• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai komt met nog een versie van de i20 N

Auteur: Loek, gepost 21 oktober 2020 om 17:02 – 3 Reacties

Heftiger en onbereikbaarder. Maar ook minder bruikbaar. De Hyundai i20 N Rally2 heeft maar één doel.

Hyundai heeft een vrij nieuw sportlabel: N. De N van Nürburgring, zo willen ze je vertellen. De letter N bij Hyundai preek als eerste op de i30 N. Sindsdien wordt N-Line, en dan niet de matrassen, bij vele modellen gebruikt als sportpakket.

Volbloed N

Net zoals bij BMW en hun M-sportpakket vergeleken met de echte M-auto’s, zijn de leukste de auto’s die alleen ‘N’ heten. Dat was er maar één, de i30 (en de Veloster N als je de VS meerekent). Sinds vandaag is er een tweede: de i20 N. De dappere kleine hatchback heeft een 1.6 T-GDI motor met 204 pk en 275 Nm.

Hyundai i20 N

Rally

Ken je de Hyundai Accent WRC nog? Dat was de auto waarmee Hyundai van eind jaren ’90 tot 2003 deelnam aan het WRC. Niet erg succesvol. Pas rond 2014 keerde Hyundai terug met een opgepepte versie van de toenmalige i20. Dit keer wist Hyundai winsten binnen te slepen en een daadwerkelijke tegenkracht te bieden in de sport. Zo geschiedde een inmiddels zesjarige carrière terug in de WRC.

Mildheet

Ongetwijfeld zal er daarom een nieuwe i20 WRC aankomen, op basis van het nieuwe model. Eerst deelt Hyundai, naast de i20 N, nog een mildhete versie. De Hyundai i20 N Rally2. Dit is de opvolger van de Hyundai i20 R5, bedoeld voor een lagere klasse van de rallysport (eerder bekend als Super 2000). Ook deze i20 N Rally2 is dus niet perse de dikste rallywagen, maar wel bedoeld om de onverharde paden flink onveilig te maken.

Hyundai richt de i20 N Rally2 op teams in de R5-klasse. De auto is volledig gehomologeerd en dus kunnen deze teams er direct mee aan de slag. Qua specificaties wordt er weinig over gezegd. Het gaat om een 1.6-turbomotor, wat ons gewoon die nieuwe 1.6 T-GDI lijkt inclusief verbeterde specs. De sequentiële vijfbak uit de oude i20 R5 wordt gebruikt om te schakelen. Wel is de Hyundai i20 N Rally2 ‘op alle vlakken verbeterd’. Wat teams in de lagere rallyklasse kwijt zijn voor de mildhete rally-i20, is niet bekend.

Ook interessant!

  • i20N met 250 pk
    i20N met 250 pk is nóg veel leuker
  • Dikke Hyundai i20 N
    Dikke Hyundai i20 N is een lekker bommetje
  • Hyundai Tucson XRT
    Hyundai Tucson XRT is ruigere crossover-versie
  • Hyundai Bayon is de nieuwste Koreaanse cross-over

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, i20, i20n, rally

Vorig bericht: « Volvo XC60 Recharge T6 rijtest
Volgend bericht: Fast & Furious komt ten einde na deel elf »

Lees Interacties

Reacties

  1. torsen zegt

    21 oktober 2020 om 17:25

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    21 oktober 2020 om 18:06

    Door de wrap ziet hij er uit alsof hij al een keer over de kop is gerold, verder natuurlijk leuk dat de Fabrikant deze hobby beoefend.

    Login om te reageren
  3. mat1980 zegt

    21 oktober 2020 om 20:08

    Net als de Toyota GR Yaris gewoon uitbrengen op kenteken!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North