• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?

Auteur: Dizono, gepost 18 januari 2016 om 21:59 – 32 Reacties

Afbeelding Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?Afbeelding Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?Afbeelding Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?Afbeelding Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?Afbeelding Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?Afbeelding Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?Afbeelding Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?Afbeelding Waarom kan deze Ferrari 335 S de duurste ooit worden?

Ferrari 335 S
Jup, er gaat weer een klassieke Ferrari onder de hamer en hoewel de verwachte opbrengst net onder die van de duurst verkochte klassieker ooit ligt, een 250 GTO, kan deze er ook zomaar overheen gaan.

Augustus 2014 wordt een Ferrari 250 GTO afgehamerd op 38 miljoen dollar, waarmee het nog steeds de auto is die het meeste opbracht bij een veiling (Een andere 250 GTO ging onderhands al eens voor 52 miljoen dollar weg). De verwachting van veilinhuis Artcurial is dat deze Ferrari 335 S zo’s 30 tot 34 miljoen dollar gaat opbrengen. Iets minder dus dan de 250 GTO. In dollars gemeten dan, want in 2014 kreeg je voor elke euro nog 1,34 dollar, vandaag de dag is dat 1,08 dollar. In euro’s gemeten zou deze 335 S dus ook als hij de verwachte opbrengst haalt, al de duurst geveilde klassieker kunnen zijn.

Toch is er ook een kans dat de auto meer gaat opbrengen dan de estimate. Het gaat hier namelijk om een meer dan bijzonder exemplaar. De auto begon zijn leven in 1957 als Ferrari 315S, met een 3.8 V12 dus. Na onder andere de 12 uur van Sebring en de Mille Miglia wordt de cilinderinhoud vergroot naar 4100cc. In deze configuratie verscheen de auto aan de start van Le Mans. De race kon door technische problemen helaas niet worden uitgereden, maar deze Ferrari is wel de eerste auto ooit die een ronde op het Circuit de la Sarthe met een gemiddelde snelheid van boven de 200 km/u reed.

Na Le Mans gaat de 315 S terug naar de Fabriek in Maranello, waar het frontje iets aangepast wordt om de remmen beter te kunnen koelen. Dat Testa Rossa-achtige neusje zit overigens niet meer op de auto, maar krijg je er wel los bij. Bonus! Tegelijkertijd met de nosejob, krijgt de wagen ook dezelfde 4-litermotor als de 335 S en Ferrari gaat ook deze auto simpelweg zo noemen. Eind 1958 gaat de Ferrari met pensioen, maar in zijn korte actieve leven hebben er enkele bekende coureurs met deze auto gereden: Peter Collins, Mike Hawthorn, Wolfgang von Trips, Maurice Trintignant, Masten Gregory en vooral Stirling Moss. Historie stuwt de prijs en dat is in dit geval zeker waar. 5 februari gaat de auto tijdens Rétromobile in Parijs onder de hamer, geïnteresseerden dienen zich wel minimaal 48 uur van tevoren te melden als potentiële koper.

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Klassiekers, rood, stirling-moss, veiling

Vorig bericht: « Hyundai werkt aan stadsauto die zichzelf opvouwt
Volgend bericht: Lada Niva krijgt opvolger, het einde van een icoon? »

Lees Interacties

Reacties

  1. v60polestar zegt

    18 januari 2016 om 22:02

    K zou het er niet voor over hebben, maar het geld heb ik ook niet dus…

    Login om te reageren
  2. tomleeuw zegt

    18 januari 2016 om 22:04

    Ik voel me dom, ken dit model niet. En ik dacht dat ik vrijwel elk model wel gezien had.
    Of ik ben gewoon oud en vergeetachtig. Anyhow, mooi ding.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 januari 2016 om 22:08

      @tomleeuw: nee hoor, Ferrari bouwde elk jaar wel een of meerdere verschillende racewagens. Vaak niet meer dan een handvol exemplaren en onderling soms maar met relatief kleine verschillen.

      Login om te reageren
      • tomleeuw zegt

        18 januari 2016 om 22:13

        @Dizono: Nou het was zo’n soepel verhaal dat ik dacht “dat weet iedereen” Ook de verwachte top-opbrengst deed vermoeden dat het om een bekender model gaat. Het zijn vaak toch de bekende iconen (en/of grote race successen gehad hebben, daar valt imho vroegtijding uitvallen in LM niet onder) die het meeste opbrengen.

        Goed, leuk om te lezen dus.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          19 januari 2016 om 11:46

          @tomleeuw: Ja, als ik mocht kiezen zou ik ook liever de 250 TR uit 1958 hebben waarmee Olivier Gendebien en Phil Hill Le Mans wonnen…

          http://www.mintmodels.com/images/products/detail/1958Ferrari250TRR2.jpg

          Login om te reageren
  3. haroldv zegt

    18 januari 2016 om 22:07

    Prachtig, dit is kunst!

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    18 januari 2016 om 22:09

    De grote vraag is of er een ondergrens is waarbij deze auto niet wordt verkocht.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      18 januari 2016 om 23:01

      @JanJansen: je hoopt hem voor onder de 1000 mee te kunnen nemen bij weinig interesse? :)

      Daar zit ongetwijfeld een ‘reserve’ op.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        18 januari 2016 om 23:10

        @sketcher: de meeste van dit soort auto’s worden buiten het veiling circuit verkocht. Simpelweg omdat 10% veilingkosten nogal veel is bij dit soort bedragen.
        Dus vaak wordt de reserve niet gehaald en de veiling gebruikt als reclame.

        Login om te reageren
        • E550 zegt

          18 januari 2016 om 23:28

          @JanJansen: die hanteren vaak 5%, maar ook vaak met een limiet.

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            19 januari 2016 om 14:38

            @e550: links- of rechtsom, het blijft veel geld.

            Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    18 januari 2016 om 22:13

    Absoluut kunststukje! Ben geen Ferrari fanaticus, maar dit is gewoon meesterwerk. Bijzonder. En tuurlijk is ie het waard. Als je mega rijk bent en een collectie Ferrari’s hebt is dit een absoluut topstuk van je verzameling.

    Ook dit soort auto’s zijn voor liefhebbers, alleen hebben ze wat meer te besteden.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 januari 2016 om 08:23

      @gtwillem: ook dit is gewoon een bubbel. Dat een dergelijke auto een paar miljoen waard is kan ik nog snappen wegens de historie. Maar dit? Nee, dit vind ik zwaar overdreven.

      Login om te reageren
      • nord zegt

        19 januari 2016 om 15:03

        @lekbak: probeer het eens in een ander perspectief te zien dan alleen maar je eigen..

        Er zijn zat producten waar jij in de ogen van iemand anders hier op de wereld een belachelijke prijs voor betaald.

        Een steak bij een goed restaurant kost (ik zeg maar wat) 38 euro terwijl dat een maandsalaris is voor iemand niet eens zo heel ver buiten de EU.
        Cliché? Ja.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          19 januari 2016 om 15:34

          @nord: die paar miljoen waar ik het over had was al mijn andere perspectief. Ik zou er zelf (als ik het geld had) een tonnetje of twee voor geven. Omdat het toch een fijn stukje techniek is.

          Overigens koop ik nooit iets met onlogische waarde. Ik ben niet zo van het verzamelen van mooie dingen. Als ik iets duurs koop is dat te verklaren door de kwaliteit. Mijn waterpomptang van 40 euro vinden mensen duur, totdat ik wel los krijg wat die andere niet lukt. Prijs is weer logisch.

          Een auto van dit geld is niet te verklaren anders dan dat het een opgepompte prijs is door ziekelijke marktwerking. Geen normaal denkend mens zal dat ontkennen, zelfs de koper wss niet. Die hoopt slechts dat dit nog lang niet het einde is…

          Login om te reageren
          • nord zegt

            19 januari 2016 om 17:44

            @lekbak: Je boeren wijsheid is te benijden beste Lekbak.

            Login om te reageren
  6. norge zegt

    18 januari 2016 om 22:13

    Geef er de schoot waarde voor ….Vind hem prachtig..

    Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    18 januari 2016 om 22:14

    De 315s is ook veel mooier dan de TR. De neus dan. Dit is trouwens wel een droomauto hoor. Verdikkeme wat mooi.

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    18 januari 2016 om 22:14

    Mooi!

    Login om te reageren
  9. oranje123456789 zegt

    18 januari 2016 om 22:22

    Wat is kunst!? Wat is kunst!? Dit is kunst!

    Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    18 januari 2016 om 22:26

    Wat een schoonheid, hulde aan de ontwerper!

    Login om te reageren
  11. koeckenbacker zegt

    18 januari 2016 om 22:28

    Wow! Nu kan ik gerust gaan slapen, alles is gezien

    Login om te reageren
  12. csx3000 zegt

    18 januari 2016 om 22:45

    Leuke marketing van de veiling boys maar de 250 GTO is baas en blijft baas.

    Je moet wel kunnen patsen met je nieuwe aanwinst, de 335S zegt niemand iets een 250 GTO daarentegen…

    Login om te reageren
  13. patrick zegt

    18 januari 2016 om 22:52

    Stiekem vind ik deze mooier dan de 250 GTO.

    Login om te reageren
  14. henkhupelschoten zegt

    18 januari 2016 om 22:53

    of je koopt het duurste appartement van NL… geld verbrassen 2.0, schitterende wagen! dat zeker kan niemand omheen maar zoveel geld… ik zou er een leuke verzameling + mooie garage van kopen!

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    18 januari 2016 om 22:58

    Gaaf ding. Het liefst hoop ik dar diegene die deze auto koopt er af en toe nog mee rijd. Er hoeft niet mee geracet te worden, maar gewoon een leuk rondje op zondag morgen…

    Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      19 januari 2016 om 07:27

      @dutchdriftking: broodjes halen?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 januari 2016 om 08:11

        @scottishcarspotter2000: Bijvoorbeeld. Wel met een grote omweg.

        Login om te reageren
  16. escort77 zegt

    19 januari 2016 om 09:52

    Stomme vraag misschien, maar wat kan je nou met die losse neus? (behalve dan ophangen aan de muur, in de schuur leggen of de kilo-prijs incasseren)

    Ik zie over de voorspatborden van de auto geen naden lopen, betekent dit dat je er de slijptol in moet zetten als je de TR-neus er op wilt hebben?

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      19 januari 2016 om 11:48

      @escort77: is de historie die je erbij koopt…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 januari 2016 om 18:23

      @escort77: carnaval komt eraan. De tijd van de fopneuzen.

      Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    19 januari 2016 om 11:21

    Eigenlijk nog wel mooier dan de 250

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North