Hyundai Equus facelift: moet deze auto naar Europa komen?

Auteur: , 79 Reacties

Hyundai noemt hem zelf de 'Number One Shopped Premium Luxury Sedan', dus waar wachten ze eigenlijk nog op? Hoog tijd om hier in Europa eens wat 7 Series te gaan pesten, nietwaar?

Hyundai Equus 2014

Al sinds 1999 bouwt Hyundai de Equus. Sinds 2009 is de grote sedan aan zijn tweede generatie bezig, en op de autoshow van New York presenteren ze hier een facelift van. Met afmetingen van 5.160 mm (verlengd: 5.460 mm) x 1.900 mm x 1.495 mm, en een wielbasis van meer dan 3 meter begeeft de auto zich in S-Klasse-territorium. Of moeten we zeggen, Lexus LS-territorium?

Ja, deze auto doet mee met de grote jongens, als zelfs de (heel toevallig Koreaanse) secretaris-generaal van de VN zich in een Equus laat vervoeren, dan weet je dat het wel snor zit met je status. De vraag is alleen of de merkengeile koper in de topklasse zwicht voor een Aziaat met een dikke V8. Het gaat Lexus vooralsnog ook niet zo heel goed af..

Hyundai Equus klokkenwinkel

Wij polsden Hyundai over een mogelijke komst naar Europa, maar kregen de PR-manager helaas niet te pakken. Dat houdt u nog even tegeoed dus. In de tussentijd kunnen we melden dat er nog steeds een 5 liter V8 met 435 pk en 510 Nm in de neus ligt, gekoppeld aan aan achttraps automaat. Een opsomming van de gehele standaarduitrusting en opties vind je HIER.

Twijfel je nog tussen een Equus en een Bentley Mulsanne? Bekijk dan hier de verschillen tussen beide topmodellen van hun respectievelijke fabrikanten. Trouwens, in Den Haag rijdt er al eentje rond.

Update – Video’s van de Equus HIERRR en HIERRR.




79 reacties

Nou als er iemand nog een oud model s klasse wilt maar geen mercedes dat is dit dé wagen om te kopen!…
@lambo4all: Toen ik alleen het plaatje zag, dacht ik, hé nieuwe S-klasse?
@zender: me too
Heb het idee dat ‘ie te lang doorgaat voorbij de achterwielen.
@niic: Lexus-tic zullen we dat maar noemen…
Gewoon een te grote kont eigenlijk, van de zijkant.
Ik vind het meer op een mercedes s klasse lijken dan een 7 serie, maar opzich ziet het er niet slecht uit.
Geen clichématiger markt dan de zakenmarkt. Als je Hyundai het begeeft ben jij een sukkel, als je Mercedes het begeeft, ben je een knappe jongen.

Alles voor de beeldvorming.
Wel heel veel mercedes?
Fake mercedes.
Dit is dus de goedkope versie van de S-class?
ideaal voor de directeur die wat bescheiden voor de dag wil komen.
Damn Norge is vandaag in zijn nopjes met al dat nieuws :)

Trouwens niet een rare wagen, wat moet zoiets kosten hier in Nl ?
Lol. Willen ze hiermee de gevestigde waarden van hun troon stoten? Kijk naar hoe de phaeton mislukt is, hoewel het een goede wagen is.
@hollow: geen goede de pheaton is een geweldige auto. Maar verkoopt niet omdat er volkswagen op staat
@Soulmaster: inderdaad, qua qualiteit en rijden kan een pheaton makkelijk meekomen, helaas zorgt de vw badge voor de magere verkoop
Ik dacht even dat ik naar een Chinese namaak Merc zat te kijken. Zit er volgens mij niet ver vanaf..
@Mbaas: nee, China ligt vlakbij Korea.
@betonstaal: Je snapt ‘m
Op één of andere manier snappen Aziaten in m’n ogen al jarenlang geen snars van Europees Premium Design. Het is allemaal te rond en te vreemd, die lijnen gaan altijd alle kanten op, meestal klopt er maar weinig aan het ontwerp als je het vergelijkt met de Europese toppers. Het argument : “Maar deze auto is voor de Aziatische markt ontwikkeld en daar werkt dit lijnenspel wel” vind ik een matig argument. Omdat Europese Premium merken werken in Europa EN in Azië.

Daarentegen zul je mij niets horen zeggen over luxe / comfort / rijgedrag, ik geloof absoluut dat dit slagschip zijn passagier op uiterst prettige wijze van a naar b brengt.
@troyk: ik denk dat de aziaten er wat te lichtzinnig mee omgaan.
We bouwen een grote slee, volstampen met alle mogelijke luxe en een V8 onder de kap.
Als het zo simpel zou zijn, zouden de fransen ook al lang met een alternatief op de markt zijn.

Het kost jaren aan ontwikkeling en PR om een dergelijke auto in europa tot een succes te maken.
@melkkoe: vooral veel PR.
@betonstaal: idd, want ontwikkeling kan elk groot bedrijf wel…
@Esprit_de_Flandre: exact. En anders reverse engineering om bij te blijven.
@melkkoe: Juistem , te lichtzinnig is een goed woord.

Nog iets:
Hyundai staat in Europa te boek als een solide merk, een auto die betrouwbaar is voor een juiste prijs in het lager tot middensegment. Een auto voor mensen die op zoek zijn naar betrouwbaarheid, degelijkheid en een interessante portie luxe voor relatief weinig geld.

Kijk naar een Hyundai Atos bijvoorbeeld, een auto die weinig kost, veelal bereden word door senioren, voldoende luxe heeft en doet wat hij moet doen , namelijk rijden zonder kapot te gaan.

Dat hele segment hebben noch Audi , BMW of Mercedes nooit voor gekozen. Een kleine betrouwbare auto voor weinig geld met voldoende luxe die doet wat hij moet doen.
De premium merken hebben dat nooit aan willen raken en zijn dus ook helemaal niet bekend in dat segment, daarom zijn BMW , Audi en Mercedes Premium.

Wij kennen Hyundai ook helemaal niet als Premium en daarom zal het ook nooit premium worden. Hetzelfde zou zijn als de Blokker opeens een Juwelierszaak zou openen onder dezelfde naam. Ik wil gewoon naar Schaap en Citroen als ik m’n geld uitgeef , dan wil ik goed zitten en praten met een kenner , iemand die jarenlang in dat segment meedraait, die de kennis in huis heeft dus.
zal best een goede auto zijn. Maar Nederlanders zijn nu eenmaal kudde-dieren, dus dit ding zul je hier niet veel tegenkomen.
@melkkoe: Mensen* zijn kuddedieren.
Het leuke aan deze auto is dat de meeste opties gewoon standaard erop zitten in de basisprijs zoals we konden zien in het filmpje. In de Duitse limo’s moet je voor alles bijbetalen de optielijst is volgens mij 3 A4-tjes lang. Ja dan wordt zo’n Equus zeker interessant en de auto is mooi dus waarom niet?

Laat deze wagen komen, meer keuze is alleen maar beter. De Lexus LS en deze Equus zijn gewoon fraaie wagens. De 7-serie vind ik na de recente facelift minder geworden de a8 is te anoniem.
Aziaten zijn gewoon goed bezig, al denk ik wel dat Europa moeilijk te veroveren is als je het vergelijkt met de Aziatische of Amerikaanse markt.
@agera:
Vooral Audi is natuurlijk sterk in het keuze-menu waar je dubbeldwars voor elke optie mag betalen. BMW doet dat wat minder. Je argument dat de Audi A8 te anoniem is ben ik zeker mee eens, de ooit zo prachtige A8 is nu een nietszeggende verlengde A6 geworden zonder een echte limousine uitstraling.

Aziaten zijn ook zeker goed bezig in andere segmenten maar dit premium segment zie ik ze niet halen , ook niet binnen afzienbare tijd , anders was Lexus dat toch al eerder gelukt. Aziatisch design is absoluut een compleet andere inslag dan wij gewend zijn en dat zien we en dat willen we niet.
Laat maar daar.
Hyundai Excuus.
Heerlijke dag vandaag, dit is een prachtige wagen met echt alles standaard waar je bij de andere fabrikanten door een boekwerk met optie’s moet gaan bladeren. En dat voor de helft (in USA) van de prijs van een 7 of S .
Ik vind hem mooi en krijg je het onderhoudsboekje niet op een Ipad meegeleverd?
@norge:

hij kost weliswaar slechts de helft, maar bij inruil krijg je er ook niets meer voor terug.
Zoveel “goedkoper” is ie dan niet, dat verklaart ook waarom zo’n ding in de lease duurder is dan een Duitse concurrent.
@escort77: Aah jij weet de lease prijsen al van een auto die hier niet leverbaar is ? Knap hoor. En de afschrijving op een S of / is hoger als op deze Hyundai’s hoor. Komt door die hoge aanschaf prijs ,die werk je in percentage nooit meer weg.
@norge: Ja, maar opties zijn premium, alles standaard niet. Daarmee dat het nooit lukt voor Aziatische of Franse luxebakken…
Ik zeg, doe maar doorkomen! Ik wil hem hier in Europa zien!
Eindelijk een goed Equus om je S-klasse in te ruilen voor een Hyundai.
Toen im een paar maanden geleden in Florida op vakantie was, heb ik er een paar voorbij zien rijden. Super dikke, luxe wagen. Oh ja, voor de S-klasse, A8 en 7 serie fanboys. Een fully loaded Hyundai kost 55.000 dollar… Nu jullie weer…
@mrcabdrivert: in wat voor belastingparadijs leef jij?. Denk dat hier in NL de CO2-tax al hoger is dan 55.000 dollar
@melkkoe: Zoals ik zei; ik was op vakantie in Florida…..Daar kost zo’n auto 55.000 dollar terwijl een vergelijkbare duitser meteen 30.000 dollar meer kost (zonder opties).
Maar nu is de vraag nog, wanneer zou je zo’n bak willen?
Als je een grote luxe bak wil om te rijden; ga je toch een station; je wil namelijk ruimte.
Als je genoeg kracht onder je bips wil, zou ik iets kleiners kiezen.
Als je gereden wil worden (in NL), ja, dan heb je knaken zat, dan heb je waarschijnlijk een verlengde S, A8 of 7.
Als je een oude lul bent die zo’n grote auto sedan wil omdat dat zo hoort bij jouw stand; dan snap je dit ding niet: te veel knopjes!
En als je als zakenman 100k km per jaar op de weg zit en dus echt iets relaxed moet hebben, werkt dit ook niet met die V8 onder de kap.

Dus ja, wie koopt dit in NL?
In Azie of Australie snap ik t: daar zijn de wegen goed (vaak) en kost een chauffeur geen kloot. In de US kan t ook nog wel, al heb gok ik dat je dan toch voor de SUV gaat; ruimte zat daar! In Afrika of Zuid Amerika, waar je ook een chauffeur kan betalen, zijn de wegen te slecht: dus je moet dan aan de Land Cruiser oid.
Ik vind het een fraaie auto. Je ziet ze in de states veel rijden. Ook van binnen erg netjes. Maar in Europa geen kans. Dacht dat Hyundai dat zelf ook wel door had na de Sonata en dat andere ding. Hier wil men die ster op de kap. En geen diesel dus bij voorbaat al lastiger. Volgens mij ook nog steeds de reden dat Lexus minder LS’en verkoopt. Die hybrid is leuk maar gelijk ook erg duur.
Alles aan deze auto lijkt zo… nep. Alsof ze naar andere auto’s hebben gekeken en gezegd:”Laten we daar onze badge eens opplakken.”
@spotu2: Je hebt gelijk potdomme ,het lijkt zomaar op een auto.Het zou verboden moeten worden. (hoop sarcasme is duidelijk)
@norge: Je wilt het gewoon niet zien hè.. die kopieerchinezen (of koreanen, wat maakt het uit) hebben niets anders gedaan dan willekeurig wat elementen van Duitse Oberklasse auto’s nemen; dit werd vervolgens in de mixer gedaan en voilà.. nu hebben zij ook een pLemium.. yeah right..
@audifreak: Is het volgens jou beter om net als bij VAG dan maar bijna helemaal geen design te hebben? Maar VAG is ook goed in copieeren, als je bijvoorbeeld naar Audi kijkt die hun grote gril bij Mercedes hebben afgekeken.
@norge: Het klopt natuurlijk dat VAG ook wel eens wat kopieert, maar dan wel van zichzelf! Wat al goed is kun je namelijk prima behouden! Dat is wat anders dan schaamteloos ideeën van anderen stelen. Dit heeft ook tot gevolg dat Hyundai totaal geen eigen identiteit heeft. Een Audi herkent iedereen als een Audi, of je dat nou mooi vindt of niet, en hetzelfde geldt voor Mercedes of BMW. Maar waar Hyundai voor staat? Ik zou het niet weten..

En wat betreft die grille, ik vind die van Mercedes totaal niet op Audi lijken, of andersom. Audi maakt nu al 10 jaar die single frame grilles, en bij Mercedes zijn ze de laatste jaren ook wat groter uitgevallen, maar de vorm is toch flink anders. Of doel je op de wat oudere modellen? Ook daar zie ik een significant verschil.
Betrouwbaarder dan
Goedkoper dan
Luxer dan
Zuiniger dan
Langere garantie dan

Mercedes/audi/bmw

Maar toch verkoopt het niet in het vastgeroeste europa
@Soulmaster:

Betrouwbaarder dan – waarschijnlijk wel
Goedkoper dan – waarschijnlijk wel
Luxer dan – waarschijnlijk alleen de basisuitvoering
Zuiniger dan – waarschijnlijk niet
langere garantie dan – ja
uitstraling – met een A4 , C-klasse of 3-serie kom je beter voor de dag.

Ga bij jezelf na waarom jij niet in een equus rijdt.
@melkkoe: wordt niet geleverd in Nederland.
@melkkoe: Is zuiniger dan een S hoor.
@melkkoe: een A4 uitstraling?? Ja, bij een saaie boekhouder. Iedereen trapt in het premium marketingtrucje.
@rufctr01: Ik heb zelf toevallig ook een audi, ben geen boekhouder maar ik heb gewoon een vergelijking gemaakt van verschillende auto’s met mijn eigen prioriteiten.

Ik weet ook wel dat de kwaliteit van Audi steken laat vallen, maar kwaliteit staat bij mij (in tegenstelling tot de meeste degelijke hollanders) niet hoog op mijn prioriteiten-lijst.
Mocht de audi mij in de steek laten (wat de afgelopen 4 jaar slechts een keer is voorgekomen) dan pak ik gewoon de belastingvrije twingo.

Ik snap niet hoe je zo’n haat kunt hebben tegen een merk.
@melkkoe: ik rij a8 4.2 tdi abt. Nieuw gekocht eens maar nooit weer. Duitse auto’s zullen gerust je van het zijn maar niet voor mij. Net even teveel storingen gehad.

Of het wordt een lancia thema of een amerikaan maar zeker geen Duitser meer bij mij op het parkeerterrein
@melkkoe: Je vind het imago dus belangrijker als kwaliteit? Jij laat je dus graag (bewust) uitmelken door de Duitse PR? Tja… ieder z’n ding…
@notsobig: dat bedoel ik dus. Jij bent er zo een die de keuze van een auto alleen laat afhangen van betrouwbaarheid.

Er zijn meer zaken behalve betrouwbaarheid en PR, denk daar maar eens rustig over na
@melkkoe: Niet eens nodig om over na te denken, ik zeg nergens dat ik de keuze alleen aflaat hangen van betrouwbaarheid. Maar hoe kan je dit nou onbelangrijk vinden? Ik sta niet graag langs de kant van de weg…

Ik laat mijn merk/auto keuze niet afhangen van wat “de meute” mooi vind om vervolgens voor lief te nemen dat je veel meer moet betalen voor minder en ook nog eens te moeten accepteren dat je veel hogere onderhoudskosten hebt en een veel grotere kans dat je met panne langs de kant van de weg staat…
Jij blijkbaar wel…

Ik heb gewoon m’n eigen mening en copy/past die niet van een ander…
@notsobig: ik zeg ook niet dat ik imago belangrijker vind dan kwaliteit.

Ik sta natuurlijk ook niet graag langs de kant van de weg, maar als ik de keuze heb tussen een auto die mij aanspreekt en waarmee ik eens in de vier jaar langs de kant sta,
of een auto die mij niet aanspreekt en dan eens in de 10 jaar langs de kant sta.
Dan kies ik toch de eerste.

En copy-paste van andermans meningen doe ik ook niet aan. Anders had ik wel een golf of corrola gekocht.
@Soulmaster: Mooi onderbuikgelul hoor, flapdrol..
Koop jij ‘m is dan. Je lijkt wel een Cyprioot met dat vingertje van je.
@kaasboerin: wordt niet geleverd in Nederland.
@norge: Die gast is ruim over de 50 en heeft nóg niks geleerd.
Zit een beetje stront te spuien op een blog.
Als dat ding hier verkocht zou worden zou hij hem écht niet afnemen.
Hij kan dat toch niet betalen, als hij dat wel kon zou hij ook waarschijnlijk gewoon Duits halen.

Vraag jezelf maar is af waarom hij hier idd niet verkocht wordt…

De enige die hier recht van spreke heeft ben jij, want jij hebt er wel 1.
De rest zijn gewoon ‘leave britney alone’ underdog knuffelaers..
@kaasboerin: hij kan het waarschijnlijk wel betalen, maar net zoals vele loftrompetblazers over de equus hier, zal ook hij uiteindelijk toch maar weer voor duits kiezen.

Vooralsnog is norge inderdaad een van de weinige die recht van spreken heeft.
@melkkoe: nop voor mij geen duits meer. Verbrand mijn vingers geen 2x
@Soulmaster: wat roep je nou allemaal, pas verkondigde je nog dat je een BMW besteld had?
@Soulmaster: was in het topic “drukste ochtenspits ooit”

ik citeer je even: “Heb net besloten om een BMW te gaan kopen, het zijn weer deze auto’s die blijkbaar zo geweldig zijn dat ze geen last hebben van gladheid/sneeuwval en je gewoon met 130km/pu voorbij stuiven op de linkerbaan en en passant ook de sneeuwschuivers en zoutstrooiers voorbij vliegen.”

of heb je je besluit toch maar weer ingetrokken?
@melkkoe: mijn hemel. lees alles even ja voor je begint te jaken, sarcasme komt zeker niet voor in jouw woordenboek, mijn god wat ben jij een treurig figuur zeg.
@Soulmaster: Ik had dit onthouden, omdat ik zelf ook geinteresseerd ben in zulke voertuigen. En omdat ik het een opmerkelijke keus vond. BMW heeft na de 745d namelijk geen V8-diesel meer in het assortiment gekregen.

Verder kan ik sarcasme helaas ook niet altijd uit een stukje tekst afleiden. Maar om daarom gelijk iemand een treurig figuur te bestempelen,,,
@melkkoe: dan wordt het toch echt tijd voor een bril want het sarcasme truipt er vanaf. Maar lezen is ook anno 2013 een hele kunst voor sommigen blijkt wel.

Iig bij mij komt geen duits verhikkel meer op het oprijpad ben er voorgoed van genezen. Ga nog liever Citroën c6 rijden.
@Soulmaster: dus het stukje waarin je roept dat je een BMW besteld hebt, was ook sarcastisch?

Maargoed, veel succes met de zoektocht naar een waardige opvolger van je A8. Mocht je wederom een dikke diesel willen, dan is je keuze toch beperkt. Bij de aziaten hoef je iig niet aan te kloppen.
wat een belachelijke kopie! Maar dat maakt hem niet lelijk..
Ach wat maakt t uit of grote luxe auto’s als deze nog naar Europa komen. De Europese markt wordt in dit segment steeds onbelangrijker voor autofabrikanten. De groei zit in de BRIC landen.
Mooi ding hoor ik zou hem wel willen hebben
Consul van zuid Korea in Brussel heeft er eentje. Heeft bij ons in de carrosserie gestaan, schade aan achterbumper. Indrukwekkende wagen, alles op en aan. Maar geen 7 of S .
Beetje jammer dat ie zoveel op een S-klasse lijkt.
De opmerking in het verhaal dat het met Lexus niet wil lukken, is natuurlijk onzin. In Amerika verkopen ze er meer dan Mercedes dat doet. En dat is dat telt.
@ropbp: Amerika wat telt? Als mercedes hier 1 auto heeft verkocht en lexus 2 dan schiet je hier nog niks mee op. En de S-klasse verkoopt nu eenmaal beter dan LS, leer daar maar mee leven.
Mercedes nep.
Velen van u snappen niet dat de Koreanen dit soort auto’s helemaal niet ontwerpen om te slagen in Europa. Het is andersom. Waarom maakt Porsche een softere 911 en BMW verlengde 3 en 5 series? Omdat hier in Azie vraag naar is. Die markt groeit, daar worden mensen rijker en is de potentiele afzetmarkt veel groter. Vergeet US en Europa, dit is de eeuw van Azie.
Ondanks de vele negatieve reacties hierboven zou dit zomaar een auto kunnen zijn die kwalitatief niet onder doet voor europeesche preemiejum…. Ik zou er in ieder geval wel eens mee willen rijden. Het feit dat ’t géén mueslibak is of zon bijtellingsstakker maakt ‘m voor mij al interessant.
Duidelijk gevalletje van 2e hands copier van Benz overgenomen, en de S klasse zat er nog in…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).