• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai werkt aan stadsauto die zichzelf opvouwt

Auteur: Dizono, gepost 18 januari 2016 om 19:57 – 28 Reacties

Opvouwbare Hyundai


In de toekomst zijn er geen 18-jarige adolescenten met drie maanden rijervaring nodig om het Koreaanse gebakje van moeders op te vouwen, dat doen ze uit zichzelf al.

Hyundai heeft een patent gedeponeerd waarin beschreven wordt hoe een stadsautootje zichzelf kleiner kan maken. Niet alleen kan de wielbasis door middel van een schuifsysteem een heel stuk korter gemaakt worden, ook het dak vouwt op ingenieuze wijze in elkaar zodat er slechts een klein pakketje auto over blijft. Hieronder een gifje van enkele plaatjes uit het patent. Handig in de overbevolkte Aziatische steden, alhoewel ik waarschijnlijk ook wat sneller een parkeervergunning voor de Jordaan krijg als iedereen dit soort vouwtootjes zou rijden in plaats van de Range Rovers die mijn straat nu teisteren.

Hyundai Foldable Car

Renault Zoom
Het is overigens niet voor het eerst dat een autofabrikant met een idee komt om auto’s tijdens het parkeren kleiner te maken. Renault kwam al in 1992 met de Zoom Concept (foto onder). Dit stadswagentje kon de achterwielen naar voren kantelen, waardoor de auto ongeveer een 40 centimeter minder ruimte inneemt, maar tijdens het rijden wel het comfort van een auto met langere wielbasis heeft. Een idee dat later overigens door meer fabrikanten, groot en klein is geprobeerd te perfectioneren. Zonder succes overigens, maar wie weet heeft Hyundai goud in handen. Het klinkt in ieder geval realistischer dan een vliegende Prius.

Renault Zoom

Ook interessant!

  • Hyundai stuurwiel
    Hyundai stuurwiel wordt OOK heel erg bijzonder
  • OMGWTF: Hyundai gaat geniaalste idee van Honda gebruiken
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Hyundai, patent, Renault, Techniek

Vorig bericht: « Uber chauffeur in elkaar geramd, krijgt megaclaim
Volgend bericht: Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden? »

Lees Interacties

Reacties

  1. sbelali zegt

    18 januari 2016 om 20:00

    Waarom de *** zou je dit willen

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    18 januari 2016 om 20:01

    Zo gek is het nog niet. En dan lekker stapelen..

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    18 januari 2016 om 20:04

    Voorsprong door techniek heet dat ….Zijn ze goed in bij Hyundai…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 januari 2016 om 20:07

      @norge: het typeplaatje van jouw auto is zelfs zo ontworpen dat het ondersteboven nog een leesbaar woord vormt. Knappe Koreaanse koppen hoor.

      http://static.autoblog.nl/images/wp2015/divers/sexy-hyundai-550.jpg

      Login om te reageren
      • norge zegt

        18 januari 2016 om 20:19

        @Dizono: Op de mijne staat toch echt Tucson , maar overweeg om er een IX35 badge onderste boven op te plakken ;)

        Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    18 januari 2016 om 20:07

    Ik vraag mij af hoe dit zich gaat houden bij een aanrijding!

    Login om te reageren
  5. edftw zegt

    18 januari 2016 om 20:08

    Een stadsauto lijkt me niet per sé het voertuig wat nog kleiner moet zijn om te parkeren toch? Daarnaast komt het denk ik de stevigheid en daarmee de veiligheid van de auto niet zozeer ten goede. Maar goed, interessant, kijken wat het wordt

    Login om te reageren
  6. clarkson zegt

    18 januari 2016 om 20:08

    Een klein autootje nog kleiner maken? Het lijkt me nogal overbodig. In iedergeval voor hier. Ik denk dat dit geen succes gaat worden..

    Login om te reageren
  7. jasbelle zegt

    18 januari 2016 om 20:14

    Rinspeed heeft toch ook ooit zo’n ding gemaakt?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      18 januari 2016 om 20:53

      @jasbelle: Klopt! Dat was in 2002 en ze noemden het ding de Presto. Klik voor het plaatje:

      Login om te reageren
      • jasbelle zegt

        18 januari 2016 om 21:51

        @Edge: Thanks, ik kon maar niet op de naam komen haha

        Login om te reageren
  8. jordip zegt

    18 januari 2016 om 20:17

    Soort transformer dus, idee is leuk, nu de uitwerkingen nog. En

    Login om te reageren
  9. basbasbas zegt

    18 januari 2016 om 20:22

    Ik ben meer benieuwd wat er gebeurt op het moment dat een vrouwelijk familielid het stoelverwarmingknopje verwisselt met de opvouwknop….

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 januari 2016 om 21:53

      @basbasbas: Dan hebben ze het in ieder geval niet meer koud…

      Login om te reageren
  10. FieRo zegt

    18 januari 2016 om 20:25

    Handig voor de onderwereld! Ritje maken, knopje drukken,weglopen. Ak74, betonmolen en amerikaan met kofferbak kunnen lekker thuisblijven, lekker Groen. En subsidie van de overheid. Perfect!

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      18 januari 2016 om 20:31

      @fiero: ritje maken met het slachtoffer/schoonmoeder mochten de fietsertjes het niet snappen ?

      Login om te reageren
  11. willempjuh zegt

    18 januari 2016 om 20:28

    Ik zie het al helemaal voor mij: “Sh*t, de baby ligt nog in de auto….”

    Login om te reageren
  12. kaasisslecht zegt

    18 januari 2016 om 20:34

    Handig bij een kop staart botsing

    Login om te reageren
  13. grrrrommmmm zegt

    18 januari 2016 om 20:55

    Lol, de Hyundai MaxiCosi

    Login om te reageren
    • basbasbas zegt

      18 januari 2016 om 21:00

      @grrrrommmmm: want jij vouwt je baby altijd op als je thuiskomt?;)

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        18 januari 2016 om 21:28

        @basbasbas: Ik zal je even helpen: De bestuurder van de auto is de baby, de auto is de maxicosi. En ja, een maxicosi kun je vaak (deels) inklappen.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          19 januari 2016 om 19:27

          @Edge: Blijft een groot lomp ding hoor, zeker als je koffer niet al te groot is…

          Login om te reageren
  14. kevinova zegt

    18 januari 2016 om 22:33

    Zal vast alleen voor de Aziatische markt zijn en zo lek als een mandje. Qua veiligheid zal het dan ook wel voldoende zijn volgens die normen. Hier hoeven ze het niet eens te proberen.

    Login om te reageren
  15. Design_Driven zegt

    18 januari 2016 om 22:55

    Niet te serieus nemen is gewoon een concept die we nog op een beurs gaan zien of die als intern (studenten) project het leven zag.

    Wel grappig en mooi gevonden tussen de vele patenten.

    Login om te reageren
  16. mout zegt

    18 januari 2016 om 23:12

    Iemand die zich de reclame voor de eerste Renault Clio nog herinnert? Die vouwde zichzelf toch in en uit, methode transformers?

    Login om te reageren
  17. blaze3027 zegt

    18 januari 2016 om 23:42

    Weer zo’n kut idee wat never nooit wat wordt

    Login om te reageren
  18. Alfarobert zegt

    19 januari 2016 om 09:32

    Leuk als je je autootje kunt opvouwen.Je blijft de volle pond betalen bij een parkeermeter.Rijst inderdaad de vraag;WAAROM?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      19 januari 2016 om 19:28

      @Alfarobert: Opvallend conceptje voor Genève?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North