• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai en Kia ontwikkelen sneeuwkettingen in banden

Auteur: willeme, gepost 11 december 2023 om 15:05 – 4 Reacties

Hyundai Kia sneeuwkettingen

Hyundai en Kia hebben een vondst waarbij de sneeuwkettingen IN de banden zitten. Da’s slim!

Het winterseizoen komt er weer aan! Officieel is het natuurlijk nog herfst, maar de koude maanden staan te trappelen. In Nederland is het spannendste als de Rayonhoofden bij elkaar komen. Gelukkig heb je in de Alpenlanden nog wel een paar maanden winterpret.

Het enige nadeel van wintersport is dat je soms te maken hebt met sneeuwkettingen. Met winterbanden en vierwielaandrijving kun je heel eind komen, maar soms zijn de situaties dusdanig dat je even gebruik moet maken van sneeuwkettingen. Het zijn ondingen om om de auto te leggen, maar daar hebben Hyundai en Kia een oplossing voor. Het Zuid-Koreaanse concern heeft namelijk sneeuwkettingen ontwikkeld die in de band zitten.

Hyundai Kia sneeuwkettingen

Sneeuwkettingen van Hyundai en Kia

Ze hebben maar één afbeelding meegestuurd, maar het kan zijn dat je dat niet helemaal duidelijk vindt. Daarom zijn. we blij dat ze ook een videootje hebben gemaakt waarbij ze uitleggen hoe Hyundai en Kia hun sneeuwkettingen in het wiel hebben bedacht.

Het idee is eigenlijk simpel. De sneeuwkettingen zitten altijd in de band. Middels elektra kunnen deze ietsje naar buiten zetten, waardoor de werking van een sneeuwketting simuleert.

Nog wel eventjes testen

Het ziet er wel naar uit dat het een vrij complexe oplossing is voor een issue dat niet héél erg veel voorkomt. Zie het een beetje als skischoenen. Als je wil gaan skiën, is het verreweg het beste schoeisel. Maar zelfs bij het halen van wat Kaiserschmarrn zitten die dingen al hopeloos in de weg. Niet handig.

Aan de andere kant is het natuurlijk tegen onze natuur in om toe te geven dat dingen inderdaad beter en makkelijker kunnen. Dat wisselen van de kettingen is toch iets dat ons mannen echt mannen maakt.

Of de geïntegreerde sneeuwkettingen het productiestadium gaan halen, is nog niet zeker. Hyundai en Kia willen wel, maar er is natuurlijk nog een hoop werk te doen voordat jij ze onder je Kia Sportage of Hyundai Tucson kan monteren. De patenten worden nu aangevraagd en verder moet de technologie uitgebreid getest worden.

Headerfoto: Artic Trucks Santa Fe AT38

Ook interessant!

  • Hyundai en Kia roepen 3.370.000 auto's terug vanwege brandgevaar
  • Kia Hyundai makkelijk stelen
    Kia en Hyundai veel te makkelijk te stelen
  • Nieuwste compacte Kia is voor Afrika tot in Amerika
  • TikTok challenge kost Hyundai en Kia een godsvermogen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, Kia, sneeuw, sneeuwkettingen

Vorig bericht: « Superkleine auto van Renault en Volkswagen wordt een ding
Volgend bericht: Mercedes-AMG C63 S E Performance – test en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 december 2023 om 15:45

    Ik zou liever zien dat de michelin easy grip evolution door de Alphen landen geaccepteerd zou worden als volwaardig sneeuwketting. Geen ruimte in de auto, (dus liggen ze jaar rond op je reservewiel) zeer eenvoudig te monteren, geen schade aan velg of wielkast, allemaal top. Ja ze gaan minder lang mee en je kan wat minder hard, dan met echte kettingen, maar dat is het mij wel waard.

    Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    11 december 2023 om 16:08

    Ik krijg flashbacks naar de Animal Power Pickup, of Jayce and the Wheeled Warriors.

    Ok ik ben officieel oud.

    Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    11 december 2023 om 17:33

    Dit lijkt me vooral erg duur en erg onnodig. Meer leuk voor de PR dan enorm bruikbaar in de praktijk.

    Login om te reageren
  4. pietertje123 zegt

    11 december 2023 om 18:28

    waarom zou je aan de bovenkant die griprandjes uit willen laten steken?

    Als je die rode ring omlaag drukt, dus uit het centrum naar beneden terwijl de velg blijft zoals die is, dan heb je aan de onderkant de benodigde kracht om iets naar buiten te drukken. Niks electrisch voor nodig. Eventueel het omlaag drukken van die ring.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North