• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Import youngtimers is in vijf jaar tijd verdubbeld

Auteur: hayte, gepost 4 februari 2020 om 17:00 – 28 Reacties

Import youngtimers is in vijf jaar tijd verdubbeld

Je zou bijna denken dat niemand meer nieuwe auto’s koopt.

Nederland is een echt handelsland. We ex- en importeren van alles, zo ook auto’s. Gesubsidieerde (PH)EV’s gaan na lease naar het buitenland, oudere auto’s die fiscaal aantrekkelijk zijn halen we juist naar binnen. Kennelijk doen we dat importeren steeds vaker, zo blijkt volgens de BNR Nationale Autoshow.

In 2019 importeerden we 11.041 youngtimers naar Nederland. Dat is zo’n vijfhonderd meer dan in 2018. Een stijging dus, al is die stijgende lijn wel wat aan het afvlakken. Sinds 2014 steeg het ieder jaar namelijk met minstens duizend oude-maar-niet-té-oude auto’s per jaar. Toch is er wel een opvallende ontwikkeling te zien; sinds 2014 is het aantal geïmporteerde youngtimers namelijk meer dan verdubbeld. Van 4.677 naar 11.041, ofwel een stijging van 136 procent.

In totaal rijden er nu 1.837.000 youngtimers (15-30 jaar oud) rond in Nederland. Dat komt neer op een aandeel van 21 procent in het totale Nederlandse wagenpark. Of, in andere woorden; een op de vijf auto’s in Nederland is een youngtimer. De Volkswagen Golf, Peugeot 206 en Opel Corsa zijn de populairste youngtimers in Nederland.

De Golf is daarnaast ook een van de meest geïmporteerde auto’s van Nederland. De BMW 3- en 5-serie zijn eveneens populair bij importeurs, net als de Volvo XC90. Waar de meeste youngtimers vandaan komen, vermelden de cijfers van VWE niet. Volgens eerdere cijfers komen de meeste geïmporteerde auto’s (dus ook niet-youngtimers) uit Duitsland, gevolgd door België en Spanje.

Verder in deze aflevering van De BNR Autoshow: regiodirecteur Kees Rutten van ProRail spreekt over de voorbereidingen van de Dutch Grand Prix. De gevolgen van Brexit voor Nederlandse autotoelveranciers worden ook in deze uitzending besproken.

Foto: BMW M3 E46 & Audi S4 Avant van GranLusso, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • OV-mijders en pakketbezorgers redden de leasesector
  • Geen parkeerplek voor je sportauto? Huur een Engine Room!
  • Care to Drive-abo is perfect voor bange occasionkopers

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

206, 3-serie, 5-serie, BMW, bnr-autoshow, corsa, golf, import, Opel, Peugeot, Volkswagen, Volvo, vwe, xc90, youngtimer

Vorig bericht: « Video: Chiptuning voor de Suzuki Swift Sport
Volgend bericht: Ook Hyundai slachtoffer van het Coronavirus »

Lees Interacties

Reacties

  1. tmenges zegt

    4 februari 2020 om 17:14

    Zijn de golf, 206, en Corsa dan ook werkelijk de populairste geïmporteerde youngtimers? Lijkt me eerder gewoon het restant van wat hier al 15 jaar of langer rondrijdt.

    Login om te reageren
    • rotasaxal zegt

      5 februari 2020 om 06:50

      @tmenges: klopt. wie gaat er nu een 206 importeren om als yountimer belastingvoordeel te halen.

      Login om te reageren
      • rikv99 zegt

        5 februari 2020 om 09:00

        @rotasaxal:inderdaad, dan rij je helemaal voor een appel en een ei rond.

        Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        5 februari 2020 om 11:02

        @rotasaxal: als je daar een gastank in legt kost het echt helemaal niets meer per km. Dus ik snap het wel.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    4 februari 2020 om 17:29

    Gaan we alleen maar meer zien. Iedere auto die als tweedehands interessant is, is nieuw niet te betalen.

    Login om te reageren
  3. appeltaartislekker zegt

    4 februari 2020 om 18:04

    En zo wordt onze autopark ouder en ouder. Met dank aan de co² tax/BPM

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      5 februari 2020 om 08:28

      @appeltaartislekker: soort van nieuw Cuba hier ..

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    4 februari 2020 om 18:30

    Vieze oude auto’s er in en jonge schone auto’s eruit…

    En zo komen we ondanks, of juist dankzij alle maatregelen van overheidswege nog nergens.

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      4 februari 2020 om 23:58

      @moveyourmind: Inderdaad. Iemand zal die linkse hobby’s zoals electrisch rijden, moeten betalen. Dat zijn dan de “gewone” mensen. Die worden al jaren gebruikt als melkkoe.

      Login om te reageren
  5. katoenboer zegt

    4 februari 2020 om 18:49

    Kan iemand mij misschien uitleggen wat de financiële voordelen zijn van het kopen van een youngtimer als particulier?

    Login om te reageren
    • eddythedriver zegt

      4 februari 2020 om 19:33

      ja, geen.
      In Nederland is er voor de particulier geen financieel voordeel te behalen als het om autorijden gaat.

      Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      4 februari 2020 om 21:01

      @katoenboer: voor een particulier is de relatief lage aanschafwaarde voor een gebruikte auto pt.o.v. nieuw dankzij de hoge Co2 tax de enige “stimulans”.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        5 februari 2020 om 09:47

        @2wheeler: helaas gaan alle pareltjes naar de zakelijke rijder die maar weinig interesseert wat de prijs is als die er maar als nieuw uit ziet en luxe is.

        Met een beetje pech houden we zo geen oldtimers meer over omdat ze na 15 jaar opeens 30-50d km p/j gaan rijden.

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      4 februari 2020 om 21:39

      @katoenboer: vele malen goedkoper dan een een nieuwe auto……

      Login om te reageren
  6. hans75 zegt

    4 februari 2020 om 19:04

    nee.. die zijn er niet..
    maar er zijn veel mensen met een eigen bedrijf, zzp-er en zo.. daar voor is het wel interessant,

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    4 februari 2020 om 19:04

    @katoenboer: particulier youngtimer bezit heeft feitelijk maar weinig voordelen, hooguit dat je een wat luxere auto kunt rijden en dat je afschrijving zal over het algemeen wat lager zijn, maar dat financiële voordeel zul je in de praktijk meestal wel moeten wegstrepen tegen de toch wel hogere onderhoudskosten.

    Hét grote voordeel is vaak dat je een auto rijdt met meer ‘karakter’, meer uitstraling, en minder eenheidsworst. Allemaal heel subjectieve zaken, dat dan weer wel.

    @redactie: waarom doet die ‘beantwoorden’ knop het nu in eens niet meer? Oh, en via de browser schuift de pagina alle kanten op over het scherm…

    Login om te reageren
    • arierobbemont zegt

      4 februari 2020 om 19:43

      @RRRobert: nou dat is wel degelijk een voordeel. Stel je neemt een mooi aangeklede nieuwe 3 serie met een knappe motor, cataloguswaarde van zeg 60.000 piek. Op basis van 22% bijtelling en even een gemiddelde belastingdruk van 35% genomen kost deze auto je fiscaal gezien afgerond €4.600,-. Neem nu een vergelijkbare uitvoering 3 serie, maar dan een E46, met een dagwaarde van 5.500 euro. Nu reken je met 35% van de dagwaarde en een tarief van 35%, nu kom je uit op pak em beet 675 euro per jaar. Naar verwachting ga je geen 4.000 euro per jaar kwijt zijn aan een beetje knappe E46 bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • arierobbemont zegt

        4 februari 2020 om 19:55

        @arierobbemont: maar uiteraard ja particulier niet nee, moet ik natuurlijk wel goed lezen?

        Login om te reageren
  8. degrotemuis zegt

    4 februari 2020 om 19:50

    Geen voordelen voor youngtimers privé. Net als bij EVs voordelige bijtelling voor wat je rijdt want 35% van werkelijke waarde ipv 22% van cataloguswaarde. Alleen fiscale nadelen dus, want door bijtelling voordeel zijn de prijzen aardig gestegen. Blijft wel dat er intussen een hele berg leuke auto’s als youngtimer te kopen zijn voor de prijs van een nieuwe Toyota Aygo of minder.

    Na 3 keer lezen nog wat hoop gevonden dat er toch nog liefhebbers bij zitten. Meer youngtimer import doet me denken aan liefhebber auto’s. Van de BMW 635csi of e38 7 serie, misschien een e85 Z4 tot die Citroen XM met nieuw kenteken die ik gisteren voor me had op de A12, of een leuke lancia thema 8.32, Alfa 156 of Maserati Quattroporte. En toen stond er Golf, 206, Corsa. Prima autos van rond de eeuwwisseling, maar liefhebbersautos? Tot ik zag dat het om youngtimers als geheel ging. Dat kan wel kloppen, zit vast nog veel origineel Nederlands spul bij. Alleen heetten die vroeger oude auto in plaats van youngtimers. ?

    @RRRobert: Inderdaad nog niet opgelost. Ook al eerder gemaild. Geen idee waarom reageren niet lukt, het tweede komt vooral door die oversized footer.

    Login om te reageren
  9. arhanso zegt

    4 februari 2020 om 20:25

    DIe lekkere BMW M3 E46 is dan ook de perfecte foto voor deze post. Die staat altijd op mijn lijstje van hebben-hebbe-hebbe…

    Login om te reageren
  10. raceface zegt

    4 februari 2020 om 22:12

    Ik snap het wel.. mr de staat nakt zichzelf de hele tijd met de regels die ze jaarlijks aanpassen om alsnog geld binnen te harken, wij nederlanders zijn gewoon veel te zuinig op onze centjes. Dus verzinnen we steeds weer iets om alsnog die belastingen te omzeilen.

    Login om te reageren
  11. ronaldotour zegt

    4 februari 2020 om 22:35

    Ik vraag me af hoe lang de youngtimerregeling nog blijft bestaan? De staat loopt op deze manier veel geld mis en het milieu schiet er ook niks mee op.

    Het enige voordeel is dat er mooiere auto’s rondrijden.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 februari 2020 om 22:55

      @ronaldotour: Laat de graai staat maar lekker geld mislopen. En het milieu… ach, met EV’s belast je het milieu ook.

      Login om te reageren
  12. ozzytrk zegt

    5 februari 2020 om 03:53

    Binnekort is Nederland een E63 W211 rijker. Youngtimers zijn beste auto’s die er bestaan

    Login om te reageren
  13. rotasaxal zegt

    5 februari 2020 om 06:53

    ruim 11.000 youngtimers… hė net niet de Tesla ingehaald met de verkopen.

    Login om te reageren
  14. cossiekiller zegt

    5 februari 2020 om 09:33

    Ik denk dat jullie als particulier toch één groot voordeel hebben in vergelijking met de Belgen. Een E39 M5 rijden bijvoorbeeld. Een dikke motor waar je in Belgie elk jaar meer dan 3000 euro rijbelasting mag voor aftikken. Om over de inschrijving nog te zwijgen.

    Login om te reageren
  15. crashingduke zegt

    5 februari 2020 om 09:52

    Een beetje nuance. Nog geen 2% van het wagenpark is ouder dan 30 jaar. Dat houdt in, dat 77% van het wagenpark jonger dan vijftien jaar is. Er zullen vast landen zijn, waar het percentage jonge auto’s kleiner is, dan bij ons, maar ik denk dat het geen slechte score is. Om de vervuiling te beoordelen, speelt ook het aantal kilometers dat met een auto gereden wordt een rol. Ik denk dat we kunnen aannemen, dat een groot deel van die geïmporteerde youngtimers in garages staan en er alleen hobbymatig mee gereden wordt, mede omdat de meeste youngtimer verzekeringen een kilometer beperking hebben.

    Login om te reageren
  16. piebepost zegt

    5 februari 2020 om 18:09

    Wordt vanzelf opgelost, gewoon de 2 hands import markt ook kapot taxen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North