In beeld: 20 jaar Mercedes SLK/SLC

Auteur: , 39 Reacties

Het is alweer twintig jaar geleden dat Mercedes met de SLK kwam. Voel jij je nu ook zo oud?

Mercedes SLK R170

SLK R170 1996-2004
De cabrio werd in 1996 geïntroduceerd tijdens de 66ste Turin Auto Show. Het model werd onder de SL gepositioneerd en een succes was geboren. De guitige vierwieler werd oorspronkelijk in twee varianten op de markt gebracht. Een SLK 200 en een SLK 230 Kompressor. De eerste generatie (R170) bleek in Nederland tevens de populairste. De R170 werd vanaf 1998 verkocht en in dat jaar zou Mercedes 482 exemplaren van deze auto verkopen. De kleine sportwagen kreeg in 2000 een facelift en Mercedes introduceerde nieuwe motoren. Eindelijk kon je de SLK met een zespitter krijgen (SLK 320) en er kwam zelfs een echte SLK 32 AMG. De R170 werd in 2004 met pensioen gestuurd. Van 1998 tot en met 2003 verkocht Mercedes 2.004 SLK’s in Nederland.

SLK55 AMG

SLK R171 2004-2010
Van 2004 tot en met 2010 werd de SLK R171 verkocht. Er werd gekozen voor een stoerdere designtaal en het was dan ook niet heel moeilijk om een R170 en een R171 uit elkaar te houden. De R171 was leverbaar als SLK 200, SLK 280, SLK 350 en als 55 AMG. Als AMG was een SLK met een V8 een feit. De achtpitter leverde 360 pk en een flinke 510 Nm aan koppel. Dit zorgde ervoor dat de kleine cabrio in 4,9 tellen naar de 100 km/u snelde. De topsnelheid werd vanzelfsprekend begrensd op 250 km/u. Het nieuwe model trok kopers naar de showroom, Mercedes wist in introductiejaar 2004 445 exemplaren te verkopen. De R171 kreeg in 2007 een kleine facelift, welke je aantreft in onderstaande gallery. Van 2004 tot en met 2010 verkocht Mercedes 1.316 SLK’s in Nederland.

SLK R172

SLK R172 2011-2015
De meest recente en tevens de laatste SLK is de R172, geïntroduceerd in 2011. Dit model leek qua uiterlijk het meeste op zijn grote broer, de SL R231. Je kon vanaf toen ook dieselen met de cabrio. Een groot succes in ons land werd het model echter niet. In 2011 wist Mercedes er 182 stuks van te verkopen. In de jaren daarna kelderde deze cijfers nog eens drastisch. De kaars van de SLK ging dan ook uit ten faveure van de SLC. Van 2011 tot en met 2015 verkocht Mercedes slechts 396 SLK’s in Nederland.

Mercedes SLC

SLC R172 2016-heden
De R172 kreeg in maart 2016 een facelift en de naamgeving SLK ging exit. Mercedes hanteert een nieuwe naamstrategie, waardoor de SLK voortaan als SLC door het leven gaat. De SL op C-Klasse niveau dus. De huidige SLC is op dit moment leverbaar als SLC 180, SLC 200 en SLC 43 AMG. De V8 is niet meer en daarvoor in de plaats komt een drieliter V6 biturbo. Met 367 pk en 520 Nm is de SLC43 zuiniger, sneller en vooral een stuk voordeliger in aanschaf ten opzichte van zijn voorganger. Mercedes heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 18 SLC’s in ons land verkocht.

Wereldwijd is de SLK tot dusver een succesmodel voor Mercedes. Van de drie generaties SLK wist het Duitse merk wereldwijd 670.000 exemplaren te verkopen, waarvan de eerste generatie SLK goed was voor 311.000 verkochte units. Kan de SLC het succes van deze eerste generatie SLK ooit nog evenaren?



39 reacties

De verkoopaantallen zullen wel lager zijn/worden omdat de SLK/SLC verhoudingsgewijs duurder zijn geworden.
Jammer, want de SLC verdient echt een kans, voor zestig mille rijdt je namelijk echt een nette roadster!
Al zou ik stiekem gaan voor een R172 SLK55 AMG, de laatste V8 (421pk, uniek in z’n segment).
@granlusso: r171 met SLR neus blijft ooo mooi
@granlusso: 60k??? Rij je zoveel leukere dingen voor
Ja nog steeds blij met m’n 230 kompessor
@reggie-boy_rood: Lekker houden! Geweldige wagen!
Mijn ouders kochten in 2001 een SLK van 2000. Ze rijden er nog steeds met veel plezier mee en hij ziet er praktisch nog als nieuw uit. Nog geen krasje in het dikke leer te zien en zelfs de originele fabrieksuitlaat zit er nog onder. Inmiddels een kleine 130.000km op de teller trouwens.
@dragspert: Ik was nog niet klaar maar drukte per ongeluk op ‘versturen’.
Mijn ouders waren zó tevreden over de SLK200 dat ze er nog een bij kochten in 2004. Dit was een SLK230 kompressor met een hoop AMG spul erop en eraan. Voornamelijk het onderstel en uitlaatsysteem waren subliem. Dit werd het nieuwe dagelijkse vervoer voor m’n vader omdat hij stopte met motorrijden in de winter. Inmiddels ingeruild op een Mini Cooper S works, maar hij mist de SLK wel vaak.
Nooit echt een mooie auto gevonden vergeleken bij een Z4 of TT.
Altijd dat geneuzel van zuiniger schoner, daar koop je toch geen auto voor als je in de markt voor een dikke auto bent. De hele autoindustrie is officieel naar de klote
@nopetrolnofun: sinds de belasting op uitstoot zit is het toch wel belangrijk. Geld speelt namelijk nog steeds een rol bij de meeste mensen, ook als ze genoeg van dat spul hebben om comfortabel een slc te kunnen kopen.
@lekbak: En hoe waarheidsgetrouw waren die uitstootcijfers ook alweer?
@phaeton: niet. Maar nog steeds wordt de belasting daar op gebaseerd. Dus doet het er toe.
Het blijft een gevalletje apart, Mercedes heeft mij nooit kunnen bekoren met de SLK. Heb altijd het gevoel dat er iets niet klopt als ik hem zie. Ik zou liever bij BMW shoppen.
Fantastische wagen. Best of both worlds met stalen klapdak. Lekker sportief maar toch meer dan comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik. Degelijk en luxe afgewerkt, een echte Mercedes.
Ik heb een R170 230K gehad en hoewel ik nu een hele mooie en snelle BMW heb mis ik de SLK. Die R171 280/350 gaat er zeker komen!
@bender: ik zit ook te kijken voor een 280350
Onder het Mercedes Benz-museum in Stuttgart een knalgele (unilak!) van de eerste generatie zien staan. Op slag verliefd!
Hier in het centrum rijdt er ook een mooie uni-blauwe SLK rond. Altijd leuk om te zien.
De R171. Op een of andere manier vind ik dat nog steeds een erg leuke auto om te zien. Nog steeds een erg fris uiterlijk en met de juiste motorisering heb je er een topauto aan. Door het stalen klapdak had je nooit vee kofferbakruimte, maar hij was wel erg toegankelijk. De SLK55 AMG vind ik nog steeds erg fraai. In de tijd dat mijn moeder een Z4M Cabrio onder d’r kont had, hadden onze overburen een SLK350. Twee fraaie auto’s, maar de Z4 (ondanks dat het een M was) vond ik wel mooier. Daar waar de Z4 erg sportief was en op klinkerwegen alle kanten op stuiterde, reed de SLK ons voorbij in alle comfort. Maar op de leukere wegen kon de SLK nooit meekomen. Logisch eigenlijk, als het een 55 AMG zouden zijn werden we zoekgereden..
Geen aandacht voor de ietwat curieuze R171 Black Series met dichtgelast dak?
20 jaar? De echte kenners zoals @bofkont en Henk weten dat de SLC al circa 45 jaar bestaat… http://srv2.betterparts.org/images/mercedes-benz-350-slc-12.jpg
@e1000bmw523i: idd , dank voor het compliment 👍
@e1000bmw523i: de W107 (de SLC van 40 jaar geleden) heeft natuurlijk niets te maken met de huidige SLC. Die van toen was een coupe versie van de SL en was de voorloper van de S klasse coupe / CL klasse.
@bender: fout! De voorloper van de huidige S-klasse is…de SEC, die weer voorgegaan werd door de S-coupe. Vraag maar aan @henkhupelschoten. 😉
@e1000bmw523i: plus coupe ergens…
@e1000bmw523i: niet zo fout denk ik…
De SEC waar jij op doelt is van de W126 generatie. De S klasse daarvoor was de W116. Daar is nooit een coupe van gemaakt. De S klasse daarvoor was de W108/W109. De coupe versie daarvan was de W111/W112 (niet dezelfde auto maar wel de coupe die naast de S verkocht werd)
Dit laat een gat ten tijde van De W116 voor een coupe, dat werd gevuld door de W107 CLS coupe.
@bender: W107 SLC natuurlijk 😐
Qua looks doet de R172 mij het meest. De R171 was een beetje too much vind ik en de R170 was saai behalve als je de goede kleur hebt. Qua rijervaring kan ik nergens iets over zeggen. Dus dan zou ik voor de R171 gaan.
Eerste is een snoes ..
Daarna is semi-serieuze moeilijk doenerij ..
Gisteren nog een heerlijke clubrit gedaan met 80 slk’s omgeving Epe/Hoenderloo.
Het is absoluut een heerlijke wagen om te cruisen , welke generatie je ook neemt.

ik heb zelf een facelift 320 R170 van 2000 die grotendeels op de motor na is gerestaureerd , voor mij absoluut het mooiste model om te zien , heerlijk tijdloos klassiek Mercedes, en oh wat rijdt die 3.2 V6 toch grandioos altijd koppel/vermogen, hiervoor ook nog een 97 er 230 kompressor gehad, ook een zeer fijne wagen . Maar de V6 heeft toch echt iets magisch.

De R171/172 rijdt absoluut beter kwa onderstel en zijn duidelijk beter als geheel, maar of ik overstap?? , ik weet het nog niet, ben er nog niet helemaal uit.
@bofkont: een auto van 2000, die op de motor na is gerestaureerd.. Wat een bagger kwaliteit dan…
@draadloos: valt reuze mee, probleem is dat ik een ontzettende perfectionist ben.
Grootste minpunten zijn roest en de matige kwaliteit van de kunststof delen van het interieur , de rubberachtige verflaag laat los.

Kappers gonna kapper..
Mijn vader had in 1998-2000 een SLK 230 met kompressor met een iets andere pully erop voor wat meer power. Leuke auto, met name vanwege het dak. Wegligging vonden we alleen wat minder.
Liever een Z4
SLK55 AMG do I need to say more? en anders z4 3.0 si of een z4 M
@arashrsf:van de 55 was ook nog een black series. kneitergek.
@henkhupelschoten: Inderdaad! 400pk uit de 5.4 V8. Alleen jammer dat het dak niet open kon… Was toch een beetje de USP van de SLK ;-)
Zolang je niet te veel sportiviteit verwacht, gaat een SLK je niet teleur stellen. Als woon werkverkeer is het best een comfortabele auto en in het weekend lekker touren met het dak open. heb er 2 jaar met plezier (probleemloos met 215k op de teller!!) in rond gereden (1e generatie).
Bij oma in t pand woont een vent die er helemaal gek van is. Had een 1st Gen 230K die optisch helemaal Brabus uitgevoerd was. Die heeft ie later ingeruild op een SLK55AMG van de 2e generatie. Met allemaal carbon opzetstukjes. Wel een cool ding. Vind ze zelf niet zo mooi. 2e generatie gaat nog maar de rest doet me helemaal niks.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).