Iedereen wil opeens een Volvo

Auteur: , 100 Reacties

Het gaat goed met Volvo. De Zweedse autobouwer floreert onder Chinese leiding en verkoopt meer auto's dan ooit tevoren.

Volvo Grafiek

Vorig jaar verkocht Volvo voor het eerst in haar geschiedenis meer dan een half miljoen auto’s per jaar. Daar houdt de ambitie van de Zweden echter niet op, het doel is 800.000 auto’s in 2020. Een ambitieus streven, maar vooralsnog gaat het met de verkopen de goede kant op. Met name de XC90 helpt de autobouwer aan de dertiende maand op rij met stijgende verkopen. De SUV is de eerste Volvo die niet meer onder leiding van Ford is ontwikkeld en luidt voor Volvo een nieuw tijdperk in, waarvan de S90/V90 de volgende hoofdstukken zijn en de 40.1 en 40.2 Concepts laten zien wat we in de nabije toekomst kunnen verwachten.

In totaal verkocht Volvo het eerste halfjaar 256.563 auto’s, een plus van 10.5 procent ten opzichte van diezelfde periode in 2015. De grooste plus komt uit de Verenigde Staten, waar de verkopen met bijna 25 procent toenamen, maar ook West Europa en China doen het met respectievelijk 9.6 en 6.3 procent prima. Opvallend is ook de toegenomen interesse van de Zweden in het merk, daar werden liefst 12.3 procent meer Volvo’s verkocht dan vorig jaar.

Hoewel de Volvo XC90 verantwoordelijk was voor de meeste groei, is de XC60 de populairste Volvo met 73.817 verkochte exemplaren in de eerste helft van dit jaar. Op plek twee vinden we de V40/XC40 (48.670) terwijl de XC90 op plek drie staat met 43.911 exemplaren. Opvallend is dat de respectievelijk in april en mei uit productie genomen V70/XC70 met 29.747 exemplaren nog altijd heel behoorlijk verkoopt. De S80 is een ander verhaal, die bungelt onderaan de statistieken. Gelukkig staat voor beide auto’s sinds kort een vervanger in de showroom, die de verkopen ongetwijfeld nog een volgende boost gaan geven.



100 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ik niet
@ko4n: Ik wel.

En natuurlijk wil iedereen een Volvo.
Het is gewoon het merk dat het langste meegaat.
Oerdegelijke kwaliteit, waar je tien keer de wereld mee rondkan.

http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png
@martinus: Nope, Volvo scoort zeer slecht qua betrouwbaarheid.
@aadnus: De cijfers zijn gecombineerde cijfers van alle officiële domontagebedrijf(sloop bedrijven) van Europa.
@aadnus: Doe eens aantonen? Ben wel benieuwd. Ik kom namelijk maar weinig auto’s tegen met 350-400-500+ k kilometers die niet van Volvo zijn. Bijvoorbeeld op Marktplaats, de top 10 met 400.000 of meer gelopen in aantallen advertenties:

Volvo (230)
Mercedes-Benz (188)
Volkswagen (113)
Audi (70)
BMW (69)
Opel (41)
Ford (39)
Peugeot (38)
Oldtimers (32)
Renault (19)
@musje83:
zet het aantal kms eens uit tegen bouwjaar voor die verschillende merken….
@musje83: Deze ‘statistiek’ zegt natuurlijk niet al te veel. De hele factoren ‘aard van het beesie’ en ‘sociaal acceptabel’ haal je eruit. Volvo-rijders zijn een ander type mens dan je bijv. bij de populaire Duitsers ziet. Dat ander type mens anders rijdt kan invloed hebben op de betrouwbaarheid, maar dat zou ondermijnt moeten worden door de kwaliteit van ’t merk.

Wat ik meer wil aankaarten is dat een Volvo-rijder graag in een auto rijdt waar hij veel km’s op heeft gezet (dat heeft iets Cools en zelfs statigs) en als je een hele oude (bijv.) BMW of MB rijdt, je meer gezien wordt als ‘pauper’ (mooi onderhouden modellen waarvan de autoliefde af straalt, vallen hier natuurlijk niet onder!).

Als je dit zelfde lijstje maakt in Oost-Europa, Egypte of zelfs al Frankrijk, heb je natuurlijk al een ander resultaat ;)
@martinus: altijd leuk maar ook een beetje verneukeratief dat soort lijstjes. Zie Toyota er bijvoorbeeld niet bij staan bij de benzinemotoren, terwijl die toch behoorlijk degelijk heten te zijn.

Dat gezegd hebbende : de b230f redblock motor van Volvo is nagenoeg onverwoestbaar.
@pomoek: Het is niet alleen de aandrijflijn die bepaald of je een hele auto naar de sloop brengt of niet.
@martinus: Precies, dat blijkt wel ook uit de lijst. De 240 is bijvoorbeeld lang in productie geweest en daarnaast/daardoor ook erg betrouwbaar. Veel mensen vinden het nu eenmaal leuk om in iets “klassieks” te rijden, hoewel deze auto tot in 1993 verkocht werd.
@pomoek: bij mij ging tie kapot. Maar als baksteenaddict natuurlijk een nieuwe redblock er in;)
@martinus: De nieuwe xc90 blijkt echter alles behalve een betrouwbaarheidswonder te zijn…
@kapitein: Wat intoductie probleempjes…
Volvo kennende zijn ze nu al bezig met oplossingen.
Was bij de introductie van de vorige XC90 ook zo,
En daarna snel opgelost
@martinus: Ik hoor bij veel berijders dat de oerdegelijke kwaliteit toch wel wat te lijden heeft gehad onder het nieuwe bewind. Men is niet meer onverdeeld positief geloof ik.
@martinus:
Lijkt me net als bij MB gebaseerd op modellen van weleer. maar goed, stel dat ze nog steeds bovengemiddeld betrouwbaar zijn, waarom zou je een zwaar, ondersturend hok met plastic interieur en allerlei irritante veiligheidssystemen willen?
@martinus: geloof mij, ze kunnen best vaak kapot gaan. Ja, ik kan het merk zeker waarderen en ik ben op zoek naar een 2012-2013 C70.
@martinus:

Yep .. Toen het Fords waren was het een goed merk ..
@martinus: Want uit die infographic blijkt ook hoeveel reparaties de auto’s hebben gehad..?
@Ozan: Uit de infographic blijkt tot welke kilometerstand mensen bereid zijn om reparaties uit te voeren aan hun auto.
@martinus: Bij mij wisselt het. Ik vond vroeger Volvo’s geweldig, heb er eentje gehad, maar sinds ze ‘no-nonsene’ hebben vervangen door ‘ premium’ vind ik het een stuk minder.

Toch heb ik, tenminste qua uiterlijk goede hoop dat het weer beter wordt, want de laatste modellen zijn al weer een stuk minder overdreven.
@martinus: lekker boeiend. Alsof ik dat wil. Ik wil gewoon een leuke auto en als er wat stuk gaat laat ik dat repareren.
@bartsmit: Dat ‘wat laten repararen’ wordt dus wel bij Volvo’s gedaan, tot zeer hoge kilometers.
@ko4n: Je bent niet de enige!
@ko4n:
Dat jij geen Volvo wilt komt omdat ze geen kinderfietjes maken, misschien een leuke trapauto iets voor jou?
@wankeltje: nee ik vind volvo’s eerlijk gezegd echt doodelijk saaie auto’s
@ko4n: Whoehahahahahaha…
Man die Volvo’s zijn nog altijd spannender dan die gare Audi’s die jij van je pappie moet pluggen Ko3n, Ko4n of was het nu toch de 12 jarige VAG-inaal met acnee die als Koen door zijn miserabele leventje moet.
Maar hier op AldiBlog heb je natuurlijk vrienden met je VAG-inale propaganda.

Dat is het bericht dat ik kreeg via de chat functie (die volgens mij verder niemand gebruikt maar leuk dat ie er is) van @herrwankel . als je dan toch hersenloos mensen gaat afzeiken doe het dan ook als de rest van de leden het ook kunnen zien. Fijne avond verder
@ko4n: Weet mamma dat je nog op bent kleuter.
Ze zal ook vast niet weten wat een internetheld dat puistenkopje is.
Ik zou zeggen, heb die grote muil van je eens als je voor de reaguurders staat waar je die grote muil tegen open trekt.

Nog zo’n kleurijke reactie van @herrwankel
@ko4n: ik hoef ze ook niet
Eerlijk gezegd dacht ik dat Volvo onder de Chinezen langzaam zou wegkwijnen. Niet is minder waar, ze maken heel mooie auto’s en doen het goed. Ik vind het alleen spijtig dat ze vasthouden aan die vierpitter in al hun modellen, maar de klanten zijn dus tevreden.
@misterdrogba: Ze houden niet vast aan een vierpitter, maar zetten vol in op (semi-)elektrisch rijden!

Huidige VW’s zijn al superbetrouwbaar,
En maken veel meer kilometers dan andere merken voor ze versleten raken..
Maar een elektro aandrijflijn is nog meer tijdsbestendig, en onderhoudsarm dan een complexe verbrandingsmotor.
@martinus: Huidige VWs zijn ook verre van betrouwbaar!
@aadnus: Typfoutje.. VW’s scoren bijna zo rampzalig als opeltjes..
Moet Volvo zijn natuurlijk.
@aadnus: merk of motor?
@martinus: Volvo bedoel je denk ik?
@martinus: ik denk dat de waardevastheid daar veel mee te maken heeft. Duurdere reparaties worden langer uitgevoerd als de auto dit economisch nog waard is. Bij een vergelijkbare mondeo zal export of sloop eerder aan de orde komen. Bij de oudere volvo s en liefhebbers ligt dit natuurlijk anders.
@misterdrogba: tis een beetje Europese arrogantie te denken dat Aziaten geen business knowhow hebben. De Indiërs hebben al bewezen dat ze Jaguar-Land Rover veel beter kunnen runnen dan de Engelsen of Amerikanen ooit hadden gekund. Nu bewijzen de chinezen ook weer hetzelfde met Volvo. Ik denk dat we in de toekomst nog wel eens heel verrast kunnen worden van wat er uit die hoek gaat komen qua automobielen industrie.
Moie opsteker zo voor ze.
Hoorde uit betrouwbare bron dat de verkoop van unisex anwb fleece truien en het aantal labradors een zelfde verkoop stijging laten zien.
@larini: je bedoelt het ‘stoffig’ imago van een burgerbak met een succesvolle vertegenwoordiger aan het stuur en terminale huisvrouw op de passagiersstoel, 2 Gaastra kindjes op de achterbank en viervoeter?
@reobnednab: Terminale huisvrouw? Dat cliché ken ik niet
@reobnednab: kijk de grap was leuk tot dat jij hem moest verklaren…
@larini: De hockeystickverkoop blijft ook niet achter.
Ik gun het Volvo. Ik ben nooit echt fan geweest van het merk, het was me altijd wat te braaf en degelijk. Maar hun huidige designtaal spreekt me erg aan. Vind de nieuwe auto’s werkelijk schitterend. De stijgende lijn is dan ook geen verrassing lijkt me.
De v40 begin ik een beetje saai te vinden, je ziet hem te vaak in Nederland.
@hummer95: het ging ook om de xc90, v90 & s90
@theyoungsaablover: Het artikel gaat volgens mij over de verkopen van Volvo, ook die van de V40
@hummer95: precies de reden waarom ik hen niet heb genomen. Het rijdt heerlijk, smoelt goed en met de juiste pakketten zit hij goed in de spullen. Maar toen op een gegeven moment mijn vader er ook een had en er op de parkeerplaats bij mijn werk ook 6 stonden, om nog maar te zwijgen van de V40/60 treintjes in de file, heb ik toch voor de 1-serie gekozen :)
@gulli: en niemand rijdt een 1-serie?
@nasty: ;)
@nasty: Ik knipoog ook altijd naar mezelf, maar dan in de spiegel. Krijg er altijd kriebels van in m’n buik.
@nasty: o ja zeker wel, maar lang niet zoveel als in de V40
@hummer95: Dringend tijd voor de nieuwe…

De 30-reeks mag trouwens ook dringend een vervanger krijgen. Vreemd dat we daar nog geen concepten van gezien hebben…
@hummer95: Nog altijd niet zo saai als dat eeeeeuwige Polo/Golf duo. De V40 mag dan wel de huidige lease-slet van Nederland zijn, hij is nog steeds niet zo veel op elke straathoek terug te vinden als die twee Vags.
Ook wel omdat de Saab rijders nu allemaal een nieuwe Volvo kopen ipv een Saab want dat kan niet meer
@theyoungsaablover: of de gemiddelde Saab rijder gaat z’n GM-apparaat oplappen tot in den eeuwigheid.

Misschien wel voorbij de Volvo in die eerder aangemerkte km-stat. ;-)
Hoe mooi de auto’s ook zijn, het oude Volvo-gevoel verdwijnt wel een beetje…
via iPhone app
@87sandyd: voorzover ik daar mee bekend ben ben ik het roerend met je eens
@87sandyd: Neejoh, das gewoon de nieuwigheid, dat gaat er vanzelf vanaf.
Nu ben ik een beetje een volvist, maar het valt me al langer op dat je tegenwoordig erg veel Volvo ’s op de weg ziet. Moet alleen nog scherp krijgen hoe je de nieuwe modellen nu moet positioneren ten opzichte van elkaar. Is de V90 nu de opvolger van de V70 of moet ie nog komen? En waarom is er eigenlijk geen V80?
@pomoek: de S/V90 staat een treetje hoger dan de V70 (en eigenlijk ook S80) op de ladder, dit om te concurreren met de E klasses van deze tijd. De S/V60 neemt het op tegen de C, etc.
Nee niet iedereen wil opeens een volvo. Slechts 10% meer dan vorig jaar. Komt zoals bij elk merk door wat nieuwe modellen. Volgend jaar zakt t weer in.
Mooie auto’s, ik snap het wel. Ook zal vooral het belastingvoordeel helpen wat betreft de bijtellingsknallers
Dit jaar doet Volvo het behoorlijk slecht in Nederland. Ze zijn gehalveerd in marktaandeel.
@simonbv: Geen wonder nu het belastingvoordeel op de hybrides weg is. Ik heb met de XC90 mogen rijden. Dat ding zuipt als een tempelier en de accu’s zijn na ongeveer 50 meter leeg. Als er dan ook geen belastingvoordeel meer is dan zijn er veel andere auto’s waaruit je kunt kiezen.
@fordnut: klopt. Maar daarom had de titel ook moeten zijn ” iedereen wil Volvo behalve Nederlanders”
@fordnut:
Klopt,

Maar als je zegt: ‘Zo’n hybride is leuk, maar zet er dan aub een relaxte 3.0 TDI naast’; krijg je gelijk van die reacties:
‘Ja, maar de meeste mensen rijden maar 50 km en kunnen m altijd opladen”.
En meer van dat soort reacties.
@simonbv: Marktaandeel in verkoopaantallen is inderdaad verminderd door de bijtellingsregels die elke 3 maanden lijken te veranderen. Het netto marktaandeel is niet gehalveerd hoor, dan zouden de sloperijen overlopen met Volvo karkassen :-) (of Polen plots een Volvo-land zijn geworden ;-) )
Nee dank je, geen volvo voor mij.
Dat iedereen een nieuwe Volvo wil, is niet helemaal waar. Alhoewel ik de modellen van Volvo echt wel kan waarderen. FCA deed in Europa in Mei een +25% TOV Mei 2015 terwijl het marktgemiddelde 15% is. Bijna alle automerken plussen lekker in de aantrekkende markt.
Afgelopen maand waren we in Denemarken en zowel daar als in Duitsland zag je al best veel XX-90’s rondrijden.
@eelco74: nog even de S90/V90 op stoom en de dichtheid van Volvo neemt nog verder toe over de grens!
Ik weet weinig over de cijfertjes maar eerlijk is eerlijk ….ontwerpers zijn goed bezig
Een half miljoen verkochte auto’s! Nog lang niet Premium dus!! Benieuwd naar de reactie.
@ericc: ik haat premium, maar als we het dan toch moeten doen, geef een beetje exclusiviteit ook niet een beetje het premium gevoel, zo van anders zijn dan de massa, ik ben trouwens voor de tweede maal eigenaar van een XC60, zelf heb ik niet echt het idee dat ik een klassebak rij, maar met zijn 2.4 AWD kom ik overal lekker vlot en alles zit erop en eraan, vorige heeft 270k gelopen en alleen een defecte oliepijlsensor gehad ,zelf heb ik het idee dat de meeste x16i en x16d in deze wereld ook niet premium zijn , waar vroeger een merk als premium gezien werd, keert dat nu niet een beetje richting model en uitvoering?
@tom307: Premium is een marketing term.

Een merk kan zich als premium profileren, door een extra bedrag te vragen voor een product dat daadwerkelijk en gevoelsmatig beter is.

Volvo, Audi, BMW en Mercedes zijn alle vier gewoon Premium merken. Ze vragen een extra bedrag ten opzichte van Renault, Ford, Opel of Fiat. In ruil hiervoor heb je ook daadwerkelijk een ander product.

Audi is een briljante vorm van Premium. Want je hebt een Volkswagen Polo, maar door enkele eigenschappen te veranderen is de auto ineens een Audi A1. Technisch gelijk. Om te bouwen zal het niet veel schelen. En toch vragen ze 4 mille meer voor een A1.

Dat is premium. Het verschil wat jij stelt is een heel evidente, maar gaat voornamelijk om luxe. En dat kan een tool zijn om een premiumstatus te bereiken, maar is het in dit geval niet. Een 316i is JUIST premium omdat je meer betaald voor een kaal product met een hogere emotionele merkwaarde.
Komt dat niet door de laage bij teling Niet dat ik het volvo niet gun Maar ik vind het een belagelijk tysteem
@Moersleutel: cursus Nederlands?
via Android app
@rudyv: heel flauw.
Als ze de c30 opnieuw leven inblazen wil ik weer een Volvo!
@rudyv Jammer dat er zo word geoordeeld voor iemand met dyslexie (staat ook in me profiel) Daarom reageer ik zo weinig mogelijk om dit te verkomen
via Android app
@Moersleutel: niets van aantrekken!
@Moersleutel: mensen met dyslexie maken gekke spelfouten, zoals je hierboven een aantal keren doet. Maar gebrek aan interpunctie is pure desinteresse en me -> mijn is ook niks wat met dyslexie te maken heeft.

Mijn tip: probeer je er wat meer in te interesseren, gebruik interpunctie en lees je bericht na. Dan hoef je je ook niet te schamen en kan je lekker op autoblog blijven reageren!
Bij mij is het juist omgekeerd nu ze de 5/6 cilinders uit de schappen hebben gehaald, niks aan meer zo
@autodrop @lekbak Bedankt We zullen zien hoe ver ik kom Mensen hoefen niet te vooroordelen Maar gelukkig gaat het hier over auto’s ?
Het is alleen zo jammer dat de auto’s goed zijn, maar de bestuurders als losgeslagen idioten rijden. Afsnijden, bijna van de weg af drukken, bumperkleven, veel te hard rijden…
@RiKe: Huh? Ik heb altijd juist het idee dat Volvo bestuurders heel behouden en zelfs ‘saai’ rijden (rijd er zelf ook een). Het imago dat jij noemt past m.i. beter bij Audi/BMW rijders, en oude aftandse hatchbackjes met petjes er in.
@musje83: Helaas….was dat maar waar. Ik rij dagelijks het traject langs Schiphol en de meest gehaaste personen zijn Volvo V60 stekkerdoos rijders.
@RiKe: Haha, ik werk in Lijnden dus ik rijd daar ook dagelijks. Is mij nooit echt opgevallen eigenlijk, is meer een algemene observatie. Er zijn wel meer met die Audi/BMW associatie.. Maar goed, ik kijk (als Volvo rijder) wellicht ook een beetje door een roze bril.
Mooi merk, aparte bestuurders. Rij zelf 80k per jaar, volvo rijders verstaan de kunst om simpele oplossingen extreem ingewikkeld maken in het verkeer. In generaliseer nu uiteraard, maar 80% van de volvo rijders hebben geen gevoel voor “verkeer”. Au. Niet slaan.
Kenmerkende/uitspattende/onderscheidende types zoals een C30 lopen daar helaas niet meer in mee (heb privé een C30 gereden voor een paar jaar terug).

De huidige Volvo designtaal spreekt momenteel een breder publiek aan, geen wonder dat er dan “overstappers” te vinden zijn.
Ik kan me voorstellen dat een grote Passat-generatie nu in een V60 stapt.
Idem dito voor de Golf rijder naar de V40.
En die 5-serie rijder die toch maar een V90 bestelt?

Tja, bij dergelijk groei vind je altijd wederspraak als diverse berichten hierboven.
Maakt de totaliteit aan reacties dan enigzins ook weer geruststellend, anders ging de Volvo groei in Nederland gelijk op met de rest van Europa. ;-)
Al hoewel geen top fan can Volvo vind ik toch mooi voor ze.
Het blijft een merk voor huisartsen en dierenartsen met grijs haar (vaak genoeg gekruld) een sjaal met ruit patroon, en een brilletje met ronde glazen. Saai merk voor saaie mensen.
Ik denk dat de Volkswagen rijders wakker geworden zijn en zich realiseren dat ze nu eens een echt kwalitatief goede auto willen en niet een stuk olie verbruikende sjoemel ellende met knuffeldashboard
Volvo is totaal niet mijn smaak, zowel interieur als exterieur, maar ik heb een paar keer in een Volvo (T4) met DSG mogen rijden en ik moet eerlijk bekennen dat het wel heel errrrrrg lekker rijdt. Gaat als de brandweer, vering wel wat stug maar dat is in grotere modellen wellicht veel beter. Ben zelf verstokt Audi rijder en ja daar gaat best wel eens wat mee mis. Tja jeugdliefde slijt nu eenmaal niet (m’n eerste exemplaar : Audi 100 GL5E Avant facelift uit 1981)
Onbegrijpelijk dat mensen dit soort karakterloze transportmiddelen rijden. Voor minder geld rij je een auto met emotie en hartstocht. Bijna nog erger als de gemiddelde Duitser is zo’n Chinese Daf.
Snap het wel, vind de nieuwe line up er erg strak uitzien! Over betrouwbaarheid is weinig te zeggen als ze net uit zijn natuurlijk
Ik heb gisteren een mooie v70 met 170pktjes uit 2000 gekocht met meer dan 3 ton op de teller!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).