
Wat Renault kan met de nieuwe 5, doet Hyundai met de Pony EV Heritage.
Het terugbrengen van lijnen van vroeger naar de auto’s van nu is het helemaal. Ook het recyclen van oude namen zie je steeds meer gebeuren. We kunnen het alleen maar toejuichen met al die enorm moderne SUV’s van tegenwoordig. Honda gaf eigenlijk een voorzetje met de elektrisch E, Renault heeft de 5 Concept en nu is Hyundai aan zet met deze moderne Pony.
Hyundai Pony EV Heritage
Het merk heeft in de Hyundai Motorstudio in de Koreaanse badplaats Busan de tentoonstelling ‘Design to Live by’ geopend. Met deze tentoonstelling is ook een moderne interpretatie van de Hyundai Pony uit 1975 te zien. Deze retro auto zie je op de afbeeldingen in dit artikel. Voor zover bekend heeft het Koreaanse merk helaas niet de ambitie om deze auto tot een productiemodel te maken.
De Pony EV Heritage heeft andere lampen en een ietwat gewijzigd ontwerp, maar lijkt nog grotendeels op het ontwerp uit de jaren zeventig. Het interieur is wel compleet getransformeerd in vergelijking met het origineel.
Een compacte kleine hatchback zie je anno 2021 amper meer, dus het zou wel uniek zijn. Wellicht dat Hyundai toch stappen gaat maken als er genoeg positieve geluiden klinken over deze Pony EV Heritage.








Mooie details, die raamslingers en meters maken het helemaal af.
Het is inderdaad een vet cool back-to-the-future interieur.
Ik hoop dat ie qua kwaliteit wel op de huidige norm zit. Wij hebben vroeger zo’n pony gehad. Dat ding was me toch episch slecht. Zelfs dingen als de thermostaat van de verwarming kon eenvoudig stuk, waardoor je zomers ook nog 50 graden uit de roosters kreeg. Het onderstel zat ergens tussen zompig en roeiboot op open zee, en vocht zat standaard in de binnenruimte. De pony had een hoop “karakter” zal ik maar zeggen, haha
Geweldig als een merk dit op een goede manier doet met een iconisch model uit het verleden.
Maar een Hyundai Pony… Proest.
Omdat ze zelf ook wel weten dat de Ioniq 5 vooral op een Lancia Delta lijkt moeten ze die Ioniq 5 zien te koppelen aan een ander (niet zo goed gelukt) Giugiaro ontwerp: de Hyundai Pony.
Tsja de oer Pony was dan ook ontwikkeld met behulp van de man die bij British Leyland de Morris Marina had mede ontwikkeld.
Het ontwerp was van Giugiaro’s Ital design en de techniek bestond uit oude Mitsubishi en zelf ontwikkelde Ford Cortina bral.
De enige auto waarvan de radiateur doorroestte !
In m’n studententijd had een vriend van me er eentje. Gekocht voor minder dan 500 gulden, met nog negen maanden apk. Wat. Een. Hok. En levensgevaarlijk bovendien. Op dat soort momenten was die OV Studentenkaart nog niet zo’n slecht alternatief, hoor.
Toch vind ik bovenstaande restomod(?) wel gaaf hoor. Het design an sich vind ik helemaal zo lelijk nog niet.
Alle jongetjes die vroeger een poster van een Hyundai boven hun bed hadden hangen willen deze vast hebben…
@escort77: dan stond er waarschijnlijk een pikante dame bij op de foto.
Heel slim dit. Je historie die niet echt aantrekkelijk was destijds toch cool weten te maken.
En dan met duidelijk verwijzingen naar de Inoniq 5 die gebaseerd zou zijn op deze auto.
Maar ook tof gedaan! Ziet er cool uit!
Spiegels op de spatborden altijd 1 !!
De Pony was misschien niet de beste auto ter wereld, maar deze vind ik wel mooi. Een verademing vergeleken met alle lijntjes en vouwtjes van moderne ontwerpen.
@RubenPriest: “Een compacte kleine hatchback zie je anno 2021 amper meer, dus het zou wel uniek zijn.”
Misschien kijk ik niet goed om me heen, maar volgens mij zie ik verdomd weinig kleine of compacte auto’s rondrijden die géén hatchback zijn. Misschien bedoel je juist dat de oorspronkelijke Pony juist níét als hatchback verkrijgbaar was (uitsluitend 2- en 4-deurs) maar als ik de plaatjes zo bekijk is dat juist één van de eigenschappen waarmee deze retro-EV breekt met het origineel…
Heel erg gaaf!
En een kathode klokkenwinkel, grandioos. Fraai en zeer origineel.
@jochen: dat is inderdaad het enige absoluut briljante aan deze conceptcar
Ik zie de link met de Renault 5 concept niet zo. Die past meer in het rijtje Fiat 500/Mini Cooper; een modern ontwerp dat zeer zwaar leunt op de designtaal van het origineel. En ja, dat die Renault 5 een EV is, is logisch gezien de tijd waarin we leven. Als Renault hem 15 jaar eerder had bedacht, was het een auto met een 1.0 driecilinder geworden.
Deze Hyundai Pony EV Heritage is veel meer een restomod waarbij de oude basisauto wordt behouden, maar wordt verfraaid* met moderne materialen en elementen. In dat opzicht lijkt de auto veel meer op die Manta-e die Opel laatst teasde, maar nog onthuld moet worden.
Het verschil met Renault is dat de 5 een icoon is, en de Pony een afgrijselijk hok dat iedereen net zo’n beetje uit zijn nachtmerries heeft verdrongen.
Voor je het weet verspreidt deze ziekte zich en gaat iemand in Engeland een restomodderig EV-iets maken dat op de Morris Marina is gebaseerd.
Brrrrrr….
De Pony, daar heeft mijn moeder een Hyundai-trauma aan overgehouden.
“Onaangenaam, in elk opzicht” is haar samenvatting.
Ik zei het vorige maand al, de Ioniq 5 is retro-Hyundai en de kruising tussen een oude Colt en Pony Sedan…