Hybride BMW’s weten vanaf vandaag wanneer ze in een grote, Nederlandse binnenstad rijden en schakelen dan meteen over naar elektrisch rijden. Zo heb je in een grote stad een schonere lucht. Wat wel zo fijn is voor het inademen.
Leven in een stad is niet goed voor een mens. Althans, als we kijken naar de fysieke gezondheid dan. CO2-uitstoot, fijnstof, de herrie van verbrandingsmotoren. Hier word je als stedeling dagelijks mee geconfronteerd en betekent volgens sommige onderzoekers dat je als stedeling (iets) korter leeft dan een plattelandse boer.
Maar BMW gaat daar een klein beetje verandering in brengen. Met wat ze noemen de eDrive Zones. Dankzij satellieten weet een auto immers waar deze op ieder moment is. BMW gaat nu die informatie gebruiken, om te onderscheiden wanneer een auto in een binnenstad is. Om precies te zijn, wanneer een auto in Rotterdam, Utrecht, Den Haag of Amsterdam is. Zodra een plug-inhybride BMW in een van deze steden is, schakelt deze automatisch de verbrandingsmotor uit en gaat deze puur elektrisch verder rijden. Ideaal, toch?
Natuurlijk moeten de accu’s daarvoor wel vol zijn: de PHEV’er die zijn auto nooit oplaadt, zal hier niet zoveel aan hebben. BMW zegt trouwens ook niet wat er gebeurt als een auto in de binnenstad zonder stroom komt te zitten. Al dicteert ‘gezond verstand’ dat de benzinemotor dan gewoon weer aanspringt.
Voor de eDrive Zones werkte BMW samen met de gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit. Eind 2018 testten zij met vijftig BMW-bestuurders dit systeem. Ruim negentig procent van de binnenstadkilometers legden zij elektrisch af. Hoeveel deze bestuurders daarvoor met hun hybride elektrisch reden in de binnenstad, schrijft BMW niet. De precieze winst is daardoor onduidelijk. Toch is negentig procent een behoorlijk aandeel die aangeeft dat PHEV’s dus tóch elektrisch kunnen rijden! Ook onze Wouter deed mee aan deze test.
Ben je nou zo’n plug-in-BMW’er die dit systeem graag wil gebruiken? Goed nieuws, je hoeft er namelijk niks voor te doen. BMW gaat je auto automatisch updaten, deze functie staat standaard ingeschakeld. Bij het inrijden van zo’n zone krijg je een melding te zien, waardoor je niet hoeft te schrikken als je benzinemotor opeens uitschakelt.
Nederland is niet uniek qua eDrive Zones. Ook in Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland zijn deze zones. Steeds meer auto’s gaan deze zones kunnen gebruiken: BMW verwacht dat dit jaar twintig procent van de verkochte BMW’s geëlektrificeerd gaat zijn. PHEV’s gaan hier de sterkste groei in zien, zo denkt het Duitse autobedrijf. Welke de beste keuze is qua elektrische actieradius? Dat is de BMW X5 xDrive45e met een range van negentig kilometer.
Dutchdriftking zegt
Doen heel veel hybrides dit al niet door middel van de navigatie? Zodat je het meeste rendement uit je batterijen kan halen?
FiXeR zegt
De Passat GTE doet dat niet automatisch, maar ik probeer het eigenlijk altijd wel zelf zo uit te kienen dat ik alle stukjes in de stad elektrisch afleg. Naast het milieu-aspect rijdt elektrisch ook gewoon veel lekkerder in de stad.
kevin1989 zegt
@dutchdriftking: dat klopt volgens mij wel. Althans de Mercedes C350e bewaart onder de eco modus de capaciteit van de batterij voor wanneer je in de stad rijdt (wanneer je een langere rit in de navi hebt staan waar ook snelweg tussen zit).
stephane8200 zegt
Mooie foto’s Luuk ;)
w0ut zegt
Die 90km bij de X5 xdrive 45e, maak daar maar 65km van. Meer haal ik niet uit de mijne. Desondanks zijn 70% van mijn verplaatsingen volledig electrisch.
Die edrive zones zijn al een tijdje beschikbaar, niet? Kreeg in januari al meldingen telkens ik Leuven, Belgie in reed.
dwfc zegt
Dat vind ik nog veel Wout, je hebt maar een afwijking van 30 % tov de wltp waarde.
Met de 745 e ( kleiner accu pakket ) duikel ik van de theoretische 55 km
naar 30 a 35 km tijdens de week in de drukke ochtendspits / stadsverkeer.
Maximaal haal ik 42 km bij een autoluw verkeer.
Van mijn totale rijafstand is + 70 % elektrisch.
Ik hoop dat ze de volgende 745 e kunnen aanbieden met een batterij die effectief 100 km haalt.
Idd. die zijn reeds een tijdje beschikbaar op de duurdere modellen van BMW.
xlr8rcarbon zegt
Toen ik vanavond op mijn werk de stekker eruit (X5 45e) haalde was het aangegeven rijbereik 107km. In de ochtend met gemiddeld 19,7kwh 59km gereden en had nog 49km rijbereik over. Ik heb nu sinds 1 februari 3800km gereden waarvan 3400 elektrisch. Gemiddeld verbruik 24,4kwh. Recept,: Electric ind met onderstel in sportstand, banden op spanning, geen airco of ventilatie aan en enkel accelereren en afremmen via de ACC. Oh ja en niet boven de 100 rijden.
flutterby zegt
Voor de niet stekkerende berijder zou het fijn zijn als de auto zelf de accu voldoende oplaad om de stad in en uit te rijden wanneer de navigatie op een stad ingesteld staat.
rutgerg zegt
@flutterby: of dat de auto weigert dat navigatiedoel te accepteren totdat er geladen is ;-)
w0ut zegt
Doen de BMW’s al via ‘adaptive drive’. Als je eindbestemming in een ‘ezone’ is spaart hij je batterij zodat je genoeg range hebt voor in de ezone te rijden. Als je niet genoeg range hebt kan hij tijdens de (voorafgaande) rit de batterij bijladen via de motor. Dat geeft wel een hoger verbruik natuurlijk. Tijdens een uur autostrade rijden laad ik de batterij van mijn X5 45e, voor 80% op. Gebruik het bijladen tijdens het rijden echter zelden.
dwfc zegt
Dat is ook zo als je batterij leeg is.
Maar dan moet je in sportstand en liefst op een heuvelachtig parcours zodanig er heel veel rem regeneratie is. Vorige zomer is me dit is Sussex / Kent aardig gelukt in een zeer heuvelachtige omgeving.
Op 1 uur rijden had ik 22 km opgeladen. Veel gas geven helpt natuurlijk ook om op te laden.
Esprit_de_Flandre zegt
Je zou verwachten dat dit er al tijdje is toch? Dat is precies het nut van een PHEV. En het zou zeker mogen uitgebreid worden naar veel meer steden en ook dorpen. Moeilijk moet dat niet zijn, aangezien je gps tot op de meter nauwkeurig weet waar je bent…
ericd zegt
DAT is hoe het zou moeten. Dan kun je ook een ‘best of both worlds’ hebben. Niet afhankelijk zijn van onderweg elektrotanken maar tussentijds op de ICE opladen, en als je bijv. Parijs nadert, overschakelen naar een volle accu om emissieloos de stad binnen te rijden.
reactief zegt
Misschien wel een betere oplossing dan volledig elektrisch rijden. Uitstoot beperken waar je het niet wilt hebben, geen beperking in range tijdens de lange ritten. En genoeg grondstoffen beschikbaar om een veel groter deel van de auto’s semi te elektrificeren.
fanboy zegt
Ja maar er zijn ook genoeg grondstoffen beschikbaar om alle auto’s te elektrificieren, aldus onderzoek van Ford tijdje terug.
Op zich is het PHEV concept wel leuk, maar dat kunnen we al jaren doen. En je moet 2 systemen hebben, met kosten van dien. Volledig elektrisch zal, vooral bij kleinere auto’s, uiteindelijk goedkoper zijn.
baklava zegt
Kan je het ook zelf bepalen?
mashell zegt
Je kunt er ook gewoon voor kiezen om niet naar zo’n stad te rijden. Of de P+R faciliteiten te gebruiken.
dwfc zegt
met paard en kar !
mashell zegt
@dwfc: de methaan emissies van zo’n paard zijn onverantwoord in de binnensteden.
joki zegt
Hoe moet je, de dag van vandaag, nog een scheve schaats rijden?
dwfc zegt
Een oldtimer kopen die niet connected is en trackervrij !
jaapiyo zegt
Big BMW is watching you.
fanboy zegt
Je bent niet bekend met de werking van GPS?
w0ut zegt
Jij ook niet precies. Want GPS doet geen tracking. Is een extreem nauwkeurig signaal dat door radio’s opgevangen wordt. Veder doet dat niets. Smartphones, fitness watches, autofabrikanten etc bouwen er wel extra tracking functionaliteit rond. Maar GPS zelf is een behoorlijk dom maar nauwkeurig (radio) signaal.