
De ID-namen gaan in de prullenbak.
Automerken zijn drukker dan ooit met hun nomenclatuur. Mercedes kwam erachter dat het EQ-verhaal niet zo goed werkt, BMW M denkt na over het verwerken van de ‘i’ en Ford zoekt iemand die het beter weet. En bij Volkswagen? Daar gaat binnenkort het ID-voorvoegsel verdwijnen.
De Wolfsburger Allgemeine heeft informatie opgevangen uit de besloten personeelsvergadering bij het VW-hoofdkwartier. Grote baas Thomas Schäfer zou daar aan het personeel bekend hebben gemaakt dat nieuwe elektrische modellen niet meer ID-… gaan heten. De reactie van de werknemers? ”Een daverend applaus”. Zij geloofden kennelijk niet meer in de ID-naam.

Het idee achter ID komt van oud-topman Herbert Diess en betekent zoveel als ”intelligent design”. Het is bedoeld als naam waaronder “visionaire technologieën” moeten vallen. Nu de EV gemeengoed is geworden, is het niet meer futuristisch genoeg om de ID-naam te dragen bij Volkswagen.
Iconische namen blijven!
Oké, geen ID-naam meer om elektrische modellen van Volkswagen te herkennen, maar wat gebeurt er dan met de bestaande auto’s? Heten die dan straks de Volkswagen 3, 4, 5, 7 en Buzz? Volgens de lokale krant noemde Schäfer niet expliciet een modelnaam, maar hij wees er wel op dat “iconische namen” niet mogen uitsterven. En dat hebben we al eens vaker gehoord.
In dat geval zou de aanstaande ID.2, de elektrische Polo kunnen worden. Gelukkig hoeven we hier niet veel geduld voor op te brengen. Vlak voor de IAA in München van 9 september tot 14 september gaat VW de nieuwe ID.2-naam bekendmaken. Er is dan ook een aankondiging. Een woordvoerder van VW meldde dat er op de IAA een showauto voor de crossover-versie van de ID.2all zal worden gepresenteerd. Een elektrische Polo Alltrack wellicht?

Als de bekende namen ook bij de andere modellen komen, dan kunnen we best een voorspelling doen. De ID.3 wordt de Golf, ID.4 de Tiguan, ID.5 de Tayron, de ID.7 heet dan Passat en de ID. Buzz de Transporter of Bulli. Later moet er ook nog een productieversie komen van de kleine betaalbare Every1 die je bovenaan dit artikel ziet. Zou dat dan een Up worden? Of misschien een nieuwe Fox? Als we iemand van Volkswagen weten te spreken op de IAA vragen we ernaar.





Qua design zijn ze ook weer een beetje bij zinnen gekomen, daar sluiten “nieuwe” namen prima bij aan lijkt me.
Hoe een model heet maakt vrij weinig uit
Dan mag jij eens bij Polestar gaan werken.
Ford nam afscheid van de escort en Taunus, verkochten ze daardoor minder auto’s? Toyota idem de Corolla werd Auris en Carina werd Avensis verkochten allebei nog steeds goed.
Klopt, zelfs een driehonderdtwintigii kan een verkoop topper zijn. Maar als het al een sterke naam is hoef je minder aan marketing uit te geven.
Poeh poeh, nou nou. We zien het wel als ze eindelijk eens op de markt komen met onder andere die nieuwe polo/up/fox.
Noem het gewoon Polo EV, Golf EV, Passat EV, hoe moeilijk kan het zijn. En als de ICE verdwijnt gooi je het EV naampje eraf.
Ik zou “EV” gewoon als typeaanduiding van de motorisatie gebruiken:
– Golf 1.4 TSI
– Golf 2.0 TDI
– Golf GTI
– Golf GTE
– Golf … (welke zijn er tegenwoordig allemaal…?)
– Golf EV
Idem voor Polo, idem voor Passat,…
Het type wagen is dus identiek, enkel de aandrijflijn niet. Echt complex vind ik het op deze manier niet, of houdt de consument niet van duidelijkheid volgens deze bedrijven?
@putwater:
Golf 1.5 TSI
Golf 1.5 eTSI
Golf eHybrid
Golf GTE
Golf GTI
Golf R
;)
Nee, ze gaan niet stoppen met die modellen. Ze hangen er een andere naam aan. Clickbait…
@robertvanheerde: Als je niet verder dan de ‘dubbele-punt’ in de titel leest, snap ik dat je die conclusie trekt…
Dit roep ik al sinds Volkswagen met die ID-lijn op de proppen is gekomen. Prima namen voor zolang de elektrische auto’s een aparte lijn binnen Volkswagen zijn, maar na één of twee generaties ID zou de EV techniek en EV acceptatie dermate gevorderd moeten zijn dat ze de ID naam weer kunnen laten vallen en de gewone bekende modelnamen erop kunnen plakken.
de naam is t probleem niet……
Ik stel voor de historische namen
ID 3 = type 1
ID buz = type 2
ID 4 = type 3
ID 5 = type 181
ID 7 = type 3 variant
T ROC = kubelwagen
Als iconische namen niet mogen uitsterven komt er dan een nieuwe Kever? Die ze dan New Beetle gaan noemen?
VW Lupo kan ook nog voor de kleinste versie.