Eindelijk officieel; de prijs van de Volvo S90

Auteur: , 72 Reacties

Volgens de Zweden zelf is die "hartstikke scherp".

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, voor 42.995 euro mag jij een gloednieuwe S90 mee naar huis nemen. Dan krijg je de D3, met 150 pk sterke viercilinder diesel, uitgevoerd met een handgeschakelde 6-bak. Wil je wat meer oempf én wat meer luxe, dan kan dat, maar dat gaat je meer kosten. De D4 bijvoorbeeld, met 190 pk is er vanaf 45.995 euro en het (voorlopige) topmodel, de T6 AWD met 320 paarden onder de bips krijg je vanaf 67.495 ekkermannen mee naar huis. Over de hybride T8 met 410 pk, wordt niets gezegd in het persbericht, dus het ziet er naar uit dat we die motor in elk geval voorlopig niet kunnen kopen.

Je kan in de basis prima in alle luxe rondrijden in een S90, maar je doet dat vooral veilig. Volvo strooit weer kwistig met namen voor de systemen. Vroeger hadden ze SIPS (en ROPS voor de cabrio’s), in de nieuwe generatie auto’s zit onder meer het “Large Animal Detection-system” en “Run off road mitigation”. Die twee zaken gecombineerd zorgen ervoor dat je nooit meer een koe aanrijdt als je toevallig langs een weiland van de weg dreigt te raken. Of denk ik nou te ver door? En trouwens, de City Safety werkt ook samen met het Large Animal Detection-system, dus ook in de stad kun je nooit meer per ongeluk tegen een paard, eland, stier of Peter Beense aanrijden. (Sorry als ik iemand hiermee kwets, maar het is toch juist fijn om te weten dat onze sympathieke Amsterdamse volkszanger nu zonder omkijken kan oversteken?)

Maar nu de vraag die een ieder bezighoudt, denk je dat je deze S90 veel gaat zien op de wegen? De V90 wordt naar verwachting maar een klein beetje duurder, die zou voor 45.000 van eigenaar moeten gaan verwisselen. Naast een heleboel extra ruimte, krijg je ook minder lelijke achterlichten. Ik zou het wel weten, even doorsparen en zonder twijfel voor de V90 kiezen. Maar dat is puur een mening hoor.



72 reacties

Echt een geslaagde bak, wat mij betreft voor een redelijk schappelijke prijs.
Niet dat ik hem kan betalen….
Ik vind het een erg mooie verschijning, met name dat het allemaal weer wat hoekiger wordt spreekt mij wel aan, de XC90 begint mij ook steeds meer te bekoren (Die zie je overigens inmiddels echt enorm veel, vind ik ook wel opvallend). Maar ook ik ben toch wel een beetje van de Estate, dus dat wordt nog even door sparen (en wachten tot ze goedkoop als 2e of 3e handsje zijn op te pikken ;-)).
Eindelijk officieel veel te duur voor mij:(. Mooi ding
@nicolasr: wat zijn ‘Ekkermannen’? Heb ik een internethype gemist of zo?
OT: ik vind ‘m wel strak. Ben benieuwd doe deze er op de weg uit ziet. Waarschijnlijk zal de V90 een stuk populairder worden in NL, ook geen straf voor het straatbeeld overigens.
@Henk_he: doe=hoe*
@Henk_he: Het woord ekkermannen bestaat al sinds het jaar kruik. Valt zelf ook wel te raden wat het betekent
@ferrari250gto: nou ben ik redelijk belezen, aardig geschoold en niet heel jong (product van de jaren ’70), maar buiten Autoblog heb ik werkelijk nog nooit van ‘Ekkermannen’ gehoord. Ja, natuurlijk snap ik dat het in deze context ‘Euro’s’ betekent, maar ik was op zoek naar de oorsprong. Als ik ‘Ekkerman(nen)’ Google, dan staan AB, Groen7 en ABHD bovenaan (dus het wordt vooral door de redactie hier gebezigd). De Dikke van Dale, Woordenboekonline of Synoniemen.net bijv. kennen het in ieder geval niet.
Wat ik wel ken als synoniem voor geld (de Gulden om precies te zijn) is: ‘Pietermannen’. Maar misschien is het een woord wat streekgebonden is?
Genoeg geluld of nonsens. Terug naar de auto’s in 3. 2. 1:
@Henk_he: het is ook stom, zijn gewoon ‘ekkies’ geen ekkermannen
@Henk_he: Onzin, ekkermannen, ballen, pietermannen, pieken, stuk voor stuk woorden die ik van mijn opa heb opgepikt
Wat zijn die speakers trouwens gaaf zeg.
Was dat van de week al niet bekent?
@murica: Nee en ook niet bekend.
Die achterkant daar kan ik gewoon niet aan wennen.
Maar wanneer staan ze bij de dealer? Of heb ik daar overheen gelezen?
@rvds15: volgens mij zouden ze begin zomer bij de dealer moeten verschijnen.
Vergeleken met de Duitsers is hij best scherp geprijsd.. Toch? :)
Die achterkant vind ik eigenlijk wel interessanter worden. Beeldschone auto. Prijs is ook goed. Kleine 5k goedkoper dan de Duitse concurrentie. De T8 zal nog wel eens iets onder de T6 kunnen komen (geen CO2 boete). Kun je voor 62k-63k met 410pk alle lease 5-Series plagen bij het verkeerslicht.

Hopelijk is de standaarduitrusting beter dan die van de Duitsers. Want wie besteld er nu een 5-serie zonder leer, groot navi en metallic lak? Zo kansloos dat je bij het opmaken van een offerte voor de meest gangbare opties (fors) bij moet betalen.
@gtwillem: stoffen bekleding is toch veel fijner om op te zitten. Het is warmer in de winter, frisser in de zomer, glijd minder, voelt zachter. Ik zie als enige nadeel het schoon houden. Maar zolang je niet teveel vreet achter het stuur of vaak ligt te neuken achterin boeit dat ook vrij weinig.
@lekbak: De geur van goed onderhouden leder…….
@lekbak:
ik vind stoffen bekleding na een tijdje altijd muf gaan ruiken, leer ruikt ook na 10 jaar nog goed.
@lekbak: Stoffen bekleding blijft nooit zo mooi. Het gaat ruiken en kan ook snel kapot gaan. Bovendien vind ik het altijd een stuk minder mooi uit zien.
Maar wat betreft de temperatuur in de zomer en winter en de wrijving heb je wel gelijk. De beste optie zou daarom alcantara zijn. Is ook nog eens lichter dan leer ;)
@lekbak: Ja. Die heb ik vaker gehoord. Gek genoeg kom je die mensen nooit tegen als je een E-segment auto met stoffen bekleding in de showroom hebt staan. Op een paar man na wil iedereen (terecht) gewoon leder (en/of alcantara) in zijn auto. Maar dan kun je altijd nog voor de 1 procent stof als no-cost option aanbieden en de auto standaard voorzien van leder.

Een Audi verkoper vertelde mij ooit dat er veel dingen niet op een A4 zat omdat ze de klant geen onnodige opties wilde opdringen, zoals Lexus dat deed. Dan dwing je de klant om airco, navi en mooie velgen te nemen. En dat is niet klantvriendelijk. Daarom is een Audi standaard soberder uitgerust…
@gtwillem: Huh?! Zei die verkoper dat echt? Wat een rare redenatie zeg.. Het lijkt mij juist veel beter om je showmodel helemaal fully loaded te hebben met opties, zodat de klant ziet wat de auto allemaal wel niet heeft en kan. Rare snuiter, die Audi-verkoper.
@gtwillem: Opzich is die gedachte van Audi niet verkeerd. Ik hou er ook van om alles zelf uit te kiezen. Al die veiligheidssystemen en parkeersensoren etc. hoef ik er allemaal niet in. Ik kan prima zelf autorijden. Dan is het vervelend als dat er al standaard in zit, zoals bij deze Volvo.
@gtwillem: en @bovenstaande.

Ik heb zelf een auto met leer en twee met stof, waarbij de oudste met stof nog 10 jaar ouder is dan die met leer. Maar allen ruiken ze uitermate fris, en is het stof nog helemaal smetteloos. Het hangt helemaal van de vorige eigenaren af.

Ik snap trouwen best wel dat ze bijna niet met stof worden verkocht. Dit soort auto’s is toch ook vooral status. Dan kan je natuurlijk niet met stof gezien worden. Daarbij is het stof meestal ook niet van de beste kwaliteit, neem goede stof en het slijt minder snel dan leer.
@gtwillem: Dan lach je toch de ballen uit je broek, als zo`n verkoper dat verteld…..
@gtwillem:
Denk je echt dat de klant gelukkiger wordt van die idioot dure opties zoals extra baggagenetje voor paar honderd euro of bluetooth voor duizend euro? De enige reden dat duitse fabrikanten die opties hebben is omdat de klant het betaalt, meer ook niet.
@gtwillem: wat een onzin. Bij de Japanse merken bundelen ze de opties in versies zodat het ene veel goedkoper productieproces opleverd. Je betaalt dus niet extra voor de ongevraagde opties, maar krijgt ze er letterlijk gratis bij.

Bij de Duitsers is alles maatwerk en maatwerk is duur, al gebruiken ze ook steeds vaker uitvoeringen om meerdere opties te bundelen.
@lekbak: juist! Die obsessie van sommige mensen met leer… Ik begrijp het niet.
@lekbak: Het is een beetje een kwestie van smaak. Vroeger was leer voor het volk en nam je stof als je écht geld had; kijk maar eens in automusea naar al die auto’s die alleen voor de chauffeur een leren stoeltje hebben terwijl de gechauffeerde zich in een comfortabel stoffen fauteuil kan nestelen. Ergens in de loop der tijd is dat omgedraaid, ik weet alleen niet precies wanneer en waarom.
@perry_snijders: ik weet het, logisch ook want stof zit lekkerder ;-)
Daarom vind ik het des te onlogischer dat het nu andersom is.
@lekbak: Het wagenpark hier is ook bijzonder stoffig.
@perry_snijders:
ja, vroeger was het stoffen interieur ws zuiver scheerwol terwijl het nu 1000% zweetplastic is.
@perry_snijders: dat was wel ander stof dan dat synthetische vrolijke motiefjes van tegenwoordig.

@lekbak: laat dat laatste nou net zijn waar een Volvo als deze uitermate geschikt voor is.
43.000 dat is toch een hoop auto voor dat geld.
@reistje: Ik vind het juist een lage prijs voor deze auto. Meningen verschillen…
@sulobb: dat zegt ie ook joh
@poeperman: Oops xD
Ik heb het omgekeerd geïnterpreteerd :)
Ik blijf het een prachtige auto worden, de kont begint me ook steeds meer te bekoren. De prijs vind ik dan ook erg netjes, gewoon goedkoper dan zijn concurrentie. Dat doet Volvo dus gewoon goed. Laten we zeggen dat je voor zo’n 50 tot 55.000 euro een hele mooie V90 met de prettige opties kan aanschaffen. Voor dat geld koop je niet een mooi aangeklede E-klasse, 5-serie of A6. Hoedtik aan Volvo.
@viezefreddyw: “Ik blijf het een prachtige auto worden”, moet natuurlijk zijn: Ik blijf het prachtige auto vinden.
@viezefreddyw: en “Ik blijf het prachtige auto vinden”, moet dan weer zijn: Ik blijf het een prachtige auto vinden.
@eddythedriver: Ik weet niet wat mij bezielde. Dank u.
Prijs valt mij erg mee! Een beetje dikke V60 tikt deze prijs ook dik aan.. Dus ik snap het niet helemaal?
Keurig geprijsd toen de s/v90 werden geintroduceerd gokte ik op ongeveer 50k
Een V90 voor mij graag. Komt er ook een Polestar? Mooie RS6 killer zou leuk zijn!
@dutchdriftking: nou als ik die tests bekijk van o.a Autovisie , Autoweek van de v60 polestar zijn ze daar nog lang niet. Een normale S versie is al te moeilijk.
@thomasthomas: Ze komen vooral vermogen te kort, maar dat gat kan met een hybride misschien wel erg snel gedicht worden. V6 icm hybride techniek, dan kan zo`n ding vies snel worden!
De D5 AWD is er vanaf 64.995,- euro. Voor ongeveer 1000 euro meer heb je ook een 525d xdrive of een A6 3.0 TDI quattro. Dar hebben wel 17 pk minder, maar de Audi heeft dan wel een zescilinder onder de kap. De BMW is een paar duizend euro goedkoper als je xdrive achterwege laat. Zo’n idioot goede deal is een S90 dus niet als je kaal gaat vergelijken. Ook als je bezig gaat met de optielijsten wint de Volvo het niet, een A6 premium of een 525d Luxury edition zitten al behoorlijk in de opties, bij een S90 summum zul je nog apart moeten bijlappen voor een alarm, parkeersensoren voor en de duurdere navigatie. De S90 scoort wel punten door standaard adaptieve cruise control en lane assist mee te leveren, bij de Duitsers moet je daarvoor nog apart een smak geld overboeken.
@knipperlichtje: De D5 lijkt een minder goed aanbod te zijn. Als je kijkt naar de meest populaire uitvoeringen (190pk diesels, luxe uitvoering) ben je bij BMW verreweg het beste af. Een volle 520d Luxury met mooie wielen heb je voor minder dan 60k. De Volvo komt als D4 Automaat Inscription uit op 63k. De A6 komt als 2.0 TDI S-Tronic Premium Edition met leuke wielen uit op 64k en de Mercedes spant de kroon met 68k voor een E220d met het prestige plus pakket en technology pakket, maar dan zit er wel heel erg veel op. De BMW 5-serie is nu in de uitverkoop met de Luxury, vandaar de laagste prijs.

Moet ik wel bij aantekenen dat zowel de A6 als de 5-serie op leeftijd beginnen te raken. En zeker de A6 met een Golf motor en FWD is lastig te verkopen voor die prijs. De 5-serie is nog altijd een topper om te rijden en je hebt een fijnere motor en aandrfijnlijn.

Maar de E-klasse is er voor degene die het laatste van het laatste wilt. En voor de genen die Duits wel een beetje saai vinden, kunnen uitstekend terecht bij Volvo voor een S90.
@gtwillem: het is inderdaad op het moment niet helemaal eerlijk. BMW en Audi hebben zo’n 1500 euro van de High Executive en Pro Line Plus-pakketten afgehaald, daar een paar extra opties aan toegevoegd en de namen veranderd naar Luxury Edition en Premium Edition. Maar, Volvo is zelf ook verantwoordelijk voor de prijsverschillen. Voor 11.000 euro had een Summum-uitvoering wel iets meer in mogen houden.
Ik zou de D4 kiezen voor 46k. Beetje aankleden en je hebt voor iets meer dan 50k alles wat je je maar kan wensen. Liever nog de D5 met AWD. Dan heb je echt de ideale auto, alleen zal die wat meer van je portemonnee vragen.

Overigens vind ik de achterlichten van de S90 wel gaaf. Lekker apart.
@berlinetta: De S90 is overigens te configureren op de website!
Geen mooie kont.
Die nummerplaat op de bumper doet het hem gewoon niet.
Voor de rest wel een mooie kloeke verschijning

Over prijzen heb ik geen flauw idee, ik koop namelijk never nooit nieuw en doe niet aan lange-termijnhuur !
Dus als ik een beetje kan rekenen heb je straks een V90 met D4 vanaf ong. 48k, met standaard pilot assist, adaptive cruise control, LED voor en achter en een prachtig interieur. Misschien wat dikkere velgen en dan zit je op 50k…
@volvokaj: drie zaken die als laatste op de optielijst mogen van mij. Interieur ben ik geen fan van. Voornamelijk het verticale scherm blijf ik vreemd vinden. Doe maar gewoon horizontaal en met een knop ipv touchscreen.
@pordon: Geloof me, als je jaarlijks 50.000 km rijdt (wat de meeste toekomstige eigenaren wel zullen doen) zijn pilot assist en adaptive cruise control hele toffe functies. Helemaal als het standaard is. Wat je van het interieur vind moet je zelf weten maar ik vindt het echt prachtig.
Gaat een succes worden!!
Vind het dashboard niet mooi ook in xc90 geen rechte lijnen nee dat kunnen Duitsers toch een stuk beter. Auto is wel een topper op de achterlichten na.
ik vind de station vele malen mooier, deze achterkant vind ik echt helemaal niets
Ik wist gewoon dat er ergens ekkermannen ging staan
Klinkt financieel als een best goede deal tov concurrentie. Alleen wel echt een enorm gemis dat er geen achterwielaandrijving of zes- en meer cilinders leverbaar zijn. Zou in deze klasse daarom nooit voor deze bak kiezen. Maar ach, smaken verschillen..
@uberpkw: Mee eens! Goed geprijsd, strakke auto, alleen RWD mist (maar da zal o.a. een budgetmaatregel zijn).
hybride awd is geen echte 4×4, dus het blijft een voorwiel aangedreven auto.
Ik rij nu in een v60 d6, maar de volgende auto die ik zelf zou moeten kopen wordt weer een echte 4×4, dat geschuif in die bochten is niet mijn kopje thee..
Vindt hem zelf echt niet mooi geworden. Hij heeft nu een statige uitstraling, terwijl het toch heel simpel en goedkoop oogt. Alleen om die reden al kan ik me niet voorstellen dat ze bij Volvo klanten van de Duitse merken weg gaan kapen. En dan heb je het nog niet eens over de rest van de wagen gehad. Maar goed, de nieuwe XC90 doet me eigenlijk precies hetzelfde. De vorige was veel mooier, maar de huidige verkoopt wel goed heb ik de indruk.
Hoe zit het met de restwaarde van jonge directiewagens (tsn 15 000 km en 25 000 km) bij Volvo? Iemand ervaring mee?
@leaper035t:

Ja.
Die pleurt in elkaar.
Ieder merk dat duurder is.
Enige uitzondering was altijd Mercedes’ 200 Diesel voor de taxi-jongens.

Voor de rest is het één grote poppenkast, pas vooral op als de verkopert je “vriend’ noemt. WegRENNEN

Daarnaast is het mij, in mijn hele autoleven nog nooooit gelukt om ‘íets’ in te ruilen
waarvan de auto-dealer-net-een -echt-mens zei : Oooow Mijnheer dejsonnies toch, DE kleur is het, en Ooooow DE uitovering en die twee en een halve ton : NET ingelopen zullen we maar zeggen.
Mijn auto-aura zegt me dat ik altijd het verkeerde merk, in de verkeerde motorisering in de verkeerde uitvoering en in de verkeerde kleur koop, die ik dan nog eens inruil met net de verkeerde kilometer-stand.

Dus rijd ik ze op, ik koop ze gebruikt en laat een andere (idioot) de eerste afschrijving betalen, ik ruil noooit wat in (zie bovenstaand) en rijd ze op.

For the record : Mijn Alfa Romeo 159 JTDM kocht ik drie jaar oud, zes jaar geleden met origineel 30000 kilometers op de klok met nieuwe banden, nieuw lederen interieur (zat stof in) met stoelverwarming en Pioneer navigatie voor twintig mille.
Nu 2 ton later rijdt’ie mij nog steeds goed genoeg.

Ok, ik ververs olie om de twintig ipv dertigduizend en ik ben er al tijd zuinig op.
Volvo zet gewoon opnieuw een hele mooie tijdloze auto neer. Die achterkant kan me nu nog niet helemaal bekoren maar dat komt op een dag vast wel weer goed. Of hebben de Chinezen misschien stiekem een vinger in een kommetje rijst gehad tijdens het design, wie weet?
Ik wacht nog even tot ze bij de facelift de kentekenplaat op de klep schroeven.

Gelukkig zal dat nog wel even duren. Heb ik nog mooi de tijd om nekkermannen sparen.
Belgische prijzen?
Dit weekend langs zien rijden, mooi ding om te zien in het echt. Al ogen de achterlichten een tikkie te groot
Geen geld. Een beetje Talisman met opties komt ook op die prijs..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).