• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Superkleine auto van Renault en Volkswagen wordt een ding

Auteur: willeme, gepost 11 december 2023 om 14:06 – 12 Reacties

Renault en Volkswagen

Renault en Volkswagen gaan wellicht samen een kleine auto ontwikkelen

Op dit moment gebeurt in autoland iets heel erg vreemds, zekert in Europa. Van de EU moeten auto’s zuiniger en schoner worden. De eisen zijn nu dermate streng en eigenlijk onhaalbaar, dat fabrikanten zich in allerlei bochten moeten wringen om maar auto’s te mogen verkopen.

De makkelijkste manier is elektrische ondersteuning, waardoor de benzinemotor in de WLTP-test niet alles zelf hoeft te doen. Of plug-in hybrides, waarbij een groot gedeelte elektrisch gereden kan worden en er een verbruik uit komt rollen van 1 op 60. Nu is het mogelijk om met een PHEV heel erg zuinig te rijden, maar het is ook mogelijk om extreem onzuinig te rijden.

Geen A-segment auto’s meer

Voor grote auto’s heeft deze methode zin, denk maar aan de nieuwe Porsche Panamera E-Hybrid, Volvo XC90 T8 of BMW XM. Iedereen weet dat je die extreem gunstige waarden never nooit niet gaat halen, maar dat maakt dus kennelijk niet uit.

Volkswagen Up

Aan de andere kant zorgt het ervoor dat er geen kleine auto’s meer zijn. Het loont simpelweg de moeite niet om de auto’s aan te passen. Ze worden daar namelijk duur van. Ergo: alle fabrikanten laten het A-segment voor wat het is en het geval van Ford bijvoorbeeld ook het B en straks ook het C-segment.

Volkswagen en Renault bundelen krachten

Vergeeft u ons de veel te lange intro, maar dit is precies de reden waarom Volkswagen en Renault aan het kijken zijn om samen een kleine auto te gaan ontwikkelen. Ondanks dat de markt enorm groot is voor kleine auto’s, is het wel van belang dat de prijs laag gehouden kan worden. Dat was voor Volkswagen destijds een probleem met de Lupo, die ongeveer even duur was om te produceren als een Polo.

A-segment GTI

Renault heeft ook een historie als het aankomt op A-segment auto’s. De eerste generatie Twingo is misschien wel de beste A-segmenter aller tijden. Dus als die twee gaan samenwerken, is er potentie voor een kiloknaller.

Onder de ID2

Volkswagen heeft al laten vallen bij de introductie van de ID2all concept dat er een model onder gaat komen. De ID2 zal er zijn vanaf zo’n 25 mille, maar het kleintje van Volkswagen en Renault moet minder dan 20.000 euro gaan kosten. Het is de bedoeling dat beide merken zo’n 200.000 tot 250.000 auto’s op jaarbasis kunnen gaan verkopen.

Dit zijn overigens plannen die nog besproken worden. Er is nu nog niets officieel naar buiten gebracht. Beide merken zijn echter op zoek naar een partner voor een kleine auto, om zo de ontwikkelingskosten te kunnen delen. Dit segment ligt nu nog helemaal braak en het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat alle 34521 nieuwe Chinese automerken ook dit segment willen overnemen.

Renault heeft overigens een lading elektrische kleintjes in de wachtkamer staan. Denk aan de R5, R4 en zelfs een Twingo. Die laatste lijkt overigens qua omschrijving de auto die VW ook wil gaan bouwen. Het ‘probleem’ voor Renault is dat al die auto’s niet op een EV-only basis staan (in elk geval de R4 en R5). De basis is namelijk het CMF-BEV, wat voor een groot gedeelte gewoon het CMF-platform is waar de Renault Clio en Captur ook op staan. De auto die Volkswagen en Renault willen gaan ontwikkelen, zou komen te staan op een EV-only platform.

Via: Handelsblatt

Ook interessant!

  • Een lekker bommetje in Mijn Auto, met de Renault Clio IV RS van Autoblog-lezer Yari!
    Mijn Auto video: Renault Clio IV RS van Yari
  • Mijn Auto video: Renault Clio RS Gordini van Justin
  • allerlaatste Renault Sport
    De allerlaatste Renault Sport ooit is bijna daar
  • Rafale SUV-coupé: nieuw vlaggenschip van Renault
    Renault Rafale, het nieuwe vlaggenschip dat toch niemand koopt

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Gebruik GEEN broodrooster om je accu voor te verwarmen!
Volgend bericht: Hyundai en Kia ontwikkelen sneeuwkettingen in banden »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    11 december 2023 om 14:49

    “..kleintje moet minder dan €20k gaan kosten..” Vind dat serieus geld voor zo’n gebakje. Ik kan me nog herinneren dat je een nwe Atos of Picanto voor rond de €7k kocht.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 december 2023 om 16:18

      Ja, dat ben ik met je eens. Echter, als je ziet wat de i10, Picanto en Aygo X kosten (vanafprijzen van €18 tot €19k) is “minder dan €20k” echt een prima streven.

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      11 december 2023 om 19:56

      Ja maar inflatie, iedereen is 2.5x zoveel gaan verdienen toch?

      Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    11 december 2023 om 15:30

    Het ‘probleem’ voor Renault is dat al die auto’s niet op een EV-only basis staan (in elk geval de R4 en R5). De basis is namelijk het CMF-BEV, wat voor een groot gedeelte gewoon het CMF-platform is waar de Renault Clio en Captur ook op staan.

    Ik snap dit dus echt niet, hoog van de toren blazen over super mooie nieuwe elektrische modellen, en dan zit je NOG met een verouderd platform dat niet geoptimaliseerd is voor EV gebruik. Ik snap dat een platform ontwikkelen lang duurt en veel geld kost, maar Renault/Nissan/(voorheen)Samsung is geen kleine jongen dus waarom is dit nog steeds niet geregeld?

    Zit de samenwerking met VW er dan in dat ze voor een zak met geld een ingekort platform van de ID-reeks mogen gaan gebruiken en er hun eigen koets op zetten?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 december 2023 om 17:33

      Maar is dat afgeleide platform nou zo erg? Zijn de BMW i4 en i5 nou zulke gruwelijk slechte EV’s? En wat is eigenlijk een platform? Ophangpunten, wielophangingen, crashconstructies, aircounits, infotainmentsystemen, databussen etc. Dat kun je delen tussen wagens met verbrandingsmotoren en elektrische wagens, als je van een auto alleen een EV bouwt variant en dus geen rekening hoeft te houden met motorblokken en uitlaten kun je er best wel een hoogwaardige echte EV mee bouwen.
      Sinds auto’s een zelfdragende carrosserie hebben is er geen bodemplaat meer en dus slaat “ingekort platform” eigenlijk nergens meer op.

      Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    11 december 2023 om 17:03

    Voor 15k heerlijk in een 6 pitter rijden, kunnen de kids en caravan ook mee.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 december 2023 om 17:35

      Yep, Tot je met de kids (iemand die z’n kinderen kids noemt zou eigenlijk geen kinderen moeten hebben en dat geldt ook voor de caravan) op de vluchtstrook op de ANWB staat te wachten, dan wordt het rijden in een youngtimer toch minder leuk.

      Login om te reageren
      • bobje zegt

        11 december 2023 om 18:46

        Kan sleurhut wel?

        Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        12 december 2023 om 21:26

        @mashell: de youngtimer krijgt keurig onderhoud en rijdt probleemloos, dat kun je niet van iedere EV zeggen met o.a. de 12 volt accu die weleens de dienst weigert (vraag maar eens aan een bergingsbedrijf). Zolang een EV gewoon te duur is in aanschaf, althans, we hebben het geld er niet voor over, blijven we lekker benzine stoken.

        Login om te reageren
  4. adbrotjeknor zegt

    11 december 2023 om 22:37

    “Vergeeft u ons de veel te lange intro”. Nou, met een beetje context en inleiding doe je mij wel een plezier. In dit geval geeft het antwoord op de vraag; waarom doen grote autobouwers zo moeilijk over een A-segment-wagentje?

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      12 december 2023 om 07:14

      @abrotjeknor Omdat met de huidige regelreving enorm veel veiligheidssystemen verplicht zijn geworden, en dat zijn vaak best geavanceerde systemen. Dat is duur om te maken en dat komt dus bij de prijs van het autootje opgeteld.

      Als je een VW UP! van 19k verplicht moet uitrusten met ongeveer 5k aan veiligheidssystemen is dat een kwart van de prijs van de auto extra. Als je een 5-serie van 50k met diezelfde 5k aan systemen uitrust is dat ‘slechts’ 10% extra. Je prijst hiermee de kleinere auto’s uit de markt. Niet alleen percentueel maar ook in absolute zin, 25k neerleggen voor zo’n klein autootje is waanzin en een hoop mensen doen dat dus ook niet en gaan liever fietsen/met het OV/nemen een deelauto.

      Login om te reageren
  5. goteza zegt

    1 januari 2024 om 21:30

    De range van deze autootjes wordt het interessante deel. Ik hunker naar een kleine auto die te gebruiken is voor het woon werk verkeer. (Iets meer dan 200km range onder ideale omstandigheden alstublieft). En dat in een guitige verpakking. Zoals ik een electrische mini zou verwachten, of had gehoopt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North