• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Aygo X Hybrid: de eerste échte A-segment hybride

Auteur: machielvdd, gepost 2 juni 2025 om 00:01 – 8 Reacties

De Toyota Aygo X is vernieuwd en het is nu een heuse hybride geworden!

De voormalige bondgenoten van Toyota (Peugeot en Citroën) hebben het A-segment allang de rug toegekeerd, maar gelukkig gaan de Japanners gewoon door op eigen houtje. De Aygo X zit stiekem een beetje tussen het A- en B-segment in, maar dat maakt verder niet uit. Toyota presenteert nu de vernieuwde Aygo X, die een hele belangrijke primeur met zich meebrengt.

Eerst even heel kort het uiterlijk. De Aygo X heeft een nieuwe snuit gekregen, die hoekiger en agressiever oogt. De Benjamin van het merk heeft niet hetzelfde familiegezicht gekregen als bijvoorbeeld de Prius en de nieuwe RAV4. De voorkant had ook zomaar op een Koreaan kunnen zitten. De achterkant is verder gewoon hetzelfde gebleven.

Toyota Aygo X Hybrid

Toyota Aygo X Hybrid
Toyota Aygo X Hybrid
Toyota Aygo X Hybrid
Toyota Aygo X Hybrid

Dan nu het echte nieuws: de Aygo X is voortaan een hybride! En dan geen laffe mild hybrid, zoals Fiat 500 Hybrid, maar een échte hybride. Dat is een primeur in het A-segment. Het gaat om de aandrijflijn van de Yaris Hybrid, maar dan in een kleinere verpakking. Toyota noemt nog geen verbruikscijfers, maar je kunt dus rekenen op een zeer zuinige auto. Toyota noemt wel alvast de CO2-uitstoot: die bedraagt slechts 86 gram.

Waar de Aygo X voorheen een 1.0 had, is dat nu een 1.5 geworden in de Aygo X Hybrid. Deze levert 116 pk, 44 pk meer dan de huidige Aygo X. De hybride kan in 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, wat voor Aygo-begrippen razendsnel is. De huidige Aygo X doet er bijna 15 seconden over.

Het was wel een beetje proppen om de aandrijflijn van de Yaris Hybrid in de Aygo X te krijgen. Door twee stapels accucellen naast elkaar te plaatsen in de breedte is Toyota erin geslaagd om de boel te laten passen. De accu zit onder de achterbank en gaat verder niet ten koste van de bagageruimte. Die bedraagt nog steeds 231 liter.

Door de grotere aandrijflijn heeft Toyota wel de frontoverhang met 7,6 centimeter moeten verlengen. De totale lengte komt nu uit op 3.776 millimeter. Daarmee wordt het begrip A-segment wel een beetje opgerekt.

GR Sport

Toyota introduceert nu ook voor het eerste een sportieve versie van de Aygo: de GR Sport. De GR Sport heeft een grotere grille en een zwarte motorkap. Bovendien zijn de schokdempers, veren en stuurbekrachtiging sportiever afgesteld. Daarmee is het niet meteen een hot hatch, maar het zal vast leuker rijden dan een RAV4 GR Sport.

Prijzen hebben we nog niet, maar de nieuwe Aygo X zal ongetwijfeld een stukje duurder worden. Maar dan heb je wel een echte hybride. We kunnen de auto begin volgend jaar verwachten in Nederland.

Bekijk ook vooral de video waarin Wouter de auto met een gepaste dosis enthousiasme aan je voorstelt.

Ook interessant!

  • Prijsverlaging Toyota RAV4 PHEV maakt hybride overbodig
  • Gespot - Een unieke Toyota in Nederland
  • TOM'S Prius
    Yup, deze dikke uitlaten zitten op een brave hybride
  • BREEK: Toyota maakt een comeback in de Formule 1

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

aygo, aygo-x, gr-sport, Hybrid, Toyota, Video

Vorig bericht: « Verstappen zegt geen sorry: “Volgende keer neem ik tissues mee voor Russell”
Volgend bericht: Eindelijk lijkt de Mach-E op een echte Ford Mustang! »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    2 juni 2025 om 05:41

    Dat is wel een verrassing, full hybrid, veel krachtiger en zeer zuinig. Hopelijk stijgen de prijzen niet teveel. Alleen jmmr van de ronduit slechte instap achterin, dat maakt de auto toch vooral een twee zitter. Toyota is wel heel rap haar modellen programma aan het vernieuwen, verkopen gaan dan ook Wereldwijd door het dak, zelfs in China.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      2 juni 2025 om 08:57

      Ik hoop ook dat de prijzen relatief gelijk blijven. Dan is het een leuke optie voor mijn moeder die toch maar alleen in haar auto zit, met af en toe wat kleinkinderen erbij.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        2 juni 2025 om 09:09

        Ben ook benieuwd naar het prijsverschil met een Yaris. Want die is waarschijnlijk op ieder vlak gelijk of beter.

        Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    2 juni 2025 om 08:01

    Nu nog een GRMN uitvoering 🤓

    Login om te reageren
  3. Motomoto zegt

    2 juni 2025 om 09:26

    Misschien voortaan toch maar even vragen of je even wat voorbereidingstijd kunt krijgen en niet meteen hoeft te filmen 😅

    Login om te reageren
  4. marh zegt

    2 juni 2025 om 10:38

    Geen BPM dus waarschijnlijk aardig geprijsd, leuk cadeau voor mijn dochter

    Login om te reageren
  5. Roadster1976 zegt

    2 juni 2025 om 13:01

    Wel verrassend. Vorig jaar een yaris gekocht mede vanwege de motor. Was ook aan het kijken naar een yaris z maar het relatief kleine prijsverschil en hybride motor gaf bij mij de doorslag voor een yaris. Voor een aantal zal een aygo x nu een optie zijn

    Login om te reageren
  6. Jopie zegt

    2 juni 2025 om 22:06

    Heel bejaard Nederland zal blij zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North