BMW X5 nu als ook bijna 400 pk sterke hybride

Auteur: , 37 Reacties

Met een dikke zespitter in het vooronder.

Het houdt niet op, niet vanzelf. Althans, de stroom aan persberichten die vanuit München onze kant op komen gewaaid. Nadat we gisterenavond te horen kregen dat je binnenkort met je auto kunt praten en vroeg op de ochtend de krachtigste X2 door het strot kregen geduwd, moeten we nu ook nog een nieuw (hybride) topmodel van de BMW X5 zien te verteren.

Nu, dit is niet zozeer een lastige opgave, want de nieuwe BMW X5 xDrive45e iPerformance is op zich zeker geen verkeerde auto. Als je het ontwerp van de nieuwe BMW X5 kunt verdragen, dan zul je zeker blij verrast zijn door datgene wat onder de motorkap ligt. BMW heeft het krachtigste hybridemodel van de X5 voorzien van precies 394 pk en 600 Nm koppel. Dit is vooral te danken aan het feit dat BMW de motor heeft opgewaardeerd van een viercilinder naar een zescilinder. Dit blok an sich produceert 286 pk, de elektromotor mikt er nog eens 112 pk bovenop. Overigens heeft ook deze BMW de welbekende achttraps Steptronic-automaat. Mede dankzij het snelle schakelen heeft de auto slechts 5,6 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Zijn topsnelheid ligt op 235 km/u.

BMW X5 nu als ook bijna 400 pk sterke hybride

De elektrische systemen van de grote grove stekkerauto nemen als vanzelfsprekend de nodige ruimte in. Bij de X5 verdwijnt er in de kofferbak 150 liter, waardoor je 500 liter overhoudt met de stoelen overeind. Klap je de achterbank neer, dan heb je echter nog een fatsoenlijke 1.716 liter aan ruimte over. De hybride X5 xDrive 45e iPerformance komt puur op elektrische kracht 80 kilometer ver. Daarnaast kun je, eveneens puur op elektrische kracht, voortaan 140 km/u rijden in plaats van 120 km/u.

De BMW X5 xDrive45e iPerformance wordt in de loop van dit jaar op de markt gebracht. Het is nog niet bekend hoeveel de auto moet gaan kosten. Bekijk HIER de overige prijzen van de BMW X5.



37 reacties

Waarom gooien ze dat getallen systeem niet overboord. Heb echt geen idee meer hoe krachtig een 35, 40, 45e of 60 nu daadwerkelijk is. Pak gewoon het aantal pk’s en deel dat door 10.
400 pk 5 serie wordt dan 540
En 150 pk 1 serie wordt 115.
@loserboi932: nee joh, dat is veel te simpel gedacht. Zo kunnen de ingenieurs niet aan het werk blijven. Het zijn net ambtenaren daar, ze houden zichzelf aan het werk.
@loserboi932: waarom moet het vermogen in pk (waarom niet kilowatt?) terugkomen in de modelnaam, wat is daar het praktisch nut van? Het is gewoon een naam zonder enige logica. Het lijkt zo te zijn dat een duurder model een hoger nummer heeft maar een M3 is weer duurder dan een M140i. Het is gewoon één grote rommelbende en dat is bewust zo gedaan.
Dit is volgens mij wel de X5 die je moet hebben qua motorisering. Snel zat en zuinig genoeg voor de dagelijkse praktijk en lange ritten.
@berlinetta: idd, een soort XC90 T8 lijkt dit.
@720s: Alleen dan met een zescilinder en echte 4WD in plaats van een viercilinder en voorwielaandrijving zodra het accusap op is.
@berlinetta: Exact. Droomauto dit, iedereen: koop SUV’s!

Oh wait.
@720s: Inderdaad…de lexus rx was z’n tijd ver vooruit ;)
@720s: nope
@berlinetta: en vrijwel geen bpm!
@henkhupelschoten: als dit de toekomst is, dat alle fabrikanten dit soort hybrides gaan uitbrengen, dan kan je de klok erop gelijk zetten dat de overheid ongetwijfeld snel weer met aanpassingen komt om toch grote(re) sommen BPM te innen.
Voor de belgische markt is het totale gewicht en de grote van de batterij van belang. Heeft iemand deze cijfers?
@w0ut: Echte cijfers zijn er nog niet, maar ik kan u mededelen dat de nieuwe X5 iPerformance gezien wordt als echte PHEV volgens de huidige fiscaliteit
@w0ut: ik gok op een 20kwh accu
@w0ut: http://www.mynewsdesk.com/no/bmw-no/images/bmw-x5-45e-iperformance-1410949

Volgens BMW’s press release in Noorwegen is de accucap. 18.4 kWh.

Ze leggen ook uit dat de 80km gemeten is volgens NDEC2.0 en dat het 75km volgens WLTP.

Veel rijders zullen hier genoeg aan hebben voor dagelijks woon/werk verkeer.
De bmw x performance i drive x5 45e efficient dynamics m edition
Geef een aap een gouden ring, ‘t is en blijft een lelijk ding
Doe mij dan de XC90 T8 maar :-)
Eindelijk een zescilinder hybride! Nu dit nog even in de 5-serie Touring gooien en ik ga het serieus overwegen als volgende auto. 286 pk voor de zescilinder laat overigens meer dan voldoende ruimte voor een 50e uitvoering met iets van 450 pk. Dit lijkt me best of both worlds: relatief zuinig in de stad en toch het mooie geluid van de zes-in-lijn.
@frederik: eindelijk? Sport turismo dan…
@9114life: Die is gaaf, maar minder praktisch (kofferruimte en ruimte op achterbank met drie kinderen). Bovendien iets te flashy naar mijn smaak.
@frederik: kofferruimte is inderdaad wat het is. Achterbank daarentegen is zeer ruim en 2 zitplaatsen zitten zeer comfortabel. 3e uiteraard minder. Dus ja met 3 kinders zou ik ook voor andere kiezen.
in de meeste landen zal het een duur snoepje worden.
In NL zal ie wel goedkoper zijn dan de 40i.
Wel grappig dat ze hetzelfde blok dus wat terug hebben gedraaid, aangezien de normale 40i 340pk zou krijgen.
Prachtige techniek, spijtige looks.
Diesel hybride of een benzine hybride?
@jack_abarth: ik ging ervan uit dat het benzine is. Het koppel is wel aan de lage kant voor een diesel.
@berlinetta: benzine, ik zie het zojuist op foto 16 staan.
Ik ben nog steeds geen fan van deze generatie x5. Doe mij maar de Volvo XC90 t8. Veel chiquer.
@pietertjep85d: BMW en Volvo’s zijn niet met elkaar te vergelijken, de xc90 ziet er mooi uit en brengt je prima van a naar b, het grote verschil met een BMW is de techniek die het mogelijk maakt veel meer dan dat te kunnen. Als je ook om het autorijden zelf geeft is er maar één keuze.
@dirkh: Als je echt van autorijden houdt, dan moet je in mijn ogen geen SUV kopen.
@dirkh: wat kan je meer als je motor twee cilinders meer heeft? Vaker met het meisje van het tankstation flirten wellicht?
@mashell: Loopcultuur en geluid. Maar als je daar niets om geeft, vind je dat vast geen zinnig antwoord. En geloof niet in het verbruiksprookje van een vierpitter. Ik ken genoeg mensen die 1 op 6 rijden met hun T8.
@mashell: ja dat ook haha, maar ik doelde meer op de ondersteltechniek, dat nog steeds een van de unieke punten van het merk is.
Niks mis mee.
De varkensneus wordt alsmaar groter en groter… Vreselijk die grote nieren met gigantische lompe chrome randen.
Pffff hoe slecht is dit. Zoveel heeft de XC90 T8 ook….. BMW kom op maar er 772 van net als Tesla. Losers
@drommedaris: Dat is een hele andere prijsklasse. De (772pk) Model X kost bijna het dubbel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).