De Toyota Aygo X is vernieuwd en het is nu een heuse hybride geworden!
De voormalige bondgenoten van Toyota (Peugeot en Citroën) hebben het A-segment allang de rug toegekeerd, maar gelukkig gaan de Japanners gewoon door op eigen houtje. De Aygo X zit stiekem een beetje tussen het A- en B-segment in, maar dat maakt verder niet uit. Toyota presenteert nu de vernieuwde Aygo X, die een hele belangrijke primeur met zich meebrengt.
Eerst even heel kort het uiterlijk. De Aygo X heeft een nieuwe snuit gekregen, die hoekiger en agressiever oogt. De Benjamin van het merk heeft niet hetzelfde familiegezicht gekregen als bijvoorbeeld de Prius en de nieuwe RAV4. De voorkant had ook zomaar op een Koreaan kunnen zitten. De achterkant is verder gewoon hetzelfde gebleven.
Toyota Aygo X Hybrid




Dan nu het echte nieuws: de Aygo X is voortaan een hybride! En dan geen laffe mild hybrid, zoals Fiat 500 Hybrid, maar een échte hybride. Dat is een primeur in het A-segment. Het gaat om de aandrijflijn van de Yaris Hybrid, maar dan in een kleinere verpakking. Toyota noemt nog geen verbruikscijfers, maar je kunt dus rekenen op een zeer zuinige auto. Toyota noemt wel alvast de CO2-uitstoot: die bedraagt slechts 86 gram.
Waar de Aygo X voorheen een 1.0 had, is dat nu een 1.5 geworden in de Aygo X Hybrid. Deze levert 116 pk, 44 pk meer dan de huidige Aygo X. De hybride kan in 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, wat voor Aygo-begrippen razendsnel is. De huidige Aygo X doet er bijna 15 seconden over.

Het was wel een beetje proppen om de aandrijflijn van de Yaris Hybrid in de Aygo X te krijgen. Door twee stapels accucellen naast elkaar te plaatsen in de breedte is Toyota erin geslaagd om de boel te laten passen. De accu zit onder de achterbank en gaat verder niet ten koste van de bagageruimte. Die bedraagt nog steeds 231 liter.
Door de grotere aandrijflijn heeft Toyota wel de frontoverhang met 7,6 centimeter moeten verlengen. De totale lengte komt nu uit op 3.776 millimeter. Daarmee wordt het begrip A-segment wel een beetje opgerekt.




GR Sport
Toyota introduceert nu ook voor het eerste een sportieve versie van de Aygo: de GR Sport. De GR Sport heeft een grotere grille en een zwarte motorkap. Bovendien zijn de schokdempers, veren en stuurbekrachtiging sportiever afgesteld. Daarmee is het niet meteen een hot hatch, maar het zal vast leuker rijden dan een RAV4 GR Sport.



Prijzen hebben we nog niet, maar de nieuwe Aygo X zal ongetwijfeld een stukje duurder worden. Maar dan heb je wel een echte hybride. We kunnen de auto begin volgend jaar verwachten in Nederland.
Bekijk ook vooral de video waarin Wouter de auto met een gepaste dosis enthousiasme aan je voorstelt.





Dat is wel een verrassing, full hybrid, veel krachtiger en zeer zuinig. Hopelijk stijgen de prijzen niet teveel. Alleen jmmr van de ronduit slechte instap achterin, dat maakt de auto toch vooral een twee zitter. Toyota is wel heel rap haar modellen programma aan het vernieuwen, verkopen gaan dan ook Wereldwijd door het dak, zelfs in China.
Ik hoop ook dat de prijzen relatief gelijk blijven. Dan is het een leuke optie voor mijn moeder die toch maar alleen in haar auto zit, met af en toe wat kleinkinderen erbij.
Ben ook benieuwd naar het prijsverschil met een Yaris. Want die is waarschijnlijk op ieder vlak gelijk of beter.
Nu nog een GRMN uitvoering 🤓
Misschien voortaan toch maar even vragen of je even wat voorbereidingstijd kunt krijgen en niet meteen hoeft te filmen 😅
Geen BPM dus waarschijnlijk aardig geprijsd, leuk cadeau voor mijn dochter
Wel verrassend. Vorig jaar een yaris gekocht mede vanwege de motor. Was ook aan het kijken naar een yaris z maar het relatief kleine prijsverschil en hybride motor gaf bij mij de doorslag voor een yaris. Voor een aantal zal een aygo x nu een optie zijn
Heel bejaard Nederland zal blij zijn.