
Toch leuk meegenomen.
Als je kunt aantonen dat je 500 kilometer of minder per jaar privé rijdt met jouw auto van de zaak, dan ben je allereerst knap bezig. Ten tweede betaal je dan geen bijtelling en zijn de kosten voor de auto voor jouw werkgever. Maar de kans is groot dat je met jouw auto van de zaak meer dan een halve mille kilometers aflegt in een kalenderjaar.
Om de elektrische leaseauto een duwtje in de goede richting mee te geven, kon je in 2019 een auto leasen op de zaak voor een aantrekkelijke bijtelling van maar 4 procent. Hier zullen vast wat werkgevers en -nemers gebruik van hebben gemaakt. Dat gold bijvoorbeeld voor iemand die in een Hyundai Kona Electric ging rijden [foto ter illustratie].
Pas in het volgende kalenderjaar wordt de Kona geleverd en kan de man kilometers gaan maken in de elektrische Hyundai. In datzelfde jaar vond het kabinet het wel welletjes met de lage bijtelling en dus werd de korting teruggeschroefd. Vanaf dat jaar ging je 8 procent bijtelling betalen op elektrische zakelijke leaseauto’s. Maar is dat wel eerlijk, vroeg de Kona-rijder zich af.
De rechtszaak
Hij vond van niet en maakte bezwaar. Volgens de leaserijder zou hij het contract niet hebben afgesloten als hij wist dat de bijtelling omhoog zou gaan. Dat had geen effect, dus stapte hij naar de rechter. Nu maakt hij het nog wat groter: de Europese mensenrechten zijn geschonden, aldus de leaserijder. Voordat de nieuwe regels golden, is hij een financiële verplichting aangegaan waarvan hij niet wist dat die zou komen. Dat is in strijd met het eigendomsrecht.
Hier gaat de rechter in mee. ”Voor de rechtbank weegt zwaar dat het de wetgever duidelijk had kunnen (en moeten) zijn dat er een redelijk grote groep mensen zou zijn die op het moment van de aankondiging van de verhoging van de bijtelling al verplichtingen was aangegaan die niet zomaar teruggedraaid konden worden”, zegt de rechter.
Hoeveel geld kun je terugkrijgen?
De man moest over het belastingjaar 2020 een bedrag van 945 euro extra aan de fiscus betalen. De rechter oordeelt dat iedereen die in 2019 een auto leasete tegen de interessante bijtelling en er vervolgens pas in 2020 in reed, er vanuit mocht gaan dat de overheid niet een jaar later de bijtelling zou verdubbelen.
Afhankelijk van je leaseauto en -contract zul je aanspraak kunnen maken op het extra bedrag dat je in 2020 betaalde. En vergeet de leaserijder die dit probleem aankaartte niet te bedanken wanneer de Belastingdienst het geld overmaakt.
Bron: De Telegraaf





Ga je wel ver voor 945 euro, maar, probs voor hem, gelijk gekregen.
Ben met mijn broer meegeweest zijn nieuwe EV ophalen, op 31 december 2019. Was een drukke dag bij de dealer, constante stroom aan mensen die op de laatste dag van het jaar hun auto op konden halen. Waren ook vertragingen in de levering e.d. Dagje later 8% bijtelling.
Outlanders werden zelfs in Griekenland op kenteken gezet zodat ze onder de lage bijtelling een maand later geleverd konden worden.
Kwalijke wispelturigheid van de overheid. Goed dat er mensen zijn die hier een principezaak van maken en zoiets aanvechten
Was in september ’20 al officieel. En er werd al veel langer over gesproken. Meer dan drie maanden levertijd? Zoek ’t maar uit met je dealer zou ik zeggen. Bijtellingsveranderingen zijn ook niet nieuw. En de run op lagere bijtellingsauto’s tegen ’t einde van ’t jaar is van alletijden. Tennaamstelling is leidend, dat is al jaren zo.
Leuk telegraafbericht (bron achter paywall), maar dit sneuvelt wel in hoger beroep.
Overigens tikt 950 euro x 5 jaar lease wel leuk aan.
Een lage bijtelling is een Europees mensenrecht!
De regering houdt inderdaad er een grillig beleid op na maar de tendens is wel dat als het aantrekkelijk blijkt dat het dan snel duurder wordt.
Kunnen we dan ook gelijk ff de leasecontracten annuleren die nu getroffen worden door de onaangekondigde wegenbelastingverhoging (graaiflatie) terwijl mijn private lease nu nog loopt en het niet bekend was ter tijde van afsluiten?
Wie kent het grijs kenteken debacle voor de particulier nog. Wat mij betreft vergelijkbaar…
In 2009 ging de bijtelling van 22 plots naar 25% voor iedereen. Werd minder dan jaar ervoor aangekondigd en gold voor bestaande autos direct. Voor die periode zou ik dus ook het verschil moeten kunnen terugkrijgen, of is dat dan verjaard?