• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is de Hyundai i20 N hot hatch met 204 pk!

Auteur: willeme, gepost 21 oktober 2020 om 07:56 – 36 Reacties

Hyundai i20 N

De Hyundai i20 N belooft een waar bommetje te gaan worden.

Het is een klasse die met uitsterven bedreigd is: die van de compacte Hot Hatch. Oftewel een GTI in het B-segment. Nog niet zo lang geleden was dit een van de leukste segmenten die er is. Tegenwoordig zijn alleen Ford (Fiesta ST) en Volkswagen (Polo GTI) aanwezig. Maar niet getreurd, er is een nieuwe speler op de markt: de Hyundai i20 N!

Gewicht Hyundai i20 N

Uiteraard legt Hyundai de link bij de i20 WRC, de rallyauto. Nu is dat een behoorlijk heftige wagen, met vierwielaandrijving en 300 pk. Tevens is die auto nog een generatie ouder (gebaseerd op de vorige i20 Coupé). Er is overigens maar één cijfer dat overeen komt met de i20 WRC: beide auto’s wegen precies 1.190 kg.

In zijn klasse lijkt de i20 N heel goede papieren te hebben. Laten we beginnen met het uiterlijk. De Hyundai i20 N wijkt behoorlijk af van de gewone i20. Denk aan de bumpers, grille en sideskirts. Uiteraard is er ook een enorme spoiler. De velgen zijn 18 inch groot. De i20 N is extra herkenbaar aan de rode details op de voorbumper, skirts en achterbumper.

Hyundai i20 N

Performance Blue

Uiteraard kun je de Huyndai i20N ook krijgen in ‘Performance Blue’, een lichtblauwe tint. In combinatie met de matgrijze wielen en het zwarte dak ziet het bommetje er herkenbaar uit. Dat zwarte dak is overigens optioneel en er zijn ook andere kleuren mogelijk. Een erg leuk detail: de enkele ovalen uitlaatpijp. Geen gedoe met vier uitlaten of een gekke (centrale) positie, gewoon één dikke brompot.

  • Hyundai i20 N
  • Hyundai i20 N
  • Hyundai i20 N
  • Hyundai i20 N

Flat-power!

Dan de motor van de Hyundai i20 N. Dat is een ‘flat power’-motor, aldus Hyundai. Nee, het is geen boxermotor, maar een een viercilinder lijnmotor met turbo en intercooler. De 1.6 T-GDI heeft een maximum vermogen van 204 pk tussen 5.500 en 6.000 toeren. Het maximale koppel van 275 Nm is beschikbaar tussen 1.750 en 4.500 toeren per minuut. Dat ‘flat’ staat dus voor de platte top in de vermogens- en koppelkromme. De prestaties zijn dan ook prima. Van 0-100 accelereren is achter de rug in 6,7 seconden en op de Autobahn kun je 230 km/u halen.

Hyundai i20 N

Handling Hyundai i20 N

Naast het uiterlijk en de motor, moet de Hyundai i20 N een goede handling hebben. Daarvoor zijn er wel wat maatregelen genomen. De stuurinrichting is aangepast en directer gemaakt. Het onderstel is aangepast en de voorwielophanging is versterkt. Verder zijn er nieuwe stabilisatorstangen, veren én dempers.

Goed nieuws voor de petrolheads: je kan optioneel de i20 N uit laten rusten met een mechanisch sperdifferentieel. Hyundai noemt het het ‘N Corner Carving Differential’. Het is overigens een Torsen-diff. Ook aan de remmen is gedacht. De remschijven zijn 4 centimeter groter in diameter dan bij de standaard i20. De Hyundai i20 N zal leverbaar zijn vanaf het voorjaar in 2021. Nog eventjes wachten dus.

Ook interessant!

  • i20N met 250 pk
    i20N met 250 pk is nóg veel leuker
  • Hyundai i20 N
    Hyundai i20 N rijtest en video: bijna perfect
  • Hyundai Ioniq 5 komt er ook als 'hot hatch'
  • Dikke Hyundai i20 N
    Dikke Hyundai i20 N is een lekker bommetje

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

hot-hatch, Hyundai, i20, i20n

Vorig bericht: « Video – Volkswagen Golf 8 R laat zich nog één keer zien
Volgend bericht: De nieuwe GMC Hummer EV is officieel: dit is ‘m! »

Lees Interacties

Reacties

  1. joki zegt

    21 oktober 2020 om 08:00

    Als die rijdt als z’n grote broer wordt dat een leuke toevoeging aan het segment en het overwegen waard.

    Login om te reageren
  2. dalmore zegt

    21 oktober 2020 om 08:12

    Kek ding!
    De ‘flat’ vermogenscurve zie ik alleen niet meteen als iets positiefs ..

    Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      21 oktober 2020 om 09:05

      @dalmore: Ik ook niet, en de eerste drie keer lezen las ik “Fiat Power” #goeiesmoggels

      Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      21 oktober 2020 om 20:34

      @dalmore: zal waarschijnlijk dan met een chipje wel een mooie bult power ipv flat power van te maken zijn

      Login om te reageren
  3. audibentley zegt

    21 oktober 2020 om 08:36

    Ben benieuwd wat het gaat kosten

    Login om te reageren
  4. dotternetta zegt

    21 oktober 2020 om 08:37

    Dit is toch gewoon de Kia C’eed GT?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      21 oktober 2020 om 08:52

      @dotternetta: I20 is b-segment en de C’eed gt c-segment

      Login om te reageren
    • sanderz28 zegt

      21 oktober 2020 om 09:52

      @dotternetta: het is wel de motor uit de ceed gt onder andere.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        21 oktober 2020 om 15:02

        @sanderz28: Ferrari gebruikt de V8 ook in tal van zijn auto’s, maakt het niet dezelfde auto’s

        Login om te reageren
  5. julian06 zegt

    21 oktober 2020 om 08:39

    Ziet er mooi en strak uit. Zal ook wel goed rijden, net als de vorige generatie.

    Login om te reageren
  6. julian06 zegt

    21 oktober 2020 om 08:42

    Ook prachtig in deze kleur, met die rode accenten

    Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    21 oktober 2020 om 08:57

    Wat een leuk ding! Interieur ziet er ook zeer goed uit, mooi groot scherm ook. En zeker in een kleur als dit vind ik het een eyecatcher. Met de i30N heeft Hyundai bewezen goed rijdende hot hatches te kunnen bouwen, dus dit moet ook wel snor zitten. Ook prettig dat het ding gewoon een 4-cilinder heeft.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    21 oktober 2020 om 08:59

    Dit lijkt mij nou een geniale auto om dagelijks mee op en neer naar het werk te crossen. Een praktische Octavia voor de vrouw, en zelf elke dag lol in een rappe B-segmenter.

    Login om te reageren
  9. tge2 zegt

    21 oktober 2020 om 09:05

    Best een leuk ding! Inderdaad een voordeel dat het een viercilinder is.

    Login om te reageren
  10. kav79 zegt

    21 oktober 2020 om 09:05

    Vergeten jullie de yaris gr ff?

    Login om te reageren
    • tge2 zegt

      21 oktober 2020 om 09:07

      @kav79: en de Yaris GRMN.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 oktober 2020 om 09:58

        Dat is een segment lager toch?

        Login om te reageren
        • tge2 zegt

          21 oktober 2020 om 10:20

          @berlinetta: Zeker niet. 212 pk uit een 1.8 met supercharger op 1135kg Yaris.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            21 oktober 2020 om 13:13

            Ja als je het zo bekijkt wel.

            Login om te reageren
      • willeme zegt

        21 oktober 2020 om 10:28

        @tge2: die is al een tijdje uit productie ;-)

        Login om te reageren
    • escort77 zegt

      21 oktober 2020 om 09:41

      @kav79: die zit qua vermogen, uitrusting en prijs wel in een heel andere klasse.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 oktober 2020 om 09:42

      @kav79: nee, die vergeten we niet. De GR Yaris staat (minimaal) een niveau of twee hoger. De bijzondere vierwielaandrijving, de enorme sterke motor, de aparte carosserie. Ik zie het meer als een soort Delta HF Integrale of Escort RS Cosworth dan een ‘hot hatch’.

      Desalnietemin: het is een B-segment hatchback en een hete ook ;-). Dus daar heb je zeker een punt!

      Login om te reageren
      • kav79 zegt

        21 oktober 2020 om 15:52

        @willeme: terechte reactie had me de grmn in mijn hoofd qua spec. Die nieuwe gr is zéker ander niveau. Gaaf dat er toch nog van deze monstertjes uit worden gebracht

        Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      21 oktober 2020 om 09:59

      Dat is meer een Super Hatch.

      Login om te reageren
  11. tge2 zegt

    21 oktober 2020 om 09:06

    Alleen jammer dat er weer een hoop geautomatiseerde rotzooi op zit.

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    21 oktober 2020 om 09:23

    Ziet dr zeker niet verkeerd uit!

    Login om te reageren
  13. bullgod76 zegt

    21 oktober 2020 om 09:38

    Ziet er leuk uit. Zou Kia dan ook met een bommetje komen van de Rio?

    Login om te reageren
  14. sanderz28 zegt

    21 oktober 2020 om 09:52

    Ik vind hem tof, benieuwd of ze de prijs een beetje interessant kunnen houden.

    Login om te reageren
  15. JamesBond007 zegt

    21 oktober 2020 om 09:56

    Hoop dat ze deze ook in het concern ombouwen tot een Kia Rio GT, superleuk bakkie!

    Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    21 oktober 2020 om 10:00

    Hyundai kennende zal het een heel vermakelijke auto zijn. Met de I30N hebben ze laten zien dat ze het kunnen. Ik zou deze I20N echter nooit overwegen en dat is vanwege het simpele feit dat ik het erg lelijk vind. Mijn keus zou vallen op de Fiesta (of nog even wachten op de Clio RS).

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      21 oktober 2020 om 10:30

      @berlinetta: De Clio RS inderdaad, die laat wel even op zich wachten zeg. Duurt erg lang voor mijn gevoel.

      Login om te reageren
      • apenkop zegt

        21 oktober 2020 om 12:00

        @viezefreddyw: helaas ! Die komt er
        Niet.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          21 oktober 2020 om 13:27

          @apenkop: Niet? Jammer zeg! Kan ik dat ergens lezen?

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            21 oktober 2020 om 16:44

            @viezefreddyw:

            Maar natuurlijk! Het gerucht gaat dat de volgende Clio R.S. een Alpine Clio gaat worden:

            https://www.autoexpress.co.uk/news/353505/upcoming-hot-renault-models-wear-alpine-badges

            Beetje zoals Cupra het doet, dus.

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              21 oktober 2020 om 17:03

              @willeme: Dat is niet zo’n heel gek idee.

              Login om te reageren
  17. EM zegt

    21 oktober 2020 om 14:54

    Van binnen wel mooi zal leuk rijden maar die buitenkant vind ik echt lelijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North