• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Occasionverkopen stijgen wederom

Auteur: willeme, gepost 6 januari 2020 om 15:06 – 21 Reacties

Dit zag niemand aankomen.

We hebben de verkopen van nieuwe auto’s uitgebreid besproken. Nu is het even tijd om te kijken naar de auto’s die daadwerkelijk gekocht en verkocht worden namelijk occasions. Natuurlijk, leaseauto’s worden ook ‘verkocht’, maar bij gebruikte auto’s zie je daadwerkelijk wat een consument wenst. Natuurlijk zijn er ook occasions die tijdelijk een gunstige bijtelling hebben, maar het algehele beeld is veelal iets coherenter.

Het VWE weet te melden dat de verkopen van occasions wederom is gestegen, ditmaal met 2,4% naar 1.195.348 exemplaren. Dan rekenen we alleen verkopen naar consumenten. Anders krijg je ook de verkoopcijfers van handelaar naar handelaar, bijvoorbeeld. De groei is minder sterk dan vorig jaar, maar desalniettemin is het alsnog een recordaantal verkochte gebruikte auto’s. De C2C-markt (consument naar consument) nam wat af, naar 690.991 occasions. In totaal werden er dus 1.886.339 occasions aan consumenten verkocht.

Volkswagen populair

Het zal niemand verbazen dat Volkswagen het meest populaire merk was. Maar liefst 136.240 maal werd er een gebuikte Volkswagen aan de man gebracht. Peugeot (103.208 stuks) en Opel (97.913 stuks) maken de top 3 compleet. Hyundai en Fiat hebben het zwaar, MINI en BMW zitten overduidelijk in de lift. Ook op de occasionmarkt zien we dat premium meer en meer de voorkeur krijgt ten opzichte van ‘value-for-money’-merken.

Golf slaat de klok

Kijken we naar de best verkochte modellen, dan staat de Volkswagen Golf bovenaan (45.971 stuks) boven aan en de Volkswagen Polo op nummer 2 (43.491). De nummer 3, de Opel Corsa met 31.527 exemplaren volgt op gepaste afstand. Ondanks de stijging van BMW als merk, ging de 3 Serie er iets op achteruit. Desondanks is het alsnog de best verkochte premium occasion van Nederland.

Import

Gek genoeg daalde het cijfer qua geïmporteerde auto’s. In totaal werden er 216.689 tweedehands auto’s geïmporteerd. Ondanks dat dat een afname is ten opzichte van vorig jaar, blijft dat aantal nog altijd erg hoog. De reden is vrij eenvoudig: de occasions op de Nederlandse markt die beschikbaar komen, voldoen niet altijd aan de vraag van de occasion koper. Het populairste land is uiteraard Duitsland (58,5%). België (16,8%) en Spanje (5,5%) staan op nummer twee en drie.

Export

Er zijn twee typen auto’s erg populair bij export. Ten eerste zijn het natuurlijk de oude gebakjes. Auto’s waarvan de Nederlandse consument vindt dat ze op zijn. Maar Nederlandse auto’s zijn. populair in het buitenland. Over het algemeen hebben ze goed onderhoud gehad. Nog wel belangrijker: de omstandigheden zijn perfect. Uitstekend asfalt, weinig pekel, geen heuvels en bergen, hoge kwaliteit benzine en een relatief streng APK-systeem. Een andere belangrijke reden voor export is dat elk jaar er een sloot 5 jaar oude leaseauto’s binnenkomt waar niemand op zit te wachten, denk maar alle gesubsidieerde bijtellingsknallers. Goed nieuws voor alle Outlander-haters: de export steeg met 90%! Er werden 303.524 occasions geëxporteerd. Het nummer 1 exportland is Polen (16,6%). Op nummer twee staat Libië (11,7%) en op nummer 3 vinden we België (10,8%).

Ook interessant!

  • Marktplaats ziet vraag toenemen naar occasion zoektocht
    Marktplaats ziet aantal occasion zoektochten stijgen!
  • Deze tweedehands Volkswagen kost een vermogen!
  • Witte Polo GTI occasion kost meer dan nieuwprijs
  • De populairste occasions van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, BMW, corsa, export, focus, Ford, golf, import, Mitsubishi, occasion, Opel, outlander, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « In dit land worden EV’s beter verkocht dan in Nederland
Volgend bericht: Alpine A110S – rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. tortuga zegt

    6 januari 2020 om 15:38

    Yes de app werkt terug!

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      6 januari 2020 om 15:41

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    6 januari 2020 om 15:55

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. SpeedGeek zegt

    6 januari 2020 om 15:58

    Ik vind het wel humor hoe snel je de Outlander PHEV’s zag verschijnen en nog véél sneller waren ze weer weg. De neef van mijn baas is eigenaar van Mitsubishi dealer en heeft toen 3 gigantisch lege panden opgekocht om de bestelde Outlanders te stallen. Er werd nog een hal gekocht om ze daar in een soort mini fabriek aflever klaar te maken.
    Het ophalen van je Tesla is nog romantischer dan dat ding was. Wat een flop is die auto zeg.

    Login om te reageren
    • lawewing77 zegt

      6 januari 2020 om 16:06

      @SpeedGeek: het laat vooral zien dat zodra alle belastingvoordelen verdwijnen, de auto zelf ook ‘verdwijnt’. In dit geval ben ik daar niet rouwig om.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 januari 2020 om 16:48

      @speedgeek: Het was een relatief betaalbare auto waarmee je toch al korte afstanden elektrisch kon rijden. En nog betrouwbaar ook. Zo slecht is die auto niet.

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        6 januari 2020 om 18:35

        @fanboy: ja net daarom dat die snel verdwijnd naar buitenland en landen waar garages schaars zijn

        Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      6 januari 2020 om 17:18

      @SpeedGeek: een Deense kennis van me heeft een Outlander uit NL naar DK gehaald voor z’n vrouw. Want op hybrids zitten daar weer allerlei voordelen. Ook tweedehands. Autorijden is daar nog duurder dan hier!

      Login om te reageren
  4. simonbv zegt

    6 januari 2020 om 15:59

    De reden voor import is deels door om aan de vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Het tweede deel is helaas om auto’s met terug gedraaide tellers en schade auto’s naar Nederland te brengen om er goed aan te verdienen.

    Login om te reageren
  5. reactief zegt

    6 januari 2020 om 16:50

    Tweedehands verkoop zegt natuurlijk niets over de kwaliteit of populariteit van een auto.

    Dat Hyundai zakt is dus niet ‘helaas’. Misschien rijden Hyundai ridders gewoon veel langer in hun auto’s waardoor de doorverkoop stremt ten opzichte van een Volkswagen rijder die er zo snel mogelijk vanaf wilt ;)

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    6 januari 2020 om 16:59

    “136.240 gebuikte Volkswagens”

    Dan zijn Volkswagen toch wel vet populair…
    Heel vet zelfs.

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      6 januari 2020 om 18:21

      @moveyourmind: of mensen willen er weer snel van af als het olieverbruik toeneemt, de ditributieketting begint te ratelen, de dsg bak begint te weigeren, of er een nieuw software updateje nodig is om binnen de uitstootnormen te blijven.

      Login om te reageren
  7. knetje zegt

    6 januari 2020 om 17:09

    Worden nieuwe auto’s die onder de druk van de importeur in eerste instantie op ‘eigen naam’ geregistreerd worden ook als gebruikte auto mee geteld? Die auto’s hebben immers een datum eerste toelating als ze door de dealer met een flinke korting als nieuwe auto verkocht worden…

    Geeft een beetje een vertekend beeld als je gaat kijken hoe vol de dealers gedrukt worden met auto’s die geregistreerd moeten worden zodat de verkoop nieuw nog wat lijkt in Nederland. Vervolgens tellen ze ook nog eens mee in de aantallen van de occasionverkoop. 1 auto kan dus 2x mee tellen in de verkoopaantallen in Nederland

    Login om te reageren
  8. cloverleaf zegt

    6 januari 2020 om 17:23

    Ik ga nu ook echt geen nieuwe auto kopen. Sterker nog. Ik rijd mn dieseltje uit 2011 nog wel ff door. Over een jaar of vijf zijn we weer veel verder met EV / fuel cell whatever. Kijk dan wel.

    In mijn branche is een leasebak vrijwel nooit aan de orde helaas.
    Dat zette mij aan het denken. Gek eigenlijk dat je als particulier niet kan leasen met bijtelling. Dat zou een mooie incentive zijn voor particulieren om schoner te rijden.

    Login om te reageren
    • rs18011 zegt

      6 januari 2020 om 17:54

      @cloverleaf: je betaald bijtelling omdat je werkgever je heeft bevoordeeld met een auto van de zaak waar je ook privé mee rijdt. Kortom je rijdt een auto op de kosten van je baas. Een bijtelling voor privé auto’s zal dan ook gek zijn, omdat er dan extra belasting wordt geheven vanwege het feit dat je op eigen kosten een auto rijdt??.. maar ik snap je bedoeling echter is daar al een oplossing voor; BPM.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        7 januari 2020 om 08:03

        @rs18011: je hebt uiteraard helemaal gelijk. Ik bedoelde eigenlijk met een belasting aftrek van je woon werkverkeer.

        Login om te reageren
  9. henkhupelschoten zegt

    6 januari 2020 om 17:33

    Van alle landen waar de outlander naar toe gaat had ik toch Libië niet verwacht..

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      6 januari 2020 om 17:59

      @henkhupelschoten: Daar stond ik ook even van te kijken.

      Login om te reageren
  10. RiKe zegt

    6 januari 2020 om 19:23

    Goh, wat vreemd dat de occasion verkoop het best aardig doet als maar een hele kleine groep mensen een nieuwe kan kopen (lees: lease).

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      6 januari 2020 om 22:24

      @rike: precies dat! wie kan het tegenwoordig met een normaal loon+ huis(huur of koop) betalen? ik heb echt geen 40.000€ liggen en kan die ook niet lenen…ook geen 20.000€ trouwens….en dan heb je nog ‘maar’ n middenklasse auto…..belachelijk die prijzen…

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        7 januari 2020 om 08:05

        @mustang750supersnake: en al zou je het wel hebben liggen dan nog niet.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North