
Naar Italië via de Gotthardtunnel? Dan moet je extra dokken!
Wat te doen met de Nederlandse autobelastingen. Daar gaf het demissionaire kabinet gisteren een aantal voorzetten over. Rekeningrijden is één van de opties, maar gaan we dan ook buitenlandse kentekens laten betalen voor het gebruik van onze wegen? Zo gebeurt dat wel al lang in het buitenland.
We kennen allemaal de ellelange rijen voor de tolpoortjes in Italië en Frankrijk, maar de koning keizer admiraal der vakantiefiles staat ieder jaar weer bij de Zwitserse Gotthardtunnel, ook al zijn er interessante omwegen. Daar willen verschillende Zwitserse politici wat aan doen.
Doorreisbelasting
Dat klinkt als goed nieuws voor de vakantieganger, maar dat is het niet. De methode waarop de files bij de tunnel kleiner moeten worden, is een doorreistarief. Dat is een belasting voor buitenlandse toeristen die niet in het land overnachten, maar er wel doorheen rijden. Deze belasting zou naast de huidige vignetverplichting gelden. De politici noemen de Gotthardtunnel expliciet als voorbeeld bij deze belasting.
Wat je zou betalen aan doorreisbelasting hangt af van het moment waarop je door Zwitserland rijdt. Het tarief is afhankelijk van de verkeersdrukte, het tijdstip op de dag en de dag van de week. Op drukke dagen, zoals aan het begin van de zomervakantieperiode, zul je aanzienlijk meer betalen dan buiten de spitsuren.
Wanneer komt de doorreisbelasting?
Laat ik duidelijk zijn: wie dit jaar nog op vakantie gaat en op doorreis in Zwitserland komt, hoeft geen extra heffing te betalen. Of en wanneer de geplande doorreisheffing voor buitenlandse reizigers daadwerkelijk van kracht wordt, is nog onzeker. De heffing zou verenigbaar moeten zijn met de verdragen die Zwitserland heeft met de EU. Ook de mogelijke technische invulling is nog onduidelijk. Het zou met een speciaal vignet voor doorreizigers kunnen of middels een bonnetje achteraf.
Het is niet voor het eerste dat de Zwitserse beleidmakers proberen om het verkeer bij de Gotthardtunnel weg te halen. Vorig jaar mislukten pogingen om tol te heffen voor het rijden door de bekende buis. Dan toch maar via Oostenrijk rijden?
Foto: LaFerrari gespot door @daanpluimers
Via ADAC





Zwitserland, land van roofridders.
Gewoon een chalet kopen in Zwitserland, daar gratis een nachtje blijven slapen, en deze belasting omzeilen!
Misschien leuk weetje. De oorzaak van die filedruk is al heel oud. Er is ooit een referendum geweest om de totale verkeerscapicteit van die tunnel te beperken. Dit was met de gedachte dat dit ten gunste was van de leefbaarheid van de regio. Dat er uiteindelijk wekelijks duizenden auto’s stil staan uit te stoten had men niet voorzien. Op dit moment wordt er eindelijk (30 jaar te laat) een tweede verkeersbuis bij gegraven. Tegen de tijd dat die klaar is, is de eerste buis zo verouderd dat die dicht moet voor renovatie. En voor het geval die open gaat is nu al de milieu lobby bezig met het oude stukje regelgeving het voor elkaar te krijgen dat elke buis maar 1 bruikbare rijbaan krijgt. Ah svizzera, leuker kunnen ze het niet maken, wel duurder
Dan organiseren die Zwitsers toch een referendum (doen ze toch al om elk wissewasje) met de vraag willen jullie meer of minder files?
Ze (we, ik woon in Zwi) hebben het over een rechtelijk iets dat de natuur van het Gothardgebied beschermd moet worden. Ook dat staat die 2e tunnel in de weg.
En je hebt gelijk over die km’s aan ronkende stilstaande auto’s.
Feit is wel dat er genoeg mensen in die file staan die dus inderdaad niet in Zwitserland overnachten. Die heb je liever niet in die file.
Ook ken ik genoeg mensen die een dagje Ticino niet doen, door die klote Gothard.
Beetje flauw, je betaald al een vignet en omdat er alles zo godsgruwelijk duur is wil je niet eens in Zwitserland blijven.
Tja, duur is relatief. Het modaal inkomen in Zwitserland is ongeveer €82.000 bruto per jaar, terwijl dat in Nederland €46.500 bruto per jaar is ;-)
Duur is relatief door de waarde van de Zwitserse Frank tov de Euro. Dat maakt voor de Zwitsers het goedkoop om zaken in de EU te kopen maar maakt Zwitserland een erg onaantrekkelijk vakantie land voor Euro zone burgers.
40chf voor een heel jaar is niet zo heel duur.
Maar ja, 40chf voor 2x door CH rijden (1x heen en 1x terug), is inderdaad wel duur.
Als je dan ook nog eens Gotthard-tol gaat heffen; dan gaan die mensen allemaal over de pas (slechter voor het milieu) of via the Bernardino (tunnel of pas) en ook dat is omrijden en dus meer uitstoten.
Uiteindelijk is het alleen een beetje extra geld verdienen en nauwelijks is voor het milieu.
Vraag je, zeg 15 chf extra voor buitenlanders voor de Gotthard (zoals bijv de Voralbergtunnel in Oostenrijk). Dan schrik je niet veel mensen af, maar genoeg mensen om die pas ook nog eens vol te zetten.
Het lijkt mij beter te werken dit pas te doen als de extra buis in the Gotthard klaar is en je beide open kan gooien. Dan kunnen de lokale milieugekkies ook nog een overtuigd worden dat gewoon doorrijden ipv 14km-lang stilstaande ronkende auto’s.
En dan kan je inderdaad 15chf extra vragen omdat je nu geen 3 uur extra kwijt bent.
Moeten we in NL ook invoeren, tol voor buitenlandse toeristen/weggebruikers. Ik rij dagelijks A2 Amsterdam-Utrecht en het is er vol met Duitse, Franse, Poolse, Belgische, en andere buitenlandse kentekens ..
Vrij verkeer van personen en goederen… Dus wij moeten geen tollen en vignetten invoeren, de andere EU landen moeten die onzin afschaffen.
Als je die paar euro niet kan lammeren lekker niet met vakantie gaan. Gepeupel
Dus kort samengevat, dit extra bedrag markt de toch al (te) dure vakantie onbetaalbaar? Ik zou mij in dat geval echt hele grote zorgen maken om mijn financiële positie…
Kamperen bij de boer in Nederland is een alternatief, niet zo heet, niet zo nat, niet zo ver rijden enzovoorts….
Fijne vakantie iedereen