de 7e alleen om het verbruik/uitstoot laag te houden.
nicolasr zegt
@sportabgasanlage: is dat zo ja? Ik dacht juist dat de versnellingen van de 7-traps pdk veel korter waren dan in mijn handgeschakelde zesbak. Zat er zelfs al over te denken om tzt mijn Boxster in te ruilen voor een met pdk omdat ik de verzetten in mijn auto zo lang vind. Maar als dat nauwelijks verschil maakt (ik haal ook 130 in z’n 2) heeft dat ook geen zin. Misschien moet ik eens in een pdk rijden om het verschil te voelen. Kan ook handig zijn.
Heb ik weer iets geleerd! 👍🏻👍🏻