Je moet er maar zin in hebben om het over te maken, een halve ton voor een Golfje.
De Volkswagen Golf is een van de populairste auto’s. Het is ook nog eens een zeer courante occasion. Dus het komt wel vaker voor dat we prijzige modellen voorbij zien komen. Zeker ook omdat het bij Volkswagen mogelijk is je Golf zeer luxe aan te kleden.
Golfje
Vervolgens breken we alles weer af door te zeggen ‘voor een Golfje’ en praten we verder over de Alfa’s die we toch niet gaan kopen. Maar in dit geval betaalde er iemand een halve ton voor een Golfje.
R32
Het is echter niet zomaar een Golfje, het gaat om de Volkswagen Golf R32. Dit was destijds het topmodel waarbij alle registers werden opengetrokken. De R32 kreeg een dikke bodykit, 18″ OZ-velgen, dakspoiler en (optioneel) König sportstoelen. Onder de kap kreeg je een 3.2 liter grote VR6 met 241 pk.
Einde
De R32 kwam helemaal aan het einde van de loopbaan van de Golf IV, dus de R32 is maar even in productie geweest. Zoeken naar een goede occasion kan eventjes duren. Ook in Duitsland ben je zo 15 mille kwijt en dan moet je niet allergisch zijn voor hoge kilometerstanden. De duurste exemplaren staan te koop voor 30 tot 40 mille.
2.900 kilometer
Maar in de VS geven ze blijkbaar graag nog veel meer geld uit voor een Golf R32. In dit geval gaat het wel om een bijzonder exemplaar: een R32 uit 2004 met slechts 1.800 mijlen op de klok, dat is net iets minder dan 2.900 kilometer. Dat is natuurlijk helemaal niets. Sommige mensen zouden deze auto kunnen omschrijven als fabrieksnieuw.
Meer dan 52.000 euro!
Nu komen er vaker dikke auto’s voorbij op Autoblog, zeker als de vraagprijzen krankzinnig zijn. Dan halen we de volgende dooddoener van stal: ‘Ja, dat is de vraagprijs. Daar wordt ‘ie nooit voor verkocht.”
Maar dat is dus niet het geval. Deze auto is namelijk verkocht voor 62.000 dollar! Dat is omgerekend meer dan 52.000 euro. Jazeker, meer dan een halve ton voor een Golfje! En dan is het ook nog niet eens een originele R32, want de uitlaat komt van de gerespecteerde firma Milltek.
Zo zie je maar weer, als je nu een auto koopt en er bijna twintig jaar niets mee doet, kun je min of meer de aanschafprijs weer terugkrijgen. En je haalt het ‘nieuws’ ermee. Dat dan weer wel.
@willeme
“Zo zie je maar weer, als je nu een auto koopt en er bijna twintig jaar niets mee doet, kun je min of meer de aanschafprijs weer terugkrijgen.” Een beetje zonde om een dergelijke auto 20 jaar te laten stof happen ?
Daarbij vraagt zo’n auto ook gewoon om mooie ritjes!!
Mijn golfje was nieuw ook bijna 50k en dat is gewoon een 1.6 diesel. Je moet het er maar voor over hebben, gelukkig heb ik hem niet nieuw gekocht.
@groninger: dat is nu het geval ja. Maar voor een Golf 4 in die tijd, wat zou je toen moeten betalen? 23k voor instapper?
@eirmakk: Geloof het of niet, €17,795,-. Een heel klein beetje meer dan je nu voor een instap-Up! Moet betalen.
@eirmakk: Ik heb in ‘96 een offerte gevraagd voor een Golf Cabrio TDI en die was met een paar opties iets van fl.50k. Mistlampen waten bv fl.1000,—
@groninger: mijn golfje was nieuw 16.500 Gulden in 1977 en daar heb ik de aankoop factuur nog van.
Elke gek zijn gebrek laten we maar zeggen. Alhoewel, de R32 vind ik wel een lekkere Golf, tot zo ver dat mogelijk is. Tuurlijk is het een dik ding, maar naar huidige maatstaven is hij ingetogen.
Ik vind hem in 4 deurs trim en met origineel xenon wel te pruimen.
@Van
1. 4 deurs is een sedan (dus Bora) en geen hatchback
2. De MKIV R32 is niet origineel als 5 deurs geleverd geweest…
Tuurlijk is die als 5-deurs geleverd. Zal niet de populairste zijn geweest, maar is zeker leverbaar geweest. Ik vind ‘m persoonlijk ook mooier dan de 3-deurs
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-golf-4-r32-3-2i-v6-24v-4motion-benzine-grijs-9d0865a8-6df8-6c36-e053-0100007f7eb1?cldtidx=8&cldtsrc=listPage
Bedoelde 5 deurs mijn excuses hiervoor. Die is weldegelijk geleverd.
Fout, de R32 is wel degelijk als 5 deurs geleverd! Niet bij introductie, maar daarna wel door vraag uit de markt.
Zeer exclusief. Ik heb er een keer eentje gezien in Zwitserland.
@Van: doe dan ook meteen met de eerste DSG bak.. Deze werden op het laatst ook nog geleverd op de mk4 r32.. Kwijl
Milltek? Dan is ie van John geweest ;)
Wat vind ik het ontzettend mooi om te zien hoe ze vroeger dikke auto’s maakte. Lees: dikke varianten van normale auto’s.
Hier zie je pas dat het om een dikke variant gaat als hij dichtbij is.
Tegenwoordig zie je op een kilometer afstand al dat het om een dikke variant gaat door extreem gebruik van plastic en logo’s, waarbij men achteraf erg vaak bedrogen blijkt te zijn doordat het om een variant gaat met enkel dikke bumpers en kleine motor. (M-pakketje, S-line, AMG etc.)
@dalmore: aaah… Wat dacht je dan van het geluid tegenwoordig. Er zijn zelfs “pops & bangs” upgrades om je auto van die achterlijke geluidjes te laten maken…
@davelepeef: verschrikkelijk! Ik noem het zelf altijd VAG-Scheten. Vooral het schakelen moet tegenwoordig met veel herrie, snap niet waar dat vandaan is gekomen. Imo is het enige geluid wat je met schakelen mag horen de dumpvalve
@dalmore: *knikt begrijpend
Los van de eerste Golf vind ik dit wel het mooiste model en uitvoering tot nu toe.
Fabrieksnieuw inderdaad??
Eens even denken.
52k kapotslaan op een nieuwe GTI met verschillende opties en afschrijvingen. Of 52k kapotslaan op een icoon die naar alle waarschijnlijkheid in waarde gelijk blijft, misschien licht zal stijgen.
@jack_abarth: maar in die laatste mag je dan amper gaan rijden want dan heeft ie niet meer die maffe lage km stand waar iedereen zo op geilt…!
Ik houd echt wel van klassiekers of dit soort fijne varianten voor liefhebbers, maar grote kans dat deze weer in een kelder verdwijnt en over nog eens x jaar nog geen 5dkm op de teller heeft
@jack_abarth: icoon? Serieus? De Golf R32 bestaat alleen maar omdat ze bij generatie vier de GTI verprutst hadden. Het is een rijdende herkansing, zoiets wordt nooit een icoon of zelfs maar een klein beetje legendarisch.
Bijzonder dat je jouw mening als waarheid ventileert. Voor velen is dit al een icoon en onder de Golfjes ook legendarisch.
@mashell: Vandaar dat er nu al mensen zijn die er meer dan 50k voor betalen…
@jack_abarth: dit is in de USA. Daar begint een nieuwe Golf GTI vanaf $28.000..
Voor $62.000 kun je daar heel wat ander leuks nieuw kopen.
Zoals een Dodge Challenger Hellcat, een BMW M2, Audi RS3, etc.
@pyrat:
Daarom spreek ik ook over Euro’s en over Nederlandse nieuwprijzen.
@jack_abarth: ik zou lekker voor 20k een gebruikte R32 zoeken en die een paar jaar rijden zonder al te veel afschrijving.
Hij is het waard zo te zien.
Beetje zonde om er mee te gaan rijden.
Nou dan toch echt liever deze R32. Het geluid is echt wel geniaal, in tegenstelling tot de huidige GTI’s en AMG (4 cilinders…), met de geforceerde scheten bij het schakelen.
@rrk147: als reactie op @jack_abarth …
Zelfs op een R32 standaard geen xenon, wat goedkoop zeg! Voor de rest een schitterende wagen, prachtige kleur en heerlijk blok.
@maxidyne:
Rondom 2004 werden er maar bar weinig wagens standaard geleverd met Xenon. Misschien op S-klasse, maar ook dan moest je al een dikkere motorisering hebben om het “standaard” meegeleverd te krijgen.
@jack_abarth: heb op m’n R129 320 van ’98 xenon af-fabriek en ook op m’n E46 330Ci van ’03. Zullen wel opties zijn geweest, maar in de jaren ’00 werd het al wel gemeengoed op de duurdere uitvoeringen. Vandaar dat ik het wel erg goedkoop van VW vind dat zelfs op het topmodel standaard geen xenon zit.
@jack_abarth: de E38 7-serie werd sinds introductie in ‘94 standaard geleverd met xenon verlichting, in 2004 was het al iets minder exclusief.
Dit is de VS. Op één of ander manier zijn de top versies van een model vaak karig uitgevoerd t.o.v. Europese varianten. Zo was xenon op de M3 E46 ook redelijk zeldzaam op US-spec modellen. Zelfds de huidige GTItjes, C-classes, etc. zijn vaak karig uitgevoerd.
Hij is fijn. Weet er iemand waarom de originele xenon koplampen ontbreken?
Is US-spec. Duurdere auto’s zijn vaak karig uitgevoerd.
Heb er rond 2002 wel eens 1 willen kopen. Vond hem toen eigenlijk helemaal niet zo snel en de stoelen Konig was ook mijn ding niet. Toch al zon 17 a 18 jaar geleden.
De Rolls Royce onder de tokkie auto’s.
De Milltek mag dan niet origineel zijn maar eigenlijk wel bijna verplicht op deze auto. Hij gaat er zö lekker van klinken!
Volgens mij kon je direct al bij de introductie in de herfst van 2002 hem al met DSG bak bestellen.
Ook de generatie die na deze kwam had een heerlijk geluid volgens mij maakte deze nog iets meer lawaai dan de voorganger kan me nog goed herinneren dat de Politie deze nog een tijdje ingezet heeft als vros heerlijk geluid was dat altijd bij wegmisbruikers of blik op de weg als deze weer eens vol op hun staart getrapt werden,
@shellplc: Klopt. De Golf 5 R32 hebben ze veel gebruikt. Het mooie is, is dat die een andere achterbumper had zonder de 2 pijpen in het midden
Kwijl kwijl…. maar wat een prijs voor een R32. Dan zeggen dat ik er dagelijks (of toch vaak) 1 zie in niet al te beste staat, zou me bijna aanzetten om die eigenaar 2500€ te geven en m op te knappen hahah
“Fabrieksnieuw”… Deze opmerking komt Stipt op nummer 1 ?te staan.
Ik was blij al even niets meer van die vent te horen/zien.