
Na vijf jaar krijgt de Hyundai Tucson een opvolger. Bovenstaande foto (AKA de SUV Concept AKA de HED-6) is hiervan het studiemodel.
De nieuwe Tucson zal iX35 gaan heten (catchy!) en volgens de Hyundai designers zal het definitieve model weinig afwijken van het op de foto’s getoonde studiemodel. Het ontwerp van de iX35 zal overeenkomen met andere i-modellen zoals de i10 en de i30. De auto zal gebouwd worden bij inteelt-broer Kia in Slowakije, waar ook de nieuwe Kia Sportage gebouwd gaat worden. De nieuwe Kia Sportage zal overigens in 2010 zijn opwachting maken.
De motor uit het studiemodel, een gloednieuwe 1.6 benzinemotor met turbo, zal ook terug te vinden zijn in het definitieve model. Deze vier-cilinder levert een vermogen van 175 pk met een CO2-uitstoot van 149 g/km. Het is nog niet bekend of deze motor op termijn ook in de Hyundai i30 verkrijgbaar zal zijn.
Op de IAA in Frankfurt zal de iX35 te bewonderen zijn. Eind dit jaar staat hij bij de dealer. Mieke, let je even op!

Na een eerste schets heeft Hyundai nu ook de eerste foto’s vrijgegeven van de ix-onic crossover concept, ofwel de HED-6. Dit krachtig gelijnde studiemodel debuteert op 3 maart tijdens de eerste persdag van de 79ste Salon International de L’Automobile in Genève. Hyundai geeft met de ix-onic een duidelijke indicatie hoe de opvolger van de zeer succesvolle Hyundai Tucson eruit komt te zien. In Genève toont Hyundai overigens ook de sportieve Hyundai i20 3-deurs, evenals de Hyundai i30 Blue met intelligent start- en stopsysteem.
De HED-6 blinkt uit door krachtige designlijnen. “De ix-onic is assertief, maar zeker niet agressief”, zegt Hyundai Chief Design Thomas Burkle. “De ix-onic is vlot en spannend gelijnd, wat op kracht en snelheid duidt. De 175 pk sterke GDI turbo benzinemotor met dubbele koppeling en met het intelligente start- en stopsysteem is met een uitstoot van slechts 149 g/km CO2 juist zeer ecovriendelijk”.
De Hyundai ix-onic die is ontwikkeld in Hyundai’s Design Centre in Russelsheim, Duitsland, is een auto, die niet alleen ideaal is voor de stadsjungle, maar zich ook buiten de gebaande paden zeer op zijn gemak voelt. “Het is een auto van contrasten voor een wereld vol contrasten. De HED-6 combineert de gespierde designtrekken van een compacte SUV met alledaagse gebruiksvriendelijkheid”, stelt Chef Designer Thomas Burkle.
Het uitgesproken en zeer aansprekende design van de nieuwe compacte SUV van Hyundai wordt extra geaccentueerd door het zeshoekige radiatorrooster, de hoekige karakterlijnen en de glooiende koplampen. De 21” velgen van geborsteld aluminium maken het plaatje compleet. De driedimensionale vorm van de achterruit werd bereikt dankzij het gebruik van ‘Lexan’ hoogwaardig kunststof in plaats van gewoon glas.
Om het dynamische lijnenspel van de HED-6 te accentueren hebben de ontwerpers gekozen voor een speciale ‘Ice Blue’ lak, met een speciaal pigment voor een unieke schittering. De LED ‘daytime running lights’ geven de auto een extra dimensie.
De ix-onic heeft een afmeting van 4.400 mm lengte, 1.850 mm breedte en meet 1.650 mm in hoogte. Het ontwerpteam heeft een gebeeldhouwd, licht en atletisch design voor de compacte SUV gecombineerd met een krachtige body, waardoor het studiemodel extra stoer oogt.
Ook Hyundai i20 en Hyundai i30 Blue in Genève
Naast de HED-6 Showcar onthult Hyundai in Genève ook de nieuwe Hyundai i20 3-deurs. Deze Hyundai i20 3-deurs wordt vanaf april bij de Nederlandse Hyundai-dealerbedrijven verwacht. De verkoopprijs bedraagt € 11.495, – voor de Hyundai i20 1.2 ActiveVersion met energielabel A.
De chic en glad gelijnde Hyundai i20 3-deurs is bedoeld voor jonge autokopers en de zogenaamde ‘empty-nesters’ met een jonge, dynamische, levensstijl. Het motorenpalet verschilt niet van de reeds geïntroduceerde Hyundai i20 5-deurs die verkrijgbaar is met een vlotte energiezuinige: 1.2i motor (78 pk), een vlottere 1.4i (100 pk), een krachtiger 1.6i (126 pk) benzinemotor, en een 115 pk sterke 1.6 CRDi-dieselmotor. De Hyundai i20 heeft louter groene energielabels.
Een andere belangrijke primeur tot slot, is de Hyundai i30 Blue (met Intelligente start- en stop systeem). In combinatie met de 1,6-liter benzinemotor, zorgt het ISG systeem voor een verbruikswinst van 7%. Voor de Hyundai i30 betekent dit tevens een forse reductie van de CO2-uitstoot per kilometer, waardoor ook de compacte Hyundai i30 Blue louter verkrijgbaar zal zijn met A- en B-energielabels.





In ’t zwart en zonder die chrome velgen zou ‘k ‘m mooier vinden.
Lijkt helemaal niet op een Kuga hoor :-D
Lijkt erg op de Kuga!!! Maar ik zou hem zo gaan rijden…
@janus groot gelijk
Je kunt hem in ieder geval geen stoer uiterlijk verwijten. Lijkt wel of ze eerst een mooie SUV hebben ontworpen en toen in Photoshop de smudgetool hebben gepakt. Bah bah.
het is net alsof de neus heel kort is en best wel schuin afloopt
‘k vind hem (of haar…) een iets te druk design hebben.
Kan natuurlijk nog veranderen bij het productiemodel.
De neus doet me heel erg denken aan de XC60. En hij oogt wat aan de smalle kant. Ik ben niet helemaal weg dit studiemodel…
de neus lijkt wel op de rocco concept, maar dan verhoogd, scirocco plus?
kan iemand die ff photoshoppen?
nee, niet mijn smaak. wat doen die velgen eronder?
karikaturaal design
zie vooral de 2 bulten boven de voor en achterlichten, die van origine boven de wielen horen te zitten
nog wat extra lijnen over de motorkap….
streepje hier, streepje daar
Mooi wagentje. Ik zie er een klein beetje de looks van een Jaguar in.
Dit is zeker een concurrent van de Kuga, Sportage en de XC60)
Hmm, raar karretje op mooie schoenen. Uit kenia? … Oh, zo snel is ie niet. Pretentieus karretje.
hee een Ford Kuga met Hyundai erop
Als je deze foto’s bekijkt moet je toch willen of niet aan de ford kuga denken, maar de mooie kuga is toch nog niet zolang verkrijgbaar.
Hoe kan dit dan een copy zijn ?
Zou zo een Ford badge kunnen krijgen. Niet mis. Doet wat denken aan de Iosis X concept van Ford van een tijdje terug.
Hij heeft dus totaal andere lijnen dan een kuga, op die van de zijruiten na.
Misschien neemt Hyundai Ford op termijn wel over, zoals we allemaal weten kampen de grote drie met forse problemen. Ford weliswaar iets minder dan de andere twee merken maar toch.. En Hyundai is kerngezond op het ogenblik.
Dus wie weet rij jij wel in de toekomst een Ford Tucson!
Ziet er goed uit! :D
Ligt het aan mij of zijn de wielen te klein voor die enorme massa die erboven zit?
@Jochempie, brilletje niet op, de voorkant en achterkant lijken er heel veel op beetje XC60+Kuga= dit ding! heel jammer :(
Laten we positief blijven: lelijker dan de huidige tucson/sportage is erg moeilijk, dus het is sowieso een verbetering.
Echt futuristisch design! Vooruitziend wagen… hopelijk is het dashbord ook even bevredigend met dito snufjes.
Erg fraaie auto, de toekomst is aan de Aziaten.
het valt me op dat veel auto’s nu erg uitgetrokken design vertonen.
het lijkt een beetje alsof ze als een soort kwal over de wielbakken zijn gezakt.
het mag allemaal wel wat rechter, strakker.
ook de nieuwe mazda 6, audi a4 hebben er last van, onder bepaalde hoeken zien ze er wat gesmolten uit..
erg jammer. als het niet iets strakker zou zijn ziet het er zoveel dynamischer uit!