
In de toekomst zijn er geen 18-jarige adolescenten met drie maanden rijervaring nodig om het Koreaanse gebakje van moeders op te vouwen, dat doen ze uit zichzelf al.
Hyundai heeft een patent gedeponeerd waarin beschreven wordt hoe een stadsautootje zichzelf kleiner kan maken. Niet alleen kan de wielbasis door middel van een schuifsysteem een heel stuk korter gemaakt worden, ook het dak vouwt op ingenieuze wijze in elkaar zodat er slechts een klein pakketje auto over blijft. Hieronder een gifje van enkele plaatjes uit het patent. Handig in de overbevolkte Aziatische steden, alhoewel ik waarschijnlijk ook wat sneller een parkeervergunning voor de Jordaan krijg als iedereen dit soort vouwtootjes zou rijden in plaats van de Range Rovers die mijn straat nu teisteren.

Renault Zoom
Het is overigens niet voor het eerst dat een autofabrikant met een idee komt om auto’s tijdens het parkeren kleiner te maken. Renault kwam al in 1992 met de Zoom Concept (foto onder). Dit stadswagentje kon de achterwielen naar voren kantelen, waardoor de auto ongeveer een 40 centimeter minder ruimte inneemt, maar tijdens het rijden wel het comfort van een auto met langere wielbasis heeft. Een idee dat later overigens door meer fabrikanten, groot en klein is geprobeerd te perfectioneren. Zonder succes overigens, maar wie weet heeft Hyundai goud in handen. Het klinkt in ieder geval realistischer dan een vliegende Prius.






Waarom de *** zou je dit willen
Zo gek is het nog niet. En dan lekker stapelen..
Voorsprong door techniek heet dat ….Zijn ze goed in bij Hyundai…
@norge: het typeplaatje van jouw auto is zelfs zo ontworpen dat het ondersteboven nog een leesbaar woord vormt. Knappe Koreaanse koppen hoor.
http://static.autoblog.nl/images/wp2015/divers/sexy-hyundai-550.jpg
@Dizono: Op de mijne staat toch echt Tucson , maar overweeg om er een IX35 badge onderste boven op te plakken ;)
Ik vraag mij af hoe dit zich gaat houden bij een aanrijding!
Een stadsauto lijkt me niet per sé het voertuig wat nog kleiner moet zijn om te parkeren toch? Daarnaast komt het denk ik de stevigheid en daarmee de veiligheid van de auto niet zozeer ten goede. Maar goed, interessant, kijken wat het wordt
Een klein autootje nog kleiner maken? Het lijkt me nogal overbodig. In iedergeval voor hier. Ik denk dat dit geen succes gaat worden..
Rinspeed heeft toch ook ooit zo’n ding gemaakt?
@jasbelle: Klopt! Dat was in 2002 en ze noemden het ding de Presto. Klik voor het plaatje:
@Edge: Thanks, ik kon maar niet op de naam komen haha
Soort transformer dus, idee is leuk, nu de uitwerkingen nog. En
Ik ben meer benieuwd wat er gebeurt op het moment dat een vrouwelijk familielid het stoelverwarmingknopje verwisselt met de opvouwknop….
@basbasbas: Dan hebben ze het in ieder geval niet meer koud…
Handig voor de onderwereld! Ritje maken, knopje drukken,weglopen. Ak74, betonmolen en amerikaan met kofferbak kunnen lekker thuisblijven, lekker Groen. En subsidie van de overheid. Perfect!
@fiero: ritje maken met het slachtoffer/schoonmoeder mochten de fietsertjes het niet snappen ?
Ik zie het al helemaal voor mij: “Sh*t, de baby ligt nog in de auto….”
Handig bij een kop staart botsing
Lol, de Hyundai MaxiCosi
@grrrrommmmm: want jij vouwt je baby altijd op als je thuiskomt?;)
@basbasbas: Ik zal je even helpen: De bestuurder van de auto is de baby, de auto is de maxicosi. En ja, een maxicosi kun je vaak (deels) inklappen.
@Edge: Blijft een groot lomp ding hoor, zeker als je koffer niet al te groot is…
Zal vast alleen voor de Aziatische markt zijn en zo lek als een mandje. Qua veiligheid zal het dan ook wel voldoende zijn volgens die normen. Hier hoeven ze het niet eens te proberen.
Niet te serieus nemen is gewoon een concept die we nog op een beurs gaan zien of die als intern (studenten) project het leven zag.
Wel grappig en mooi gevonden tussen de vele patenten.
Iemand die zich de reclame voor de eerste Renault Clio nog herinnert? Die vouwde zichzelf toch in en uit, methode transformers?
Weer zo’n kut idee wat never nooit wat wordt
Leuk als je je autootje kunt opvouwen.Je blijft de volle pond betalen bij een parkeermeter.Rijst inderdaad de vraag;WAAROM?
@Alfarobert: Opvallend conceptje voor Genève?