• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Impressie Saab 9-9

Auteur: Wouter, gepost 22 augustus 2008 om 18:38 – 45 Reacties

Saab 9-9 impressie
Bij Saab lijkt de klok al een tijdje stil te staan. In de vorige eeuw lanceerden zij de Saab 9-5, die als laatste redmiddel recent nog wat oerlelijk chroom opgeplakt kreeg. Het Zweedse Teknikensvarld fantaseerde er eens wat op los en kwam met een nieuwe Saab topper: de 9-9.

Volgens de Zweden moet de Saab 9-9 gebaseerd worden op de Cadillac CTS, net als de volgende generatie 9-5. Om de 9-9 onderscheidend te maken, zou Saab alleen vierwielaangedreven versies moeten aanbieden. En natuurlijk een fatsoenlijke Aero, met een V8 ofzo.

Met dank aan Mark voor de tip!

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Kiezen maar: BMW M5 30 Jahre vs. Cadillac CTS-V
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

9-5, photoshop, Saab, Schetsen

Vorig bericht: « Groningse studenten-verkeersbord-maffia flink aangepakt
Volgend bericht: Natuurlijke selectie: Chinese betonchicane »

Lees Interacties

Reacties

  1. sander zegt

    22 augustus 2008 om 18:41

    dat ziet er wel aardig uit:D

    Login om te reageren
  2. Thom Holwerda zegt

    22 augustus 2008 om 18:45

    Ik zou m’n hond er nog van afschoppen, om maar eens een duf cliche te gebruiken.

    Het lijkt wel alsof ie de hele tijd staat te gapen, en de voor- en achterkant lijken wel totaal niet op elkaar aan te sluiten.

    Gelukkig is het maar een photoshopje van een no-name, want anders had Saab alvast de faillisementspapieren (sp?) aan kunnen vragen.

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    22 augustus 2008 om 18:46

    huplakee .. mee in de grote smoelen trend ..

    wat is eigenlijk de beweegreden van iemand om een nieuwe Saab te kopen ??
    maw .. waar zit de meerwaarde ..

    Login om te reageren
  4. Anoniem zegt

    22 augustus 2008 om 18:50

    Draaaaama dit

    Login om te reageren
  5. AJ zegt

    22 augustus 2008 om 18:51

    Maar welke koper neemt die velgen? Stel je dat ding eens voor met stomme wieldoppen, verschrikkelijk.

    Aflopende zaak, dat Saab.. jammer.

    Login om te reageren
  6. Thibaut zegt

    22 augustus 2008 om 18:57

    Gaat het zo slecht bij Saab? Zijn er dan geen tandartsen en apothekers meer?

    Login om te reageren
  7. deSignstein zegt

    22 augustus 2008 om 19:00

    ik denk dat het photoshopperke best weer eens naar school gaat want dit slaat echt op niks, lijnen sluiten niet met elkaar aan of komen uit het niks, de daklijn ging helemaal de mist,..
    SOS, waar blijft Michiel? Ik zou hem wel eens een impressie van deze auto willen zien maken, zal nog wat anders zijn dan dit wicht.

    Login om te reageren
  8. Philippe zegt

    22 augustus 2008 om 19:24

    Daar is sowieso een olifant op gaan zitten vanvoor ^^

    Login om te reageren
  9. DJ zegt

    22 augustus 2008 om 19:26

    weer zo’n negen-en-tachtig-miljoen in dozijn

    Login om te reageren
  10. Solstice zegt

    22 augustus 2008 om 19:26

    SAAB is op sterven na dood, en het spijt mij dat te moeten constateren. Gereanimeerde Cadillacs met een SAAB-neus en zwarte A-stijlen hebben niets van doen met het roemrijke Zweedse merk van weleer.. jammer.

    Login om te reageren
  11. marc zegt

    22 augustus 2008 om 19:34

    ’t is maar een fotosjop
    Ben alleen altijd zo benieuwd waar de azijnpissers hierboven zelf in rijden. Ben benieuwd of hun auto’s het toppunt van design zijn. Kom op laat me eens lachen.

    Login om te reageren
  12. snelste zegt

    22 augustus 2008 om 19:39

    Kan opel niet gewoon de stekker uit dit kopie merk trekken. Paar tandartsen die een andere auto moeten zoeken zal het probleem niet zijn.

    Het is gewoon een stnd S(l)aap uiterlijk met de trend te grote bek (voorkant) peugot

    Login om te reageren
  13. Linkador zegt

    22 augustus 2008 om 19:44

    Man man man wat ooit een luchtvaartmaatschappij was en aerodynamisch verantwoorde ontwerpen leverde heeft nu 1O vierkante meter aan luchthappers en 1 vierkante centimeter aan extractie….

    Lotus is esthetisch onverantwoord, maar maakt tenminste zin.

    Login om te reageren
  14. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    22 augustus 2008 om 20:34

    Sjongejongejonge, wat zijn we weer vriendelijk voor ‘mijn’ merk!

    Zou bijna gaan huilen als ik niet wist wat het gemiddelde autoblog-publiek is…
    Jaja, uitzonderingen daargelaten.

    Login om te reageren
  15. Timmie zegt

    22 augustus 2008 om 20:38

    Het zou logischer zijn mocht zo’n 9-9 op de STS ipv de CTS gebaseerd zijn…

    Login om te reageren
  16. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    22 augustus 2008 om 20:44

    @ Wouter: Had niet zo’n stemmingmakerij verwacht van iemand die met een big smile uit de 9-3 Turbo-X stapte!

    @ Linkador: heeft te maken met nieuwe EU-regelgeving: moet x cm tussen motorkap en harde delen van het motorblok zitten.

    @ snelste: ‘kan VW niet gewoon de stekker uit het kopie-merk Audi trekken’

    @ Lincoln: pf, heb je even?
    Quote: ‘beste voorwielaangedreven auto op de markt’
    Quote: ‘beste vierwielaandrijving op de markt’
    Leaseplan: ‘samen met BMW op nr 1 qua afwerking’
    Ikzelf:
    – Wordt als 1 van de weinige merken nog in het thuisland gemaakt
    – Turbomotoren
    – Beste stoelen in de klasse
    – Twin Turbodiesel uitgevonden
    – BioEthanol uitgevonden (in elk EU land behalve NL een succes)
    – Prijs/prestatie vehouding (Audi van A3 1.6i 105pk of Saab 2.0 Turbo 210pk?)

    Oftewel de meerwaarde: mensen die van autorijden houden, en er niet om geven wat anderen ervan denken (je ziet dat ik daar nog iets moeite mee heb… LOL), die kiezen Saab.

    Laten we hopen dat dat zo blijft, en dat het mooie merk niet ten onder gaat aan mismanagement. En dat we over een paar jaar hartelijk lachen om dit soort comments…

    Login om te reageren
  17. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    22 augustus 2008 om 20:44

    Amen

    Login om te reageren
  18. johan zegt

    22 augustus 2008 om 20:55

    Svenska

    ik sluit me volledig bij je aan!

    vind t een dik ding!

    gegroet!

    Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    22 augustus 2008 om 21:05

    Thanks Johan!

    En gaat me dan niet eens over dit hobby-schetsje…
    Dit lijkt niet echt op wat er komen gaat bij Saab.

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    22 augustus 2008 om 21:29

    @SAAB .. o.k. ik ben dan wel een soort Lincoln fanaat ..
    maar Lincoln heeft momenteel ook niet echt veel toe te voegen ..

    als de stekker eruit zou gaan .. zou ik alleen maar erg vinden omdat er in de toekomst nog wel eens iets moois zou kunnen komen ..
    nu zijn het gewoon Fords/Mercury,s met alle opties standaard ..

    Login om te reageren
  21. Erwin zegt

    22 augustus 2008 om 21:47

    @ Svenska

    Mooi geschreven! Jij kent als 1 van de weinigen het begrip emotie van een auto en respecteert die van een ander. Ga zo door! Klasse!

    Emotie hoort bij autorijden en niet dat blindstaren op je eigen vertrouwde merk. Ik ben zelf erg Honda-minded, maar waardeer zeker andermans meningen. Ik wou dat er meer mensen waren die er zo over dachten want sommige reacties verwacht je bij Autoweek en niet hier op Autoblog. Ik neem aan dat meerderen dat met mij eens zijn. Hier op Autoblog voel je de passie en dat moet zo bliven.

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    22 augustus 2008 om 22:17

    @SAAB .. emotie en historie .. misschien leuk voor een museum maar niet voor een bedrijf die moet zorgen dat de fabriek blijft draaien en het personeel uitbetaalt krijgt ..

    toch blijf ik het jammer vinden dat GM jouw bedrijfie heeft gekocht/gered ..
    wie had het beter gedaan denk je ??

    Login om te reageren
  23. BaRa zegt

    22 augustus 2008 om 22:22

    @SA Aktiebolaget: ik rijd zelf met een recente 9-3, dus van een gebrek aan sympathie kan ik niet meteen beticht worden. Maar wat Teknikensvarld er nu van gebakken heeft slaat werkelijk nergens op. Wat een hondenhok! De stemmingmakerij die dit misbaksel losmaakt is dus ergens wel terecht. Gelukkig heeft Saab nog de belofte van binnenkort enkele mooie modellen uit te brengen. Let wel: de belofte, want net zoals Peugeot kan Saab fantastische concepten bedenken. Maar sinds GM onze Zweedse trots geassimileerd heeft, slagen ze er net als Peugeot niet in om die concepten om te vormen tot interessante productiemodellen. Deze ochtend zag ik nog Saabs recentste creatie in het wild: de Turbo X. En omdat ik er achter reed, had ik een perfect zicht op de wanstaltige combinatie van diforme uitlaatpijpen en goedkoop tupperware – je weet wel, die nep-diffusor. Die ontwerper mogen ze zachtjes laten inslapen, of hij nu in Russelheim dan wel in Molnlycke werkt. De standaard Aero is nog nét niet op het randje van het protserige, de Turbo X is er vér over. Dat zegt niets over de rijkwaliteiten, maar als standaard doelpubliek voor deze machines (een architect …) voel ik me absoluut niet aangesproken.

    Login om te reageren
  24. Parisi zegt

    22 augustus 2008 om 22:33

    zelf rijd ik ook saab, spijtig dat sommige bloggers het verschil niet zien tussen een lelijke doodle, amateurschets en deftige spyshot, gelekte foto van de fabriek. Staan ze direct jakkes te roepen, hoe slecht saab is. Heb geduld, je zult zien dat saab terug komt met prachtige auto’s.

    Login om te reageren
  25. Klassiekerrally zegt

    22 augustus 2008 om 23:45

    OMFG! Nou ja, onderscheidend is het wel… Maar niet echt in positieve zin…

    Login om te reageren
  26. Daaf zegt

    23 augustus 2008 om 09:42

    Ik ben zelf Saab fan, maar hier ben ik niet van overtuigd.
    Als ze hem op het zelfde onderstel zetten als de nieuwe 9-5 is er geen onderscheid. Zo’n auto moet je baseren op iets groters (pheaton miss wel erg groot), ze roepen ten minste dat dit het topmodel wordt.

    Maar vergeet niet, het is gewoon maar een tekeningetje, waarbij de tekenaars een beetje uitgeschoten zijn hier en daar…

    Ik hoop dat saab de komende jaren weer een beetje mooie auto’s gaat maken na deze dip: 9-4X , 9-1 , 9-5 en de opvolger van de 9-3.

    Login om te reageren
  27. Daaf zegt

    23 augustus 2008 om 09:42

    @ parisi

    Ik hoop het ook, we gaan duimen!

    Login om te reageren
  28. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 augustus 2008 om 10:27

    @ Erwin: Thanks!
    @ Lincoln: Wie het beter gedaan zou hebben dan GM? Errrrrrm ben geneigt te zeggen WIE NIET!
    @ Bara: Daar ben ik het mee eens, dit lijkt nergens op. Maar zoals Parisi al zegt: dit is ook niks meer dan een hobby-schetsje van het plaatselijke autoblaadje…
    @ Daaf: Ook mee eens. Maar een auto boven de 9-5 komt niet voor 2014 dus wees gerust. De vaststaande planning:
    – 2008: 9-3X (Allroad-ding van de 9-3 Estate)
    – 2009: nieuwe 9-5 Sedan & de 9-4X
    – 2010: nieuwe 9-5 Estate
    – 2011: 9-5X en 9-1
    – 2012: nieuwe 9-3 Sedan & Cabriolet
    – 2013: nieuwe 9-3 Estate

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    23 augustus 2008 om 10:30

    @SAAB .. niet zo lelijk over GM ..
    Saab was geen makkelijk merk tijdens de overname ..
    heeft wel wat weinig aandacht gehad .. maar is wel in leven gehouden ..

    Login om te reageren
  30. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 augustus 2008 om 11:58

    @ Lincoln: klopt.

    Maar als je de parralel legt met Ford-Volvo…
    Het grote verschil is dat Ford enkel financieel ondersteunend is geweest. GM zette direct een volledig Amerikaans management in Zweden.

    En de Zweedse en Amerikaanse cultuur zijn 2 uitersten. Dit heeft voor een bak ellende en een opstartperiode van ehmmmm (ff rekenen, 1999…) 9 jaar gezorgt. Inmiddels zit er weer een Zweeds management, krijgt Saab het grootste deel van het R&D budget van GM (vooral vanwege de ervaring met downsizen, BioEthanol en Turbo in het algemeen) en ziet het er voor de toekomst dus beter uit.

    Het nadeel is dat in die 9 jaar het imago van Saab verschoven is van innovator naar ‘bijmerk’. Bij Saab wordt altijd de link met Volvo gelegd, die je bij Audi en Volvo zelden hoort. Uit marktonderzoek is gebleken dat de reden is: marketing!

    Het marketingbudget van beide anderen is 6791204657910598451 keer zo hoog, dus kan de markt geïndoctrineerd worden dan Volvo toch echt geen Ford is. Terwijl er meer Ford in een Volvo zit, dan Opel in een Saab.

    Vandaar dat Saab ook het merk blijft van mensen die daar doorheen kunnen prikken. Zijn er helaas alleen te weinig van…

    LOL

    Login om te reageren
  31. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 augustus 2008 om 11:59

    Pfff, spelfouten daargelaten…

    Login om te reageren
  32. lincoln zegt

    23 augustus 2008 om 12:24

    @SAAB .. kijk .. met jouw kan ik praten .. een echte Saab fanaat zonder rancune en bordevol hoop .. en een gezonde visie ..
    (voor dat je weer beledigt ben .. dit is NIET sarcastisch)

    Login om te reageren
  33. Summer Sky zegt

    23 augustus 2008 om 12:32

    Ohhh, wat een mooie velgen! Waar te koop????

    Login om te reageren
  34. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 augustus 2008 om 13:13

    @ Lincoln: thanks!

    Leuk om een keer je niet sarcastische kant te zien…

    LOL

    Login om te reageren
  35. Guan zegt

    23 augustus 2008 om 14:07

    @SA AB;

    Mee eens! maar aub niet dat andere zweedse merk afvallen ;-)

    Login om te reageren
  36. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 augustus 2008 om 15:29

    @ Guan: doe ik zeker niet!

    Gebruikte het net als voorbeeld hoe je wel een complete ‘eigen’ modellijn kan opbouwen met goed management vanuit de moedermaatschappij!

    Da’s eerder een compliment toch?

    Login om te reageren
  37. Wollie zegt

    23 augustus 2008 om 19:21

    @ Wouter: Graag gedaan!

    Login om te reageren
  38. deSignstein zegt

    23 augustus 2008 om 21:01

    – 2012: nieuwe 9-3 Sedan & Cabriolet
    – 2013: nieuwe 9-3 Estate

    is dat niet érg lang?
    10 jaar voor een model, andere merken doen er max 6 jaar mee (incl facelift).

    Login om te reageren
  39. IlCuoreSportivo zegt

    24 augustus 2008 om 11:26

    Hoewel ze redelijk dicht bij de poolcirkel leven zijn ze het noorden toch serieus kwijt geraakt. Vooral sinds die alu-toestanden en witte acherlichten is mijn bewondering ver zoek.
    Volgens mij is saab ten dode opgeschreven onder de GM vleugels, zoals alles onder gm vleugels. Een kleine samenwerking met de Grote Mislukkelingen heeft zelfs een hele generatie alfa’s om zeep geholpen.
    Hoe sneller dat bedrijf kopje onder gaat, hoe liever wat mij betreft.

    Login om te reageren
  40. fiat 1100R zegt

    25 augustus 2008 om 10:07

    @svenska Aeroplan AB

    Wat beweer jij allemaal??
    Dat saab de twinturbo diesel zou uitgevonden hebben?? Voorlopig gebruikt saab geen enkele dieselmotor die ontwikkeld of uitgevonden is door saab zelf of zelfs nog maar door het moederbedrijf GM. Alle door saab gebruikte dieselmotoren zijn afkomstig van FIAT. Deze hebben dus de twin turbo diesel ontwikkeld die saab gebruikt. De eerste die dit principe toepaste was BMW met de 3.0sd. Daarna volgde Peugeot met de 2.2HDI en dan FIat met de 1.9JTTD sorry TTID.

    Login om te reageren
  41. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 augustus 2008 om 10:25

    @ fiat:

    Je hebt gelijk.
    Tenminste over de BMW en Peugeot (wist ik niet trouwens).

    Maar Saab heeft op het 1.9 blok van Fiat, wat in licentie gemaakt wordt, de twinturbo ontwikkeld. En die is toch echt al heel wat langer leverbaar dan de JTTD van Fiat…

    Login om te reageren
  42. fiat 1100R zegt

    25 augustus 2008 om 14:20

    @ Svenska …

    Dit is niet door saab ontwikkelde techniek. Fiat heeft deze techniek al langer ontwikkeld ondermeer voor saab. Fiat heeft van deze twinturbodiesel twee varianten ontwikkeld 1 met 180 PK die ook eerder was dan de tweede variant. Deze variant wordt enkel doorverkocht aan andere merken. De krachtiger variant verkoopt fiat niet door en heeft de beschikking over 190 pk. Zoals dit blok binnenkort geleverd wordt in de lancia delta! Natuurlijk kan je het ook hebben op de vroegere 1.9TID met 175 pk doch deze heeft slechts 1 turbo.

    Login om te reageren
  43. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 augustus 2008 om 16:21

    Het is bekend dat Fiat dit ook ontwikkeld heeft. En het basisblok komt inderdaad van Fiat…

    Maar Fiat heeft niks meer met GM en dus ook niet meer met Saab te maken. Op het basisblok heeft Saab (parralel met Fiat) een twinturbo ontwikkeld. De techniek is namelijk zelfs anders.

    Heb trouwens niks tegen Fiat hoor, heb een Punto ‘voortvrouwtje’ maar heb hier toevallig van dichtbij mee te maken. Heb deze discussie al eerder gehad ook trouwens.

    Login om te reageren
  44. Stennis zegt

    24 september 2008 om 23:37

    Die chroom is idd verschrikkelijk.
    Als ik hem kreeg van de baas liet ik em op eigen kosten unicolor spuiten.
    Het is enkel wachten op een 4×4 95 estate

    Login om te reageren
  45. BeterMetWeinig zegt

    6 oktober 2008 om 22:36

    Ach ja het publiek hier is waarschijnlijk allemaal aanhanger van het Duitse merk die enige uistraling, in ieder geval die van het interieur, totaal mist. Telegraaf?
    Dat verklaart de reacties!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North